shaniellucas Skrevet 29. desember 2015 #1 Skrevet 29. desember 2015 Jeg har et stoooort spørsmål folkens. Jeg har alltid hatt sinnsykt høy forbrenning og har kunne spist absolutt hva jeg vil uten å se det på vekta eller på kroppen, ja til og med uten å trene et sekund. Har holdt en fast vekt i alle herrens år, MEN for akkurat et år siden (altså desember 2014) startet jeg på anti-depressiva. Siden da har vekta steget med 1,1 -1,2 kg i måneden og etter de første to kiloene kom på satte jeg meg selv på veldig streng diett og spiser ca. 1300 kcal hver dag (yes, jeg har begynt å telle kalorier og energi). Jeg har til og med begynt å trene cardio 2-3 ganger i uka. Men vekta stiger og stiger uansett hva jeg gjør. Jeg har i tillegg hatt menieres sykdom de siste 10 åra (en kraftig type svimmelhets-sykdom) og den har tvunget meg til å være sengeliggende i lange perioder. Før anti-depressiva var sengeliggen no problemo, etter jeg starta på anti-depressiva: max vektøkning hver dag jeg må ligge ned. Det er faktisk blitt så ille at det føles som om jeg legger på meg bare av å se på min lav-kalori mat. Jeg sørger for å spise masse grønt, frukt, proteiner, spiser ikke rødt kjøtt og drikker myeee vann! Hva i all verden gjør jeg med dette? Skal jeg bare slutte på pillene? Har snakket med lege om det og han sier at anti-depressiva slakker ned forbrenningen og gjør det nesten umulig å gå ned i vekt. Er det noen andre som har erfaring med dette?
Gjest Cocoloco Skrevet 29. desember 2015 #2 Skrevet 29. desember 2015 Dette var et merkelig utsagn fra legen din. Jeg har selv aldri hørt om det og har gått på mange typer antidepressiva. Hvilken er det du går på? Et alternativ er jo å bytte medisin, det er ikke alle antidepressiva som har vektøkning som bivirkning, men dette er noe du må ta opp med legen din, ingen her på KG kan svare på nøyaktig dette.
shaniellucas Skrevet 29. desember 2015 Forfatter #3 Skrevet 29. desember 2015 1 minutt siden, Cocoloco skrev: Dette var et merkelig utsagn fra legen din. Jeg har selv aldri hørt om det og har gått på mange typer antidepressiva. Hvilken er det du går på? Et alternativ er jo å bytte medisin, det er ikke alle antidepressiva som har vektøkning som bivirkning, men dette er noe du må ta opp med legen din, ingen her på KG kan svare på nøyaktig dette. Jeg går på escitalopram på 5 mg. Han sa i starten at vektøkning var en velkjent bivirkning, men jeg tenkte 2 kg, max 3 - ikke 15 kg :O Her også kan man lese litt om citalopram og vektøkning: http://tpn.vg.no/intervju/tykk-av-piller/1090 Er over 1000 innlegg om dette på amerikanske forum også, jeg har vel lest alle snart - er super desperat Orker ikke å bli trillrund, buksene passer ikke mer
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2015 #4 Skrevet 29. desember 2015 Hør med legen om du kan prøve en annen antidepressiva. Wellbutrin fungerer supert på depresjon, og jeg gikk ned 16 kilo da jeg byttet fra Zoloft til Wellbutrin. De 16 kiloene hadde jeg lagt på meg siden jeg startet med Zoloft. Trøtthet, slapphet og liten tiltakslyst gjorde sitt. Wellbutrin gir energi i stedet. Anonymkode: 0b4e8...a9f 1
Gjest Cocoloco Skrevet 29. desember 2015 #5 Skrevet 29. desember 2015 2 minutter siden, shaniellucas skrev: Jeg går på escitalopram på 5 mg. Han sa i starten at vektøkning var en velkjent bivirkning, men jeg tenkte 2 kg, max 3 - ikke 15 kg :O Her også kan man lese litt om citalopram og vektøkning: http://tpn.vg.no/intervju/tykk-av-piller/1090 Er over 1000 innlegg om dette på amerikanske forum også, jeg har vel lest alle snart - er super desperat Orker ikke å bli trillrund, buksene passer ikke mer Ah, Cipralex ja. Jeg gikk på denne i nesten ett år (20 mg) og opplevde ikke vektøkning, men dette varierer fra person til person. Når jeg gikk på Seroquel (ikke SSRI preparat dog) økte vekten i rakettfart, jeg spiste som en gris og greide ikke slutte. Matlysten var helt vanvittig. Jeg sluttet ganske fort på denne, for vektøkning var for meg veldig negativt og hadde stor innvirkning på psyken. 15 kg vektøkning er ikke unormalt vil jeg påstå, har selv bekjente som går på diverse antidepressiver og vekten har rett og slett skutt i været. Som oftest er det på grunn av manglende kontroll på matinntak og spising i altfor store mengder enn tidligere. Kan det være andre grunner til at du går opp i vekt? 5 mg er ikke så mye, veldig rart om det skal være grunnen til at du går opp 15 kg.
shaniellucas Skrevet 29. desember 2015 Forfatter #6 Skrevet 29. desember 2015 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Hør med legen om du kan prøve en annen antidepressiva. Wellbutrin fungerer supert på depresjon, og jeg gikk ned 16 kilo da jeg byttet fra Zoloft til Wellbutrin. De 16 kiloene hadde jeg lagt på meg siden jeg startet med Zoloft. Trøtthet, slapphet og liten tiltakslyst gjorde sitt. Wellbutrin gir energi i stedet. Anonymkode: 0b4e8...a9f Hmm, får vel ta det opp med legen og høre ja. Vet du om wellbutrin har noe effekt på angst også? Det som er så kjipt med hele greia er jo at medisinen virker så godt på psyken min, jeg er mer happy nå, mindre deppa, myee mindre angst og sliter mye mindre, eneste minus er jo at vektøkningen er så himla intens
shaniellucas Skrevet 29. desember 2015 Forfatter #7 Skrevet 29. desember 2015 4 minutter siden, Cocoloco skrev: Ah, Cipralex ja. Jeg gikk på denne i nesten ett år (20 mg) og opplevde ikke vektøkning, men dette varierer fra person til person. Når jeg gikk på Seroquel (ikke SSRI preparat dog) økte vekten i rakettfart, jeg spiste som en gris og greide ikke slutte. Matlysten var helt vanvittig. Jeg sluttet ganske fort på denne, for vektøkning var for meg veldig negativt og hadde stor innvirkning på psyken. 15 kg vektøkning er ikke unormalt vil jeg påstå, har selv bekjente som går på diverse antidepressiver og vekten har rett og slett skutt i været. Som oftest er det på grunn av manglende kontroll på matinntak og spising i altfor store mengder enn tidligere. Kan det være andre grunner til at du går opp i vekt? 5 mg er ikke så mye, veldig rart om det skal være grunnen til at du går opp 15 kg. Det er akkurat det, jeg har jo tatt minste-dosen hele tiden og etter de første kiloene kom på har jeg vært superstreng med både kalorier og hvor mye og ofte i inntak, for jeg skjønte at dette muligens kom til å ha et grusomt resultat :S Matinntaket er veldig kontrollert, sukkersug og cravings stopper jeg med en liten skål spinat (det virker faktisk) og jeg sørger alltid å spise sakte og mye mindre på fatet. Mye mindre enn jeg gjorde før jeg tok cipralex. Frem til nå har jeg lest andre som har hatt mye større vektøkning enn meg, vi snakker alt fra 20 til 50 kg!! :O og når de sluttet på cipralex så gikk vekten nedover igjen, dog over en lang periode, men uten ekstrem-slanking, de bare falt av på en rolig og "naturlig" måte. Det er liksom så kjipt å enten må prioritere psyken eller vekta >.< ååårgh
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2015 #8 Skrevet 29. desember 2015 Jeg føler så med deg. Går på seruquell og har lagt på meg 10kg siden april Jeg "får ikke lov" å slutte på den. Den har jo effekt der den skal ha effekt, men det er veldig kjipt å se vekten øke mere og mere for hver mnd som går. Her øker vekten pga minimalt med energi pga medisinen, i tillegg til veldig økt matlyst. Den klarer jeg til en viss grad å styre. Det er verre med energinivået. Anonymkode: 7aefa...ef3
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2015 #9 Skrevet 29. desember 2015 Gikk kjapt opp 10 kg på Cipralex. Men så begynte jeg å trene ganske hardt (alltid vært aktiv, men dro til litt til) og spiste ren mat og fikk i meg nok D-vitamin, Magnesium og B12 og kunne derfor slutte på Cipralexen. Gikk raskt ned de 10 kiloene igjen og slapp også Cirpalex'en. Helvetes møkkapiller. Anonymkode: 0e463...eeb
shaniellucas Skrevet 29. desember 2015 Forfatter #10 Skrevet 29. desember 2015 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg føler så med deg. Går på seruquell og har lagt på meg 10kg siden april Jeg "får ikke lov" å slutte på den. Den har jo effekt der den skal ha effekt, men det er veldig kjipt å se vekten øke mere og mere for hver mnd som går. Her øker vekten pga minimalt med energi pga medisinen, i tillegg til veldig økt matlyst. Den klarer jeg til en viss grad å styre. Det er verre med energinivået. Anonymkode: 7aefa...ef3 Såå kjipt altså Det er så jævlig dritt å må slite med piller sånn! Jeg har heldigvis ikke problem med energien, der hjalp cipralexen men er redd for at sove-problemer og angsten skal komme tilbake liksom, selv om jeg har gjort store grep og forandringer (gode) siden jeg måtte begynne på de. Jeg tvang meg til å ta de, kviet meg sånn!
shaniellucas Skrevet 29. desember 2015 Forfatter #11 Skrevet 29. desember 2015 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gikk kjapt opp 10 kg på Cipralex. Men så begynte jeg å trene ganske hardt (alltid vært aktiv, men dro til litt til) og spiste ren mat og fikk i meg nok D-vitamin, Magnesium og B12 og kunne derfor slutte på Cipralexen. Gikk raskt ned de 10 kiloene igjen og slapp også Cirpalex'en. Helvetes møkkapiller. Anonymkode: 0e463...eeb De er no dritt! Samtidig som jeg begynte å ta cipralex økte jeg vitamin-inntaket også, tar mye D-vitamin sammen med e- og c-vitamin (for menieres sykdom), høy dose magnesium hver dag og mye b-vitaminer (komplex utgave) i tillegg til at jeg har endret kostholdet til enda mer næringsrik mat. Merker jo helt klart forskjell på kroppen etter vitamin-endringer og håper også at jeg tåler å gå av cipralexen ganske snart uten for jævlig symptomer. Tar det veeeeldig med ro så jeg skal slippe abstinensene!
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2015 #12 Skrevet 29. desember 2015 16 minutter siden, shaniellucas skrev: De er no dritt! Samtidig som jeg begynte å ta cipralex økte jeg vitamin-inntaket også, tar mye D-vitamin sammen med e- og c-vitamin (for menieres sykdom), høy dose magnesium hver dag og mye b-vitaminer (komplex utgave) i tillegg til at jeg har endret kostholdet til enda mer næringsrik mat. Merker jo helt klart forskjell på kroppen etter vitamin-endringer og håper også at jeg tåler å gå av cipralexen ganske snart uten for jævlig symptomer. Tar det veeeeldig med ro så jeg skal slippe abstinensene! Lurt å ta det med ro ja. Jeg har gått på Cipralex i to omganger. Første gangen slutta jeg litt for brått, samtidig som mye elendighet skjedde rundt meg (flere dødsfall på kort tid) Det gikk ikke bra så da var det en ny runde med piller, men også terapi. Og jeg har nå ikke gått på piller på tre år og er fri Herlig! Jeg er meg selv igjen. Anonymkode: 0e463...eeb
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2015 #13 Skrevet 29. desember 2015 For noen år siden tok jeg bla anti-depressiva. Gikk mye opp i vekt. Visste ikke hvor mye den kom til å virke på søtsug osv. Da jeg sluttet med den og ble mer aktiv så raste jeg mange kilo. Gjorde ikke noen radikale endringer i matveien, men kuttet ut sjokolade og chips. TS, vanskelig å gi deg noen råd, men å snakke med legen er nok lurt. Har hørt om folk som tar Vallergan (allergimedisin) får å hjelpe med innsovning og angst, men om det kan være noe for deg vet legen best. For min del har hjelper fysisk aktivitet og mye frisk luft. Er litt klisje kanskje, men føler det hjelper bedre en tabletter. Man føler seg ikke akkurat fresh med for mange kilo heller. Anonymkode: 2b664...e04
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå