AnonymBruker Skrevet 29. desember 2015 #1 Del Skrevet 29. desember 2015 Bruker næringsdrikker istedet for vanlig mat akkurat nå, fordi jeg på grunn av langvarig sykdom mistet helt matlysten, og jeg har gått for lenge med det til å klare å bare spise "vanlig" igjen. Jeg klarer rett og slett ikke få i meg vanlig mat. Det er en kamp. Jeg venter på behandling, men i mellomtiden har jeg altså bare disse drikkene jeg kan bruke da. Som jeg har resept på, men fått lite info om hvordan jeg bruker. hvordan gjør dere det? Hvor mange med fiber og hvor mange med mer "energi" (protein) spiser dere? Det viktigste for meg nå er mest å få dyttet i meg mest mulig av de hver dag, da jeg har ligget langt under det jwg burde få i meg alt for lenge, men er det noen her som bruker de litt mer "ordentlig"? Skulle gjerne hatt noen tips og råd om det. Bør jeg prøve å lage "rutine" tvinge meg til å sitte ned og drikke de som om jeg spiste lunsj og frokost som vanlig, eller er det greit å bare trykke de i seg på vei ut døra osv.? Anonymkode: d52ad...5be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pringle Skrevet 29. desember 2015 #2 Del Skrevet 29. desember 2015 Jeg har ikke peiling på næringsdrikker, men jeg trodde jeg hadde litt peiling på resepter... Når du har fått resept, skal det stå oppgitt dosering og bruk, det må da være en feil av legen om det mangler? Men resepter skal normalt gjelde for et gitt tidsrom, og for et visst antall av bestemte medikamenter; det "burde" tilsi hvor ofte og hvor mye du skal bruke av hver enkelt? Ingen informasjon på pakninger/pakningsvedlegg heller? Har du spurt på apoteket? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2015 #3 Del Skrevet 30. desember 2015 På resepter på næringsdrikker pleier det ikke være oppgitt noen dosering. Hvis ikke legen din har tatt seg bryet med å gi deg noen rettledning kan du prate med folkene på apoteket. Anonymkode: 6d055...b02 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2015 #4 Del Skrevet 30. desember 2015 Sønnen min hadde næringsdrikker som eneste energikilde en periode, og han fikk følgende råd. Hver flaske inneholder ca 300 kcal, han skulle drikke minimum 6, aller helst 8, hver dag. Fiberdrikkene ble inntatt som hovedmåltid 4 ganger om dagen, de andre var protein/juicedrikker som han tok når det passet. Hva som er riktig for deg må du nesten spørre om, men jeg tror at å opprettholde en viss måltidsrytme er ganske viktig med tanke på at du om ikke så lenge skal tilbake til normalt kosthold igjen. Anonymkode: 1b65d...8d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2015 #5 Del Skrevet 30. desember 2015 Mannen min fikk slike på resept pga stor vektnedgang ifm kreftsykdom. Tror kanskje han klarte få i seg 1 eller 2 - resten måtte jeg kaste etter at han døde. Ifølge ham (og leger/sykepleiere) smaker de helt alldeles grusomt. Jeg har aldri smakt dem, så vanskelig for meg å si .. men jeg reagerte på at de ble skrevet ut en så stor mengde på resept når så mange ikke klarer å drikke dem. Anonymkode: 071eb...246 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2015 #6 Del Skrevet 30. desember 2015 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mannen min fikk slike på resept pga stor vektnedgang ifm kreftsykdom. Tror kanskje han klarte få i seg 1 eller 2 - resten måtte jeg kaste etter at han døde. Ifølge ham (og leger/sykepleiere) smaker de helt alldeles grusomt. Jeg har aldri smakt dem, så vanskelig for meg å si .. men jeg reagerte på at de ble skrevet ut en så stor mengde på resept når så mange ikke klarer å drikke dem. Anonymkode: 071eb...246 De må serveres iskalde, og sønnen min likte veldig godt de med jordbærsmak, og eplejuice. Resten smakte "høgg" i følge ham. Andre igjen synes den med jordbærsmak er grusom, at den smaker kunstig, og foretrekker de med kaffe, eller sjokoladesmak. Selv synes jeg alle er helt greie. Ingen ekstremt gode, men heller ingen så dårlige på smak at jeg ikke har klart å drikke dem. Må man, så må man, og det er en godt alternativ når man ikke klarer spise. Anonymkode: 1b65d...8d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alex Turner Skrevet 30. desember 2015 #7 Del Skrevet 30. desember 2015 Måtte drikke næringsdrikker som eneste kilde på energi i en periode på 8 uker. Skulle egentlig få i meg 6-8 om dagen, men de smaker så forferdelig at jeg klarte ikke å få ned flere enn 2 om dagen. Er man skikkelig målrettet kan man sikkert klare det, men for min del smakte det som en blanding av medisin, fløte og en helt vilt kunstig smak av jordbær/vanilje/kaffe/sjokolade... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2015 #8 Del Skrevet 30. desember 2015 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: De må serveres iskalde, og sønnen min likte veldig godt de med jordbærsmak, og eplejuice. Resten smakte "høgg" i følge ham. Andre igjen synes den med jordbærsmak er grusom, at den smaker kunstig, og foretrekker de med kaffe, eller sjokoladesmak. Selv synes jeg alle er helt greie. Ingen ekstremt gode, men heller ingen så dårlige på smak at jeg ikke har klart å drikke dem. Må man, så må man, og det er en godt alternativ når man ikke klarer spise.Anonymkode: 1b65d...8d2 Oh jess - de stod i kjøleskapet helt til jeg måtte kaste dem. Han prøvde mange forskjellige typer, men de 2-3 eneste han klarte å få ned var de som var juice-baserte. Anonymkode: 071eb...246 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2015 #9 Del Skrevet 30. desember 2015 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Bruker næringsdrikker istedet for vanlig mat akkurat nå, fordi jeg på grunn av langvarig sykdom mistet helt matlysten, og jeg har gått for lenge med det til å klare å bare spise "vanlig" igjen. Jeg klarer rett og slett ikke få i meg vanlig mat. Det er en kamp. Jeg venter på behandling, men i mellomtiden har jeg altså bare disse drikkene jeg kan bruke da. Som jeg har resept på, men fått lite info om hvordan jeg bruker. hvordan gjør dere det? Hvor mange med fiber og hvor mange med mer "energi" (protein) spiser dere? Det viktigste for meg nå er mest å få dyttet i meg mest mulig av de hver dag, da jeg har ligget langt under det jwg burde få i meg alt for lenge, men er det noen her som bruker de litt mer "ordentlig"? Skulle gjerne hatt noen tips og råd om det. Bør jeg prøve å lage "rutine" tvinge meg til å sitte ned og drikke de som om jeg spiste lunsj og frokost som vanlig, eller er det greit å bare trykke de i seg på vei ut døra osv.? Anonymkode: d52ad...5be De med fiber regens som fullverdig ernæing,mens det med protein er mer som supplerende ernæring hvis man inntar annen næring i tillegg. Hvordan du velger å innta de har ingenting å si.Du må ikke sette deg ned og inntat de som måltider.Så ja du kan bare trykke innpå på vei ut av døra. Hvis du trenger mest mulig kalorier så har du freusbin 2 kcla som innholder 400 kalorier per flaska kontra 300 på de vanlige. Eller så kan du velge kompakt hvis du synes det er vanskelig å få i deg hele boksen.Da får du 300 kalorier,men boksen er halvparten av størrelsen. Anonymkode: 0e271...fa0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minister-mio Skrevet 1. januar 2016 #10 Del Skrevet 1. januar 2016 Hvor mange du skal drikke kommer an på hvor mye du veier lærte jeg på et kurs om de drikkene der Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2016 #11 Del Skrevet 1. januar 2016 Føler meg som den eneste som faktisk syntes de smaker veldig godt Anonymkode: 059e8...078 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2016 #12 Del Skrevet 2. januar 2016 7 timer siden, mini-mio skrev: Hvor mange du skal drikke kommer an på hvor mye du veier lærte jeg på et kurs om de drikkene der Det stemmer ikke. Det er jo avhening av om du skal opp i vekt kun ved hjelp av de,om du skal holde stable vekt,om du skal bruke de som supplement til vanlig kost,evt sondeernæring. Osv Anonymkode: 0e271...fa0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2016 #13 Del Skrevet 2. januar 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Føler meg som den eneste som faktisk syntes de smaker veldig godt Anonymkode: 059e8...078 Du er ikke alene Anonymkode: 0e271...fa0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minister-mio Skrevet 2. januar 2016 #14 Del Skrevet 2. januar 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det stemmer ikke. Det er jo avhening av om du skal opp i vekt kun ved hjelp av de,om du skal holde stable vekt,om du skal bruke de som supplement til vanlig kost,evt sondeernæring. Osv Anonymkode: 0e271...fa0 ja, er de i tillegg til vanlig mat blir det jo annerledes Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2016 #15 Del Skrevet 2. januar 2016 Den Tuesday, December 29, 2015 at 21.10, AnonymBruker skrev: Bruker næringsdrikker istedet for vanlig mat akkurat nå, fordi jeg på grunn av langvarig sykdom mistet helt matlysten, og jeg har gått for lenge med det til å klare å bare spise "vanlig" igjen. Jeg klarer rett og slett ikke få i meg vanlig mat. Det er en kamp. Jeg venter på behandling, men i mellomtiden har jeg altså bare disse drikkene jeg kan bruke da. Som jeg har resept på, men fått lite info om hvordan jeg bruker. hvordan gjør dere det? Hvor mange med fiber og hvor mange med mer "energi" (protein) spiser dere? Det viktigste for meg nå er mest å få dyttet i meg mest mulig av de hver dag, da jeg har ligget langt under det jwg burde få i meg alt for lenge, men er det noen her som bruker de litt mer "ordentlig"? Skulle gjerne hatt noen tips og råd om det. Bør jeg prøve å lage "rutine" tvinge meg til å sitte ned og drikke de som om jeg spiste lunsj og frokost som vanlig, eller er det greit å bare trykke de i seg på vei ut døra osv.? Anonymkode: d52ad...5be Jeg har brukt apotekets nøringsdrikker i flere år. Liker Nutridrink best, men dette er en smaks sak. Drinkene deles i fullverdige og juice. Når du ikke spiser noe annen mat, skal du ha i deg 6 til 7 stykker Av de fullverdige for å erstatte vanlig næring/måltider/mat. Du kan da bruke compac utgaven om du sliter med å få i deg væske. Disse er på 1,2 dl. De vanlige er på 2 dl. Der er nå også kommet ulike supper i disse, men jeg liker ikke de. For å slippe å slepe hjem mengder av Næringsdrikker kan du høre med apoteket ditt hvor mye du må bestille for å få kjørt dem hjem. Noen gjør dette andre ikke. Du kan og henvende deg til bandasjistbutikker og høre om de kjører hjem og leverer. Har du blåresept og vedtak skal du ikke betale mer enn egenandel opp til frikort uansett. Proteindrikkene er ikke de du bør bruke mest av, men fibervarianten. Men dette er litt avhengig av hva du feiler og kroppen din trenger. Du kan også fryse drinkene og bruke dem til is, eller spørre etter oppskriftshefter på apoteket eller lete på nettet. Slik får du litt variasjon i smaken. Bare spør mer om du lurer på noe. Anonymkode: 136ef...0a9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2016 #16 Del Skrevet 2. januar 2016 Den Wednesday, December 30, 2015 at 19.23, AnonymBruker skrev: De med fiber regens som fullverdig ernæing,mens det med protein er mer som supplerende ernæring hvis man inntar annen næring i tillegg. Hvordan du velger å innta de har ingenting å si.Du må ikke sette deg ned og inntat de som måltider.Så ja du kan bare trykke innpå på vei ut av døra. Hvis du trenger mest mulig kalorier så har du freusbin 2 kcla som innholder 400 kalorier per flaska kontra 300 på de vanlige. Eller så kan du velge kompakt hvis du synes det er vanskelig å få i deg hele boksen.Da får du 300 kalorier,men boksen er halvparten av størrelsen. Anonymkode: 0e271...fa0 Både fiber og protein er fullverdige det er juicebaserte som ikke er fullverdige. Suppene og compac er også fullverdige. Vekt har ingen betydning for bruk, men skal man opp i vekt, må man ha mer enn 7 stk for dagen. Men det er da grenser for hvor mye en klarer å få i seg av det "sølet". Anonymkode: 136ef...0a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2016 #17 Del Skrevet 2. januar 2016 Har brukt det selv og om man ikke får i seg mat ved siden av så skal man drikke minst 7-8 stk pr dag for å dekke det daglige næringsbehovet. Det er ikke så farlig for næringens skyld om du drikker de det står Fiber , Energi eller Protein på mest men en 50/50 fordeling er jo greit. Håper at du starter å få i deg mere mat snart, prøv å gjør det til en kombi, for hver næringsdrikke du tar så skal du også spise et halvt eller helt knekkebrød eller en halv eller hel banan for eksempel. Matlysten min kom tilbake ved hjelp av næringsdrikker og antidepressivaen Remeron, som har bivirkning at man "craver" mat. God bedring! Anonymkode: 8b695...e6e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2016 #18 Del Skrevet 2. januar 2016 Den Tuesday, December 29, 2015 at 21.45, Pringle skrev: Jeg har ikke peiling på næringsdrikker, men jeg trodde jeg hadde litt peiling på resepter... Når du har fått resept, skal det stå oppgitt dosering og bruk, det må da være en feil av legen om det mangler? Men resepter skal normalt gjelde for et gitt tidsrom, og for et visst antall av bestemte medikamenter; det "burde" tilsi hvor ofte og hvor mye du skal bruke av hver enkelt? Ingen informasjon på pakninger/pakningsvedlegg heller? Har du spurt på apoteket? Her er du helt på villspor. På Næringsmidler kan man ta ut og velge hva man ønsker. Det står ingenting på resepten om mengde, smak eller andre ting du nevner. Det er en "blankresept" på liklinje med resept på diabetesutstyr, inkontinensutstyr eller stomiutstyr. På merkelappene fra apoteket står bare pasientens navn, og legens navn og datoen legemidlene er utlevert. Noen apotek setter ikke engang merkelapper på Næringsmidlene. Jeg henter gjerne ut kartonger på 24 × 2/3 i slengen. Skulle apoteket satg merkelapper på alle, så hadde hele dagen gått med, nesten. En annen sak er at der finnes egne Næringsdrikker til barn. Disse bør ikke brukes av voksne fordi de har mindre av viktige stoffer enn voksendri kene. Barn skal heller ikke ha voksendrinker. Begriper ikke hvorfor så mange har svart med svar som er missvisende og direkte uvitende om hvordan dette fungerer. Anonymkode: 136ef...0a9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pringle Skrevet 2. januar 2016 #19 Del Skrevet 2. januar 2016 (endret) 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Her er du helt på villspor. På Næringsmidler kan man ta ut og velge hva man ønsker. Det står ingenting på resepten om mengde, smak eller andre ting du nevner. Det er en "blankresept" på liklinje med resept på diabetesutstyr, inkontinensutstyr eller stomiutstyr. På merkelappene fra apoteket står bare pasientens navn, og legens navn og datoen legemidlene er utlevert. Noen apotek setter ikke engang merkelapper på Næringsmidlene. Jeg henter gjerne ut kartonger på 24 × 2/3 i slengen. Skulle apoteket satg merkelapper på alle, så hadde hele dagen gått med, nesten. En annen sak er at der finnes egne Næringsdrikker til barn. Disse bør ikke brukes av voksne fordi de har mindre av viktige stoffer enn voksendri kene. Barn skal heller ikke ha voksendrinker. Begriper ikke hvorfor så mange har svart med svar som er missvisende og direkte uvitende om hvordan dette fungerer. Anonymkode: 136ef...0a9 Man lærer jammen noe nytt hver dag! Moren min har hatt diabetes type 1 fra hun var liten med masse behandlings- og utstyrskrevende komplikasjoner, og jeg har aldri hørt om blank resept før. Takk skal du ha Endret 2. januar 2016 av Pringle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2016 #20 Del Skrevet 2. januar 2016 18 timer siden, mini-mio skrev: ja, er de i tillegg til vanlig mat blir det jo annerledes Det samme gjelder som eneste næring også.Det er ikke vekta som avgjør,men alle de faktorene jeg skrev.Har en alvorilg spiseforstyrrelse så har gangse god kunnskap på næringsdrikker. Anonymkode: 0e271...fa0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå