Gå til innhold

Gravid, sparing hvor mannen betaler alle regninger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ha barn til sommeren, og min mann er fæl på å se "oi, jeg har penger jeg kan bruke" når jeg har jobbet opp til å kunne dele regninger med han en måned. Plutsselig "trenge" vi ett eller annet som han bestemte seg for å bruke 1000'lapp på, bare fordi. Og pengene vi har til overs på em lønning blir fort akkurat borte. I tillegg snuser han, og sliter med å slutte. Så lenge det er penger på konto, så har han råd til det han ønsker. Nå har jeg fått en 70% stilling fremt til babyen kommer. Likevel vil ikke dette være godt nok grunnlag for foreldrepenger fra jobb (stillingen er på under 6 måneder...). Jeg vet han ønsker seg ny TV, men jeg nekter å bruke flere tusen på dette nå som prioriteringene er annerledes. Og vi klarer oss fint med den vi har! 

Så til saken. For å klare sparing av det vi får inn ekstra i måneden: 

Jeg ønsker å spare omtrent alt JEG tjener, slik at vi har en god buffer når babyen kommer, og vet at om jeg må dele regninger med mannen, så vil han bruke pengene ham har igjen på noe annet uten å tenke langsiktig på at ALT som kan spares må spares. 

Vi klarer oss bra på en lønning, og jeg ønsker virkelig at vi skal ha en økonomisk trygghet når barnet kommer. 

Er dette noe jeg kunne lagt frem for han som en måte å spare på? Om han hadde hatt bedre økonomisk styring, så hadde det vært en ting. Han kjøpte nettopp ny støvsuger for våre penger vi fikk til jul, for han mente at dette er noe vi VIRKELIG trengte. Så da satt vi med to støvsugere...

Trodde jeg skulle være i arbeid til nå, men begynner akkurat for sent for noen form for grunnlag til foreldrepenger. Synd, men da er dette min løsning på hvordan vi kan klare oss fra sommeren av. 

Anonymkode: 92c6b...000

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Økonomi er grunn nummer 1 til at par går fra hverandre, så dere bør jobbe intensivt med å komme på samme lag før barnet kommer. Sett dere ned sammen for å lage et budsjett dere faktisk er enige om og respekterer. Betal regninger sammen og sett sparepenger i en annen bank så de ikke "synes". Jeg liker å bruke ynab.com (You need a budget) for å lage budsjett, for det viser meg at sum på konto har lite å gjøre med hva jeg faktisk har råd til.

Til sist: gjør deg for all del ikke avhengig av en økonomisk uansvarlig mann! Ikke tillat deg selv å sitte i en situasjon der du ikke kan gå fordi du ikke har råd til det!

Anonymkode: 14e43...ee0

Skrevet

Du kan jo ta det siste halvårets kontobruk og dele opp i forbruksposter.

Da får du en hod oversikt over hvor pengene går, hvor noen av dem må gå, - og hvor og hvor mye som blir borte i ting og tang dere ikke egentlig trenger.

Ikke umulig at pipen får en annen lyd når han får se hvor det blir av penger som kunne blitt spart ;)

For babyutstyr synes jeg det er lurt å sjekke litt på Finn fremover:)

Skrevet

Takk for gode svar og ord til refleksjon. 

Økonomisk klarte vi oss i tre år som studenter, så tror det kan handle om at nå som har tjener godt, så har han mulighet til å unne seg ting han ikke kunne før. Vi har klart oss bra i to år der han har vært i arbeid og jeg har avsluttet studiene/søkt jobb, men har kun selv hatt deltidsjobb. 

Nå som vi venter barn ønsker jeg å være økonomisk klar for at det kan komme regninger, tøffe tider etc som gjør at vi må ligge godt foran. 

Ja, tror vi må gå litt dypere inn på økonomien og styring fremover. Vi har kun budsjett på hva vi bruker av faste utgifter+mat, men det han har igjen er hans penger. Med baby ønsker jeg at 'hans penger' går til sparing, men det går fort til andre ting eller ekstra med mat etc 'fordi vi kan'. 

Nei, kommer til å sette meg ned med han og ta regning dor regning, og se hva vi (han) har brukt og hvilke områder som må kuttes ned på. 

Anonymkode: 92c6b...000

Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for gode svar og ord til refleksjon. 

Økonomisk klarte vi oss i tre år som studenter, så tror det kan handle om at nå som har tjener godt, så har han mulighet til å unne seg ting han ikke kunne før. Anonymkode: 92c6b...000

Her tror jeg mye ligger. Jeg har selv vært student i mange år og husker hvor deilig befriende det var å bekymre seg mindre om penger og unne seg ting. Det er godt for velværen å unne seg ting, men da bør det være budsjettert for det. En god løsning på det er å sette av frie midler til begge hver måned som man bestemmer over selv. Da slipper dere diskusjoner som "trengte du virkelig den nye duppeditten?" eller "hva? du har jo så mange neglelakker!!!".

Anonymkode: 14e43...ee0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...