Gå til innhold

Hjelp! Utleier vil gå til sak.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ville ha ventet med å flytte til dette med huseier er oppe og avgjort, så du ikke risikerer å måtte betale dobbelt opp. 
Jeg regner med at du har signert en kontrakt over en viss tid. Jeg leser det du skriver som at du har signert for et år, eller så lenge studietiden varer`?
At du da ikke har haket av der det står at leietaker ikke kan si opp i løpet av denne tiden er jeg ikke helt 100% sikker på at holder juridisk. 
Jeg ville ha bedt en advokat sett på kontrakten, og iallfall ikke flyttet før det var i orden. 
Jeg synes det er litt rart at du bare leverer en oppsigelse til utleier hvis du har en kontrakt på et år eller en viss tid, og kontrakten tydelig går ut på at dette er bindende til utleietiden er gått ut.
Det er mulig du har en sak, hvis utleier har brutt kontrakten eller den er mangelfullt utfylt, men dette er ting du må ha på det rene juridisk først, kontakt en advokat.

Anonymkode: aa376...ade

Videoannonse
Annonse
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei og dette har jeg ikke gjort heller. Har sagt opp, men han mener at denne er ugyldig fordi kontrakten sier at kontrakten er tidsbestemt. Kontrakten er ikke en gang signert av huseieren, og når jeg har prøvd å spørre om dette har han ignorert alt av epost jeg har sendt.  Ja, beklager for uryddig fremstilling! Jeg er nok bare en smule opprørt, og har prøvd å holde leieforholdet ryddig hele veien. Dette har vært ekstremt vanskelig da kommunikasjonen med huseieren har vært vanskelig på grunn av manglende svar osv. Jeg startet jo leieforholdet mitt med å dele rom med en annen, fordi han hadde to leiekontrakter gående på en gang. Jeg betaler selv om jeg ikke bor der, hvertfall for januar og evt. februar, og håper på å finne en som kan ta over kontrakten min, dette fordi jeg ville unngå akkurat dette, men han nekter meg nærmest å flytte ut uansett, selv om kontrakten vi går ut ifra da tydeligvis ikke er gyldig. 

Anonymkode: 6bdc5...ee0

Spiller ikke så stor rolle om den er signert av huseier, som at den er signert av deg. Du visste hva slags avtale du inngikk. 

At han hadde to leieboere på samme tid, skulle du konfrontert med en gang, det nytter ikke å komme med det et halvt år senere, hvis ikke den andre har bodd der i lang tid. Hvis det er snakk om dager og du aksepterte det på tidspunktet, og det var forbigående, for å så fortsette leieforholdet, nytter det ikke å komme med det nå som grunn. Men har det beviselig vært mange slike alvorlige brudd, så kan det ha betydning og styrke din sak. 

Ser mange som leter etter grunner og som henter frem argumenter fra langt tilbake i tid, og det høres ikke bra ut for din egen del. 

Anonymkode: a87c8...a9c

Gjest Blondie65
Skrevet

Huseier må bevise at kontrakten er tidsbestemt. Det kan han ikke hvis han ikke har en signert versjon der krysset for tidsbestemt er haket av. Det holder at du signerer, men det er særdeles teit av huseier å ikke signere kontrakt sammen med deg slik at dere beholder en kopi hver.

Du har sagt opp, forhåpentligvis har du kopi av oppsigelsen? Hvis ikke er du på tynn is da det er du som påstår (i hans øyne) at han ikke har orden på posten sin.

Han kan ikke nekte deg å flytte, men hvis han kan vise til en kontrakt som du har signert der det er krysset av at kontrakten er tidsbestemt så kan han slakte depositumet ditt inntil han er fornøyd. Du synes han er rar som ikke gir fra seg en signert kontrakt, jeg synes du er minst like rar som ikke har fått en slik. Jeg synes også du er rar som deler rom i en bolig du skulle disponere alene. Det er kontraktsbrudd fra hans side, og du burde bare latt være å betale husleie og bedt han fikse dette straks.

Men jeg tviler på at han har noen god sak, for det er jo han som må bevise at avtalen er tidsbestemt. Din kontrakt sier ikke det og siden han ikke har gitt deg en kopi av den du har signert kan han jo lett forfalske det krysset i ettertid. Så flytt du, og betal ut den oppsigelsestiden som gjelder - vanligvis tre måneder.

Skrevet

Har jeg misforstått hvordan man leier?

Jeg trodde det var sånn at man skriver en kontrakt på en periode (gjerne et år), men hvis man ønsker å flytte ut FØR kontrakten går ut så har man oppsigelsestid? Eller så blir man enige om å fornye kontrakten, eller flytter ut til da kontrakten går ut.

Har du sagt opp 1 november (og det er fra 1.-1.) så må dere betale for november, desember, januar og februar fordi det er 3 mnder fra neste 1. i en mnd. Som vil si at om dere hadde sagt opp 1 november eller 30 november må dere betale like lenge. Skulle dere bare betale til 01.01.16 så måtte dere sagt opp seneste 31 oktober. 

Står det ingenting om oppsigelsestid i kontrakten så tror jeg det er 3 mnd som gjelder.

Skrevet

Jeg sa klart ifra om dette med at det bodde noen der da jeg flyttet inn. Han beklaget seg og sa vi skulle slippe å betale en månede,  men dette har nektet han plutselig for da vi en månede ikke betalte fordi han sa det. Dette har vært et problem siden vi flyttet inn, og han har sagt mye som ikke har blitt holdt. Det er såpass mange brudd og feil i leieforholdet uansett,  og heldigvis er alt dokumentert.  Vi får se hva som skjer. Har uansett meldt meg inn i leietakerforeningen så vi får se hva som skjer.  Takk for svar folkens! 

Skrevet
21 minutter siden, Blondie65 skrev:

Huseier må bevise at kontrakten er tidsbestemt. Det kan han ikke hvis han ikke har en signert versjon der krysset for tidsbestemt er haket av. Det holder at du signerer, men det er særdeles teit av huseier å ikke signere kontrakt sammen med deg slik at dere beholder en kopi hver.

Du har sagt opp, forhåpentligvis har du kopi av oppsigelsen? Hvis ikke er du på tynn is da det er du som påstår (i hans øyne) at han ikke har orden på posten sin.

Han kan ikke nekte deg å flytte, men hvis han kan vise til en kontrakt som du har signert der det er krysset av at kontrakten er tidsbestemt så kan han slakte depositumet ditt inntil han er fornøyd. Du synes han er rar som ikke gir fra seg en signert kontrakt, jeg synes du er minst like rar som ikke har fått en slik. Jeg synes også du er rar som deler rom i en bolig du skulle disponere alene. Det er kontraktsbrudd fra hans side, og du burde bare latt være å betale husleie og bedt han fikse dette straks.

Men jeg tviler på at han har noen god sak, for det er jo han som må bevise at avtalen er tidsbestemt. Din kontrakt sier ikke det og siden han ikke har gitt deg en kopi av den du har signert kan han jo lett forfalske det krysset i ettertid. Så flytt du, og betal ut den oppsigelsestiden som gjelder - vanligvis tre måneder.

Ja takk for svar. :)  betaler uansett ut 3 måneder fra nå av så får jeg håpe jeg kanskje finner noen som kan ta over snart. 

Ts

Skrevet

Hvorfor har du en med bare din underskrift på? Da ser det jo ut som om det er noe du har fabrikert alene. Og hvordan kan han ha ark som du mener å ikke ha skrevet på, er det ikke din underskrift på? Man kjenner jo igjen egen skrift osv.

Anonymkode: 53661...4d2

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sa opp første november.  Han mener likevel jeg må bo der til juni. Dette fordi han sa det var tidsbestemt, men i kontrakten er det ikke krysset av der det står at jeg ikke kan si opp. 

har du noen form for bevis at du har sendt oppsigelsen i november? f.eks elektronisk via mail?

Skrevet
1 time siden, mjauritz skrev:

Har jeg misforstått hvordan man leier?

Jeg trodde det var sånn at man skriver en kontrakt på en periode (gjerne et år), men hvis man ønsker å flytte ut FØR kontrakten går ut så har man oppsigelsestid? Eller så blir man enige om å fornye kontrakten, eller flytter ut til da kontrakten går ut.

Har du sagt opp 1 november (og det er fra 1.-1.) så må dere betale for november, desember, januar og februar fordi det er 3 mnder fra neste 1. i en mnd. Som vil si at om dere hadde sagt opp 1 november eller 30 november må dere betale like lenge. Skulle dere bare betale til 01.01.16 så måtte dere sagt opp seneste 31 oktober. 

Står det ingenting om oppsigelsestid i kontrakten så tror jeg det er 3 mnd som gjelder.

Hvordan man leier kommer an på kontrakten. Det vanligste er som du sier 3 mnd oppsigelse både for leietaker og utleier.
Men det er også noen som ønsker å leie ut årevis, og da skrives en kontrakt for et år av gangen, eller fra august til og med juni for studenter. 
En slik kontrakt skriver man gjerne under på at man skal leie i et år uten mulighet til å si opp før kontrakten går ut, og da gjelder ikke 3 mnd regelen. 

Anonymkode: aa376...ade

Skrevet

Syns dette virker som bare en halv sannhet jeg. Virker litt som en som vil lure seg unna her..

Anonymkode: 53661...4d2

Skrevet

Ett spørsmål: Er denne leiligheten et bosted som er registrert og godkjent som bolig?

Hvis den ikke er det (ikke bruksendret lofts- eller kjellerleilighet) så kan du melde ulovlig boforhold til Plan- og bygningsetaten i kommunen, og da blir det nok fart på sakene skal du se.

Anonymkode: 0e20b...cc7

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du peil send meg gjerne en PM så skal du få alle detaljer du ønsker. Trenger bare hjelp, jeg. :( 

Jeg la oppsigelse i postkassa. Han har visst ikke fått denne. De har perioder hvor de ikke har vært hjemme på flere måneder, så postkassa demmes har vært så full at ting har falt ut av postkassa osv.. Virker som de ikke har alt på stell, så jeg vet faktisk ikke hvor i all verden de har klart å gjøre av denne. Uansett mener han at jeg IKKE kan si opp, fordi det er en tidsbestemt avtale. Og det er greit, men kontrakten er ikke underskrevet av utleier en gang. Og verken boksen hvor det står ordrett: "Avtalen kan ikke sies opp av noen av partene i den avtalte leieperioden" eller der det står om oppsigelsestid er fylt ut! Kontrakten ser halvferdig ut, og vi fikk en som ikke var undertegnet av huseier! Ja holder alt skriftlig. Har sagt at jeg betaler for januar og kanskje kan finne noen til å ta over kontrakten, men dette er kun fordi jeg er litt redd for hva han kan finne på, og jeg er så lei av alt sammen nå. :(

TS 

§ 7-5.Framleie ved tidsbestemte leieavtaler

Er leieavtalen inngått for en bestemt tid, kan leieren framleie for resten av leietiden med godkjenning fra utleieren. Blir godkjenning nektet uten at framleierens forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket, kan leieren si opp med varsel som nevnt i § 

Anonymkode: 5e799...47f

Skrevet

...som nevnt i § 9-6

Skrevet

Og hvis han ikke gir seg, nekter deg framleie,  tar du i anvendelse § 9-6 tre måneders oppsigelse. 

Skrevet
Den 30.12.2015 at 21.16, AnonymBruker skrev:

Men har det ingen ting å si at ikke begge har signert kontrakten? Jeg har jo kun en versjon her hos meg,  og det er den med en signatur på, som er min. 

Ts 

Men har du sendt en signert kontrakt til han også? Da har han jo underskriften din på den og kan signere sin hos seg. Han kan så klart jukse og hake av på sin kontrakt men da har jo du din der du kan vise til at det ikke er haket av på den om tidsbestemt leie. Du må snarest si opp SKRIFTLIG og må da betale 3mnd i oppsigelsestiden 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...