Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg søkte om AAP krysset jeg av for at jeg hadde fått min arbeidsevne resusert med ihvertfall 50% før fylte 26. Ca 1 år senere fikk jeg avslag på ung ufør tillegget fordi de ikke hadde nok dokumentasjon. Burde de ikke bedt om dette før de avslo? Jeg søkte jo ikke spesifikt om dette tillegget fordi jeg ikke visste om det. Men jeg fikk jo avslag. 

Nå jobber jeg ihvertfall med å skaffe mer dokumentasjon. Så det jeg lurer på er om jeg vil få etterbetalt dette tillegget om de innvilger det nå? Altså tilbakebetalt for ca 1,5 år? Som er perioden jeg har gått på AAP.

Anonymkode: 8d90f...7b2

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg søkte om AAP krysset jeg av for at jeg hadde fått min arbeidsevne resusert med ihvertfall 50% før fylte 26. Ca 1 år senere fikk jeg avslag på ung ufør tillegget fordi de ikke hadde nok dokumentasjon. Burde de ikke bedt om dette før de avslo? Jeg søkte jo ikke spesifikt om dette tillegget fordi jeg ikke visste om det. Men jeg fikk jo avslag. 

Nå jobber jeg ihvertfall med å skaffe mer dokumentasjon. Så det jeg lurer på er om jeg vil få etterbetalt dette tillegget om de innvilger det nå? Altså tilbakebetalt for ca 1,5 år? Som er perioden jeg har gått på AAP.

Anonymkode: 8d90f...7b2

Ja, dersom du klarer å skaffe dokumentasjon på at sykdommen er varig og alvorlig nok og de innvilger det vil du ha krav på etterbetaling. Fra folketrygdlovens paragraf 11-16: 

Etterbetaling

Hvis brukeren på et senere tidspunkt blir ansett å fylle vilkårene i § 11-16 tredje ledd, har vedkommende krav på å få utbetalt differansen mellom ytelsene for tidligere perioder på arbeidsavklaringspenger. Dette gjelder også selv om arbeidsavklaringen er avsluttet.

Dette finner jeg på lovdata og også på denne linken: 

https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/11-16-arbeidsavklaringspengenes-st%C3%B8rrelse Jeg må ta hensyn til at loven KAN ha endret seg dog. 

• Liker 2
Skrevet

Det kommer an på om du kan dokumentere at tilstanden har vært slik siden du påstår, og ikke bare fra dags dato. Jeg fikk etterbetalt tillegget.

Anonymkode: d8179...b32

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...