Gå til innhold

Hvordan finne de rette vennene?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid hatt vanskeligheter med å få til langvarige vennskap. Jeg er flink til å smalltalke og kan alltids finne på ting med andre. Problemet er at jeg er litt sær, og at jeg fort kjeder meg i andres selskap. Jeg føler at jeg anstrenger meg mye uten å få så mye ut av vennskapene. Til slutt blir det til at jeg mister kontakten med vennene mine og ikke vet hvordan/gidder å plukke opp tråden. Etter mange år med flytende sosiale relasjoner har jeg funnet ut to ting:

1) Jeg må finne venner som jeg oppriktig synes er interessante. Jeg blir bare sliten og kjeder meg om jeg skal prøve å være venner med "alle" hele tiden, og å være venner med folk som er "helt greie" men ikke har noe særlig til felles med meg. Med slike venner mister man etter hvert kontakten fordi jeg ikke orker å henge med dem så ofte.

2) Jeg må finne kvinnelige venner. Selv om mange av de vennene jeg setter mest pris på er menn, så kan ting fort bli ødelagt av følelser fra en av oss sin side/flørting osv, osv. En av hovedgrunnene til at jeg sitter her nesten venneløs er fordi jeg har satset for mye på mannlige vennskap som til slutt har gått i vasken. 

Så. Det jeg trenger hjelp til er å møte og identifisere disse menneskene som jeg kanskje kan klare å bygge langvarige forhold til. Jeg er en 22 år gammel studine, så det burde egentlig være lett å komme i kontakt med folk: og det er også problemet. Jeg blir kjent med masse folk hele tida, men 99% av dem er utrolig kjederlige og bortkastet tid på lang sikt. Det tar litt tid å finne ut hvor kjedelige folk faktisk er, så da kaster jeg ofte bort masse tid på å finne på ting med folk som forsvinner ut av livet mitt etter en stund. Jeg vil heller ha noen få, livsvarige vennskap og en kjæreste. 

Ting jeg liker å gjøre: lese, se dokumentarer, lære nye ting, friluftsliv, langturer i marka, gå på tur, ta en øl over en samtale om aktuelle eller faglige temaer, se kunskapsprogrammer på NRK, lage små viser sammen med andre, se filmer som bygger på historie eller god litteratur etc. Lytte til klassisk musikk. Snakke med mennesker som kan og vet mye (ikke bare tror de gjør det). 

Jeg interesserer meg for: historie, politikk, samfunnsøkonomi, nyheter, filosofi/ideer, (rasjonell) feminisme (mer spesifikt kvinnekamp utenfor vesten), menneskerettigheter, andre kulturer, frihet fra religion, "verdensproblemer", klassisk litteratur, osv, osv... 

Jeg liker ikke (men kan holde ut i små doser): "Festing" hjemme eller på byen. Billige/middels bra filmer. Tom smalltalk. Kjendissnakk. Lytte til at folk legger ut om problemene sine. 

Føler meg som en litt gammel, selvhøytidelig dame nå. Ikke rart jeg liker få andre mennesker :fnise: Kan noen hjelpe meg å finne ut hvordan jeg finner venner som passer til meg?

Anonymkode: 60fa5...e12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hvorfor vil du finne andre personers venner? vil du bli venner med dem?

Anonymkode: 3bbcf...d03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Dette er faktisk som å lese om meg, jeg sitter med akkurat de samme tankene, og jeg deler de fleste av interessene du ramser opp. Jeg har flere nære venner, men ingen som har like interesser som meg, eller som er veldig interessante. Jeg savner ofte noen å prate med om andre tema enn festing, shopping, kjendiser osv. Jeg har ingen forslag til hvordan man kan bli kjent med andre mennesker, da jeg har samme problemet selv. Men send meg gjerne en PM :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du virker selvhøytidelig ja og muligens selvforherligende. Du kommer aldri til å finne noen med nøyaktig de samme interessene du har, og for alt du vet kan det være at det er dine venner som ser på deg som den kjedelige. Uansett, det å være interessert i andre har ofte med å gjøre om man faktisk liker og bryr seg om andre mennesker. Som å være utadvendt. Hvis du ønsker andre typer venner må du lete i andre miljøer, bli aktiv i et politisk parti eller lignende. 

Anonymkode: 125a8...098

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SykkelJenny

Jeg har all slags venner, jeg. Setter faktisk pris på at vi er forskjellige, noen er mer lik meg enn andre, men vi har aldri problemer med å snakke sammen og ikke minst trives sammen. Noen av vennene er helt tilbake fra barndommen og det sier seg selv at vi vokser litt i forskjellige retninger i løpet av livet - allikevel så er det fint å treffes og prate litt iblant. 

Man knytter til seg venner på forskjellige arenaer i løpet av livet er min erfaring. 

TS: du virker utrolig usympatisk og negativ i måten du beskriver mennesker du treffer. Som en over her skrev så viser du en ovenfra- og ned-holdning som svært få liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 30. desember 2015 at 16.34, AnonymBruker skrev:

hvorfor vil du finne andre personers venner? vil du bli venner med dem?

Anonymkode: 3bbcf...d03

?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, O.G. skrev:

Hva er rette venner da?

Kanskje litt mer introverte venner, som ikke liker festing, kjendiser og typiske "populære" ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at litt av ditt problem er at du er så god på small talk. For min egen del kan jeg si at jeg misliker store fester med masse ukjente folk og small talk (intetsigende for meg). Man kommer ikke under huden på noen. Kanskje du ska kaste ut et litt dypere tema og se om noen henger seg på? De introverte vil hive seg på! Og du får en mulighet til å finne ut hvem som har litt mer å by på.

Jeg skjønner hvordan du har det. Dine interesser samsvarer med mine egne, men jeg er 16 år eldre enn deg. Kanskje du ska se til de som er litt eldre enn deg? De har mer livserfaring og er ferdig med festingen. De er generelt mer interessert i verden rundt seg (politikk) og har sluttet å lese sladderblader for lengst.

Jeg har for øvrig avsluttet kjæresteforhold fordi jeg føler mangelen på mental stumuli av den typen du beskriver. For en som er vitebegjærlig er det av stor verdi å ha noen å diskutere med.

Anonymkode: 08a0c...1ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje litt mer introverte venner, som ikke liker festing, kjendiser og typiske "populære" ting. 

Jeg er introvert, artig med en fest nu og da for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...