Sandra Skrevet 7. oktober 2004 #1 Skrevet 7. oktober 2004 Hva slags termometer bruker dere til deres små? Digitalt/ "vanlig" Til å måle i rumpe, panne eller øre? Jeg har tenkt mest på et øretermometer, men er usikker på merke og hvilken butikk man kjøper det i. Apoteket hadde bare til endetarmen og digital pannemåler Fordelene med øretermometer er at det tar kort tid å vente på resultatet, det er hygienisk, det er mer behagelig for barnet, den gir et mer oppdatert svar sammenlignet med temperaturen i enden.(Grunnen er at øretermometeret registerer temperaturen i det blodet som passerer kroppens termostat (hypothalamus).) Noen som har erfaringer å dele? På Clas Ohlson hadde de et til 498,- var ikke det litt dyrt? Hadde liksom sett for meg at det kostet 2-300 kroner, men det var kanskje feil?
Thomasine Skrevet 7. oktober 2004 #2 Skrevet 7. oktober 2004 Vi har øretermometer fra Braun. Den kostet 498,- i 1997! Har vel grei erfaring med den. Må brukes 3 ganger etterhverandre i samme øre for å få "riktig" temp. Ulempen er jo hvis barnet samtidig har vondt i øret, f.eks øreverk... :-( :-? Da gjør det jæv... vondt å få tredd en slik tut godt inn i øret... :-( På minstemann bruker vi et vanlig termometer i endetarmen. På han fungerer det best - det kunne vi bare drømme om å bruke til førstemann... :o Føler vel egentlig at det jeg måler i endetarmen er mere riktig - ikke nødvendigvis sikkert... Da holder det å ta den 1 gang fremfor 3 iallefall. Barn er forskjellige - noen vil ha den her andre der...
Sandra Skrevet 7. oktober 2004 Forfatter #3 Skrevet 7. oktober 2004 De til endetarmen er kanskje best til de aller minste i og med at øregangen er så smal, ja hele øret er jo ganske lite. Jeg leste litt etter at jeg la inn innlegget her, og det virker som de fleste anbefaler til endetarmen til de små. Hadde tenkt til å kjøpe øretermometer i dag, men tror jeg venter litt med det da.
14062003 Skrevet 7. oktober 2004 #4 Skrevet 7. oktober 2004 Vi har et til panna sånn til enkel (og usikker) termosjekk. Så har vi til øret for bedre sjekk (har ikke prøvd det på lillegullet, men er forberedt på at det ikke fungerer på ham). Og så har vi endetarmstermometer for nøyaktige målinger. PS: De i øret og i panna på kalibreres for hver person det brukes på. Mål flere ganger når du er frisk og sammenlikn med dette når du er syk...
Litz Skrevet 7. oktober 2004 #5 Skrevet 7. oktober 2004 Vi har endetarmstermometer. De termometerne som måler temperaturen på panna er ikke sikre i det hele tatt. Prøvde ett sånt og fikk en feilmargin på over 2 grader. (termometeret viste 37,8 grader... datteren min hadde nesten 40 grader feber... siste ble målt av lege) Øretermometer er sikkert fint for de som ikke har ørebarn, men for oss ville det vært umulig da datteren vår har slitt med kronisk ørebetennelse i 2 år. Fikk også anbefalt endetarmstermometer av legen, han sa at det var det som gav det mest nøyaktige resultatet. Det finnes dog de øretermometerne som er mer nøyaktig, og som gir svar i løpet av sekunder, men da må du nok ut med en del hundre.
Gjest Anonymous Skrevet 7. oktober 2004 #6 Skrevet 7. oktober 2004 Med mindre du får tak iden typen som de bruker på sykehus (regner med at de er bra) så vil jeg absolutt ikke anbefale øretermometer. Jeg målte flere ganger og fikk forskjellig temp hver gang. + at jeg målte tempen hverdag for å se om jeg kunne bli gravid, og den tempen jeg fikk med lady comp var helt annen enn den jeg fikk i øret. Har også sammenlignet med endetarms måling, og den var fortsatt helt feil i øret. Det endte med at vi kastet vår, for vi gidder ikke å ha ting som ikke "funker" liggende å slenge:)
Sandra Skrevet 7. oktober 2004 Forfatter #7 Skrevet 7. oktober 2004 Jeg kjøpte digitalt rumpetermometer i dag. Tenker at det er det lureste når de er så små, så får vi se om vi kjøper øretermometer etter hvert.
Gjest LoisLane Skrevet 7. oktober 2004 #8 Skrevet 7. oktober 2004 Vi kjøpte øretermometer, men har aldri (!) fått det til å funke. Kjøpte digitalt "vanlig" i stedet.
kitty Skrevet 8. oktober 2004 #9 Skrevet 8. oktober 2004 vi kjøpte et dyrt øretermometer: Braun. (syns det var lovlig dyrt, men det er veldig enkelt). Bruker det som en pekepinn på om vi har feber. Termometeret varierer grådig mye så hvis det viser litt høy temperatur og babyen er varm, bruker vi digitalt rumpetermometer. Det stoler jeg mest på i hvertfall. Men som sagt: øretermometeret er veldig enkelt i bruk og mer behagelig for min skjønne sønn.
Gjest Anonymous Skrevet 8. oktober 2004 #10 Skrevet 8. oktober 2004 Øretermometer er veldig usikkert, og jeg ville ikke hatt det til privat bruk. Som mange har nevnt viser gjentatte målinger ulike resultater. Det er fint på sykehus, der sykepleierne måler mange ganger per dag og har måleteknikken inne. I et privathjem, der det kanskje bare brukes noen ganger i året, har det liten nytte. Man kan si at det gir en indikasjon på om man har feber eller ikke....men hva om det viser for lite???
Gjest Anonymous Skrevet 8. oktober 2004 #11 Skrevet 8. oktober 2004 Man kan si at det gir en indikasjon på om man har feber eller ikke....men hva om det viser for lite??? Min erfaring er at øretermometeret ligger litt høyere enn temperatur tatt i rumpe eller under arm. Det man kan gjøre er å sammenligne "normaltemperatur" ved øretemperaturen og rumpe/under arm og finne ut om ditt øretermometer viser for høyt eller lavt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå