Gå til innhold

Privatist fysikk 1 - hvilken bok?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som har tatt fysikk 1 som privatist - hvilken bok brukte dere?

Anonymkode: 39a48...e5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har kjøpt ergo, og er også privatist i år. Tips til fysikktråder? Hadde vært fint med en plass å henvende seg :-)

Anonymkode: db56c...b75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har kjøpt ergo, og er også privatist i år. Tips til fysikktråder? Hadde vært fint med en plass å henvende seg :-)

Vet ikke om noen fysikktråder, men det hadde vært greit å hatt et sted å diskutere siden jeg ikke har noen lærer eller medelever å snakke med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Den 1. januar 2016 at 12.56, AnonymBruker skrev:

Vet ikke om noen fysikktråder, men det hadde vært greit å hatt et sted å diskutere siden jeg ikke har noen lærer eller medelever å snakke med.

Vi kan jo bruke denne tråden, så kanskje noen flere henger seg på etterhvert! Har du hatt fysikk før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi kan jo bruke denne tråden, så kanskje noen flere henger seg på etterhvert! Har du hatt fysikk før?

Har ikke hatt fysikk før, så jeg satser på å lære meg det på egenhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler også Ergo med oppgavesamling. Da bør det være mye å bryne seg på. 

Til han som lurte på forum:

http://www.fysikk.no/Fysikkforum/

Det er det et eget underforum for vgs-fysikk. Hvor mye aktivitet det faktisk er der vet jeg ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Fysikeren skrev:

Jeg anbefaler også Ergo med oppgavesamling. Da bør det være mye å bryne seg på. 

Til han som lurte på forum:

http://www.fysikk.no/Fysikkforum/

Det er det et eget underforum for vgs-fysikk. Hvor mye aktivitet det faktisk er der vet jeg ikke. 

Du er jævlig heit 😍

Anonymkode: 4366d...2ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er jævlig heit 😍

Ikke helt on-topic, men takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du er jævlig heit 😍

Hvordan vet du det?

Fysikeren: kan du si litt om faget, vanskelighetsgrad, tips og råd? Jeg gruer meg litt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du det?

Det eksisterer vel noen bilder av meg her et sted. 

Fysikeren: kan du si litt om faget, vanskelighetsgrad, tips og råd? Jeg gruer meg litt! 

Matematikken som du trenger for faget er kun ungdomskolematematikk, så det bør ikke være noen utfordring.

Det som mange synes er tricky er fysikk-tankegangen. Det å gå fra et praktisk problem til matematisk problem, altså finne ut hvilke lover som gjelder for systemet og sette opp ligningene. Ingen sliter med å faktisk løse disse.

Den enkleste måten å gjøre dette på er å se på hva man skal finne ut(svaret) og hva man vet(opplysninger) og de fysiske symbolene til disse. Så ser du i boka de hvilke fysiske lover(ofte formler) du har til rådighet og finner en som inneholder både opplysningene dine og svaret. Du løser denne ligningen/formelen for det du ønsker å finne ut(svaret) og setter så bare inn opplysningene.

Tips: Studer de fysiske enhetene. Er du ute etter å finne en fart som har enhet meter/sekund er det mye som tyder på at du skal ta en strekning(meter) dele på en tid(sekund) .

Det beste er om man faktisk forstår fysikken litt mer grundig, men dette krever modning. Metoden over er ment som et dårlig alternativ til dette.

Et eksempel:

En har brukt 1 time(60*60 sekunder) på å kjøre 34 km(34 000 meter). Hva var dens fart(meter/sekund)?

Løsning:

Man kan forstå at dette er et enkelt vei-fart-tid-problem å finne relasjonen v=s/t 

eller

man kan studere enhetene til svaret å anta relasjonen. 

Det beste tipset: 

Regn mye! Det er hvor mange oppgaver en elev har regnet som i størst grad bestemmer hvor godt eleven gjør det i matte/fysikk. Akkurat som at antall timer man vier til en hvilken som helst annen aktivitet vil i stor grad bestemme hvor flink man blir til aktiviteten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Annonse

Ts her

Jeg har lasted ned læreplan fra nettet og begynt å regne i boka. 

Syns det er litt vanskelig å komme inn i tankegangen til fysikk, er ca 5 år siden jeg gikk på vgs, så er generelt litt rusten når det gjelder å studere. 

Tror jeg bare må fortsette å jobbe med stoff og la det modne. Kanskje bruke litt flere timer i uka til faget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...