Gå til innhold

Sengetøy - er satin bra?


Karianne

Anbefalte innlegg

Vi er nå ferdig med de billige bomulls-sengesettene våre som vi har brukt på hybelen. Skal kjøpe oss nytt sengetøy nå som vi har "blitt store og kjøpt oss leilighet".

Har hørt om satin. Er dette å anbefale? Ønsker å betale rundt 400 kr per sett. Har sett at Høie har oppi 600 kr per sett, noe som er litt dyrt, men er det kvalitet, så varer det jo ei stund.

Hva er forresten forskjellen på satin og bomullsatin?

Hva har dere? Hva anbefaler dere?

Samme spørsmål gjelder for laken? Finnes det formsydde laken til overmadrass og den madrassen som er under? Ønsker kappe-skjørt utenpå. Er så lei av billig frotte-stretchlakenet vårt.. Det er jo så grovt at man blir helt kløaktig på ryggen innimellom. :roll:

Alle tips om sengetøy og om seng forøvrig tas mot med stor takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns satin er helt forferdelig å ligge i jeg for min del, men det er vel smak og behag skulle jeg tro....

Kappelaken får du kjpt på KID og jysk til en grei pris.

Vi har dobbeldyne og er kjempefornøyde med det. Bruker vanlig stort laken jeg og "bretter" rundt overmadrassen. Funker fint for oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd sateng selv, men mamma forsøkte å prakke på meg et sett fordi hun selv ikke klarte å ligge i det. I følge henne hang ru hud på hæler etc seg opp i stoffet. Men har du silkemyke baby-føtter går det kanskje bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen glad jeg spurte, da. :o

Er det litt sånn silkeaktig, mon tro? For på silke kan jeg tenke meg at f.eks. ru hæl-hud kan henge seg opp.

Hva anbefaler dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker bare satenglaken/sengesett, utrolig mykt og godt å ligge på. Vi fikk noe ekle greier i gave hvor det stod sateng utenpå, men var helt annerledes enn de sateng-trekkene vi vanligvis kjøper, og disse var fæle å ligge i. De vi kjøper er laget av bomull, hold deg unna sateng laget av syntetisk materiell, det er nok det de to over her snakker om. Sateng koster mer nettopp fordi det er så behagelig, du må bare ha den riktige typen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleier å kjøpe sengesett i satin fra Turiform og Høie, og synes de er supre. (Det er 100% bomull).

Det er ikke sånn glatt, blankt, silkeaktig stoff, ser vel mer ut som vanlig bomull men kanskje litt blankere. Vi pleier å betale rundt 800 kroner pr sett. De holder godt i vask, og er kjempefine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har et par sett med høie sateng, og er kjempefornøyd. Om vinteren er det godt og varmt, og om sommeren føles det svalt mot kroppen. Mykt og deilig.

Men - skal en kjøpe sateng ville jeg gått for Høie o.l. - ikke "billig sateng" holder dårlig i vask, og ser ikke bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, skal ikke ha noe polyester-sateng. Har nå lært at jeg må kjøpe 100 % bomull, men at det skal stå sateng på.

hehe, men klør meg fortsatt litt i hue over hva forskjellen på bomull og sateng er..

Oì, er satin og sateng det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astra unplugged

1) Satin og sateng er det samme (to forskjellige skrivemåter).

2) Sateng er en måte stoffet er vevd på - ikke en stofftype i seg selv.

3) Styr unna syntetiske stoffer som sengetøy. Disse er bare klamme, og tåler ikke varm vask (60 grader C eller høyere).

4) Kjøp sengetøy i naturlige stoffer som feks bomull.

Konklusjon: Kjøp gjerne bommullssateng. Deilig å ligge i :-)

Mvh

Astra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Satin og sateng er det samme (to forskjellige skrivemåter).

2) Sateng er en måte stoffet er vevd på - ikke en stofftype i seg selv.

3) Styr unna syntetiske stoffer som sengetøy. Disse er bare klamme, og tåler ikke varm vask (60 grader C eller høyere).

4) Kjøp sengetøy i naturlige stoffer som feks bomull.

Konklusjon: Kjøp gjerne bommullssateng. Deilig å ligge i  :-)  

Mvh

Astra

Skjønner fortsatt ikke forskjellen, jeg. :oops: Satin er bomull vevd på en spesiell måte, men hva består forskjellen i? Hva gjør satin bedre/annerledes enn bomull?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bomullssatin er nydelig :) Det er mye mykere og blankere enn bomull vevd på vanlig måte. Innbiller meg dessuten at det er mer slitesterkt.

Slike polyester-greier som de selger på Jysk og kaller sateng er helt forjævlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dalwhinnie
Skjønner fortsatt ikke forskjellen, jeg. :oops:   Satin er bomull vevd på en spesiell måte, men hva består forskjellen i? Hva gjør satin bedre/annerledes enn bomull?

For det første så er brukes det bomull av god kvalitet i sateng, og for det andre så gjør måten det er vevd på at det kjennes glattere og kjøligere mot huden. I tillegg ser det blankere ut enn vanlig bomull.

Sateng er uten tvil min favoritt som sengetøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så er brukes det bomull av god kvalitet i sateng, og for det andre så gjør måten det er vevd på at det kjennes glattere og kjøligere mot huden. I tillegg ser det blankere ut enn vanlig bomull.

Sateng er uten tvil min favoritt som sengetøy.

Høres herlig ut! Hvor mye koster et dobbeltdynetrekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ethereal

Jeg digger bomullssateng; skikkelig mykt og glatt, og tykt. Vi har ett sett i slik "silkeaktig" sateng (sikkert polyester), jeg synes det er ekkelt, og kun tanken å sove i det, gir meg frysninger. Ser bra ut, men funker dårlig i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

Jeg har også et sengesett i bomulssateng (satin er muligens det engelske navnet på det). Helt herlig å ligge i, føles svalt mot kroppen også på varme netter. Blir til at vi vasker dette ofte og legger på dette så ofte vi kan. Har hatt det i 2-3 år nå, og det er like fint.

De som er laget av polyester får i alle fall jeg følelsen av at blir varme og klamme. Det samme får jeg av kreppet sengetøy. Jeg har eksem og begynner å klø når det blir varmt. Gjør det samme på frotte laken, og de er utmerket å skrape mye på. Derfor har vi bare jersey-stretchlaken. Fungerer utmerket hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Verbatim

Vi bruker kun sengesett i satin. Jeg elsker å kjøpe sengesett, og kjøper sikkert 10 nye sett i året minst. Sambo bare ler av meg :ler:

For å prøve noe nytt har jeg kjøpt et sengesett fra turiform i bomullsdamask. Det henger på snora til tørk nå, så jeg har ikke prøvd det enda. Noen som vet hvordan damask er i forhold til satin?

Men tilbake til det opprinnelige spørsmålet: Jeg anbefaler absolutt bomullssatin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på de andre at bomullssatin fra Høie/Turiform er kjempebra. Bruker ikke lenger de andre sengetøyene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...