Gå til innhold

Folk som kaster ut jula 3.juledag..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser i sosiale medier at mange kastet ut jula allerede 3.juledag. "Nå vart vi lei"

Ja det skjønner jeg godt at dere er. Når de røde gardinene kom opp i midten av november og juletreet og all julepynten kom fram 1.søndag i advent.... Da skjønner jeg godt at folk blir drittlei.

Men alvorlig talt.. Hva er greia med å pynte til jul flere uker før jul? Hørt om forskjell på advent og jul? Her kommer julepynten (les: alt det røde og qnnen julepynt, ikke adventspynt) opp tidligst 22.desember. Gjerne ikke før lille julaften. Da rekker vi nemlig ikke å bli lei før nyttårsdagen er passert. Bare et tips.

Anonymkode: 6cc69...841

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker omvendt fra deg. Jeg synes adventstiden og det å glede seg til jul er kjekkere enn dagene etter jul. Så jeg vil heller ha julepynten opp tidlig slik at jeg kan kose meg med den i hele desember. Jeg koser meg ikke like mye med julepyntet hus når julen er over, da føler jeg bare det blir feil.

For min del lar jeg julepynten stå til nyåret, jeg synes det skal være der på nyttårsaften. Etter 1. januar er jul over for meg, det er ingenting "julete" som skjer videre. Så da fjerner jeg det.

• Liker 19
Gjest hockeyfrue
Skrevet

Vi pynter både huset og juletreet 23. desember, men her forsvant også julepynten tredje juledag. Jeg er lei allerede dagen etter, jeg liker nemlig ikke å ha så mye greier i leiligheten. Folk er forskjellige, så jeg ser ikke helt problemet med at noen velger å kaste ut julen tidlig. 

Gjest New Girl
Skrevet

Tredje juledag er jeg ferdig med julepynt uansett om jeg fikk opp pynten 23. eller 1. desember,

Jeg nyter julepynten og alt som er julete i tiden før jul og de første dagene i jula. Så er jeg ferdig. Derfor har jeg begynt å få frem pynten tidlig også, for å få mest mulig ut av den.

Skrevet

Kunne ikke falle meg inn å pynte til jul før 20. Desember, tidligst. Og pynten skal ikke ned før over nyttår! 

• Liker 3
Skrevet

Pynten her kommer opp lille julaften. I går tok jeg bort en del nisser, slik at juletreet, adventstjerner- og staker er igjen.
For min del er julen over nå, men jeg ønsker å ha litt julepynt stående til gjestene på nyttårsaften. 

Jeg gjør det ikke selv, men jeg forstår veldig godt folk som ønsker å ta frem pynten litt tidligere for å få det meste ut av det. Det er ikke så lett å holde på julen etter tredje juledag, og da er det greit å starte litt tidligere.

• Liker 1
Gjest Belle âme
Skrevet

Vi pynter 23.desember og lar det stå til begynnelsen av januar. Forstår ikkje vitsen med å pynte i november liksom. 

Gjest SykkelJenny
Skrevet

Jeg "pyntet" lille julaften - og fjernet alt 2. juledag. 

Hadde minimalt med pynt i år - men det var allikevel nok til å bli lei. 

Skrevet

Julekos for min del er fra 1. desember til 2. juledag, så jeg vil heller ha pynten hele desember enn å ta den opp så sent som 23. desember for å ikke bli lei. Nå har jeg det stående til 1. januar da. 

• Liker 2
Skrevet

Det er jo opptakten mot jul i adventstiden som er kosen. Og da er det jo naturlig å begynne med pynting også synes jeg. 

Etter andre eller tredje juledag er jo jula over. Da kalles det  hverdag igjen og da føle jeg det blir malplassert med julepynt til midten av januar. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg pynter til jul i midten av November. Det vil si; kun én måned før jul. Det er da ikke lenge, jeg gleder meg bare ekstra mer og får julestemning hver dag. Jeg liker å gjøre julen til en stor magisk greie, og ikke noe som kun skal være noen dager før julaften.

Når julen er ferdig så er julen ferdig. Julen er hovedsaklig 24. desember. Jeg vil si julen er over i hvertfall innen nyttår. Gjør det noe å være lei julen når julen faktisk er over?

Synes julepynten like godt kan stå til Januar. Koselig med nyttårsaften med masse julelys ute :)

• Liker 1
Skrevet

Pyntet til jul (treet også), 10 desember. Tok ned alt i går kveld. 
Julekosen for meg er 1 desember tilogmed 2 juledag. Så blir alt tatt ned og lagt vekk til neste gang. Så er jeg klar for nyttårsfeiring. Blir feil for meg å ha julepynt og tre fremme når man skal feire nytt år! Er ikke lei julen, er bare sånn jeg liker å ha det :) 
Godt vi alle er forskjellige, med sine tradisjoner og vaner :) Godt nytt år! 

• Liker 2
Gjest Raindrops
Skrevet

Ja alvorlig talt, tenk å pynte til jul i advendtstiden, makan til oppførsel! :ler:

Skrevet

Synest det høres nitrist ut med alle som kaster ut julepynten allered 2.-3.juledag. For meg er jula også i romjula og det hadde føltes feil å feire nyttår uten julepynten. Jeg tenker også at julepynten har en ekstrafunksjon nå som vi er inne i den mørkeste tida, og det er at den lysere opp og gjør kveldene litt kosligere. Jeg kommer iallfall til å være tradisjonstro og ha pynten til over nyttår, som jeg er oppvokst med. Det er jul for meg. Julepynten tas som regel vekk rundt 2.-5.januar. 13.dag jul eller noe? Da følest det greitt, men den skal få stå til etter nyttår!

• Liker 8
Gjest Balian de Ibelin
Skrevet

For min del begynner jula klokka 17:00 den 24 Desember og avsluttes klokken 00:00 den 25 Desember

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser i sosiale medier at mange kastet ut jula allerede 3.juledag. "Nå vart vi lei"

Ja det skjønner jeg godt at dere er. Når de røde gardinene kom opp i midten av november og juletreet og all julepynten kom fram 1.søndag i advent.... Da skjønner jeg godt at folk blir drittlei.

Men alvorlig talt.. Hva er greia med å pynte til jul flere uker før jul? Hørt om forskjell på advent og jul? Her kommer julepynten (les: alt det røde og qnnen julepynt, ikke adventspynt) opp tidligst 22.desember. Gjerne ikke før lille julaften. Da rekker vi nemlig ikke å bli lei før nyttårsdagen er passert. Bare et tips.

Anonymkode: 6cc69...841

Men det er jo bare preferanser. Noen mennesker elsker førjulstiden men hater jul. Og da er det jo forståelig at de velter seg i all den hyggen de kan få i desember og så bruker en stille, kjedelig romjulsdag på å rydde og vaske? Andre kan ikke fordra julepynt i det hele (jeg feks får helt hetta av trær, nisser, hjerter og engler) og da pynter de ikke i det hele tatt. Men jeg bryr meg ikke om naboen har tre. Hans stue, hans smak.

Dette med "regler" blir uansett bare et "problem" for dem som alt har problemer. Den typiske person som stresser og kaver seg opp over forventninger og stresser med gaver og pynt og mat til jula er ikke en opptatt person. Det er en person som mangler evnen til å sette grenser for seg selv. Som ikke klarer/forstår å si "nei, det skal jeg ikke gjøre. Og jeg skal ikke gjøre det fordi jeg ikke har lyst. Og det er helt supert!" Og som ikke ser at det er et helt ok svar. 

Jeg var avpyntet før jul, jeg. Det er supert, det. :nigo:

Anonymkode: 634b1...311

Skrevet
8 timer siden, Tabris skrev:

Jeg tenker omvendt fra deg. Jeg synes adventstiden og det å glede seg til jul er kjekkere enn dagene etter jul. Så jeg vil heller ha julepynten opp tidlig slik at jeg kan kose meg med den i hele desember. Jeg koser meg ikke like mye med julepyntet hus når julen er over, da føler jeg bare det blir feil.

For min del lar jeg julepynten stå til nyåret, jeg synes det skal være der på nyttårsaften. Etter 1. januar er jul over for meg, det er ingenting "julete" som skjer videre. Så da fjerner jeg det.

Denne signerer jeg.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ryddet bort alt i dag. Skal ikke ha gjester i morgen og vil bruke litt av dagen til å gjøre rent, det er mye lettere når alle "ekstrating" er borte. ;)

AnonymBruker
Skrevet

Tja, jeg synes folk kan få finne frem julepynten akkurat når de vil. Hos meg er det ingen advent, advent virker for meg som en snodig, kristen tradisjon. Jeg feirer bare jul, for å ha litt ekstra pynt, kos, mat og sosialt samvær i den mørkeste og værmessig tristeste tida på året. Når sola forsvinner 25. november trenger vi en høytid å fokusere på! Men uavhengig av når man starter jula, hvorfor fjerne den når selve jula såvidt er begynt? Det er jo perioden fra julaften til nyttårsaften som virkelig er jul, og da er det jo litt pussig å pakke vekk jula 2. juledag. Det er litt som å invitere til bursdag, og begynne å ta vekk kakene, fjerne pynten og hoppe i kosedressen en halvtime etter at gjestene er kommet. Selv velger jeg å beholde jula til cirka 13. dag jul, selv om det også muligens er et mest kristent påfunn.

Men av alle ting å være uenige om er jo julepynt tidenes mest harmløse konflikt. Heldigvis kan folk gjøre alt fra å ha julepynten oppe fra 1. oktober til 31. mars, til å ikke eie en eneste julepynt, uten å skade eller plage noen som helst.

Anonymkode: e9a69...beb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Je fjerne itte pønten før 20.dag jul je. Først da er romjula over på ordentlig. 

Anonymkode: 9d392...cd6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...