Gå til innhold

Å ha katt = ødelagt sofa etc?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja er det så? Jeg vurderer å skaffe meg katt, men ikke på kompromiss av å få ødelagt møblene, for katten kvesser klørne. Ja, jeg vet det er slike stativer etc men er det slik allikevel at møblene blir ødelagt? Jeg har en stoff sofa til 40 000 som jeg investerte i som jeg skal ha de neste ti-tyve år. Jeg har alltid hatt hund, men vurderte nå alså katt. 

Noen som har meninger om dette?

Er det mulig å slipe ned klørne? Må/bør dette gjøres av veterinær? Hvor ofte og pris på det? Er det vanlig å få dette gjort?

Anonymkode: 19c7e...48a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøp et kloremøbel til katta. Jeg anbefaler deg ikke å slipe klørne, men om katta er innekatt kan klørne klippes. Fra den er kattunge er det en måte å oppdra den på med å spraye på den med sprayflaske med vann om den klorer eller gjør noe den ikke skal gjøre som straff. Da lærer de som regel fort. Det beste er å kjøpe et skikkelig kloremøbel og ha det tilgjengelig i stua. Katta lærer fort at det er best å klore på den. Det gjorde i allefall min.

• Liker 2
Skrevet

Jeg syns ikke du skal skaffe deg katt dersom du er så redd for møblene. Katter kan ikke oppdras slik som hunder, selv om du sprayer vann og straffer den (huff:/ ) så gjør den som den vil når du ikke er hjemme. Jeg har selv 3 katter og sofaen er litt preget, men ikke slik at den er ødelagt. Men dersom sofaen er viktigere enn dyret, så la være. Noen katter velger klorestativ, andre ikke. Kattunger vil uansett være ville og ødelegge mer enn voksne. 

Hvis du skaffer deg katt og det skulle vise seg at den klorer på sofaen, skal du kvitte deg med den da? I så fall et stort NEI til å skaffe i utgangspunktet.

Anonymkode: 90ee0...d2b

• Liker 8
Skrevet

Jeg har hatt flere katter og ingen har ødelagt møblene mine. MEN katter er forskjellige, så det er umulig å vite om en katt vil
klore i din sofa. Det går på personlighet og oppdragelse. Katter må få klore/klatrestativ og innekatter bør få  klørne klippet. Klipte klør kan også gjøre stor skade, så det er for kattens beste du klipper - ikke for dine møbler. Skal du ha utekatt må IKKE klørne klippes. Da blir de forsvarsløse ute.

Jeg tenker at man må ta et valg når man velger å få et dyr. Er dyret og kosen rundt det viktigst? Eller møbler og gjenstander? Selv om det er trist at dyr river ned ting og/eller klorer på møbler, så gjør de det ikke for å være slemme. De leker og bruker sine instinkter.

• Liker 6
Skrevet

Jeg er fosterhjem for dyrebeskyttelsen og har litt forskjellige katter innom her. Har ennå ikke fått ødelagt sofaen. Sørg for å ha klorebrett eller stativ lett tilgjengelig. Hvis du får deg en voksen katt så kan du gjøre klorebrettet mer attraktivt ved å spraye det med kattemynte(omtrent 70% katter elsker kattemynte, men reagerer ikke på det før de er kjønnsmodne). Du kan også bruke Feliway spray på sofaen for å holde de unna. Ellers så handler det jo om å lære opp katten i fra den kommer at sofaen er fyfy ved å jage de bort så  fort de viser tegn til å ville klore.
Her i huset så har yuccatreet og gulvteppet vært mer interessant å klore på. Hvis katten blir utekatt så vil den mest sannsynlig klore på trær o.l. ute.

De fleste kattene jeg har hatt i hus er ansett som "problemkatter" så jeg har aldri tenkt tanken på å fikse klørne deres, da oppgaven ville vært umulig :P Men vet foreldrene min klipper klørne på innekatten sin. Bare vær veldig forsiktig så du ikke klipper for langt opp!!!

Anonymkode: 8e5ce...2db

• Liker 2
Gjest Belle âme
Skrevet

Vi har 2 katter(som får gå ut.) Den eine har aldri rørt sofaen, den andre klorer på den for å få oppmerksomhet eller for å straffe oss. Det er bare å seie nei, og skubbe den vekk. Pus vil lære.

Skrevet

Å "slipe ned" klørne kan du drite i, mye bedre å ikke få katt om du har slike syke ideer. Jeg har en stoffsofa fra ikea, nul kloring på den, kun på kloremøbelet (som går fra gulv til tak), noe som er mest av alt flaks. Takler du ikke litt kloring (i verste fall), så for Gudenes skyld, ikke få katt!

Anonymkode: d8096...6d4

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg har to kattunger og de har aldri kvesset klørne sine på møblene, kun på klorebrettet fra første stund. Så det kommer an på hvordan katten er.  Men han ene voksne hannkatten vår på 5år, kvesset før klørne sine i den ene lenestolen eller i ett teppe, og det gjordet han for å få oppmerksomhet og for at vi skulle bli sinte på han og kaste han ut av huset. Før veltet han også vaser hvis han ikke fikk viljen sin. Som regel om natta at han gjordet dette. men hvis du er veldig nervøs for de dyre tingene dine, forslår jeg at du ikke skaffer deg katt. 

