mjauritz Skrevet 30. desember 2015 #1 Skrevet 30. desember 2015 Jeg har to pynteputer som har blitt griset til av en valp som var på besøk og tisset på de... Jeg vil egentlig på en måte kaste dem, men de er såå fine så vil prøve å redde de... Går det ann å vaske de i vaskemaskinen? Har forsøkt håndvask, men det gjør ikke jobben... Kan ta av trekket og vaske det, men tenker på selve putene inni.
Millimani Skrevet 30. desember 2015 #3 Skrevet 30. desember 2015 Det står vel en vaskeanvisning på putene, om de tåler vaskemaskin eller ikke
mjauritz Skrevet 30. desember 2015 Forfatter #4 Skrevet 30. desember 2015 21 minutter siden, Millimani skrev: Det står vel en vaskeanvisning på putene, om de tåler vaskemaskin eller ikke Jeg har selvfølgelig klart å klippe av den lappen Men da får det briste eller bære! Kan dem ikke vaskes i maskin så må jeg jo kjøpe nye uansett - kan jo ikke ha tisseputer i sofaen!
Gjest Margit Spat Skrevet 30. desember 2015 #5 Skrevet 30. desember 2015 Jeg har gjort det med noen puter. Av og til går det bra, og av og til mindre bra, dvs at fyllet har klumpet seg. Bruk omtrent halvparten så mye vaskemiddel som du vanligvis ville brukt, og vask på 40 grader. Hvis du har tørketrommel, kjør gjerne putene forsiktig i den, sammen med en tennisball eller to.
Millimani Skrevet 30. desember 2015 #6 Skrevet 30. desember 2015 Lykke til! Håper det går bra Hvis ikke så får du kjøpe nye, men husk da på å ikke klippe av den lappen..
mjauritz Skrevet 30. desember 2015 Forfatter #7 Skrevet 30. desember 2015 Kan komme med en oppdatering! Den ene puten overlevde helt fint, mens den andre gikk det sånn nogenlunde med. 30 grader. Legger ved bilde! Men den skal jo inn i trekket igjen så da går det nok helt fint. Men trekkene kom ut helt fint og det var det viktigste! Sånne puter kan man jo kjøpe for 30,- på IKEA så det er ikke noe stress. Er det noen som vet om sånne puter kan tørkes i tørketrommel? Eller hvordan tørker man de? De kan jo ikke akkurat henge på et tørkestativ... Skal de bare ligge på badegulvet da, eller? (Putene ser skitne ut på bilder, men er bare bomullen som har samlet seg litt)
Lady T Skrevet 30. desember 2015 #8 Skrevet 30. desember 2015 Du tørker de i tørketrommel sammen med feks tre tennisballer. 1
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 30. desember 2015 #9 Skrevet 30. desember 2015 (endret) w Endret 13. november 2023 av Nasse Nøff ❤
Leo Skrevet 30. desember 2015 #10 Skrevet 30. desember 2015 Jeg har tre hunder og alt som skal "bo" her må tåle vask på 60 grader! Ikke nødvendigvis fordi de er tisset på, men det kastes opp, det spises bein, man har vært ute og tatt med seg noe inn osv. Min erfaring er at alle innerputer tåler vask på 60 grader og tørketrommel. De med dun/fjær er de som holder seg best. Bare husk å riste dem underveis i tørkeprosessen Jeg har heller ikke vært borti noe putetrekk som ikke tåler vask på minst 40 grader selv om vaskeanvisningen sier at de ikke tåler verken vask eller rens.
Leo Skrevet 30. desember 2015 #11 Skrevet 30. desember 2015 Ser nå at du har oppdatert mens jeg skrev og akkurat disse IKEA-putene tåler ikke vask! Men så koster det vel også mer å vaske dem enn å kjøpe nye... Dunputene derfra er ikke så veldig mye dyrere og de tåler mange vasker.
mjauritz Skrevet 30. desember 2015 Forfatter #12 Skrevet 30. desember 2015 20 minutter siden, Lady T skrev: Du tørker de i tørketrommel sammen med feks tre tennisballer. Jeg tror ikke putene tåler tørketrommel nå... Hele puten holder på å gå i oppløsning 13 minutter siden, Leo skrev: Ser nå at du har oppdatert mens jeg skrev og akkurat disse IKEA-putene tåler ikke vask! Men så koster det vel også mer å vaske dem enn å kjøpe nye... Dunputene derfra er ikke så veldig mye dyrere og de tåler mange vasker. Har aldri tidligere hatt behov for å vaske selve putene Trekket er det jo bare å kjøre i maskinen. Har ikke valp her hjemme, var bare en liten tass på besøk her istad. Åhh! Litt kjipt å måtte på IKEA kun for 2 puter til sånn 30,-... Ender alltid med å bruke nærmere 1000,- Får håpe de overlever tørken og kan puttes inn i trekket igjen. Trekket er litt "hardt" så kanskje det kan redde putene! Jaja, man lærer så lenge man lever!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå