Gå til innhold

pris på p-piller

Fremhevede innlegg

Gjest tzetzet
Skrevet

jeg bruker microgynon, den har alltid vært et rimelig og greit alternativ for meg. sist jeg kjøpte den, for ca et halvt år siden, betalte jeg ca 67 kr for en pakke med 3x21. idag måtte jeg ut med 90.50 for den samme pakken! hvorfor denne enorme prisstigningen? jeg kunne selvsagt spurte damen på apoteket, men jeg kjøpte flere ting samtidig og la ikke merke til prisen på akkurat microgynon før jeg kom hjem.

hva koster deres p-piller? jeg trodde microgynon var den rimeligste på markedet men kanskje jeg må vurdere andre typer nå?

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Få som bruker dem kanskje?? For tre måneder med trionetta betaler jeg ca 90-120 kroner avhengig av apotek og endring.

Ville ikke vurdert å bytte om jeg var fornøyd med denne typen pille jeg.

Skrevet

Syns ikke det var så ille jeg. Er jo bare 30 kr mnd...

Bruker Trionetta og tar ut 12*21 med en gang. Det er ihvertfall ikke dyrt. Spleiser jeg og sambo så tror det ble omtrent 150,- hver sist gang jeg :)

Finnes det 6*21 pakke så er det rimligere som regel. (pr brett selvfølgelig)

Kan være mange grunner til prisøkning. Men hvorfor akkurat bør du snakke med apoteket om eller sende mail til leverandøren..

Skrevet

Husk at det kan være forskjell i pris fra apotek til apotek. Handla du på samme sted som sist?

Skrevet

Synes ikke det er mye i det hele tatt. Jeg bruker Trinordiol som koster 30 kr mnd, det er jo ingenting!

Skrevet

Jeg bruker yasmin 28. Får dem gratis enda (et lite år til, skal hamstre :sjarmor: ), men måtte betale en julaften jeg hadde lagt dem igjen på hybelen og ikke hadde noen resept... Tror jeg betalte godt over 200 kr da, så når jeg selv må begynne å betale dem kommer jeg nok sikkert til å bytte merke.

Gjest Anonymous
Skrevet

Yasmin er vel generelt dyre og uten resept betaler du gebyr i tillegg.

Hvordan vil du klare å hamstre?? Resepten er bare gyldig til et vist antall....og avstemplingslappen avslører deg vel? :wink:

Skrevet

Det er ikke leverandøren som fastsetter prisen på reseptpliktige legemidler i Norge, det er det Statens legemiddelverk som gjør. De har prisrevisjon hvert år, da går noen legemidler opp i pris, andre (de fleste, merkelig nok....) ned.

Prisen Legemiddelverket setter er en maksimal innkjøpes- og utsalgspris på apoteket. Enkelte apotekkjeder kan så inngå avtaler med div. firma/leverandører som gjør at legemidlene blir billigere enn den fastsatte prisen, men de kan aldri selge de dyrere. Oversikt over prisene tror jeg muligens er å finne på Legemiddelverket sine nettsider....

Skrevet
Yasmin er vel generelt dyre og uten resept betaler du gebyr i tillegg.

Hvordan vil du klare å hamstre?? Resepten er bare gyldig til et vist antall....og avstemplingslappen avslører deg vel? :wink:

Jeg har ca. et års forbruk igjen på resepten, og man kan vel ta ut flere pakker på en gang vel? Og dessuten har jeg flyttet, slik at den legen som skrev ut resepten ikke lengre er min lege, dvs. jeg må ha en ny lege som kan skaffe ny resept :sjarmor:

I tillegg har jeg fastlege hjemme hos foreldrene mine, som sikkert kan lage en...

Nå må det sies at jeg har svært liten peiling på hvordan systemene fungerer, så mulig det ikke er så enkelt som jeg tror, men jeg har da tenkt å prøve meg, Gratis er nå en gang Gratis :ler:

Skrevet
Jeg bruker yasmin 28. Får dem gratis enda (et lite år til, skal hamstre  :sjarmor:  )

da er vi i samme situasjon :sjarmor:

Skrevet

Jeg bruker også Microgynon, og ble ganske sjokkert sist jeg kjøpte! Var helt sikker på at damen måtte ha slått inn feil, så jeg ba henne sjekke prisen en gang til, men hun påsto at det stemte, så da måtte jeg jo bare gi meg. Jeg spurte om det ikke var litt rart at prisen plutselig steg så enormt mye, men det visste selvfølgelig ikke de på apoteket noe om. For sikkerhets skyld sjekket jeg prisen da jeg kom hjem også, og det er tydeligvis 90,50 kr som gjelder nå. Prisen ble satt opp en snau uke før jeg kjøpte den pakken. Skikkelig surt. :evil:

Skrevet

Forresten, hvordan får dere hamstret gratis piller?! Jeg fylte 20 for et halvt år siden, så da måtte jeg begynne å betale. Da jeg fikk resepten min for over to år siden sa legen at jeg burde hamstre litt før jeg ble for gammel, men det går jo ikke an! Da jeg fikk dem gratis fikk jeg aldri lov til å hente mer enn én pakke om gangen. Resepten gjelder for 12 pakker, 9 av dem har jeg fått gratis, 2 har jeg betalt for, og så kan jeg kjøpe én til før jeg må få ny resept. Hver gang jeg henter/kjøper en ny pakke setter de på et sånt lite klistremerke på resepten, og sjekker hvor mange pakker jeg allerede har hentet. Ikke snakk om at det går an å lure seg unna der - med mindre dere har flere resepter, da?

Rettelse: Så ikke at en allerede hadde stilt det spørsmålet, sorry. :oops:

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Ikke for å være helt dust og ødelegge tråden, men pillene har blitt 23 kr dyrere for 3 måneder... det er under ti kr i måneden - det er jo ingenting! Hva er problemet?

23 kr! Det er to halvlitere cola det! Eller to aviser + vekslepenger som du ikke hadde giddet å bøye deg for å plukke opp hvis du hadde mistet dem! :riste:

Skrevet

Det er ikke det at 90 kroner er så himla mye i seg selv, men i prosent er det en veldig stor prisøkning. Det er en prinsippsak. :-)

Gjest Anonymous
Skrevet
Det er ikke leverandøren som fastsetter prisen på reseptpliktige legemidler i Norge, det er det Statens legemiddelverk som gjør. De har prisrevisjon hvert år, da går noen legemidler opp i pris, andre (de fleste, merkelig nok....) ned.

Prisen Legemiddelverket setter er en maksimal innkjøpes- og utsalgspris på apoteket. Enkelte apotekkjeder kan så inngå avtaler med div. firma/leverandører som gjør at legemidlene blir billigere enn den fastsatte prisen, men de kan aldri selge de dyrere. Oversikt over prisene tror jeg muligens er å finne på Legemiddelverket sine nettsider....

For omtrent tre år siden, før frislippet av apotekene kom, var det slik. Men ikke nå lengre. Det staten har kontroll over er de medisinene som dekkes på blå resept. Har du aldri stusset over at paraceten ikke lengre koster det samme på alle apotek??

Skrevet

Jeg har ca. et års forbruk igjen på resepten, og man kan vel ta ut flere pakker på en gang vel?

Hvis man får gratis p-piller (pga alder går jeg utifra?) så må du søke om å få ta ut flere pakker, og oppgi årsak.

Og dessuten har jeg flyttet, slik at den legen som skrev ut resepten ikke lengre er min lege, dvs. jeg må ha en ny lege som kan skaffe ny resept :sjarmor:

I tillegg har jeg fastlege hjemme hos foreldrene mine, som sikkert kan lage en...

Nå må det sies at jeg har svært liten peiling på hvordan systemene fungerer, så mulig det ikke er så enkelt som jeg tror, men jeg har da tenkt å prøve meg, Gratis er nå en gang Gratis :ler:

Det er nok ikke så enkelt nei,...De har ganske gode systemer på de gratis-p-pillene, så jeg tviler på at du får ut mer enn du har krav på.

Skrevet

Hvis man får gratis p-piller (pga alder går jeg utifra?) så må du søke om å få ta ut flere pakker, og oppgi årsak.

Det er nok ikke så enkelt nei,...De har ganske gode systemer på de gratis-p-pillene, så jeg tviler på at du får ut mer enn du har krav på.

Der jeg bodde før (har ikke prøvd her enda) spurte de alltid om jeg ville ha for flere måneder, så det gjelder nok ikke overalt. De har jo ikke journalen min her, så hvordan kan de vite at jeg allerede har en resept? Dessuten er jeg litt glemsk, og glemmer alltid et brett når jeg reiser hjem, og jeg får jo nye for det, selv om det ikke er veldig lenge siden sist jeg fikk?!

Skrevet

Der jeg bodde før (har ikke prøvd her enda) spurte de alltid om jeg ville ha for flere måneder, så det gjelder nok ikke overalt.

Ok,...de viser at noen forbeholder seg til ting annerledes. En jeg kjenner fikk beskjed om at man måtte søke, pga at apoteket ikke hadde rett til å dele ut i hytt og pine.

De har jo ikke journalen min her, så hvordan kan de vite at jeg allerede har en resept? Dessuten er jeg litt glemsk, og glemmer alltid et brett når jeg reiser hjem, og jeg får jo nye for det, selv om det ikke er veldig lenge siden sist jeg fikk?!

De har navnet ditt,....og en eller annen plass havner du nok på en liste hvor de står at du har fått tatt ut gratis p-piller og hvor mye du har tatt ut. (Jeg går utifra at det er apoteket som registerer hvor mange pakker p-piller du har tatt ut, uten at jeg skal si noe sikkert..)

Skrevet

De har navnet ditt,....og en eller annen plass havner du nok på en liste hvor de står at du har fått tatt ut gratis p-piller og hvor mye du har tatt ut. (Jeg går utifra at det er apoteket som registerer hvor mange pakker p-piller du har tatt ut, uten at jeg skal si noe sikkert..)

Hmm... Nåja, jeg skal uansett prøve :)

I verste fall er sambos bror lege, man kan jo alltids håpe han ikke føler for å bli onkel enda :ler:

Skrevet

Det blir registrert i et arkiv på apoteket. Bytta merke og dro for å ta ut nye piller. Ble da spurt på apoteket om jeg hadde hatt noen andre piller før for det stod i papirene deres. Og jeg får de ikke gratis. Har aldri opplevd noe problem med å få ut flere pakker av gangen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...