blåveis Skrevet 7. oktober 2004 #1 Skrevet 7. oktober 2004 Som nygifte skal vi for første gang feire jul sammen (jeg har villet i flere år, men han har holdt tilbake). Vi skal feire hos mine foreldre (og neste år skal vi til hans). Han er vant til ribbe og hos mine foreldre blir det lutefisk på juleaften (noe jeg tror han syens er litt trist). Første juledag skal vi spise middag hos hans foreldre. Er det noen ide til hva jeg kan gjøre for å gjøre dette til en hyggelig kveld for han, uten at han savner familien og "de vante tradisjonene" for mye?
Arwen Skrevet 7. oktober 2004 #2 Skrevet 7. oktober 2004 Jeg tror jeg ville sørget for at det kanskje var litt ribbe til han. Min samboers største skrekk er å ikke få ribba si på julaften, så det er det første som slår meg.
Gjest Lizbet Skrevet 7. oktober 2004 #3 Skrevet 7. oktober 2004 Jeg ville i det minste fått på det rene om han liker lutefisk!! Hjemme har vi, når det serveres lutefisk, alltid et alternativ. Men det er vel fordi halve familien ikke liker den..... Sambo var med meg for første gang i fjor. Og han opplevde en ganske annerledes jul en han var vant til. Men vi har samme type julemat og det var vel hans største frykt. Mamma var og veldig oppmerksom på dette og spurte liker han det, liker han det, liker han det... Så jeg fikk ikke riskremen min til dessert i fjor. Hverken sambo, bror eller stefar liker det nemlig.... Fortell ham hvordan dere bruker å ha det. Da vet han hvordan det blir. Det går somregel ganske smertefritt - i alle fall har det gjort det for de jeg har i omgivelsene sine.
blåveis Skrevet 7. oktober 2004 Forfatter #4 Skrevet 7. oktober 2004 Selvfølgelig vet han at det blir lutefisk.. Og at han liker det!! Jeg har luftet ideen om å ha en liten ribbebit til han for min mor, men har ikke sett henne så stram i ansiktet på lang tid.. :-? Som sagt, så tror jeg han synes det blir litt trist uten ribbe, men han er jo instilt på det. Jeg synes det blir litt trist uten lutefisk neste år, men jeg ønsker ikke at det dukker opp en fiskebit til meg på juleaften likevel. Noe av poenget med å feire jul sammen med den andres familie er vel å ta del i en ny tradisjon, eller? Jeg lurte mer på om det var noe annet jeg kunne gjøre noe annet for ham.. på et litt annet plan kanskje?
Gjest Lizbet Skrevet 7. oktober 2004 #5 Skrevet 7. oktober 2004 På et litt annet plan... Vet ikke jeg.... Men jeg må si meg enig med deg ang. dette med nye tradisjoner. Selv om de hos svigerforeldrene mine gjør ting på helt andre måter enn hjemme, så er det veldig koselig å være der og! Hadde hun blitt like stram i maska om han ikke hadde likt lutefisk??Bare tok meg i å lure.... Jeg kan ikke huske at jeg gjorde noe spesielt. Fortalte ham hvordan ting bruker å være hjemme. Julaften ble han kastet inn i det. - mamma har ingenting klart før kl. 16 og det er kaos. Advarte ham om dette. Ellers kjøpte jeg nytt undertøy....spesielt for anledningen. Det skulle vel være på et annet plan... Ser dette ble rotete!
Titti72 Skrevet 7. oktober 2004 #6 Skrevet 7. oktober 2004 Jeg og min samboer har ribbe og skinkestek på julaften. Begges tradisjoner skal selvfølgelig tas hensyn til er nå min mening. Svigermor stusset litt første gangen hun kom, men nå er det "normalt" på samme måte som potetene er tilbehør.
