AnonymBruker Skrevet 29. desember 2015 #1 Skrevet 29. desember 2015 En venninne av meg bor i utlandet og skulle gifte seg, så når jeg var der på besøk tidligere på sommeren (samme år som de var planlagt å giftes) ga jeg henne en fin gave. De gikk fra hverandre før bryllupet, og det hele ble avlyst. Jeg vil ikke være smålig og be om gaven tilbake, men er det veldig rart at jeg egentlig hadde forventet at hun ga den tilbake? Anonymkode: 49860...50b
DobbelX Skrevet 29. desember 2015 #2 Skrevet 29. desember 2015 Ja, egentlig synes jeg det. La det ligge, en gave bør du regnesom ute av ditt eie i dét du gir den fra deg, uansett om det er en bryllupsgave til et avlyst bryllup eller en gave til en kjæreste som slår opp med deg like etterpå. 11
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2015 #3 Skrevet 29. desember 2015 Jeg forstår hvordan du tenker. Likevel er det faktisk ikke kutyme å returnere gaver. Om det er til noen trøst så er du ikke forpliktet til å gi henne gave til neste bryllup. Og jeg vil nå tro at hun fremover unner deg meget mye penere gaver til jul/bursdag enn du gir henne. Dette er som når brud/brudgom ikke dukker opp: en får ikke gavene tilbake og brudeparet får verken utgiftene eller ringene tilbake. En kan jo be/kreve, men gitt er gitt. Anonymkode: ce488...f78 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2015 #4 Skrevet 29. desember 2015 Hva skjedde med de som måtte reise i bryllupet og gjerne hadde bestilt både fly og overnatting? Anonymkode: 36ce3...5f0
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2015 #5 Skrevet 29. desember 2015 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva skjedde med de som måtte reise i bryllupet og gjerne hadde bestilt både fly og overnatting? Anonymkode: 36ce3...5f0 Det er et godt spørsmål. Mesteparten av familien hennes bor ca 16 timer borte (med bil), mens hans side av familien bor ca 6 timer borte. De avlyste et par måneder i forkant, så vil anta at de fleste fikk gjort noe annet med billettene sine. Personlig kunne jeg ikke ta meg to turer (ferieavvikling osv), og hadde allerede bestilt den første før jeg hadde hørt noe om bryllupsdatoen. 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår hvordan du tenker. Likevel er det faktisk ikke kutyme å returnere gaver. Om det er til noen trøst så er du ikke forpliktet til å gi henne gave til neste bryllup. Og jeg vil nå tro at hun fremover unner deg meget mye penere gaver til jul/bursdag enn du gir henne. Dette er som når brud/brudgom ikke dukker opp: en får ikke gavene tilbake og brudeparet får verken utgiftene eller ringene tilbake. En kan jo be/kreve, men gitt er gitt. Anonymkode: ce488...f78 Vi gir hverandre i grunn ikke jule/bursdagsgaver, men å referere til gaven ved neste bryllup synes jeg egentlig hørtes ganske greit ut. Selvsagt, noe kjøper jeg nok likevel, men ikke helt i samme kaliber. Takk folkens! Anonymkode: 49860...50b
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2015 #6 Skrevet 29. desember 2015 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Det er et godt spørsmål. Mesteparten av familien hennes bor ca 16 timer borte (med bil), mens hans side av familien bor ca 6 timer borte. De avlyste et par måneder i forkant, så vil anta at de fleste fikk gjort noe annet med billettene sine. Personlig kunne jeg ikke ta meg to turer (ferieavvikling osv), og hadde allerede bestilt den første før jeg hadde hørt noe om bryllupsdatoen. Vi gir hverandre i grunn ikke jule/bursdagsgaver, men å referere til gaven ved neste bryllup synes jeg egentlig hørtes ganske greit ut. Selvsagt, noe kjøper jeg nok likevel, men ikke helt i samme kaliber. Takk folkens! Anonymkode: 49860...50b Det syntes jeg høres helt uhørt ut. Gitt er gitt. Forventer du å få tilbake gaven om folks skiller seg også? Gir du ikke gave i bryllup nr 2? La gaven ligge, det er sikkert vondt nok at det ble slutt enn at du skal oppføre deg som en dårlig venninne. Anonymkode: 63a43...ea8 14
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2015 #7 Skrevet 29. desember 2015 Men hadde dette vært annerledes dersom noen hadde gitt en sum med penger? La oss si 5000kr. Personlig så ville jeg helst hatt "gaven" tilbake, da man ikke gir slike gaver med mindre noen FAKTISK gifter seg. Og det var jo forventet at de gjorde det, men så skjærte deg seg. Anonymkode: 36ce3...5f0 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2015 #8 Skrevet 29. desember 2015 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det syntes jeg høres helt uhørt ut. Gitt er gitt. Forventer du å få tilbake gaven om folks skiller seg også? Gir du ikke gave i bryllup nr 2? La gaven ligge, det er sikkert vondt nok at det ble slutt enn at du skal oppføre deg som en dårlig venninne. Anonymkode: 63a43...ea8 Klart jeg gir gave, men gaven jeg ga kostet mange tusen kroner. Hun har også i grunn brukt gaven i ganske stor grad siden hun fikk den, og jeg sa "tidlig bryllupsgave, woho!" så det var ikke tvil om hva det var. Ved et eventuelt neste bryllup kommer jeg fortsatt til å gi en gave, men den kommer ikke til å koste mange tusen kroner (i tillegg må jeg ut med mer enn 8.000 kr bare for flybilletter om jeg skal komme meg dit). En eventuell bryllupsgave i fremtiden kommer til å være i større grad symbolsk enn verdifull. Anonymkode: 49860...50b
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2015 #9 Skrevet 31. desember 2015 Vil du be om å få tilbake gaven du gav i babyshower om babyen døden under fødselen?... Gitt er gitt! Anonymkode: eb07d...0c9 4
Purple Basil Skrevet 31. desember 2015 #10 Skrevet 31. desember 2015 Hva faen er det for et slags spørsmål? Selvfølgelig skal man ikke forvente å få tilbake gaven! En gave er en gave, og skal du ha en slik holdning så la vær å gi bort noe som helst. 3
Gjest Franke Ann Skrevet 31. desember 2015 #11 Skrevet 31. desember 2015 Det burde være lovpålagt å levere tilbake gaver dersom man skiller seg innen de første fem årene.
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2015 #12 Skrevet 31. desember 2015 Kjære vene... Anonymkode: 309b2...991 1
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 31. desember 2015 #13 Skrevet 31. desember 2015 Men fra spøk til alvor; det er over all folkeskikk å spørre om å få en gave tilbake. Slikt gjør man bare ikke! Så får vi heller håpe at hun har vett nok til å spandere et eller annet på deg som har tilsvarende verdi de neste gangene dere møtes.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2016 #14 Skrevet 2. januar 2016 Den 12/31/2015 at 19.05, Glansbildeskrinet skrev: Men fra spøk til alvor; det er over all folkeskikk å spørre om å få en gave tilbake. Slikt gjør man bare ikke! Så får vi heller håpe at hun har vett nok til å spandere et eller annet på deg som har tilsvarende verdi de neste gangene dere møtes. Haha, nei, det var aldri et alternativ å be om gaven tilbake, spørsmålet var heller om det var merkelig at jeg egentlig forventet at hun ville si at hun ønsket å gi den tilbake (siden som sagt, bryllupet ikke ble noe av). Den 12/31/2015 at 17.37, AnonymBruker skrev: Kjære vene... Anonymkode: 309b2...991 Den 12/31/2015 at 17.20, Franke Ann skrev: Det burde være lovpålagt å levere tilbake gaver dersom man skiller seg innen de første fem årene. Om de i det minste hadde giftet seg så hadde jeg egentlig ikke tenkt noe mer over det, men de kom aldri lenger enn planleggingen. Den 12/31/2015 at 17.10, Purple Basil skrev: Hva faen er det for et slags spørsmål? Selvfølgelig skal man ikke forvente å få tilbake gaven! En gave er en gave, og skal du ha en slik holdning så la vær å gi bort noe som helst. Vel, neste gang skal jeg heller gi en bryllupsgave i ettertid enn forkant. Det var en gave siden de skulle gifte seg, men så brøt de (hun) altså forlovelsen. Den 12/31/2015 at 17.06, AnonymBruker skrev: Vil du be om å få tilbake gaven du gav i babyshower om babyen døden under fødselen?... Gitt er gitt! Anonymkode: eb07d...0c9 Synes personlig at det er en ganske annen situasjon. Har tidligere gitt gave til noen som bare latet som om de var gravid, og som gikk til det steget at de latet som om de hadde en fødsel (og mistet barnet). Ba ikke om gaven tilbake, ei heller etter det kom frem at vedkommende var psykisk syk og hadde laget div. historier for å få sympati fra folk omkring seg. Dette er et fullstendig friskt menneske som fikk en gave i forbindelse med at hun skulle gifte seg. Så valgte hun å avslutte forholdet før de giftet seg. Jeg kommer ikke til å spør etter gaven tilbake, er egentlig ganske sannsynlig at jeg hadde sagt at hun bare skulle beholde den om hun hadde tilbudt seg å gi gaven tilbake også når jeg tenker på det, men synes likevel at det er litt merkelig at hun helt uten videre beholder den da det ikke var noen tvil om at det var en bryllupsgave. Men det ordner seg. Jeg kommer bare til å ikke gi en veldig dyr gave i neste bryllup (altså, gjerne av mer symbolsk verdi enn denne som hadde høy materiell verdi). Kommer nok fortsatt til å legge mye tanke og kjærleik i gaven, men ikke like mye gryn og grunker. Jeg verken kan eller vil forvente at hun med utenlandsk lønn skal kunne legge ut samme sum til et eventuelt bryllup på min kant, og det går helt fint. Anonymkode: 49860...50b
Purple Basil Skrevet 3. januar 2016 #15 Skrevet 3. januar 2016 Den 2.1.2016 at 4.46, AnonymBruker skrev: Haha, nei, det var aldri et alternativ å be om gaven tilbake, spørsmålet var heller om det var merkelig at jeg egentlig forventet at hun ville si at hun ønsket å gi den tilbake (siden som sagt, bryllupet ikke ble noe av). Om de i det minste hadde giftet seg så hadde jeg egentlig ikke tenkt noe mer over det, men de kom aldri lenger enn planleggingen. Vel, neste gang skal jeg heller gi en bryllupsgave i ettertid enn forkant. Det var en gave siden de skulle gifte seg, men så brøt de (hun) altså forlovelsen. Synes personlig at det er en ganske annen situasjon. Har tidligere gitt gave til noen som bare latet som om de var gravid, og som gikk til det steget at de latet som om de hadde en fødsel (og mistet barnet). Ba ikke om gaven tilbake, ei heller etter det kom frem at vedkommende var psykisk syk og hadde laget div. historier for å få sympati fra folk omkring seg. Dette er et fullstendig friskt menneske som fikk en gave i forbindelse med at hun skulle gifte seg. Så valgte hun å avslutte forholdet før de giftet seg. Jeg kommer ikke til å spør etter gaven tilbake, er egentlig ganske sannsynlig at jeg hadde sagt at hun bare skulle beholde den om hun hadde tilbudt seg å gi gaven tilbake også når jeg tenker på det, men synes likevel at det er litt merkelig at hun helt uten videre beholder den da det ikke var noen tvil om at det var en bryllupsgave. Men det ordner seg. Jeg kommer bare til å ikke gi en veldig dyr gave i neste bryllup (altså, gjerne av mer symbolsk verdi enn denne som hadde høy materiell verdi). Kommer nok fortsatt til å legge mye tanke og kjærleik i gaven, men ikke like mye gryn og grunker. Jeg verken kan eller vil forvente at hun med utenlandsk lønn skal kunne legge ut samme sum til et eventuelt bryllup på min kant, og det går helt fint. Anonymkode: 49860...50b Hold deg unna gaver i det hele tatt du, virker ikke som at du har noe sunt forhold til det uansett. Bare et vennlig tips som vil gjøre livet ditt mye lettere 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2016 #16 Skrevet 3. januar 2016 3 timer siden, Purple Basil skrev: Hold deg unna gaver i det hele tatt du, virker ikke som at du har noe sunt forhold til det uansett. Bare et vennlig tips som vil gjøre livet ditt mye lettere Vittig. Anonymkode: 49860...50b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå