AnonymBruker Skrevet 29. desember 2015 #1 Skrevet 29. desember 2015 Jeg har forelsket meg helt i mynde-hunder (saluki, italiener, skotsk hjortehund...ja ALLE😃), og lurer på om det er noen med erfaring med mynder her? Hvordan var de ift. andre hunder f eks? Ønsker all informasjonen jeg kan få😊 Anonymkode: 93b8c...5d6
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2015 #2 Skrevet 30. desember 2015 De myndene jeg har møtt har vært sære, og de har likt seg best blant ''sitt eget slag''. Rolige og avbalanserte hunder, så fremt at de har fått løpt i fra seg. Har alltid hatt litt inntrykk av at mynder er for ''spesielt interesserte'', men kan helt klart ta feil. Anonymkode: 30f3d...b52
xinnia Skrevet 30. desember 2015 #3 Skrevet 30. desember 2015 Vil si at jeg har god erfaring med mynder- Mynder er vakre herlige flotte og forholdsvis enkle å leve med, det er ingen hund du sjefer eller bestemmer over. På mange måter vil jeg si at de er mer lik katt enn hund i væremåte. Har ett ekstremt jaktinstinkt- men det er ikke noe problem å ha de løse i f.eks skogen. Får de mulighet til å spole fra seg- som bør være langt fra vei, så er det veldig rolige innendørs. Mynder kan være rasister- og elsker sine likesinnede, andre overser stort sett alt annet av hunder.Hver mynderase har sine særheter men felles trekkene er at de stort sett er sosiale overfor sin egen "flokk".
Skywise Skrevet 30. desember 2015 #4 Skrevet 30. desember 2015 Nå er det ganske stor forskjell på myndene, man har whippet som er en mild hund og kanskje den minst sære av myndene, til azawakh som er en skarp, voktende mynde med mange særheter og stort jaktinstinkt. Mitt inntrykka av de fleste mynder er at de er litt som en stor katt, svært enkle og bedagelige å ha med å gjøre så lenge man godtar dem for det de er. En saluki jeg kjenner er helt i mot trikstrening og mentaltrening, og den kan enda ikke sitt enda den er godt oppe i årene. Ellers er de som regel familiekjære og elsker å ligge i sofa og under tepper. En stor andel kan ikke gå løs på annet enn store, oversiktlige områder på grunn av stort jaktinstinkt. Farten gjør også at man må være forsiktig hvor man slipper dem så de ikke skader seg.
Ulven Skrevet 30. desember 2015 #5 Skrevet 30. desember 2015 Gigant og stormyndene, IU, hjortehund og borzoi, er fantastiske familiehunder etter min erfaring. Spesielt IU. De skiller seg fra resten av myndegruppen ved å være mindre sta og katteaktige. Men som med andre gigant og storraser er det problemer med levetiden. Derfor ville jeg nok ha kikket på en mindre mynderase skulle jeg absolutt ha hatt hund fra denne gruppen idag. IU kan ha jaktinstinkt(og iallefall borzoi og hjortis), men langt de fleste av eksemplarene jeg har møtt oppfører seg helt greit ute. Alle tre rasene har mildt temperament og overkommelig pelstell.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2015 #6 Skrevet 30. desember 2015 Takk for alle svar😊 Vet at de store myndene har kort levetid, så det blir nok aldri noen hos oss. Trist at det skal være sånn😕 Dette med jaktinstinkt er jeg veldig forberedt på. Vil trene så godt jeg kan, men at den kan gå løs er ikke noe jeg kommer til å regne med. Vet også at mynder er sære, men jeg har bull terrier, så sær hund er jeg vandt med 😂 vil de ikke, så vil de ikke. Synes det er litt sjarmerende. Må jobbe litt ekstra med trening (motivere) men det er gøy lell😉 dessuten har ikke tenkt til å konkurrere i LP akkurat. Egentlig er det italiener jeg tenker mest på. Har møtt en del og alle har vært det strake av hva jeg trodde. De "kaster" seg over for å nusse og hilse på. Langt fra reserverte. Men har hørt at de kan være vanskelige å få husreine. Det er litt kjedelig og noen skal passe hunden. Kanskje værre med hannene? Har lest at flere aldri blir skikkelig husreine. Også er det de tynne beina... er redd d brekker🙊 TS Anonymkode: 93b8c...5d6
Gjest Belle âme Skrevet 30. desember 2015 #7 Skrevet 30. desember 2015 Har ein kompis med ein whippet...Den har drept ein katt pga jaktinstinktet.
Ulven Skrevet 30. desember 2015 #8 Skrevet 30. desember 2015 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for alle svar😊 Vet at de store myndene har kort levetid, så det blir nok aldri noen hos oss. Trist at det skal være sånn😕 Dette med jaktinstinkt er jeg veldig forberedt på. Vil trene så godt jeg kan, men at den kan gå løs er ikke noe jeg kommer til å regne med. Vet også at mynder er sære, men jeg har bull terrier, så sær hund er jeg vandt med 😂 vil de ikke, så vil de ikke. Synes det er litt sjarmerende. Må jobbe litt ekstra med trening (motivere) men det er gøy lell😉 dessuten har ikke tenkt til å konkurrere i LP akkurat. Egentlig er det italiener jeg tenker mest på. Har møtt en del og alle har vært det strake av hva jeg trodde. De "kaster" seg over for å nusse og hilse på. Langt fra reserverte. Men har hørt at de kan være vanskelige å få husreine. Det er litt kjedelig og noen skal passe hunden. Kanskje værre med hannene? Har lest at flere aldri blir skikkelig husreine. Også er det de tynne beina... er redd d brekker🙊 TS Anonymkode: 93b8c...5d6 Søsteren min har hatt mange italienere, og det er et styr med disse beina. De brekker i hytt og gevær, og hundene kan aldri hoppe ned fra over knehøyde. Men det er hyggelige hunder, selv om det for meg ble for spinkelt med mine IU`er. Nå er det selvfølgelig mulig at dette kun er tilfeldigheter, men sjekk grundig. Spør gjerne flere veterinærer hva deres erfaring er med den helsemessige delen av rasen.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2016 #9 Skrevet 14. januar 2016 Jeg har 2 stk italienere nå. og fikk min første søte IM for snart 20 år siden. Ja noen er vanskelige å få renslige, men m noen triks så går d bra. Aldri hatt brukne bein, de tåler mer enn som så. Mine hopper og spretter:) Lettvind rase, trenger å løpe fritt innimellom, elsker å ligge under teppet:) Elsker kos og mennesker. Anonymkode: e8dba...75e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå