Gå til innhold

De som higer etter status, overflod, materielle goder og kroppsideal.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mening er at dette er svake, svake mennesker. De tør ikke gå imot strømmen, og er livredd for å skille seg ut blant mengden, iallefall i negativt fortegn.

Foreldre som lar barn ned i 4-5 års alder få egen smarttelefon, nettbrett osv; svake mennesker.

Folk som tar mastergrader (og forøvrig utdanner seg til arbeidsledighet) pga statusen og at "alle andre" gjør det. Svake mennesker. Og jeg vet om mange slike folk. De sitter og skryter over oppnådd mastergrad, men i praksis har de festet bort studietiden og endt opp med dårlige karakterer.

Skal ikke si noe om min livssituasjon, for uansett ville det blitt brukt mot meg. Hvis jeg var lavt utdannet/ingen utdanning, ville jeg vært "bitter og misunnelig". Hadde jeg vært godt utdannet og tjent bra, hatt høy status osv, ville jeg vært "hyklersk".

Merk dere at jeg ikke mener at menneskene er ressurssvake, jeg mener bare at de er svake i den forstand at de i høy grad lar seg påvirke av samfunnets forventninger.

Det er kanskje ikke lett å gå imot hva alle andre gjør, spesielt ikke når det er barna som "lider", og at det bare er slik "samfunnet er". Men det er menneskene som er samfunnet, i praksis. Hvis èn forelder velger å ikke kjøpe smarttelefon til barna sine, er man tøff og sterk. Og kanskje følger andre etter, når noen andre tør.

Anonymkode: 7fa90...3e1

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mennesker er sosiale dyr, det å ønske tilhørighet til en eller flere grupper ligger i vår natur. Det har ingenting med svakhet å gjøre. En sau er ikke svak fordi den ønsker å være en del av flokken, den oppfører seg i henhold til sin natur. Det gjør også mennesker.

De som prater om at folk "ikke tør å gå sin egen vei" er som regel ikke så originale som de selv tror de er, eller ønsker å være. De tilhører bare en annen gruppering enn dem de ser ned på.

Anonymkode: 59b00...f72

• Liker 2
Skrevet

Jeg syns det er helt greit at du ser på meg som svak for jeg vet du tar feil, jeg vet at du ikke har forutsetning for å kjenne min fortid eller min nåtid og at du kun baserer ditt syn på dine egne tanker og verdier og det er helt greit for meg. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mennesker er sosiale dyr, det å ønske tilhørighet til en eller flere grupper ligger i vår natur. Det har ingenting med svakhet å gjøre. En sau er ikke svak fordi den ønsker å være en del av flokken, den oppfører seg i henhold til sin natur. Det gjør også mennesker.

De som prater om at folk "ikke tør å gå sin egen vei" er som regel ikke så originale som de selv tror de er, eller ønsker å være. De tilhører bare en annen gruppering enn dem de ser ned på.

Mennesket har ikke instinkter på samme måte som dyr. Vi har den "gaven" at vi kan tenke selv. Ta egne beslutninger på tross av hva som forventes. Er mennesker sosiale dyr av natur? Hvorfor fins det da mange som elsker alenetid, og helst vil være alene mesteparten av tiden?

Med tanke på at vi er intellektuelle vesener, syns jeg det er en svakhet at vi lar oss styre av instinkter.

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min mening er at dette er svake, svake mennesker. De tør ikke gå imot strømmen, og er livredd for å skille seg ut blant mengden, iallefall i negativt fortegn.

Foreldre som lar barn ned i 4-5 års alder få egen smarttelefon, nettbrett osv; svake mennesker.

Folk som tar mastergrader (og forøvrig utdanner seg til arbeidsledighet) pga statusen og at "alle andre" gjør det. Svake mennesker. Og jeg vet om mange slike folk. De sitter og skryter over oppnådd mastergrad, men i praksis har de festet bort studietiden og endt opp med dårlige karakterer.

Skal ikke si noe om min livssituasjon, for uansett ville det blitt brukt mot meg. Hvis jeg var lavt utdannet/ingen utdanning, ville jeg vært "bitter og misunnelig". Hadde jeg vært godt utdannet og tjent bra, hatt høy status osv, ville jeg vært "hyklersk".

Merk dere at jeg ikke mener at menneskene er ressurssvake, jeg mener bare at de er svake i den forstand at de i høy grad lar seg påvirke av samfunnets forventninger.

Det er kanskje ikke lett å gå imot hva alle andre gjør, spesielt ikke når det er barna som "lider", og at det bare er slik "samfunnet er". Men det er menneskene som er samfunnet, i praksis. Hvis èn forelder velger å ikke kjøpe smarttelefon til barna sine, er man tøff og sterk. Og kanskje følger andre etter, når noen andre tør.

Mennesker er svake dyr helt enkelt

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mennesket har ikke instinkter på samme måte som dyr. Vi har den "gaven" at vi kan tenke selv. Ta egne beslutninger på tross av hva som forventes. Er mennesker sosiale dyr av natur? Hvorfor fins det da mange som elsker alenetid, og helst vil være alene mesteparten av tiden?

Med tanke på at vi er intellektuelle vesener, syns jeg det er en svakhet at vi lar oss styre av instinkter.

Vi har så absolutt instinkter som andre dyr. Vi kan overstyre dem, men som sagt - de som tror de skiller seg ut og "tenker selv" tilhører egentlig bare en annen gruppering enn dem de kritiserer. De er fortsatt del av en gruppe.

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns du vi er intelligente?

Gjest Balian de Ibelin
Skrevet

Jeg må innrømme at jeg ikke forstår meg på slike mennesker. Men det kommer kanskje av at jeg er totalt likegyldig til disse ting. 

Skrevet
22 timer siden, Maleficenta skrev:

Syns du vi er intelligente?

Så klart er vi det. Vi er den arten som skaper mest her i verden. Samtidig er vi den arten som ødelegger kloden, forurenser, overbefolker og utrydder andre dyrearter. Så spørsmålet ditt blir et tolkningsspørsmål. Tenker man hjernekapasitet er jo mennesket intellektuelle. Ser man på hvordan vi bruker den, kan man si at vi ikke er det.

Tenk hvis alle mennesker brukte hjernen sin til utelukkende gode formål. Dessverre er vi for egoistiske.

Vi jubler og gratulerer med en gang noen har fått et barn, mens vi snakker om å holde bestanden nede for andre dyrearter. Det meldes om bekymring hvis tallet på verdens befolkning peker nedover.. Hvorfor? Ingen skjønner at det er MENNESKER vi har for mange av i verden idag, ikke ulv, elg, rådyr osv.. Det provoserer meg at vi er så egoister.

Vi burde innføre en global ett barns-politikk. Iallefall i land hvor veksten er sterkt økende, som f.eks Afrika.

På jobben snakket en utenlandsk kollega om at hun hadde 10 barn.. En annen ansatt presterte å si; å, så koslig med så mange barn, da!". Det jeg tenkte var; egoistiske kjerring. Jeg sa det selvsagt ikke til henne. Men fy søren, så egoistisk det er!

Dette ble halvveis off-topic, men mye av det er relevant til HI, siden det gjenspeiler folks egoisme her i verden.

• Liker 1
Skrevet

Tror kanskje noen er slik du TS mener; de foretrekker det konforme og er opptatt av fasade for pimpinellerose andre, uten at de gjør seg tanker eller er ærlig om hva som egentlig ville gjort dem lykkelige. De omgås ikke ekte venner, men venner som smykker seg med hverandres vennskap og soler seg i hverandres glans.

MEN mennesker har alltid søkt å forbedre sin levestandard; derfor bor vi ikke i huler, derfor har vi innlagt strøm, bil, ferier osv osv. Og de som påstår at det ikke er viktig for dem, er heller ikke ærlig, for hvorfor da ikke flytte til en koie i skogen? Lavere kostnader, kan da jobbe mindre? De vil ikke gå ned i levestandard.

Og mange av de du sikter til, er ambisiøse mennesker som vil ha dette livet for egen del. De ønsker ikke bare samme levestandard som foreldregenerasjon; de ønsker best mulig levestandard, og det de tjener på gode jobber, omsetter de i høyere materiell standard; mer komfy bil, egen hytte, stor plass, eget sportsutstyr av høy kvalitet, behagelige ferier, vaskehjelp. De vil ha innflytelse og søker seg til lederjobber, pga egne ambisjoner eller faglig engasjement og evner. Videre vil de omgås mennesker som er av samme kaliber el med liknende driv og interesser. eller bare lik status fordi de da ikke utnyttes av snyltere. Vi finner våre flokker som det sies over.

Så en slik generalisering fra TS virker litt jantelovsaktig og ignorerer at mennesker er strebere, som også vil sikre våre avkoms fremtid. Dette fra Isak Sellanrå i Markens grøde til Kjell Inge Røkke og alle i mellom, og hadde vi ikke vært det, ville vi bodd i huler fortsatt.

Anonymkode: c8024...953

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...