AnonymBruker Skrevet 30. desember 2015 #1 Del Skrevet 30. desember 2015 Dere som har tatt fysikk 1 som privatist - hvilken bok brukte dere? Anonymkode: 39a48...e5f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ignorancus Skrevet 30. desember 2015 #2 Del Skrevet 30. desember 2015 Alt annet enn Rom Stoff Tid. Faen for en elendig bok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tad Skrevet 31. desember 2015 #3 Del Skrevet 31. desember 2015 Ergo fungerer ganske greit. Oversiktlig, greie forklaringer, eksempler, gode oppgaver, illustrasjoner osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2016 #4 Del Skrevet 1. januar 2016 Jeg har kjøpt ergo, og er også privatist i år. Tips til fysikktråder? Hadde vært fint med en plass å henvende seg :-) Anonymkode: db56c...b75 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2016 #5 Del Skrevet 1. januar 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har kjøpt ergo, og er også privatist i år. Tips til fysikktråder? Hadde vært fint med en plass å henvende seg :-) Anonymkode: db56c...b75 Vet ikke om noen fysikktråder, men det hadde vært greit å hatt et sted å diskutere siden jeg ikke har noen lærer eller medelever å snakke med. Anonymkode: 39a48...e5f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jusisthegoal Skrevet 1. januar 2016 #6 Del Skrevet 1. januar 2016 Jeg anbefaler vireklig ERGO! Det er en fantastisk bok med veldige gode oppgaver! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2016 #7 Del Skrevet 2. januar 2016 Den 1. januar 2016 at 12.56, AnonymBruker skrev: Vet ikke om noen fysikktråder, men det hadde vært greit å hatt et sted å diskutere siden jeg ikke har noen lærer eller medelever å snakke med. Anonymkode: 39a48...e5f Vi kan jo bruke denne tråden, så kanskje noen flere henger seg på etterhvert! Har du hatt fysikk før? Anonymkode: db56c...b75 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2016 #8 Del Skrevet 3. januar 2016 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi kan jo bruke denne tråden, så kanskje noen flere henger seg på etterhvert! Har du hatt fysikk før? Anonymkode: db56c...b75 Har ikke hatt fysikk før, så jeg satser på å lære meg det på egenhånd. Anonymkode: 39a48...e5f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fysikeren Skrevet 3. januar 2016 #9 Del Skrevet 3. januar 2016 Jeg anbefaler også Ergo med oppgavesamling. Da bør det være mye å bryne seg på. Til han som lurte på forum: http://www.fysikk.no/Fysikkforum/ Det er det et eget underforum for vgs-fysikk. Hvor mye aktivitet det faktisk er der vet jeg ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2016 #10 Del Skrevet 3. januar 2016 1 time siden, Fysikeren skrev: Jeg anbefaler også Ergo med oppgavesamling. Da bør det være mye å bryne seg på. Til han som lurte på forum: http://www.fysikk.no/Fysikkforum/ Det er det et eget underforum for vgs-fysikk. Hvor mye aktivitet det faktisk er der vet jeg ikke. Du er jævlig heit 😍 Anonymkode: 4366d...2ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fysikeren Skrevet 3. januar 2016 #11 Del Skrevet 3. januar 2016 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er jævlig heit 😍 Anonymkode: 4366d...2ea Ikke helt on-topic, men takk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2016 #12 Del Skrevet 3. januar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du er jævlig heit 😍 Anonymkode: 4366d...2ea Hvordan vet du det? Fysikeren: kan du si litt om faget, vanskelighetsgrad, tips og råd? Jeg gruer meg litt! Anonymkode: db56c...b75 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fysikeren Skrevet 3. januar 2016 #13 Del Skrevet 3. januar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvordan vet du det? Anonymkode: db56c...b75 Det eksisterer vel noen bilder av meg her et sted. Fysikeren: kan du si litt om faget, vanskelighetsgrad, tips og råd? Jeg gruer meg litt! Anonymkode: db56c...b75 Matematikken som du trenger for faget er kun ungdomskolematematikk, så det bør ikke være noen utfordring. Det som mange synes er tricky er fysikk-tankegangen. Det å gå fra et praktisk problem til matematisk problem, altså finne ut hvilke lover som gjelder for systemet og sette opp ligningene. Ingen sliter med å faktisk løse disse. Den enkleste måten å gjøre dette på er å se på hva man skal finne ut(svaret) og hva man vet(opplysninger) og de fysiske symbolene til disse. Så ser du i boka de hvilke fysiske lover(ofte formler) du har til rådighet og finner en som inneholder både opplysningene dine og svaret. Du løser denne ligningen/formelen for det du ønsker å finne ut(svaret) og setter så bare inn opplysningene. Tips: Studer de fysiske enhetene. Er du ute etter å finne en fart som har enhet meter/sekund er det mye som tyder på at du skal ta en strekning(meter) dele på en tid(sekund) . Det beste er om man faktisk forstår fysikken litt mer grundig, men dette krever modning. Metoden over er ment som et dårlig alternativ til dette. Et eksempel: En har brukt 1 time(60*60 sekunder) på å kjøre 34 km(34 000 meter). Hva var dens fart(meter/sekund)? Løsning: Man kan forstå at dette er et enkelt vei-fart-tid-problem å finne relasjonen v=s/t eller man kan studere enhetene til svaret å anta relasjonen. Det beste tipset: Regn mye! Det er hvor mange oppgaver en elev har regnet som i størst grad bestemmer hvor godt eleven gjør det i matte/fysikk. Akkurat som at antall timer man vier til en hvilken som helst annen aktivitet vil i stor grad bestemme hvor flink man blir til aktiviteten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2016 #14 Del Skrevet 19. januar 2016 Ts her Jeg har lasted ned læreplan fra nettet og begynt å regne i boka. Syns det er litt vanskelig å komme inn i tankegangen til fysikk, er ca 5 år siden jeg gikk på vgs, så er generelt litt rusten når det gjelder å studere. Tror jeg bare må fortsette å jobbe med stoff og la det modne. Kanskje bruke litt flere timer i uka til faget. Anonymkode: 39a48...e5f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå