emhanse Skrevet 30. desember 2015 #1 Skrevet 30. desember 2015 Hei. Har noen erfaringer med oljer eller kremer mot strekkmerker? Er dette bare oppskrytt eller funker det? Jeg har nemlig en mor som fødte 3 barn på 90-tallet og smørte seg. Idag har hu ikke ett tegn til et strekkmerke. Jeg trodde dette bare var oppskrytt og gadd ikke bruke det under mitt forrige svangerskap. Det har tydelig satt spor kan du si! Jeg tenker jo såklart nå denne gangen at siden jeg allerede har disse flotte merkene som viser tegn på å ha båret min herlige sønn frem, kan det ikke være mulig få så mange flere. Men jeg er likevel nysgjerrig på om noen har andre erfaringer, og evt hvem/hvilke som har vært bra:-)
appelsinjuice Skrevet 30. desember 2015 #2 Skrevet 30. desember 2015 Jeg har smurt meg med babyolje og Mama Mio Tummy Rub og annen hudkrem under dette svangerskapet, men har fått strekkmerker likevel. En 5-barnsmor fortalte meg at smøring ikke hjalp, men jeg tenkte det var verdt et forsøk likevel. Jeg har også tatt tran, noe som visstnok også skal kunne hjelpe. Nå, like før termin, kjøpte jeg Bio Oil (noe jeg ikke har giddet å kjøpe tidligere, da jeg ikke har hatt troen på at det fungerer) og strekkmerkene fortsetter å øke på. Summa summarum tror jeg i grunn ikke det er så mye som hjelper på strekkmerkene, men det skader jo likevel ikke å ta tran og smøre i vei sånn i tilfelle. 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2015 #3 Skrevet 30. desember 2015 Dessverre er det ingenting som hjelper, da kremer og oljer ikke når inn til underhuden uansett. Og det er går også på gener, slik at om du får strekkmerker eller ikke har ingenting med verken kost, størrelse eller annet. Men det er sikkert godt for magen å bli smurt uansett når huden strekkes eller kanskje blir tørr og klør litt ekstra, så det er jo ingenting "feil" i å gjøre det om man syns det hjelper litt. Anonymkode: 2cf08...c89 4
Ferny Skrevet 30. desember 2015 #4 Skrevet 30. desember 2015 Jeg brukte ikke noe, men fikk ikke et eneste strekkmerke eller andre tegn på svangerskap. Sånn sett tenker jeg at det like gjerne er tilfeldig at din mor ikke fikk merker - hun hadde sikkert ikke fått strekkmerker om hun ikke brukte krem heller. Er det ikke mest hormoner som styrer det der?
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2015 #5 Skrevet 30. desember 2015 Strekkmerker opp står når huden strekkes raskere enn den klare å vokse/strekke seg ut (elastistet). Dette skjer i det nederste laget, underhuden. Det finnes verken kremer eller oljer som går så langt ned i huden, det går faktisk ikke ned til det midterste laget en gang. Huden din trengs å 'smøres Anonymkode: 5c70e...815 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2015 #6 Skrevet 30. desember 2015 Huden din trengs å 'smøres' fra innsiden via kostholdet ditt. Siden din mor ikke har strekkmerker, så har du hvertfall gode gener med deg fra hennes side. All markedsføring for kremer som liksom skal hjelpe mot strekkmerker, rynker etc er humbug. Legg merke til at de alltid har en ordlyd som sier noe ala '80% FØLTE blablabla', '90% av de som testet krem vil anbefale den til sin venninne'. Ikke noe av dette er vitenskapelig, men følelsesbabell for å selge ubrukelige kremer til desperate damer som vil holde seg unge med å bruke penger. (ja, jeg er en smule oppgitt over at selskapene får drive en slik villedende markedsføring ) (jeg kom borti en knapp slik at forrige innlegg blei posta før det var ferdeig ) Anonymkode: 5c70e...815 1
Gjest Sobril Skrevet 1. januar 2016 #7 Skrevet 1. januar 2016 Jeg har aldri smurt meg med noe og har ikke et eneste strekkmerke. Tror det har med gener å gjøre og at oljer ikke hjelper dersom man først er disponibel.
Gjest Sobril Skrevet 1. januar 2016 #8 Skrevet 1. januar 2016 Den 2015-12-30 at 22.23, Ferny skrev: Jeg brukte ikke noe, men fikk ikke et eneste strekkmerke eller andre tegn på svangerskap. Sånn sett tenker jeg at det like gjerne er tilfeldig at din mor ikke fikk merker - hun hadde sikkert ikke fått strekkmerker om hun ikke brukte krem heller. Er det ikke mest hormoner som styrer det der? Det er også større sjans for å få strekkmerker som ung gravid, pga hormoner/mangel på hormoner(?) som ung.
*Joyce* Skrevet 1. januar 2016 #9 Skrevet 1. januar 2016 Mamma smurte ingenting og har ikke ett strekkmerke, jeg smurte og har hele magen full. Akkurat som farmoren min. Pappa har ikke vært gravid så mange ganger, så jeg kan ikke sammenligne direkte, men jeg går jo ut fra at det er hans gener jeg har fått på det området. 2
Ferny Skrevet 1. januar 2016 #10 Skrevet 1. januar 2016 1 time siden, Sobril skrev: Det er også større sjans for å få strekkmerker som ung gravid, pga hormoner/mangel på hormoner(?) som ung. Ja, har hørt det samme. Mange får det jo også i puberteten...
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2016 #11 Skrevet 1. januar 2016 Men dere, det er vel ikke smøring som menes, men massering med krem/olje?? Man skal kna underhuden i ca 5 min X-antall dager i uken. 😊 Jeg tror det hjelper, men selvsagt ingen mirakelkur. Mye handler om gener / hvor fort magen vokser etc. 😊 Anonymkode: 0ab12...479
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2016 #12 Skrevet 1. januar 2016 Jeg smurte meg nesten hver eneste dag i hele svangerskapet, ble likevel seende ut som en tiger... Anonymkode: d910f...04d
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2016 #13 Skrevet 2. januar 2016 Jeg smurte meg ikke en eneste gang, og fikk ikke strekkmerker i noen av mine svangerskap (2stk). Men fikk rundt niplene da jeg gikk opp fra A- til D-cup da jeg ammet. Har kroppen full av psoriasis, så tenker jeg i utgangspunktet skulle vært mer utsatt. Anonymkode: d9ba6...70f
FantasDick Skrevet 2. januar 2016 #14 Skrevet 2. januar 2016 Jeg smurte med ren kokosolje og fikk ikke et eneste strekkmerke. Både mamma og søsteren min smurte ikke og fikk mange merker. Tror ikke at smøring hjelper egentlig, men det skader ikke og det tok kløen jeg fikk da magen vokste.
kluski Skrevet 2. januar 2016 #15 Skrevet 2. januar 2016 Jeg brukte Shea bodybutter fra The bodyshop, smurte meg morgen og kveld og fikk ingen strekkmerker. Kan jo såklart være tilfeldig! Men hadde en kjempemage på min lille kropp, så jeg hadde aldri trodd jeg skulle slippe unna både det og løshud.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå