Gå til innhold

Hente pusunge på 8 uker?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.. Jeg skal hente en kattunge på 8 uker, da moren er totalt uinterressert i ungene og resten av søakene er gitt bort.

noen råd til hvordan jeg kan gjøre det best for pusungen helt fra starten? Dette er en scottish fold.. Har hatt mange katter før men ikke på 8 uker.

takker for alle svar!

Anonymkode: 78ef3...653

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trodde de skulle være litt lenger hos kattemor jeg da.. 

Men hvis du uansett skal hente den så kan jeg komme med noen tips som jeg gjorde når jeg fikk en kattunge som var enda yngre enn 8 uker i hus (kattemor døde).

- Ha en lun varm plass et sted. Vi lagde et salgs "rede" i sengen sammen med oss :fnise: men det kommer jo også ann på om dere vil ha den i sengen i utgangspunktet da.

- Vær hjemme med den litt lenger enn dere ville. Så små puser burde ikke være alene hjemme en hel dag for eksempel.

- La kattungen få utforske og bestemme selv når den vil kose. La den gå rundt og komme når den ønsker det, så blir den trygg.

- Gi kosemat den første tiden så den tenker litt at dere = god mat = kjærlighet :fnise:

Lykke til med liten pus!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær oppmerksom på tegn på separasjonsangst, fikk to kattunger på 8 uker som eller hadde blitt kverket og den ene er en overspiser. Spiser så lenge det er mat, og maser gjerne etter mer, så nå må jeg slanke den selv om den bare er et halvt år ganmel. Vet ikke om det er fordi den ble tatt tidlig fra moren, men jeg antar egentlig det.

Anonymkode: 00f0d...28e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du katt fra før av? Katter lærer seg de viktigste tingene fra mor og søsken. 8 uker er litt for tidlig altså. hvis du har pus fra før av er det veldig bra for den lille. Den trenger ihvertfall mer oppmerksomhet å hjelp enn en som er leveringsklar i uke 12. Jeg ville ha stikki innom en veterinær eller ringt en å hørt med dem, for å være på den sikre siden. 

Husk at de er små babyer og blir fort redd ifh en voksen frisk katt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk min nåværende katt når den var 9 uker hvor eierne sa akkurat det samme, det viser om uerfarne eiere, da dette er en del av prosessen som nevnt ovenfor. Men kjipt å stå i en slik situasjon så man må jo nesten bare ta i mot pusen fordi. Eneste jeg har erfart med min katt er at den sutter mye, noe som visstnok er normalt når de blir tatt bort for tidlig. Jeg var veldig redd for at katten ikke hadde vendt seg til "katteoppførsel" men jeg har nå faktisk fått verdens snilleste katt. Aldri tisset og bæsjet noen andre steder enn i kattedoen sin, og er svært renslig. Det går nok bra, lykke til med nytt familiemedlem :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anubiel

Dette kan umulig være en renraset katt med papirene i orden? En seriøs oppdretter vil ALDRI gi bort kattunger før de er minst 12 uker gamle.

Som andre sier, det kan se ut som om moren avviser ungene i den alderen, men det er bare en del av opplæringen i "hvordan være katt". Kattungen har fortsatt behov for mor, mor har behov for kattungen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...