LilleSol Skrevet 7. oktober 2004 #7 Skrevet 7. oktober 2004 Vi har feiret jul annenhvert år hos henholdsvis mine og hans familie de 4 siste årene. Klart det er rart å ikke feire jul med fam. men det går som oftest helt greit! Det vi gjør er at vi stikker til de foreldrene som vi ikke skal feire jul med på formiddagen og spiser frokost der sammen med dem. Også har vi vært med å pyntet treet der vi ikke skal være. Syntes det er koselig jeg. Får liksom vært med på to julefeiringer :-)
Fakse Skrevet 7. oktober 2004 #8 Skrevet 7. oktober 2004 Vi har vært hos hverandres familier en stund nå, og min erfaring er at det er viktig å vite hva som skal foregå i løpet av dagen, nøyaktig og detaljert. Man tar lett ting forgitt og tror det skal bli slik som hjemme, men det blir det jo ikke også blir man skuffet. Om man vet hva som skal skje så får man forberedt seg. Det kan også være greit å ta med en liten tradisjon. Julemiddagen er en stor ting, man spiser det samme til middag synes nå jeg liksom, men om han f.eks er vant til å se tegnefilmer på morgenen så er det greit å sørge for at han får det selv om ikke dere pleier å gjøre det. Det er selvfølgelig bare et eksempel, spør han om det er noen sånne småting som kan sette han litt i julestemning. Heldigvis er det slutt på fartingen for oss, nå når vi er gift holder vi oss hjemme hos oss selv
Gjest Madam Felle Skrevet 7. oktober 2004 #9 Skrevet 7. oktober 2004 Jeg tror jeg ville sørget for at det kanskje var litt ribbe til han. Min samboers største skrekk er å ikke få ribba si på julaften' date=' så det er det første som slår meg.[/quote'] enig i dette. Min far spiser ikke pinnekjøtt, og derfor lager vi svineribbe til han. Alle er fornøyde, og julaften blir kos for alle.
blåveis Skrevet 7. oktober 2004 Forfatter #10 Skrevet 7. oktober 2004 Takk for alle svar.. Dette var særlig etter min smak.. : Ellers kjøpte jeg nytt undertøy....spesielt for anledningen. Det skulle vel være på et annet plan... Om man vet hva som skal skje så får man forberedt seg. Det tror jeg også på, så jeg skal sørge for å gå ham gjennom planen.. Det kan også være greit å ta med en liten tradisjon. Julemiddagen er en stor ting, man spiser det samme til middag synes nå jeg liksom, men om han f.eks er vant til å se tegnefilmer på morgenen så er det greit å sørge for at han får det selv om ikke dere pleier å gjøre det. Det er selvfølgelig bare et eksempel, spør han om det er noen sånne småting som kan sette han litt i julestemning. Vet defininitivt at vi ikke kan gå glipp av Donald, ja.. Og jeg skal spørre han om det er noe annet han pleier å gjøre som han har lyst til å holde på denne jula også..
Arwen Skrevet 8. oktober 2004 #11 Skrevet 8. oktober 2004 Takk for alle svar.. Dette var særlig etter min smak.. : Vet at vi får ordentlig nisseundertøy i år Cubus
Arkana Skrevet 8. oktober 2004 #12 Skrevet 8. oktober 2004 Hvis jeg skulle feire jul med min samboers familie hadde jeg i allefall ønsket at det var noe jeg likte å spise. De pleier å ha pinnekjøtt, noe jeg synes er så forferdelig at jeg nesten ikke greier å sitte rundt samme bord engang. Det kunne jeg ikke spist om jeg så fikk betalt for det. Jeg er vant til kalkun, og forventer ikke at svigermor steker en hel kalkun til meg (skjønt, da vi var der i begynnelsen av desember i fjor og de skulle smake på årets pinnekjøtt så stekte hun kalkunlår til meg), men jeg vil i allefall slippe å gå sulten på julaften.
Gjest Madam Felle Skrevet 8. oktober 2004 #13 Skrevet 8. oktober 2004 Julemiddagen er en stor ting' date=' man spiser det samme til middag synes nå jeg liksom, [/quote'] Hvorfor må man spise det samme til middag? Skal man være nødt til å spise ting man IKKE liker, fordi enkelte mener at man skal spise det samme? Lutefisk er noe jeg ALDRI hadde godtatt som julemiddag, og det er fordi jeg IKKE liker det. Derfor kunne det heller aldri falle meg inn, å forvente at andre skal måtte avstå fra det de ønsker. Hvor vanskelig er det å lage til to middager? Når man vet at enkelte personer hadde satt stor pris på det.
Dawn Skrevet 8. oktober 2004 #14 Skrevet 8. oktober 2004 Jeg har luftet ideen om å ha en liten ribbebit til han for min mor' date=' men har ikke sett henne så stram i ansiktet på lang tid.. :-? [/quote'] Kan ikke du lage litt ribbe til ham? Få oppskrift fra svigermor? Kanskje din mor er redd for konkurranse, at folk heller vil spise ribbe? Ellers synes jeg du har fått mange gode ideer og råd.
Gjest Anonymous Skrevet 8. oktober 2004 #15 Skrevet 8. oktober 2004 Kan ikke du lage litt ribbe til ham? Det er da ikke å få laget ribbe som er problemet!! Poenget er at det ikke er noe som noen av oss ønsker! Vi skal få ribbe hos hans foreldre annethvert år og vi liker begge lutefisk og skal kose oss med det annenhvert år hos mine foreldre.. Mange ulike retter på juleaften blir bare for dumt.. Det skjønner jeg også nå.. (og det er han også kjempeenig i!)
Gjest Anonymous Skrevet 8. oktober 2004 #16 Skrevet 8. oktober 2004 Må tilføye at jeg har fått mange gode råd og er svært takknemmelig for det..
Fakse Skrevet 8. oktober 2004 #17 Skrevet 8. oktober 2004 Nå skriver hun jo faktisk at mannen hennes liker lutefisk da. Om man ikke klarer å få ned en bit av det som serveres er det en sak, men å diktere hva som skal lages er noe helt annet. Er ikke du også enig i at det er mest koselig om folk spiser det samme i stede for å komme med et furtent "vil ikke ha" til maten som serveres når de er gjester?
Arkana Skrevet 8. oktober 2004 #18 Skrevet 8. oktober 2004 Er ikke du også enig i at det er mest koselig om folk spiser det samme i stede for å komme med et furtent "vil ikke ha" til maten som serveres når de er gjester? Er det ikke mest koselig om alle kan få spise noe de liker til jul? Hadde jeg kjent noen som nektet å lage litt ekstra mat fordi noen ikke likte/tålte deres julemiddag, ja da hadde jeg ikke ønsket å feire med dem, rett og slett fordi det sier meg at de ikke bryr seg om andre.
Gjest Chanda Skrevet 8. oktober 2004 #19 Skrevet 8. oktober 2004 Jeg vil nå heller si at de som nekter konsekvent å feire jul andre steder enn hos sin egen mamma og med mamma sin egen julemat er vanskelige og regelrett barnslige. Man bør være åpne for å feire jul annerledes annethvert år når man er gift - det er faktisk litt av sjarmen etter mine begreper.
Dina Skrevet 8. oktober 2004 #20 Skrevet 8. oktober 2004 Jeg vil nå heller si at de som nekter konsekvent å feire jul andre steder enn hos sin egen mamma og med mamma sin egen julemat er vanskelige og regelrett barnslige. Man bør være åpne for å feire jul annerledes annethvert år når man er gift - det er faktisk litt av sjarmen etter mine begreper. Skjønner faktisk heller ikke problemet her! Voksne mennesker bør da kunne være uten foreldrene sine på julaften annethvert år uten at man skal lage så mye "oppstuss" utav det???
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå