Gå til innhold

Ettergivelse av lån hos lånekassen. Blir sosialtrygd ansett som inntekt i beregning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tenkt å søke lånekassen om ettergivelse av lån grunnet uførhet. Denne er inntektbegrenset.

Det jeg lurer på er om de tar med mottatt sosialtrygd med i beregningen som inntekt. De sier de ser på skatteoppgjør. Vises sosialtrygd på skatteoppgjør?

Anonymkode: 3d7d0...aa2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

får du sosial og trygd?

Anonymkode: 17e1b...040

Skrevet

Ja.

Skrevet (endret)

.

Endret av Evilposelos
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har tenkt å søke lånekassen om ettergivelse av lån grunnet uførhet. Denne er inntektbegrenset.

Det jeg lurer på er om de tar med mottatt sosialtrygd med i beregningen som inntekt. De sier de ser på skatteoppgjør. Vises sosialtrygd på skatteoppgjør?

Sosialstøtte, (hvis det er det du mener med sosialtrygd) er ikke skattbar inntekt. AAP, uføretrygd og lønnsinntekter er skattbar inntekt, i tillegg til andre inntekter som kapitalinntekter. 

Anonymkode: af1c8...96c

• Liker 1
Skrevet (endret)
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leste bare overskriften 

Endret av Evilposelos
Skrevet

Får du så mye ekstra i sosial at det du egentlig ville havnet på en høyere skala dersom det var trygd?

Du kan jo enten få slettet studielånet helt eller delvis.  Bare lurer for det virker litt rart viss du sitter med like mye penger i mnd og får slettet studielånet helt, mens en med like mye penger bare alt er fra trygd får kun slettet ned til 80.000kr

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får du så mye ekstra i sosial at det du egentlig ville havnet på en høyere skala dersom det var trygd?

Du kan jo enten få slettet studielånet helt eller delvis.  Bare lurer for det virker litt rart viss du sitter med like mye penger i mnd og får slettet studielånet helt, mens en med like mye penger bare alt er fra trygd får kun slettet ned til 80.000kr

Rart ja, men sånn er reglene.

Nå er det en ganske rimelig ordning, dette med ettergivelse ved 50 % uføregrad eller mer. Har man så lite penger at man trenger sosialstøtte er det en belastning å måtte betale på studielån.

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er derfor jeg spør. Jeg ringte lånekassen og han jeg snakket med var rar. Han sa jeg vet ikke. Han burde jo vite om sosial er ansett som inntekt eller ikke. Han sa vi ser på skatteoppgjøret. 

Så var han enda mer og sa:du betaler skatt av sosial.

???

• Liker 1
Skrevet

En ting er sikkert, du betaler ikke skatt av sosial og det kommer ikke på skatteoppgjøret. Så da blir vel det slettet :)

• Liker 1
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er derfor jeg spør. Jeg ringte lånekassen og han jeg snakket med var rar. Han sa jeg vet ikke. Han burde jo vite om sosial er ansett som inntekt eller ikke. Han sa vi ser på skatteoppgjøret. 

Så var han enda mer og sa:du betaler skatt av sosial.

???

Da har du misforstått mannen du snakket med, du betaler ikke skatt av sosialstøtte.

Hvis du mener uføretrygd betaler du skatt av dette, det regnes som inntekt av Lånekassen.

Ikke kall sosialstøtte for sosialtrygd, da vil du oppleve at mange mennesker misforstår deg.

Forstår du nå hva jeg prøver å forklare deg? Sosialstøtte er ikke skattbart, uføretrygd er skattbart. 

Det finnes ikke noe som heter sosialtrygd.

• Liker 3
Skrevet

Da har du misforstått mannen du snakket med, du betaler ikke skatt av sosialstøtte.

Hvis du mener uføretrygd betaler du skatt av dette, det regnes som inntekt av Lånekassen.

Ikke kall sosialstøtte for sosialtrygd, da vil du oppleve at mange mennesker misforstår deg.

Forstår du nå hva jeg prøver å forklare deg? Sosialstøtte er ikke skattbart, uføretrygd er skattbart. 

Det finnes ikke noe som heter sosialtrygd.

Jeg tror ikke jeg har misforstått ham. Dette da han sa dette:

" Sosialtrygd får du fra NAV. Alt du får fra NAV betaler du skatt på ". Dette er svært merkelig å si. ALT fra NAV er skattbart??

Og han startet det hele med:" Jeg vet ikke ".

Jeg vet da at ufør er skattbart og sosial ikke. Jeg har da gått på begge. Mitt spørsmål var hvordan Lånekassen ser på sosial når de skal ettergi gjeld. Om de så på sosial som inntekt. 

Skrevet

...og det har jeg fått svar på.

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke jeg har misforstått ham. Dette da han sa dette:

" Sosialtrygd får du fra NAV. Alt du får fra NAV betaler du skatt på ". Dette er svært merkelig å si. ALT fra NAV er skattbart??

Og han startet det hele med:" Jeg vet ikke ".

Jeg vet da at ufør er skattbart og sosial ikke. Jeg har da gått på begge. Mitt spørsmål var hvordan Lånekassen ser på sosial når de skal ettergi gjeld. Om de så på sosial som inntekt. 

Du kalte det TRYGD, derfor misforsto han deg.

Forstår du virkelig ikke hva jeg skriver til deg i flere innlegg?

Sosialstøtte er IKKE skattbar inntekt. UføreTRYGD er det.

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kalte det TRYGD, derfor misforsto han deg.

Forstår du virkelig ikke hva jeg skriver til deg i flere innlegg?

Sosialstøtte er IKKE skattbar inntekt. UføreTRYGD er det.

Seriøst? Du mener at han tror sosialtrygd og sosialstøtte er to forskjellige ting?

Og at: "  Alt du får fra NAV betaler du skatt på " er en riktig bilde å ha om hva som foregår på NAV, og sosialen?

• Liker 1
Skrevet

Hva med delen om:

Jeg vet ikke?

• Liker 2
Skrevet

Seriøst? Du mener at han tror sosialtrygd og sosialstøtte er to forskjellige ting?

Og at: "  Alt du får fra NAV betaler du skatt på " er en riktig bilde å ha om hva som foregår på NAV, og sosialen?

Ja, mange svarer slik når du formulerer deg uklart.

Men nå kan du prøve å lese hva jeg skriver.

SOSIALSTØTTE ER IKKE SKATTBAR INNTEKT. PUNKTUM FINALE.

• Liker 1
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En ting er sikkert, du betaler ikke skatt av sosial og det kommer ikke på skatteoppgjøret. Så da blir vel det slettet :)

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

...og det har jeg fått svar på.

:)

Skrevet (endret)

Du mottar stønad etter sosialtjenesteloven kapittel 4 ("sosialtrygd", "sosialstønad", "sosialhjelp" eller hva man måtte finne på å kalle disse felles stønadene), og lurer på om dette vil hindre deg i å få ettergivelse av studielån.

Inntektsgrensene i tilbakebetalingsforskriften § 15-1 er basert på "person- og kapitalinntekten". Hva som omfattes av "personinntekt" følger av skatteloven § 12-2. Stønader etter sosialtjenesteloven, annet enn kvalifiseringsstønad etter sosialtjenesteloven § 35, jf. skatteloven § 12-2 bokstav h, omfattes ikke av begrepet "personinntekt".

Spørsmålet er dermed om du mottar støtte etter kvalifiseringsprogrammet eller ikke. I så fall skal stønaden iberegnes din personinntekt. Dersom du ikke mottar støtte etter kvalifiseringsprogrammet, men du mottar annen støtte etter sosialtjenesteloven, skal dette ikke iberegnes din personinntekt. Person- og kapitalinntektsgrensene som gjelder for ettergivelse av studielån finner du i tilbakebetalingsforskriften § 15-1.

Endret av Astrum
Skrevet

Tråden er ryddet for persondebatt og avsporinger.

- Pavilion, mod

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...