Gå til innhold

Tips til alkohol på nyttårsaften

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ut på nyttårsaften og trenger derfor drikke. Som regel drikker jeg cider, men hater både smak og kullsyre, er også ikke tørst nok til å drikke 2-3 stk. Har lyst til å kjøpe kalinka eller vikingfjord og blande det ut med noe, men foreldrene mine er helt imot sprit. Øl er ikke helt min smak heller, og jeg føler at en hel vinflaske er for mye.

Jeg trenger også en vertinnegave/bursdagsgave til hosten (som velger å feire bursdagen sin på denne dagen), men vet ikke hva jeg burde kjøpe. I prisklassen 150-200 kr. 

Takk for tips. Jeg er forresten 18.

Anonymkode: 85968...1cb

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal ut på nyttårsaften og trenger derfor drikke. Som regel drikker jeg cider, men hater både smak og kullsyre, er også ikke tørst nok til å drikke 2-3 stk. Har lyst til å kjøpe kalinka eller vikingfjord og blande det ut med noe, men foreldrene mine er helt imot sprit. Øl er ikke helt min smak heller, og jeg føler at en hel vinflaske er for mye.

Jeg trenger også en vertinnegave/bursdagsgave til hosten (som velger å feire bursdagen sin på denne dagen), men vet ikke hva jeg burde kjøpe. I prisklassen 150-200 kr. 

Takk for tips. Jeg er forresten 18.

Hvorfor kan du ikke bare kjøpe deg kalinka eller vikingfjord likevel? Det er jo DU som skal drikke det, og du er jo gammel nok til å velge selv. 

Ellers så er jo vin og likør godt.

Endret av nelipot
  • Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, nelipot skrev:

Hvorfor kan du ikke bare kjøpe deg kalinka eller vikingfjord likevel? Det er jo DU som skal drikke det, og du er jo gammel nok til å velge selv. 

Fordi foreldrene mine er imot sprit, og jeg bor under deres tak så jeg burde i grunn respektere deres ønsker. Likevel tenker jeg at de ikke har vondt av det de ikke vet. 

Ts

• Liker 1
Skrevet

kjøp deg rom og cola.. bland det ferdig og ikke sett frem flaska... godt og greit:)

Skrevet

Vin? Mye billige vinflasker

Anonymkode: abd18...557

Skrevet

Kjøp deg øl du. Du er ikke gammel nok til å kjøpe sprit. Det bør du også være forsiktig med. Spess på nyttårsaften.

Anonymkode: 27b4b...965

• Liker 1
Gjest Holititten
Skrevet

Jeg er 19 (så vi handler i samme alkoholprosent her), og jeg er glad i vikingfjord blandet med brus (sprite, fanta lemon, schweppes lemon osv) med en skive lime oppi. Iste er det også mange som liker, det har ikke kullsyre. Eventuelt eplejuice eller tropisk juice. Pasoa er det mange som liker (smaker vel egentlig akkurat som Fanta Exotic, men jeg synes det blir litt mye smak. Er god om man vil shotte noe som smaker bedre). Vet at noen blander MickeyFinn og Solo, som sammen smaker lollipop, men det har jeg aldri smakt før. Ellers synes jeg Smirnoff Ice er kjempegod, men igjen: kullsyre. Ikke for mye da. Er heller ikke sprit. Enig i at cider ofte smaker ekkelt, og har for mye kullsyre. Dessuten blir jeg alltid kvalm dagen derpå av de.
Smakssatt sprit er alltid best med sprite. Da forstyrrer du ikke smaken.

Dersom du ikke har drukket sprit før (sprit og sprit, er jo under 22%) bør du ta det forsiktig. Spesielt siden du pleier å bare drikke 2-3 cidere. Når du blander drinker som smaker bra, er det fort gjort å drikke litt for mye litt for fort. Begynn med å blande like mye "sprit" som du har saft når du lager et glass saft. Da blir det ikke for sterkt. Så prøver du deg fremover fra der. Husk at det tar en stund før alkholen du drikker gir effekt. Så om du føler deg litt brisen, og vil drikke mer er det fort gjort å drikke for mye. Ta pauser mellom hvert glass.

Jeg skjønner at du ikke er helt gira på sprit når foreldrene dine ikke liker det. For meg har ikke mine foreldre med noe med hva jeg drikker, jeg drikker forsvarlig. Hvis du har lyst på sprit, men er redd for at foreldrene dine skal få vite det om de kjører deg til fest, kan jo en venninne ta med til festen for deg. Så tar du bare med det andre.

Bare si ifra om du lurer på noe!

Skrevet
2 timer siden, Holititten skrev:

Jeg er 19 (så vi handler i samme alkoholprosent her), og jeg er glad i vikingfjord blandet med brus (sprite, fanta lemon, schweppes lemon osv) med en skive lime oppi. Iste er det også mange som liker, det har ikke kullsyre. Eventuelt eplejuice eller tropisk juice. Pasoa er det mange som liker (smaker vel egentlig akkurat som Fanta Exotic, men jeg synes det blir litt mye smak. Er god om man vil shotte noe som smaker bedre). Vet at noen blander MickeyFinn og Solo, som sammen smaker lollipop, men det har jeg aldri smakt før. Ellers synes jeg Smirnoff Ice er kjempegod, men igjen: kullsyre. Ikke for mye da. Er heller ikke sprit. Enig i at cider ofte smaker ekkelt, og har for mye kullsyre. Dessuten blir jeg alltid kvalm dagen derpå av de.
Smakssatt sprit er alltid best med sprite. Da forstyrrer du ikke smaken.

Dersom du ikke har drukket sprit før (sprit og sprit, er jo under 22%) bør du ta det forsiktig. Spesielt siden du pleier å bare drikke 2-3 cidere. Når du blander drinker som smaker bra, er det fort gjort å drikke litt for mye litt for fort. Begynn med å blande like mye "sprit" som du har saft når du lager et glass saft. Da blir det ikke for sterkt. Så prøver du deg fremover fra der. Husk at det tar en stund før alkholen du drikker gir effekt. Så om du føler deg litt brisen, og vil drikke mer er det fort gjort å drikke for mye. Ta pauser mellom hvert glass.

Jeg skjønner at du ikke er helt gira på sprit når foreldrene dine ikke liker det. For meg har ikke mine foreldre med noe med hva jeg drikker, jeg drikker forsvarlig. Hvis du har lyst på sprit, men er redd for at foreldrene dine skal få vite det om de kjører deg til fest, kan jo en venninne ta med til festen for deg. Så tar du bare med det andre.

Bare si ifra om du lurer på noe!

Orker ikke å dra på polet nå (sikkert evig lang kø også) så kjøper heller 2-3 cidere og satser på at folk er villige til å dele. Tror jeg tar med en rossetti(?) vin i tillegg for å dele litt med meg :)

Takk for svar, skal prøve de kombinasjonene du nevnte. Iste er jo uten kullsyre så det er smart, men jeg synes også at dersom man blander "sprit" med brus forsvinner en del av kullsyren dersom forholdet er riktig. 

Ts

Gjest Holititten
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Orker ikke å dra på polet nå (sikkert evig lang kø også) så kjøper heller 2-3 cidere og satser på at folk er villige til å dele. Tror jeg tar med en rossetti(?) vin i tillegg for å dele litt med meg :)

Takk for svar, skal prøve de kombinasjonene du nevnte. Iste er jo uten kullsyre så det er smart, men jeg synes også at dersom man blander "sprit" med brus forsvinner en del av kullsyren dersom forholdet er riktig. 

Ts

Ville nok ikke satset på at folk vil dele (spesielt når det er en vin, folk deler gjerne sprit da det ikke trengs like mye, og det dermed er mer å gi), men om du skal på fest med venner du vet at deler, er det jo ikke noe problem. Men jeg hadde nok ikke gjort det, her tar vi med det vi selv vil ha. Ja, om noen vil smake litt eller trenger mer blandevann eller vil ta et shot deler vi, men ellers drikker man kun det man selv har. Men som sagt, det er bare sånn det er i min gjeng. :skaal:

Gjest Holititten
Skrevet

Forresten, har et lite spørsmål til deg jeg. Ble bare så nyskjerrig når du nevner at du drikker 2-3 cidere. Blir du full da? Eller brisen? Eller drikker du bare for å kose deg med det, og ikke for å merke effekt? Og hvis du blir brisen eller full, chugger du eller drikker du sakte gjennom hele kvelden? Jeg hadde aldri blitt "full" om jeg skulle hatt 3 cidere fordelt på flere timer... Hadde blitt så lei og kvalm lenge før den tid uansett da så:P Hvis jeg var deg hadde jeg prøvd meg på smirnoff ice i stedenfor, smaker mye bedre og kan kjøpes på matbutikk.

Skrevet

Er langt over 18 men pleier aldri å drikke sprit selv, med mindre det er shots (Jeager, Hot'n Sweet, Tequila, Sambucca, etc.)

Istedenfor å blande med sprit går det fint ann å blande med likør. Bailey's og kaffe hvis du liker kaffe. Passoa og appelsin juice er utrolig godt. Banan likør, fersken likør, alle kan blandes med forskjellige juice. Finns masse god juice, spesielt hvis du finner juicen fra Rubicon (kan fåes i noen hjørnebutikker). 

Vin er også et godt alternativ. Hvitvin spesielt. Finnes mange gode fruktige og søte hvitviner, kan få god hjelp på polet til å finne en god en. Personlig liker jeg bedre Prosecco og Cava, siden det har bobler. 

Hvis du liker Mojito eller Pina Colada kan de fåes ferdig blandet og regnes som likør. Bland Pina Colada likøren med annanas juice og den blir super god. 

Ellers så har du cider og øl.

Trenger ikke være kjedelig selvom du ikke kan drikke sprit. Må bare være litt kreativ. :D

Anonymkode: 3db48...fc6

Skrevet
1 time siden, Holititten skrev:

Forresten, har et lite spørsmål til deg jeg. Ble bare så nyskjerrig når du nevner at du drikker 2-3 cidere. Blir du full da? Eller brisen? Eller drikker du bare for å kose deg med det, og ikke for å merke effekt? Og hvis du blir brisen eller full, chugger du eller drikker du sakte gjennom hele kvelden? Jeg hadde aldri blitt "full" om jeg skulle hatt 3 cidere fordelt på flere timer... Hadde blitt så lei og kvalm lenge før den tid uansett da så:P Hvis jeg var deg hadde jeg prøvd meg på smirnoff ice i stedenfor, smaker mye bedre og kan kjøpes på matbutikk.

Ts her

Blir svært lite brisen, og ender sjeldent opp med å drikke alle 3 siden jeg ikke klarer så mye drikke om gangen. Drikker bare for å drikke noe hehe, men smaker lite godt. Får som regel bestandig drikke av enten venninner eller beilere, så å få et par shots er ikke noe problem :) Fikk kjøpt meg 2 eple cidere (tror den skal smake bedre enn pære), har med meg en musserende vin jeg kan dele med andre + en vin til verten. Tror det blir nok drikke :fnise: Målet mitt er heller ikke å bli veldig full selvsagt. Skal prøve meg med smirnoff ice neste gang jeg skal ut! Takk

Gjest Holititten
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her

Blir svært lite brisen, og ender sjeldent opp med å drikke alle 3 siden jeg ikke klarer så mye drikke om gangen. Drikker bare for å drikke noe hehe, men smaker lite godt. Får som regel bestandig drikke av enten venninner eller beilere, så å få et par shots er ikke noe problem :) Fikk kjøpt meg 2 eple cidere (tror den skal smake bedre enn pære), har med meg en musserende vin jeg kan dele med andre + en vin til verten. Tror det blir nok drikke :fnise: Målet mitt er heller ikke å bli veldig full selvsagt. Skal prøve meg med smirnoff ice neste gang jeg skal ut! Takk

Hvilken cider kjøper du, forresten? Her har sommersby fått kallenavnet "sommer-spy", men synes ikke nødvendigvis grevens cider alltid er så mye bedre. Blir alt for søtt! Men har hørt gode ting om Sommersby sin premium cider på glassflaske da! Den er tørrere.

Fint at du har skaffet det du trenger!

Skrevet
1 minutt siden, Holititten skrev:

Hvilken cider kjøper du, forresten? Her har sommersby fått kallenavnet "sommer-spy", men synes ikke nødvendigvis grevens cider alltid er så mye bedre. Blir alt for søtt! Men har hørt gode ting om Sommersby sin premium cider på glassflaske da! Den er tørrere.

Fint at du har skaffet det du trenger!

Kjøpte grevens cider med eplesmak, har prøvd "sommer-spy" sin tidligere, men den var så fryktelig søt at jeg hadde problemer med å tygge mat dagen etter. Får eksprimentere litt mer med ulike alkohol-merker, men suger litt dersom man bruker penger på noe som smaker helt feil :)

Ts

Gjest Holititten
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjøpte grevens cider med eplesmak, har prøvd "sommer-spy" sin tidligere, men den var så fryktelig søt at jeg hadde problemer med å tygge mat dagen etter. Får eksprimentere litt mer med ulike alkohol-merker, men suger litt dersom man bruker penger på noe som smaker helt feil :)

Ts

Ja, det er kjedelig! Er lurt å be om å få smake når du er på fest og de har noe du ikke har smakt før. Da vet du om du liker det eller ikke. Ellers kan du jo kjøpe en av hver type neste gang du skal ut, og satse på at du liker de. Om du ikke liker en, kan du sikkert bytte den med noen andre. Så har du i hvertfall smakt. Men det første tipset er nok det beste, smak om du ser noen ha noe du ikke har smakt før!

Skrevet
Den 30. desember 2015 at 10.48, nelipot skrev:

Men nå er det 20 års grense på sprit da

Anonymkode: 2f123...7d1

Gjest Holititten
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men nå er det 20 års grense på sprit da

Anonymkode: 2f123...7d1

Kalinka og vikingfjord selger vodka med 21,9% alkohol, som da dermed er lovlig for 18- og 19-åringer å kjøpe.

Skrevet

Litt seint ute, men halmstad sine cidere er gode synes jeg. Spesielt granateple 

Skrevet
2 timer siden, 2JZ skrev:

Litt seint ute, men halmstad sine cidere er gode synes jeg. Spesielt granateple 

Enig i dette. Synes også Grevens med fersken er veldig god. 

Skrevet
7 minutter siden, Rosaboble15 skrev:

Enig i dette. Synes også Grevens med fersken er veldig god. 

Halmstad sin Long Island icetea er også god. Smaker nesten som grevens fersken 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...