Gå til innhold

Skal far (lærling) også søke om foreldrepenger eller går det automatisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboer skal få barn. Vi bor sammen og begge er 100% inn i bildet. Begge er også i 100% jobb, men han er lærling (etterutdannelse). 

Snakket med en sosionom og hun sjekket opp og fant ut at han fremdeles har krav på 10 uker. For at ikke han skal miste for mye av lærlingstiden og måtte utsette eksamen så skal han kun ha de 10 ukene, og jeg resten.

Jeg er 25 uker, så vi har ikke søkt enda, men lurer litt på hvordan de gjør dette.

Han tjener jo betydelig mindre enn meg. Regnes foreldrepenger ut fra begges inntekt eller kun min? Hvordan regner de egentlig de på dette? Får han utbetalt sin lønn i 10 uker og jeg min lønn resten av tiden eller blir det gjennomsnittet?
(Ikke at det har så veldig mye å si, men greit å vite hvis vi burde legge av litt ekstra frem til jeg går ut i permisjon).

Lurer også på om noen har erfaring med pappaperm og lærlingstid? Måtte dere utsette eksamen? (han har lærlingstid på 3 år) Vi forsøkte å snakke med utdanningsdirektoratet, men har ikke fått noe ordentlig svar siden det er en etterutdanning og den går over 3 år og ikke 2.

Anonymkode: b824a...d9c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dine foreldrepenger regnes av din lønn. Hans av hans lønn.

Dere søker fortrinnsvis samtidig på samme skjema.

Det som følger av din permisjon er graderingen. Om du velger 80%, så må han ha 80. Velger du 100....osv :) 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...