Gå til innhold

Egenmelding i feriejobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har en deltidsstilling med avtalte vakter i feriene, med blant annet en del vakter nå i julen. Jeg har vært noen dager syk, får jeg da egenmelding for den avtalte vakten? Disse vaktene har vært planlagt i flere måneder, og jeg har fått tilsendt egen turnus for de. 

Anonymkode: 24ea0...8ac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Egenmelding er ikke en gitt rett. Det kommer an på flere ting! Ring arbeidsgiver og spør ;)

Anonymkode: 39fdc...eba

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Egenmelding er ikke en gitt rett. Det kommer an på flere ting! Ring arbeidsgiver og spør ;)

Anonymkode: 39fdc...eba

Jeg vet ikke hva du mener med "gitt rett", men retten til egenmelding er lovregulert i folketrygdloven §§ 8-23 til 8-27.

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Jeg har en deltidsstilling med avtalte vakter i feriene, med blant annet en del vakter nå i julen. Jeg har vært noen dager syk, får jeg da egenmelding for den avtalte vakten? Disse vaktene har vært planlagt i flere måneder, og jeg har fått tilsendt egen turnus for de. 

Anonymkode: 24ea0...8ac

Hva mener du med om du får egenmelding? Ja, du kan ringe deg inn syk uten problemer. Om du får betalt for vaktene avhenger av hvor lenge du har vært ansatt.

Sakser fra en link om temaet:

Arbeidstakers rett til å benytte seg av egenmelding er regulert i Lov om folketrygd av 28.02.97 paragrafene 8-23 til 8-27.  Loven er en minimumslov, d.v.s. at arbeidsgiver ikke kan gi arbeidstakeren dårligere rettigheter enn det loven foreskriver. 

..

For å få rett til å nytte egenmelding må arbeidstakeren ha arbeidet hos arbeidsgiveren i minst to måneder før arbeidsuførheten oppstod. Retten til sykepenger fra arbeidsgiver oppstår etter at arbeidstakeren har vært ansatt i 4 uker.  Egenmelding som dokumentasjon for fraværet kan imidlertid først benyttes etter 2 måneders ansettelse.

Avbrytes arbeidsforholdet i mer enn fjorten dager, ansees arbeidsforholdet som opphørt i forhold til retten til sykepenger.  Egenmelding kan da først benyttes etter at arbeidstakeren igjen har vært i arbeid i minst to måneder.  Skyldes avbruddet i arbeidsforholdet permittering eller lovbestemt permisjon, kan egenmelding likevel nyttes etter at arbeidstakeren igjen har vært i arbeid i 4 uker, forutsatt at arbeidstakeren forut for avbruddet hadde vært ansatt hos arbeidsgiver i minst to måneder. 

Her kan du lese mer enn hva jeg har sakset til deg:

http://www.nhoservice.no/article.php?articleID=274

Anonymkode: a04b6...b01

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...