mjauritz Skrevet 30. desember 2015 #1 Skrevet 30. desember 2015 Jeg tar over ansvaret på en av leilighetene til mamma og skal da stå som utleier. (lang historie, kort fortalt - jeg skal leie ut en leilighet). Lurer litt på hvor det er vanlig å sette grenser i forhold til hvor mye leietakere får gjøre i leiligheten, og vil gjerne høre hvordan dere gjør det. Jeg har selv leid hvor jeg ikke har fått henge noe på veggen, og et sted hvor jeg kunne gjøre akkurat hva jeg ville så lenge jeg ikke ødela rørene / det elektriske anlegget. Så hva er deres regler om disse; - Henge lette ting på veggene (typ bilder, etc) - Henge tunge ting på veggen (Typ Tv, etc) - Male / Tapetsere veggene - Bytte parkett - Male karmer/lister - Bytte lamper som er i leiligheten fra før Tenker jo selvfølgelig å eventuelt snakke med leieboerne før de gjør typisk store ting i leiligheten, som å bytte parkett eller noe, og kanskje ha avklart at dette må gjøres gjennom profesjonelle. Det skal selvfølgelig ikke være noe de MÅ gjøre, men kanskje om de ønsker det selv... Høres kanskje ut som de skal få slå seg helt løs i leiligheten, men tenker at om jeg lar de styre litt så må det bli avtalt på forhånd og de større tingene må bli gjort (og dokumentert) av fagfolk. Hm, har noen av dere noen erfaringer med utleie og kanskje vil dele noen historier/erfaringer/tanker? (Har ikke bestemt meg for noe, men sitter i de mørke timer og funderer litt på sånne ting)
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2015 #2 Skrevet 30. desember 2015 Lurer på om det kommer til å hagle inn svar som: de skal ikke være gjest i eget hus osv. Synes det er en fin ting at de gir leiligheten tilbake i samme stand den ble leid ut. Tapetserer de vegger får de fjerne dette, med mindre det så veldig pent ut. Bytter de lamper kan de ta de på plass igjen. Ingen hadde vel likt at den hvite leiligheten ble malt rød og med bilder spikret fast fra gulv til tak. En ting er sikkert - leietakere er nesten umulig å bli kvitt dersom de bryter reglene. Anonymkode: d005a...67c 1
mjauritz Skrevet 30. desember 2015 Forfatter #3 Skrevet 30. desember 2015 (endret) 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lurer på om det kommer til å hagle inn svar som: de skal ikke være gjest i eget hus osv. Synes det er en fin ting at de gir leiligheten tilbake i samme stand den ble leid ut. Tapetserer de vegger får de fjerne dette, med mindre det så veldig pent ut. Bytter de lamper kan de ta de på plass igjen. Ingen hadde vel likt at den hvite leiligheten ble malt rød og med bilder spikret fast fra gulv til tak. En ting er sikkert - leietakere er nesten umulig å bli kvitt dersom de bryter reglene. Anonymkode: d005a...67c Takk for smart svar! Vil ikke at de skal føle at de er gjest i eget hus, men samtidig så er det jo litt dumt hvis de får gjort masse arbeid svart/selv som viser seg å ikke være gjort ordentlig også må jeg punge ut med store summer for å få rettet opp i det igjen.. Samtidig er det jo bare vinn for meg om de faktisk pusser det opp finere enn det er nå. Det er fin stand, men leiligheten er temmelig plain.. Tror ikke jeg selv hadde trivdes der hvis jeg ikke fikk gjøre NOE heller. Maling kan man jo bare male over, tapet kan taes ned.. Tenker selvfølgelig å ha en "streng" kontrakt med at det skal males over/tapet taes ned med mindre vi har blitt enige om noe annet. Endret 30. desember 2015 av mjauritz skrivefeil
superdupermeg Skrevet 30. desember 2015 #4 Skrevet 30. desember 2015 Jeg leier ikke ut selv, men tenker jeg kan svare på hva jeg ville latt leietakere gjøre hvis jeg skulle leid ut min leilighet. Jeg ville latt de henge det meste på veggen, men gitt beskjed om at hullene måtte tettes etterpå og at veggen skal være like fin som hvis de ikke hadde hengt noe opp der. Ting som å tapetsere/ male kunne jeg latt de gjøre, men bare hvis det tydelig at de skal bo der en stund og jeg må godkjenne farge/tapet og hvilke vegger det er snakk om. Lamper er helt ok, så lenge de ikke kaster den gamle. Bytte parkett og større prosjekter er jeg litt mer usikker på, men skulle det skjedd måtte alt vært godkjent av meg først. 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2015 #5 Skrevet 30. desember 2015 Jeg tror jeg ville hatt en avtale om at de kan gjøre ting i leiligheten, MEN at dette skal avklares i detalj med deg på forhånd? Feks at de kan male hvis de vil, men du må godkjenne hvilke farger/malingstyper som blir brukt? Og det samme med gulv, tapeter etc. De må få lov til å henge opp ting på veggene, i alle fall ting som bare trenger spiker, men tv og andre store ting bør de spør om lov til først. Anonymkode: a6ee9...943
Labbetussen Skrevet 30. desember 2015 #6 Skrevet 30. desember 2015 (endret) Jeg leier ut en ny møblert leilighet med bilder og alt. Ingenting i veien med og ta ned bilder men ikke tillat å spikre nye fester til bilder. Dette er skrevet i klartekst i kontrakt og er et kontraktsbrudd hvis det skjer. Noe leieboer er inneforstått med og har godtatt.. MAO kommer det an på hva du velger og legge til på tilleggsopplysninger i kontrakten og her står du fritt til og legge til det du ønsker. F.eks ikke parker til venstre i oppkjørsel eller ikke bruk hagen etter kl fem osv. Ene og alene en avtale mellom deg som huseier og en leieboer.. Videre kan jeg si at hvis leieboere ønsker å male, tapetsere eller tom legge nytt gulv (!?) Skal det godkjennes av meg som eier og i såfall bekostes leieboer så sant det ikke er slitasje som jeg selv må koste.. Endret 30. desember 2015 av Labbetussen Skrivefeil 1
melatonin Skrevet 30. desember 2015 #7 Skrevet 30. desember 2015 Vi leier ut og har hatt litt diverse opplevelser. Nei, en leietaker skal ikke føle seg som gjest i egen leilighet, men de leier bare til syvende og sist. Vi ønsker at leiligheten skal stilles slik de tok over den, med unntak av normal slitasje. De skal vedlikeholde og si i fra ved mangler som vi må ordne. Når det gjelder å få lov å gjøre div ting så brant vi oss på at forrige leieboer fikk male kjøkkenet.. Det ble ikke fint, malingen hadde klumpet seg og var store malingsflekker på vegger, tok ikke av knottene når de malte dem så var hvite flekker over gråmalingen. Vi måtte bytte kjøkken.. De hadde spikret og skrudd helt ellevilt i veggene, jeg kødder ikke, vi fylte en brødpose med skruer og spiker etter dem dro. De hadde tv på veggen med svære blolter. Han malte også taket en plass og det ble og veldig stygt. Nå ødela disse idiotene nesten hele leiligheten da og stakk av uten å betale ut oppsigelsestiden så vi hadde ikke mulighet til å se leiligheten før de dro. Ikke vasket de etter seg heller, det så ikke ut og lukten tilsvarte 3 år uten noe renhold. Derfor så mener jeg at det er ikke urimelig at utleier har sine egen regler som at man ikke skal henge tv på vegg, ha bildelist til å henge bilder på, og må godkjennes før det males/tapetseres. Lamper hadde og vært et nei for min del, liker ikke alt de klusser med elektriske ting. Like greit at det er nøytrale lamper der som går til nesten alle stiler. Det er en svidd flekk i taket hvor det tydeligvis har hengt en lampe. De fleste tar ikke en leilgihet usett, og derfor så bør de ha mulighet til å tenke om den leiligheten passer dem. Det er så kjett å ende opp sånn, så lær av våre feil! Man kan fint ha noen regler, begrunner man det skikkelig så virker man ikke helt nazi 3
Chiquita Skrevet 30. desember 2015 #8 Skrevet 30. desember 2015 Hos oss får leietagere ikke bedrive noen form for oppussing, av de grunner nevnt over her. Dersom de ønsker noe gjort er det vi som utleiere som avgjør nødvendigheten, og hva/hvem som skal gjøre det. De får heller ikke henge opp store ting på veggene, men små spiker er OK. 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2015 #9 Skrevet 31. desember 2015 Vi leier ut en ganske så liten hybel så leietakerne blir aldri boende lenge (max 1-2 år, stort sett) Vi lar de derfor ikke henge opp noe på vegger eller gjøre noe annet, da hadde vi ikke gjort annet enn å sparkle. Anonymkode: 8d035...539 1
happiest Skrevet 1. januar 2016 #10 Skrevet 1. januar 2016 Nå har jeg aldri leid og heller aldri leid ut. Men hvis de skal gjøre større ting med leiligheten (male, bytte parkett osv), så ville ejg hatt en finger med planleggingen. Det skal jo se ok ut dersom de flytter ut. Så grønne vegger og oransje parkett hadde jeg sagt nei til! Ellers kan dere gjøre avtaler om at de spør om lov til å henge opp større ting. Feks må de ikke henge opp tv, den kan stå på en tv-benk. Vanlige bilder synes jeg de bør få henge opp, men de bør ha litt greie på spiker og hammer så det ikke ender opp med 10 hull i stedet for 2. Ellers har jeg jo hørt/lest om regler angående besøk, overnatting osv. Personlig synes jeg det bør være litt fritt, men det kan jo være lurt å ha en "stilletid" dersom leiligheten ikke er så lydtett eller det bor mange rundt.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2016 #11 Skrevet 1. januar 2016 Som leier syntes jeg det i grønt er ok, det i rødt er det (for meg) selvsagt at kun utleier styrer md Henge lette ting på veggene (typ bilder, etc)- Henge tunge ting på veggen (Typ Tv, etc)- Male / Tapetsere veggene- Bytte parkett - Male karmer/lister- Bytte lamper som er i leiligheten fra før Og med bytte lamper mener jeg selvsagt at man bare gjør det man har lov til etter loven. Altså utenfor sukkerbiten. Anonymkode: 8523b...60b
Tinuwiel Skrevet 1. januar 2016 #12 Skrevet 1. januar 2016 (endret) Her får de igrunn gjøre som de vil. Men siden leiligheten ble bygget for bare et par år siden så ser jeg helst at de ikke maler veggene i mørke farger (jeg gidder ikke male mange strøk over for å få det lyst hvis de flytter), men om de vil så må de bare male i lyse nøytrale farger. Samme med tapet også, den må være lys og nøytral. Selvfølgelig må de få henge opp bilder og tv, og de trenger ikke ta ut spiker og skruer hvis de flytter, ser på det som normal bruk av en leilighet for å få det hjemmekoselig😊 skulle de ha et ønske om å gjøre store endringer så må vi prate om det. Utbedringer som større veranda betalte vi, men vi hadde ikke betalt for ny parkett siden leiligheten er såpass ny. Og de må selvfølgelig ha så mye besøk og overnatting de måtte ønske, og selvfølgelig kjæledyr Endret 1. januar 2016 av Tinuwiel
Gjest baremeg89 Skrevet 1. januar 2016 #13 Skrevet 1. januar 2016 Leier en helt ny leilighet (stod ferdig noen uker før jeg flyttet inn) Har malt soverom og en vegg i stuen . Har lagt tregulv på terrassen. Har hengt opp tvbenk på veggen, skap i gangen. Ellers har jeg brukt spesial teip til å henge opp bilder. Har også en innekatt. Utrulig takknemlig for at de jeg leier av ikke er firkantet og forstår at det faktisk er noen sitt hjem (katten min er gammel, tilbydde meg å skrive under en Kontrakt der jeg står ansvarlig for skader de mener er pga katten, men det trengte jeg ikke ) Skal male veggene hvite igjen før jeg flytter ut
strawberry Skrevet 1. januar 2016 #14 Skrevet 1. januar 2016 Når jeg selv leide leilighet fikk vi ikke male eller bytte gulv (dette er jo uansett verdier som utleier isåfall bør dekke). Fikk henge opp bilder, selvsagt ikke 100 spikrer i veggene, men noen.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2016 #15 Skrevet 2. januar 2016 Jeg hadde en avtale at leietaker måtte kontakte meg før han hengte opp ting på veggene. Noen leietakere (langt i fra alle, men man må jo prøve å sikre seg) henger opp hva som helst, gjerne uten å ha tilstrekkelig kunnskap om hvilke fester som holder hva, noe som igjen kan føre til større skader på veggene. Jeg og leietaker gjorde derfor avtaler om hva han skulle henge opp og hvor, noe som fungerte greit for begge. Da han flyttet ut lot han festene stå iigjen til neste leietaker, og siden han hadde hengt opp ting på "logiske" steder hvor alle vil ha ett eller annet, så overtok bare ny leietaker de gamle festene med samme avtale: hvis han ville henge opp noe mer skulle han ta kontakt med meg. Jeg forventer ikke at leietakere synes det er hyggelig med helt nakne vegger, så viktig å være litt raus der slik at man holder på de lengre og slipper å bytte. Anonymkode: 8b8eb...eba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå