AnonymBruker Skrevet 30. desember 2015 #1 Skrevet 30. desember 2015 Har nå oppstått STORE problemer i leieforholdet vårt! Underskrev en kontrakt i juni. Fikk den tilsendt på mail, og denne var krysset av for tidsbestemt kontrakt. I denne var det også en boks hvor det står :"Avtalen kan ikke sies opp av noen av partene i den avtalte leieperioden". Denne boksen er IKKE krysset av. En annen ting er at vi ikke fikk noen signert kontrakt tilsendt, uten noen form for signatur av utleier. Vi sendte derfor en signert versjon til utleieren, men fikk aldri noen signert versjon av han tilbake... Det er også mange andre forhold som gjør at huseier har brutt kontrakten. Blant annet at det bodde noen i leiligheten da vi flyttet inn(!). Og mange andre ting. Leiligheten har blant annet vært farlig, med murstein hengene over døra i taket og har nesten drept han ene jeg bor med.. Nå vil vi UT av kontrakten, men nekter han for at dette er mulig og truer å gå til sak mot oss. Hjelp..? Denne huseieren har også latt være å svare på mail med spørsmål om kontrakten og andre leieforhold vi mener ikke er holdt.. Jeg aner ikke helt hva jeg skal gjøre. Vi er studenter, og dette leieforholdet har bare vært pyton på alle mulige måter.. Anonymkode: 6bdc5...ee0
RompeRusk Skrevet 30. desember 2015 #2 Skrevet 30. desember 2015 Gå til sak? Dette Gjør han bare for å true dere. Han vet han ikke har noen sak. 10
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2015 #3 Skrevet 30. desember 2015 Et øyeblikk siden, RompeRusk skrev: Gå til sak? Dette Gjør han bare for å true dere. Han vet han ikke har noen sak. Ja det kan nok stemme, men vi blir litt stressa når han er så påståelig og sier han vil ta dette juridisk.. HAN mener jo at kontrakten er gyldig og at han har alt rett på sin side.. Vi er studenter og blir sett på som noe han bare kan ta pengene til og gjøre som han vil.. Han påstår at h*n ene ikke har betalt leie på mange mnd, men vi har jo bankutskrifter for å motbevise dette! Blir bare så stressa, fordi jeg holder på å flytte NÅ fordi jeg ikke orker denne huseieren mer. TS Anonymkode: 6bdc5...ee0
Illuminatum Skrevet 30. desember 2015 #4 Skrevet 30. desember 2015 Det er alt for få detaljer til å gi et svar
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2015 #5 Skrevet 30. desember 2015 Send en oppsigelse skriftlig - både via post og epost. Der regner dere med normal oppsigelsestid. Dersom fakta er som du legger dem frem her har han ikke noen sak mot dere. Dette trenger du egentlig ikke bekymre deg for - loven favoriserer leietakere veldig sterkt, og det skal mye til får utleiere å vinne frem (om de så har en sak, men i hvert fall ikke om de ikke har det). Hold all kommunikasjon skriftlig og ta selvsagt vare på alt. Anonymkode: e1ccd...b36
dillyduzit Skrevet 30. desember 2015 #6 Skrevet 30. desember 2015 Har dere bevisene deres på riktig side, i tillegg til å fotografere bevis på farlige forhold - og meldt i fra om dette til utleier, så er det jo ikke noe å stresse med. Dersom dere har alt på deres side, så får utleieren bare tape så mye han vil.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2015 #7 Skrevet 30. desember 2015 Du kan ikke bare flytte ut av en leiekontrakt, som det passer deg, fordi du føler det slik. Du må gjøre ting på en ryddig og ordentlig måte og har du ikke god nok grunn, så må du fortsette å betale, selv om du ikke bor der. Veldig uryddig fremstilling av saken. Anonymkode: a87c8...a9c
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2015 #8 Skrevet 30. desember 2015 Meld dere inn i leieboerforeningen. De har gode advokater der. De kan nok hjelpe dere mye mer enn dette forumet. https://www.leieboerforeningen.no/ Anonymkode: ada43...b39 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2015 #9 Skrevet 30. desember 2015 4 minutter siden, Illuminatum skrev: Det er alt for få detaljer til å gi et svar Har du peil send meg gjerne en PM så skal du få alle detaljer du ønsker. Trenger bare hjelp, jeg. 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Send en oppsigelse skriftlig - både via post og epost. Der regner dere med normal oppsigelsestid. Dersom fakta er som du legger dem frem her har han ikke noen sak mot dere. Dette trenger du egentlig ikke bekymre deg for - loven favoriserer leietakere veldig sterkt, og det skal mye til får utleiere å vinne frem (om de så har en sak, men i hvert fall ikke om de ikke har det). Hold all kommunikasjon skriftlig og ta selvsagt vare på alt. Anonymkode: e1ccd...b36 Jeg la oppsigelse i postkassa. Han har visst ikke fått denne. De har perioder hvor de ikke har vært hjemme på flere måneder, så postkassa demmes har vært så full at ting har falt ut av postkassa osv.. Virker som de ikke har alt på stell, så jeg vet faktisk ikke hvor i all verden de har klart å gjøre av denne. Uansett mener han at jeg IKKE kan si opp, fordi det er en tidsbestemt avtale. Og det er greit, men kontrakten er ikke underskrevet av utleier en gang. Og verken boksen hvor det står ordrett: "Avtalen kan ikke sies opp av noen av partene i den avtalte leieperioden" eller der det står om oppsigelsestid er fylt ut! Kontrakten ser halvferdig ut, og vi fikk en som ikke var undertegnet av huseier! Ja holder alt skriftlig. Har sagt at jeg betaler for januar og kanskje kan finne noen til å ta over kontrakten, men dette er kun fordi jeg er litt redd for hva han kan finne på, og jeg er så lei av alt sammen nå. TS Anonymkode: 6bdc5...ee0
Fluesoppen Skrevet 30. desember 2015 #10 Skrevet 30. desember 2015 (endret) 8 minutter siden, Illuminatum skrev: Det er alt for få detaljer til å gi et svar OI skrev visst som anonym!! send meg en PM om du har peil. TS Endret 30. desember 2015 av Fluesoppen
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2015 #11 Skrevet 30. desember 2015 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan ikke bare flytte ut av en leiekontrakt, som det passer deg, fordi du føler det slik. Du må gjøre ting på en ryddig og ordentlig måte og har du ikke god nok grunn, så må du fortsette å betale, selv om du ikke bor der. Veldig uryddig fremstilling av saken. Anonymkode: a87c8...a9c Nei og dette har jeg ikke gjort heller. Har sagt opp, men han mener at denne er ugyldig fordi kontrakten sier at kontrakten er tidsbestemt. Kontrakten er ikke en gang signert av huseieren, og når jeg har prøvd å spørre om dette har han ignorert alt av epost jeg har sendt. Ja, beklager for uryddig fremstilling! Jeg er nok bare en smule opprørt, og har prøvd å holde leieforholdet ryddig hele veien. Dette har vært ekstremt vanskelig da kommunikasjonen med huseieren har vært vanskelig på grunn av manglende svar osv. Jeg startet jo leieforholdet mitt med å dele rom med en annen, fordi han hadde to leiekontrakter gående på en gang. Jeg betaler selv om jeg ikke bor der, hvertfall for januar og evt. februar, og håper på å finne en som kan ta over kontrakten min, dette fordi jeg ville unngå akkurat dette, men han nekter meg nærmest å flytte ut uansett, selv om kontrakten vi går ut ifra da tydeligvis ikke er gyldig. Anonymkode: 6bdc5...ee0
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2015 #12 Skrevet 30. desember 2015 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Meld dere inn i leieboerforeningen. De har gode advokater der. De kan nok hjelpe dere mye mer enn dette forumet. https://www.leieboerforeningen.no/ Anonymkode: ada43...b39 Ja. Det er nok et godt poeng! Takk for tips, skal gjøre det TS Anonymkode: 6bdc5...ee0
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2015 #13 Skrevet 30. desember 2015 Altså, skjønner ikke at folk kan være så hjelpesløse?! Hvis det ikke står noe i kontrakten om at den er tidsbestemt, så er det jo bare å si opp snarest (husk vi er i slutten av desember nå, så bør gjøre det kjappest mulig, så dere ikke trenger å bo der en måned ekstra), og bo der ut oppsigelsestiden. Om han da vil "gå til sak" så får han jo bare ha lykke til med det. Anonymkode: 5bd1c...39e 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2015 #14 Skrevet 30. desember 2015 Du har tre måneders oppsigelsestid. Hvis du sa opp i desember, må du betale ut mars måned. Det avgjørende er at du har signert kontrakten, ikke at utleier ikke har gjort det. Hvis ting ved leieforholdet ikke er som beskrevet i kontrakten, kan du heve kontrakten Anonymkode: 54f92...cd9
herremann Skrevet 30. desember 2015 #15 Skrevet 30. desember 2015 send utleier en skriftlig oppsigelse nå. det er normalt 3 mnd oppsigelsestid, fra den 1ste hver mnd. så om du sier opp innen 31.12 kan du flytte ut 31.03.(på papiret). er viktig å få gjort dette selv om dere ikke akter å bo der til 31.03.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2015 #16 Skrevet 30. desember 2015 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Altså, skjønner ikke at folk kan være så hjelpesløse?! Hvis det ikke står noe i kontrakten om at den er tidsbestemt, så er det jo bare å si opp snarest (husk vi er i slutten av desember nå, så bør gjøre det kjappest mulig, så dere ikke trenger å bo der en måned ekstra), og bo der ut oppsigelsestiden. Om han da vil "gå til sak" så får han jo bare ha lykke til med det. Anonymkode: 5bd1c...39e Sa opp første november. Han mener likevel jeg må bo der til juni. Dette fordi han sa det var tidsbestemt, men i kontrakten er det ikke krysset av der det står at jeg ikke kan si opp. Anonymkode: 6bdc5...ee0
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2015 #17 Skrevet 30. desember 2015 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har tre måneders oppsigelsestid. Hvis du sa opp i desember, må du betale ut mars måned. Det avgjørende er at du har signert kontrakten, ikke at utleier ikke har gjort det. Hvis ting ved leieforholdet ikke er som beskrevet i kontrakten, kan du heve kontrakten Anonymkode: 54f92...cd9 Ja, sa opp 1.november, men han mener dette ikke går ann. Får uansett se det ann. Får bare finne noen til å ta over, så kanskje jeg slipper mer drama. Anonymkode: 6bdc5...ee0
RompeRusk Skrevet 30. desember 2015 #18 Skrevet 30. desember 2015 Send oppsigelsen rekommandert på post. Da må utleier kvittere for å motta posten, og kan ikke påstå at den ikke er mottatt. 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2015 #19 Skrevet 30. desember 2015 Men har det ingen ting å si at ikke begge har signert kontrakten? Jeg har jo kun en versjon her hos meg, og det er den med en signatur på, som er min. Ts Anonymkode: 6bdc5...ee0
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2015 #20 Skrevet 30. desember 2015 Står det noe om hvor lenge den er tidsbestemt da? Anonymkode: 5bd1c...39e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå