Gå til innhold

herreløse katter i nabolaget

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her vi bor er det en del katter som går rundt uten tilsyn, jeg er klar over at katter er selvstendige dyr, men har mistanke om at en del av disse ikke har en eier. Jeg ser ar de er ute døgnet rundt, mistenker at eieren har reist på ferie og forlatt katten alene. Ser også at kattene er diktene og litt møkkete. De går rundt i hagene til folk og har sett at de har rotet igjennom søpla. Hva gjør jeg? Jeg synes det er fælt at dyr har det på den måten. Ser også at de prøver å varme seg og prøver å komme seg inn hos folk. Jeg har ikke muligheten til å ta meg av disse kattene, men synes det er fælt at de blir forsømt på den måten 

Anonymkode: f7cfc...9a4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok hjemløse katter. Disse har enten hatt et hjem, og så har de blitt forlatt, kastet ut, de har kommet bort hjemmefra, eller så har moren deres hatt et hjem mens de selv er født ute. De ser ofte ikke så ille ut utenfra på litt avstand fordi de ofte utvikler en tykk vinterpels som skjuler magerhet, oppblåst mage, sår og elendighet. Gjennomsnittlig levealder på en hjemløs katt er 2 år, og de går en fryktelig død i møte av en kombinasjon av sult, frost og sykdom. De lider med andre ord grusomt, helt til en sånn en som deg legger merke til de og faktisk bestemmer seg for å gjøre noe! :smilyblomst: Sjekk ut om Dyrebeskyttelsen eller Kattens Vern holder til i nærheten, og hvis så er tilfelle så ringer du de. Ta bilder og legg ut på Dyrebar, Finn, Dyrebeskyttelsen, Kattens Vern sine sider, der du søker etter eier. Hvis du mistenker at noen av kattene har blitt forlatt av eier (du nevnte en som har dratt på ferie), så kan du ringe Mattilsynet. Det er forbudt ved lov å forlate katter uten tilsyn og mulighet for å komme seg inn i vinterkulda. Hvis du tar tak i dette og ikke slipper saken, vil resultatet bli at de omplasserbare kattene får nye hjem, mens de ikke omplasserbare blir avlivet. Med det for øyet, risikerer du ikke noe ved nå å kjøpe en sekk tørrfor og mate de så de holder seg i live til dette skjer. Jeg må ut og fly nå, men her inne er det mange kattevenner som kan gi deg mer detaljerte råd. Alt godt til deg og pusene! :)

• Liker 2
Skrevet

Akkurat det jeg  frykter mest hos hensynsløse katteeiere som sender de ut.! Hold katter inne!  De dobbelt asosiale gir selvfølgelig f og drar ifra de. Så venter et kort liv I tortur for de stakkars kattene. Ta kontakt  ASAP med Dyrebeskyttelsen. Ta vare på de hos deg selv inntil de kommer.  

Anonymkode: bcc3e...301

• Liker 1
Skrevet

Du har plikt å varsle hvis du ser et dyr i nød.

Alle borgere i landet har ifølge dyrevelferdslovens § 4 hjelpeplikt når de finner dyr som lider. Kommer du over et sykt eller skadet dyr skal du hjelpe det så langt du kan. I tillegg skal du melde fra til eier, alternativt veterinær eller politiet, dersom eieren ikke erkjent.

Om en sykdom eller skade er av et slikt omfang at dyret må avlives av dyrevelferdsmessige årsaker, dekker Mattilsynet kostnadene med avliving. Kommer du over et eierløst dyr som ikke er sykt eller skadet, ta kontakt med politiet eller Mattilsynet.

Forøvrig så er det et stort problem at folk fanger inn katter som bare er ute en tur, i den tro at de er hjemløse. De fleste som har katt lar katten gå ut alene, og det er mange katter som "patruljerer" omkring med sine gjøremål ute i nabolaget som har gode hjem og åpen dør til varme hus og sin favorittmat. Disse kattene kan iblant bli oppfattet som "forlatte", fordi de er folkekjære, nysgjerrige, kosete og matvrak.. De kan gå rundt i hagene til folk og rote i søppelspann selv om de har gode hjem..Ofte kan naboens mat smake bedre enn den hjemme.. Catlogic :sprettoy: Om en katt har halsbånd, blank og fin pels og er i godt hold, så har den mest sannsynlig et hjem. Er du usikker, så tar du katten med til nærmeste veterinær og ber om chip-avlesning og vurdering av helsetilstand. Dette skal ikke du betale for.   

Skrevet (endret)

Det er så fint å lese at det finnes mennesker som deg TS,alt for mange bryr seg ikke.Ser du har fått flere gode tips her allerede.Jeg ville også kontaktet den lokale Dyrebeskyttelsen,Kattens Vern og lignende organisasjoner.Dyrebeskyttelsen har feller de kan sette ut,slik at det blir enklere å fange inn katter som er veldig sky.Jeg har fått hjelp av dem flere ganger.Håper det ordner seg :)

Endret av Sandie

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...