Endret av Mint Lady
Skrevet

Ene katten vår var ganske vill til han var rundt året, rev ned alle glass, ødela sofaen, lirket tegninger ut fra rammer og rev dem i stykker (tegninger til flere titalls tusen) og holdt på.. Aner ikke hvor mange titalls tusen han har ødelagt for, men vi elsker han allikevel. Mens de andre kattene har aldri vært noe som helst slags problem på det området! Kattungene vi har nå løper rundt som propeller og da kan jo småtteri gå i stykker, men det er ikke noe stort problem med kloring:))

Anonymkode: a3d88...e33

Skrevet

Jeg har hatt begge deler. Ene katten ødela sofaen min ganske kjappt, men der var jeg nok litt for treg med å få et klorebrett i hus så det var mest min egen feil. Herremannen jeg har nå har brukt klorebrettet fra føste stund og har oppført seg veldig pent. Han ha ikke ødelagt noen ting på de årene han ha levd.

Skrevet

Det kommer mye an på oppdragelse.Hvis du er konsekvent og tydelig fra starten av,på at katten ikke skal klore på møblene vil den lære seg at det er forbudt.Kjøper du er klorebrett og tilvenner den å bruke det,så går nok dette greit.

Skrevet

Så lenge jeg har katter kommer jeg aldri til å ha annet enn IKEA-sofa. Microfiber er forresten smart, der er det ingen tråder å få tak i. Jeg er også fosterhjem for katter og har hatt noen klorere og noen som ikke klorer på møblene. Jeg husker en gang jeg var på ferie og en venninne passet katten min. Den hadde aldri klort på møblene før, men så fikk venninnen min seg en ny, dyr salong mens katten var der og den bare kastet seg over sofaen og klorte som besatt! Venninnen min ringte og var helt forstyrra og hadde stengt katten inne på kjøkkenet og visste ikke hva hun skulle gjøre. Jeg måtte få noen til å komme og hente katten, for den salongen skulle tydeligvis klores i filler. :laugh:

Anonymkode: 3bbc4...88c

Skrevet

Katter er som barn. Ting kommer til å bli ødelagt, møkkete,flekkete, slitt.. 
Du burde ikke skaffe deg katt om du er så redd for sofaen din. Hold deg til bikkja de :)

• Liker 2
Skrevet

Jeg har 2 katter. Jeg var litt bekymret for møblene, så jeg har store kattemøbler som de klorer ivei på. De klorer også litt på teppet, men det går greit siden det ikke var så dyrt. Det har aldri forekommet at de har kloret på møblene, men skinnsofaen har fått noen rifter fordi de har lekt og sprunget over den mange ganger.

AnonymBruker
Skrevet

Mine katter gikk på tapeten ;)

Anonymkode: 36d26...c6c

Skrevet
Den 29.12.2015 at 17.11, AnonymBruker skrev:

Ja er det så? Jeg vurderer å skaffe meg katt, men ikke på kompromiss av å få ødelagt møblene, for katten kvesser klørne. Ja, jeg vet det er slike stativer etc men er det slik allikevel at møblene blir ødelagt? Jeg har en stoff sofa til 40 000 som jeg investerte i som jeg skal ha de neste ti-tyve år. Jeg har alltid hatt hund, men vurderte nå alså katt. 

Noen som har meninger om dette?

Er det mulig å slipe ned klørne? Må/bør dette gjøres av veterinær? Hvor ofte og pris på det? Er det vanlig å få dette gjort?

Anonymkode: 19c7e...48a

Du vil aldri kunne få noen garanti mot at dyr som tilbringer tid i høyden aldri kan komme til å henge fast i sofaen din med en klo.

Om du allikevel velger å ta sjansen så kan du legge pledd i de mest traffikerte sonene av sofaen din, du kan spraye på feliway, klistre opp dobbeltsidig tape på vanger og steder som kan friste.

Uansett vil nok det beste rådet være at du ikke velger en katt når du har den sofaen du har.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to katter som aldri, noensinne, har prøvd seg på sofaen. :)

Anonymkode: 03ccb...0d1

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på katten. Den ene katten vi hadde, holdt seg til et lite teppe foran verandadøra og kloremøbler. De to vi har nå, prøver seg på møbler(seng såvel som sofa) innimellom, da er vi raske med å hysje dem bort. ("Shhh!"-lyder liker de ikke, jeg syns det fungerer bedre enn å bare si "nei".) Og så har de ikke tilgang på stue og kjøkken om natta, det hjelper nok også. Som oftest går det utover gulvteppet(som har overlevd fire barn og flere katter allerede før jeg overtok det) og kloremøblene.

Anonymkode: 8396e...186

AnonymBruker
Skrevet

Min sibirkatt har ødelagt 3 sofaer.. nå har jeg kjøpt sofa nr 4 og hun har foreløpig ikke klort på den. Jeg kjøpte en sofa med semsket skinn på understellet og stoffputer (Boston). Så det varierer fra katt til katt, men ikke skaff deg katt om du er veldig redd for møblene dine. 

Anonymkode: ed14e...6ea

Gjest MadameDeRosa
Skrevet

Jeg ville nok ikke hatt stoffsofa til 40 000 med mine katter iallefall. Isåfall må du klippe klørne deres, og ha flust med klore - og klatremøbler til de, likevel ingen garanti for at de ikke klorer litt eller klarer å skrape den opp litt. Sånt må man nesten regne med med dyr i hus.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...