AnonymBruker Skrevet 29. desember 2015 #1 Skrevet 29. desember 2015 Opplevde i dag at styrelederen i borettslaget jeg bor i kom med en veldig drøy kommentar da jeg hilste på han for første gang. Jeg sa kun "Hei!" Og han spurte så om jeg hadde eksplosiver på meg, jeg ba han gjenta det han sa fordi jeg trodde jeg måtte hørt feil eller han spøkte. Han gjentok seg så tre ganger. Jeg var med en venninne som også fikk med seg alt. Jeg spurte om det var pga min hijab og han bekreftet dette. Denne mannen har også fjernet postkasselappen min to ganger til tross for at min leietaker har gitt beskjed at skilt skal bestilles og at jeg må ha navn på postkassa for å få post. Dette ignorerer han. Mens det er andre som har håndskrevne skilt som får være i fred. Er veldig lei meg og synes ikke det er spesielt hyggelig å være helt ny i blokka og oppleve slike ting fra noen som sitter i styret. Er det noe jeg kan gjøre? Tanken slo meg å invitere han på kaffe når alle møblene er på plass og se om han bare er ignorant og heller prøve å opplyse han litt. Han har lagt ut flust med linker og innlegg på Facebook med veldig muslim- og innvandringsfientlige innhold. Han ville visst aldri leid ut til muslimer da vi ikke eier boevne ifølge han. Merkelig at jeg og alle muslimer jeg kjenner er både ryddige og veldig renslige av oss. Anonymkode: cd7c6...d5d
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2015 #3 Skrevet 29. desember 2015 2 minutter siden, Dwight skrev: Hadde heller vurdert anmeldelse Er det mye vits? Burde jeg ikke heller snakke med de andre i styret og se om de kan si at sånt er uakseptabelt. Anonymkode: cd7c6...d5d 2
Gjest Dwight Skrevet 29. desember 2015 #4 Skrevet 29. desember 2015 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det mye vits? Burde jeg ikke heller snakke med de andre i styret og se om de kan si at sånt er uakseptabelt. Anonymkode: cd7c6...d5d Jo det går selvfølgelig ann. Men om det fungerer tviler jeg på
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2015 #5 Skrevet 29. desember 2015 Styret skal også ha nestledere / varaledere. Snakk med dem. Anonymkode: dc343...006
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2015 #6 Skrevet 29. desember 2015 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Opplevde i dag at styrelederen i borettslaget jeg bor i kom med en veldig drøy kommentar da jeg hilste på han for første gang. Jeg sa kun "Hei!" Og han spurte så om jeg hadde eksplosiver på meg, jeg ba han gjenta det han sa fordi jeg trodde jeg måtte hørt feil eller han spøkte. Han gjentok seg så tre ganger. Jeg var med en venninne som også fikk med seg alt. Jeg spurte om det var pga min hijab og han bekreftet dette. Denne mannen har også fjernet postkasselappen min to ganger til tross for at min leietaker har gitt beskjed at skilt skal bestilles og at jeg må ha navn på postkassa for å få post. Dette ignorerer han. Mens det er andre som har håndskrevne skilt som får være i fred. Er veldig lei meg og synes ikke det er spesielt hyggelig å være helt ny i blokka og oppleve slike ting fra noen som sitter i styret. Er det noe jeg kan gjøre? Tanken slo meg å invitere han på kaffe når alle møblene er på plass og se om han bare er ignorant og heller prøve å opplyse han litt. Han har lagt ut flust med linker og innlegg på Facebook med veldig muslim- og innvandringsfientlige innhold. Han ville visst aldri leid ut til muslimer da vi ikke eier boevne ifølge han. Merkelig at jeg og alle muslimer jeg kjenner er både ryddige og veldig renslige av oss. Anonymkode: cd7c6...d5d Dette høres veldig ille ut. Jobber selv i styret i et borettslag og en slik oppførsel hadde jeg ikke tolerert av mine kollegaer i styret. Synes du skal prøve og ta det opp med andre styremedlemmer i borettslaget. Husk at det til våren er generaforsamling og da kan du legge inn sak at dette vil du ta opp denne saken der slik at de andre beboerne får høre hvordan styreleder oppfører seg. Kanskje det kommer andre også som blir sjikanert av vedkommende. Beboere skal slettes ikke bli behandlet slik. Og det nok dessverre enkelte som aldri skulle hatt jobb i et styret i borettslag. Anonymkode: 2914e...824 4
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2015 #7 Skrevet 29. desember 2015 Skjønte ikke helt det med at leietakeren har bestilt skilt til deg? Er vel ikke leietakers ansvar å bestille til huseier? Anonymkode: e63c7...a2c 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2015 #8 Skrevet 29. desember 2015 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjønte ikke helt det med at leietakeren har bestilt skilt til deg? Er vel ikke leietakers ansvar å bestille til huseier? Anonymkode: e63c7...a2c Oi, ble litt surr. Jeg fikk ikke beskjed at jeg måtte kjøpe skilt. Har vært bortreist og fikk ikke bestilt før i går og det er dessverre en ukes ventetid pga ferien. Anonymkode: cd7c6...d5d
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2015 #9 Skrevet 29. desember 2015 1 time siden, AnonymBruker skrev: Oi, ble litt surr. Jeg fikk ikke beskjed at jeg måtte kjøpe skilt. Har vært bortreist og fikk ikke bestilt før i går og det er dessverre en ukes ventetid pga ferien. Anonymkode: cd7c6...d5d Er du leietaker eller huseier? Anonymkode: e63c7...a2c
Blå politibil Skrevet 29. desember 2015 #10 Skrevet 29. desember 2015 Huff. Det hørtes ikke greit ut. Ille at noen oppfører seg på denne måten. Siden du har vitner på det han sa ville jeg faktisk vurdert å gå til media med det jeg. Personlig er jeg av den oppfatning at hverdagsrasisme skal slåes hardt ned på. Om du ikke er konfortabel med å gå til media så ta kontakt med de andre i styret. Dersom det er et borettslag tilknyttet OBOS feks så ta kontakt med de. Er du leietaker så gi beskjed til de som eier leiligheten om hvordan styreleder tar imot folk. Sørg for å dokumentere alt, skriv ned komentarer, når lapper ble fjernet etc. Ta printscreen av dritten han legger ut på facebook. Slike idioter skal ikke sitte som leder av borettslag, og synes ikke du skal tolerere slik oppførsel. Både for sin egen selvfølelses skyld og for de som kanskje kommer inn med annen religiøs eller etnisk bakgrunn etter deg. 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2015 #11 Skrevet 29. desember 2015 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du leietaker eller huseier? Anonymkode: e63c7...a2c Det er tydelig at det er skrivefeil. Det skal stå utleier. Anonymkode: e877b...7f2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2015 #12 Skrevet 29. desember 2015 Er (selvfølgelig) enig i at dette er helt idiotisk og uakseptabel oppførsel. Og kudos til deg for at du faktisk er villig til å invitere ham på kaffe! Men for å være helt ærlig ser jeg ikke noe stort poeng i at rasisten her er styreleder i borettslaget, eller i å melde fra til andre styremedlemmer. Jeg har tidligere sittet i slike styrer selv, og gir egentlig beng i mine "kollegers" oppførsel på privaten - ting de ikke gjør med fullmakt fra styret eller i "offisiell" opptreden angår ikke styret ellers. At han gjerne ikke er egnet som styreleder i kraft av å tydeligvis være en ekkel rasist er en annen ting, men da må generalforsamlingen (dvs. alle beboerne) ta tak og evt. kaste ham. Her er problemet at veldig få ønsker slike verv, og de fleste (meg selv inkludert) som oftest finner det best å bare stemme på den (som oftest ene personen) som melder seg. For det andre, så har jeg aldri opplevd at mer enn 30-40% av et borettslag gidder å møte på GF - de er gjerne kjempeengasjerte eller sinte i forbindelse med en sak eller to, men gidder ikke engasjere seg utover å åpne kjeften naboer imellom. Er du leietaker, så har ikke du stemmerett på GF heller. Regner med det skinner ganske tydelig gjennom her at jeg synes mannen er en idiot, men poenget mitt er å komme med et hjertesukk over alle som skriker etter alt "styret" må ordne opp i - disse har faktisk ikke andre styremedlemmers private opptreden som ansvarsområde. Dette er nok heller ønsketenkning fra dem som aldri har opplevd hvor arbeidskrevende og belastende slike verv kan være. Jeg tenker derfor at for din del, TS, så er det kanskje best å være åpen om denne situasjonen med de andre naboene, og så håpe at de gidder å engasjere seg nok i driften av borettslaget til å gjøre noe med det. Kanskje du kan bli styreleder selv, om du eier? Eventuelt kanskje en politianmeldelse, selv om jeg er usikker på om du når frem. Men forhåpentligvis får han seg en støkk, og du får hvertfall vist at du ikke finner deg i slikt. Anonymkode: c55ca...5bf 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2015 #13 Skrevet 29. desember 2015 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Er du leietaker eller huseier? Anonymkode: e63c7...a2c Jeg leier leiligheten. Anonymkode: cd7c6...d5d
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2015 #14 Skrevet 29. desember 2015 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg leier leiligheten. Anonymkode: cd7c6...d5d Da tar du det opp med vedkommende som eier leiligheten så kan de ta saken videre. Anonymkode: 2914e...824 3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2015 #15 Skrevet 30. desember 2015 Sørg for at du har opptak av alt han sier til deg. Har selv opplevd noe lignende pga hudfargen min. Det var ingen som trodde meg før jeg satte på lydopptak jeg tok. Anonymkode: c8b74...e51 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2015 #16 Skrevet 30. desember 2015 Det han holder på med er trakassering. Jeg ville vurdert en anmeldelse. Selv om det kanskje ikke fører så langt frem så setter du en grense og han skjønner forhåpentligvis alvoret når han får brev fra politiet. Her er det litt info som kanskje kan hjelpe. http://www.antirasistisk-senter.no/si-i-fra/ Anonymkode: bd79f...204 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2015 #17 Skrevet 30. desember 2015 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sørg for at du har opptak av alt han sier til deg. Har selv opplevd noe lignende pga hudfargen min. Det var ingen som trodde meg før jeg satte på lydopptak jeg tok. Anonymkode: c8b74...e51 Enig. Skriv ned alle hendelser med denne mannen slik at du kan dokumentere hva han holder på med. Anonymkode: bd79f...204 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2015 #18 Skrevet 30. desember 2015 Takk for alle tips! Får ta tak i dette på nyåret og håpe at han klarer å oppføre seg når han er i blokka (han bor nemlig ikke der og er der kun for å fikse ting). Fikk også til min store overraskelse skiltet mitt i dag, så da kan han ikke gjøre noe med det i hvert fall Anonymkode: cd7c6...d5d
Gjest Blondie65 Skrevet 31. desember 2015 #19 Skrevet 31. desember 2015 Altså: Mannen må gjerne være muslimfiendtlig og rasist, så lenge det ikke går utover noen. Jeg mener helt klart at en styreleder ikke skal gå rundt og anta at enhver muslim han treffer går med bombebelte. Det er trakassering, men det er en ytring som er i grenseland i forhold til styrelederjobben. Klart uheldig og tåpelig, men i grenseland. Det er langt verre at han fjerner navnet på postkassen mens han lar andre sine stå. Det er forskjellsbehandling. Det kan du ta opp med den du leier hos slik at vedkommende kan vurdere om de skal sørge for ny styreleder ved neste valg. Ellers er det - som det nevnes over - ikke akkurat slik at folk står i kø for å påta seg slike verv. Det er likevel slik at en kan kompensere for manglende fremmøte på GF ved å samle inn fullmakter på forhånd. Har man en ny kandidat som flertallet ønsker skal overta og man er redd for å ikke få nok stemmer, ja så allierer man seg med naboene og spør om de skal på GF eller om man kan få deres skriftlige fullmakt til å fjerne rasisten. Forøvrig kan det jo være at styreleder gjør en god jobb, men trenger å bli fortalt at han ikke har anledning til å forskjellsbehandle noen grunnet hudfarge eller religionstilhørighet. Og at stygge generaliserende kommentarer får han holde seg for god til så lenge han er styreleder. Her bør jo resten av styret på banen.
Gjest Tekola Skrevet 1. januar 2016 #20 Skrevet 1. januar 2016 Ryddet for hatefullt innhold og svar til dette. Tekola, admin.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå