Gå til innhold

Frittgående pelsoppdrett? Finnes det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pga. en diskusjon her om pels og dun og om det er greit eller ikke greit begynte jeg å tenkte på dette...

Finnes det noe frittgående innen pelsdyroppdrett? Jeg har søkt og lett på nettet men finner absolutt ingenting rundt dette. Er det ikke mulig å ha de fritt? Sikkert noen der ute som vet mer om dette enn meg, og som vil dele litt kunnskap?

Personlig så synes jeg at det eneste som er negativt med pels er at dyrene lever i bittesmå bur til de dør. Det synes jeg er helt, helt feil. Så hvorfor finnes det ikke folk som satser på større områder og et mer naturlig liv for dyrene? De som nekter å bruke pels hadde kanskje ikke hatet det fullt så mye, og de som allerede kjøper pels ønsker helt sikkert å være mer bevisst og hadde kanskje velget denne "luksuspelsen" helt uten mishandling av dyret. De kunne jo ha vrengt opp prisene på akkurat den type pelsprodukt, og tjent inn en del bare pga. folks samvittighet?

Men som sagt, det er kanskje ikke mulig? Sloss dyrene for mye om de blir sammen på et (stort) område? Blir pelsen ødelagt av å være ute? (Det burde vel strengt tatt ikke være mulig, da folk har brukt "fin" pels i mange århundre takket være jakt i friluft, men men.) Eller er det andre ting som setter en stoppe for frittgående pelsoppdrettsdyr?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke dette er mulig å få til. Annet enn større areal per dyr, eller per gruppe. Det er jo ofte flere dyr i samme bur, hvis buret størrelse tillater det, og hvis de er rolige i gemytt. Men husk at pelsdyr er rovdyr, så det blir ofte litt klinsj. 

Jeg er ikke for pelsdyroppdrett, men hvis det avskaffes i land hvor det er nogen lunde kontroll, blir det bare større i andre land der det over hodet ikke er kontroller (se på Polen og Kina f.eks.). Det er mye verre synes jeg. Og pelsdyrnæringen er kommet for å bli i verden, dessverre. 

Men også, husk at de "dyrevennlige" syntetiske klærne vi bruker i dag, istedet for pels, er mye mye mer farlig for verden og dyr, enn pelsdyrnæringen....(utslipp anyone?) 

Skrevet (endret)
2 minutter siden, Fiberhusk skrev:

Tror ikke dette er mulig å få til. Annet enn større areal per dyr, eller per gruppe. Det er jo ofte flere dyr i samme bur, hvis buret størrelse tillater det, og hvis de er rolige i gemytt. Men husk at pelsdyr er rovdyr, så det blir ofte litt klinsj. 

Jeg er ikke for pelsdyroppdrett, men hvis det avskaffes i land hvor det er nogen lunde kontroll, blir det bare større i andre land der det over hodet ikke er kontroller (se på Polen og Kina f.eks.). Det er mye verre synes jeg. Og pelsdyrnæringen er kommet for å bli i verden, dessverre. 

Men også, husk at de "dyrevennlige" syntetiske klærne vi bruker i dag, istedet for pels, er mye mye mer farlig for verden og dyr, enn pelsdyrnæringen....(utslipp anyone?) 

Det er jeg helt enig i faktisk. Uansett hvor ille vi synes det er her i Norge, er det tusen gang verre i andre land.

Endret av PaperFlower
Skrevet

Jeg mener å ha hørt at ett av problemene med pelsdyroppdrett er at pelsdyr i naturlige omgivelser typisk ikke er flokkdyr, men periodevis holder sammen i mindre familiegrupper og/eller streifer alene over lange avstander. Å bli holdt i bur med mange artsfrender tett på er derfor stressende, siden de oppfattes som en trussel når de ikke er en del av den helt tetteste "kjernefamilien". Å holde denne typen dyr frittgående i store innhegninger vil derfor bare gjøre vondt verre, da de vil oppfatte hverandre som trusler og rivaler og slåss til døden.

Er det noen som kan bekrefte, avkrefte eller supplere dette? 

Anonymkode: 5a185...9f3

Skrevet

Jeg vet ikke AB. Men les om rev og mink, og deres naturlige levemåder og instinkter på nett og sjekk. Men husk at pelsdyrene vi har er avlet til kun pels i så mange generasjoner at de ikke lenger er ville dyr (vi kan snakke så langt tilbake som 1700). De pelsdyrene jeg har sett er så tomme for instinkter (de kan ikke en gang pare seg selv, de aner ikke hvordan), kun spise og føde barn er det de skjønner. Slipp de fri, og de dør.  Det er helt sant. Minken skjønner å drepe andre dyr, men ikke spise de. De kan slakte en hel hønsefarm på sekunder, men spiser ingen ting. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...