Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alle julegale mennesker her på KG som er i ferd med å skaffe presanger til ca 300 nære og ikke fullt så nære slektninger og venner - tenk på miljøet i år!

Ikke bruk masse gavepapir (farget julepapir inneholder stort sett lim og farge - og er nok et bidrag til haugen av restavfall vi har å håndtere her i landet...). Bruk heller resirkulerbart papir.

Gi noe praktisk - gi godteri, mat eller noe annet som kan brukes og som ikke har masse emballasje (enda mer søppel), eller blir kastet/lagret. Opplevelser er like mye verdt som nok en pynteting i glass...

Please...? :wink:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bra uppmaning Suzy

Jag tycker nästan att det är finast med enkelt brunt miljövänligt papper - så kan man pynta med kort, snöre och rosett.

Gjest Embla s
Skrevet

Veldig enig, Suzy!

Mamma er av typen som alltid tar vare på alt det flotte, glansede papiret, til gjenbruk. Ikke fordi hun ikke har penger til å kjøpe nytt, men fordi hun syns det er for ille at papiret vrenges av og kastes (og som du sier - det går ikke i papir-avfallet pga glansingen...)

Istedenfor å kjøpe en symbolsk pynteting på "Dill&Dall", hvorfor ikke gi konfekt, flaske vin, en potteblomst? Det er i allefall gaver som kommer til nytte hos de fleste!!!

Skrevet

Istedenfor å kjøpe en symbolsk pynteting på "Dill&Dall", hvorfor ikke gi konfekt, flaske vin, en potteblomst? Det er i allefall gaver som kommer til nytte hos de fleste!!!

Kjempegode forslag! :Nikke:

Det er dessuten ting som ikke er helt "hjemmelagde" om man er redd for at det ikke faller i smak

Skrevet

Jeg dytter denne opp igjen jeg! :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Veldig bra forslag!

Er helt håpløst med alt som blir til overs etter jula!

Skrevet

Mange bra forslag her. :-)

I går har jeg tenkt å pakke julegavene inn i forskjelige stoff(tekstiler). Så hvis de vil så kan de sy nye ting av det. :sjarmor: Et lite tips fra meg!

Skrevet
Mange bra forslag her. :-)

I går har jeg tenkt å kappe julegavene inn i forskjelige stoff(tekstiler). Så hvis de vil så kan de sy nye ting av det. :sjarmor: Et lite tips fra meg!

De færreste syr vel selv, så du må nok regne med at stoffet blir kastet på lik linje med julepapir, og dermed forbruker mer resurser enn papir (siden det krever mer resurser å lage). Unntaket er vel dersom du gir til noen du vet er flink til å utnytte stoffrester, eller du bruker rester som du har liggende og ellers ville ha kasta.

• 2 uker senere...
Skrevet

Dytter opp denne jeg....

Skrevet

Noen som har noen gode ideer til innpaking som ikke forurenser så mye? Jeg lurer litt på å prøve avispapir (får vel bli aftensposten eller tilsvarende heller enn tabloidene...) med rødt bånd, men blir dette bare griseri med trykksverten?

Skrevet

- et lite tips til dere som lager hjemmelagede - spiselige gaver (sylter/hermetiserer etc) .. - om mottaker lever tilbake emballasjen/glasset - kan det fylles på nytt neste år :sjarmor:

(Har brukt de samme "juledekorerte" glassene sikkert de 5-6 siste årene - og de returneres - i kurven de ble gitt bort i i januar hvert år... men ønske om påfyll... :nisse:

Skrevet
Papir skal rives av. Jeg har peis.

ja, for det forurenser jo ikke...

Skrevet

Jeg brenner melkekartonger også.

Fy for et miljøsvin jeg er.

Skrevet
Jeg brenner melkekartonger også.

Fy for et miljøsvin jeg er.

Det er mulig du syns det er festlig å harselere med å brenne avfall (nå er ikke melkekartonger det verste), men om alle i Norge gjorde det ville vi fort få et temmelig tydelig dårlig miljø...

Det skader jo ikke å lempe litt på vanene og uvanene våre for å forsøke å bevare det vi har rundt oss minst mulig skadd og forsuret...

Julepapir f.eks er stort sett bare frage og lim (ikke tremasse) og derfor ikke bra hverken for lufta ute, eller pipa di å fyre opp. .. Det kan du jo tenke på... :wink:

Skrevet

Jeg gir meg ikke - oppfordrer fremdeles til å tenke miljø i jula!!!

Skrevet

En veldig god oppfordring, Suzy!

Gråpapir er kjempefint å pakke inn gaver i, bruk fint bånd rundt og lag til/fra kort selv (klipp ut av karton), så får du en kjempefin innpakning.

Man kan også henge på småtterier, f.eks en liten nisse som kan henges på juletreet etterpå.

Skrevet

Det fins fine kort laget i resirkulert papir også - og gråpapir er bedre nn julepapir (fordi julepapir bare er farge og lim)

:nisse:

Skrevet

Synes det er ganske vakkert med julegaver pakket inn i enkelt gråpapir, gjerne med til/fra skrevet direkte på papiret. Det finnes mye fine, resirkulerbare bånd også. Glorete, glanset nissepapir er en liten julestemnings-dreper, spør du meg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...