AnonymBruker Skrevet 29. desember 2015 #1 Skrevet 29. desember 2015 Hei! Nå skal de jo øke beløpsgrensen i BSU til 300 000kr. Altså om jeg setter inn 25 000kr i året vil det ta 12 år å gå fra 0 til 300 000 på kontoen. Jeg jobbet dette året og betalte en del skatt, satt derfor inn 25 000 og fikk hele skattetrekket. Men fra neste år av blir jeg student og vil mest sannsynlig ikke betale over 5000kr i skatt. Vil ta meg 11 år til å fylle opp BSUen, altså er jeg 30 år, og jeg vil egentlig kjøpe meg en leilighet et par år før dette. Burde jeg da sette inn maks på BSU selv om jeg kanskje ikke får full uttelling for skattefradraget? Eller er det mer gunstig å sette pengene på en annen konto? Anonymkode: 8ca77...eb4
Mearrasámi Skrevet 29. desember 2015 #2 Skrevet 29. desember 2015 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Nå skal de jo øke beløpsgrensen i BSU til 300 000kr. Altså om jeg setter inn 25 000kr i året vil det ta 12 år å gå fra 0 til 300 000 på kontoen. Jeg jobbet dette året og betalte en del skatt, satt derfor inn 25 000 og fikk hele skattetrekket. Men fra neste år av blir jeg student og vil mest sannsynlig ikke betale over 5000kr i skatt. Vil ta meg 11 år til å fylle opp BSUen, altså er jeg 30 år, og jeg vil egentlig kjøpe meg en leilighet et par år før dette. Burde jeg da sette inn maks på BSU selv om jeg kanskje ikke får full uttelling for skattefradraget? Eller er det mer gunstig å sette pengene på en annen konto? Anonymkode: 8ca77...eb4 Sett inn på BSU'en du. Det er langt bedre rente på BSU enn andre sparekontoer nå ettersom renta er lav. Siden du vil kjøpe leilighet om noen år, er det absolutt best å spare på BSU selv om du ikke får uttelling på skatten
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2015 #3 Skrevet 29. desember 2015 Takk for svar! Om jeg går for å heller sette pengene mine på en høyrentekonto, og utsetter å bruke BSUen til jeg er ferdig utdannet (ca 25 år gammel), og kjøper bolig for de pengene på høyrentekonto, kan jeg forsatt bruke BSUen min? Eller gjelder BSU bare for kjøp av første bolig? Vil det være mer gunstig å sette sparepengene til første leilighet på høyrentekonto også bruke BSUen senere når jeg får hele skattetrekket? Anonymkode: 8ca77...eb4
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2015 #4 Skrevet 29. desember 2015 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Om jeg går for å heller sette pengene mine på en høyrentekonto, og utsetter å bruke BSUen til jeg er ferdig utdannet (ca 25 år gammel), og kjøper bolig for de pengene på høyrentekonto, kan jeg forsatt bruke BSUen min? Eller gjelder BSU bare for kjøp av første bolig? Vil det være mer gunstig å sette sparepengene til første leilighet på høyrentekonto også bruke BSUen senere når jeg får hele skattetrekket? Anonymkode: 8ca77...eb4 Du kan bruke bsu på senere boliger enn den første. Jeg sparer åp bsu selv om jeg eier bolig nr 1 Anonymkode: 3c451...e9c
Mearrasámi Skrevet 29. desember 2015 #5 Skrevet 29. desember 2015 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Om jeg går for å heller sette pengene mine på en høyrentekonto, og utsetter å bruke BSUen til jeg er ferdig utdannet (ca 25 år gammel), og kjøper bolig for de pengene på høyrentekonto, kan jeg forsatt bruke BSUen min? Eller gjelder BSU bare for kjøp av første bolig? Vil det være mer gunstig å sette sparepengene til første leilighet på høyrentekonto også bruke BSUen senere når jeg får hele skattetrekket? Anonymkode: 8ca77...eb4 Høyrentekonto har ingen høy rente nå så det gir svært dårlig avkastning. Jeg ville bare fortsatte å spare på BSU. Det er uansett ikke sikkert at du greier å spare opp hele beløpet innen du fyller 33 år. Dessuten gir BSU rente langt bedre avkastning på kortere tid enn høyrentekonto. Som sagt kan du la være å bruke av BSU kontoen når de kjøper bolig, men BSU må brukes til kjøp av bolig, nedbetaling av boliglån eller interiør (usikker på den siste. Reglene kan ha blitt endra). Slik som det ser ut nå er det vanskelig å få lån uten EK så om du kjøper alene må du nok mest sannsynlig bruke all EK du har. Om du klarer å spare mer enn 25.000 i året kan du sette av resten på høyrentekonto
lillsunshine Skrevet 30. desember 2015 #6 Skrevet 30. desember 2015 BSU 2 kanskje? Eller det ryktes om at renta der ikke er noe særlig god? Ville undersøkt det som et alternativ også. Hvor gammel er du nå? Jeg ville ha satt meg ned og reknet på det. Det varierer vel fra bank til bank, men du kan jo spare helt til du blir 32 nå, så om du er ferdigutdannet når du er 25 år så kan du fortsatte fylle maksimalt i 7 år. Ergo 175 000 kr. Viss du har spart 25 000 kr allerede så har du isåfall allerede opp i 200 000 kr som du er sikker på å få skattefradrag på, med andre ord har du kanskje 100 000 kr til du kan få fradrag på, som er mer usikkert på om du får dra fordelene av. Husk at selv om du ikke får hele skattefradraget, så får du jo fortsatt noe så lenge du skatter litt og setter innpå. Selv er jeg student med lav inntekt og jobber stort sett bare om sommeren. Jeg har rekna meg fram til at jeg vil måtte betale 3000 kr i skatt for dette året, så derfor har jeg bare satt inn 15 000 kr, fordi jeg vil utnytte skatteefradraget maksimalt. Nå har jeg spart siden jeg var 19 år, så jeg har jo flere år å fordele det på. Dersom du tror du kommer til å jobbe iallfall litt i studietiden, så vil du uansett klarte å få noe fradrag. Husk at du også må rekne inn feriepenger og renteinntekter som skattbare inntekter, så det kan godt være du må skatte mer enn du tror neste år. Dersom du har jobbet mye dette året får du jo allerede en stor sum i feriepenger. Det finnes fine kalkulatorer for sånn skatterekning på f.eks. dinepenger.no., så jeg ville ha rekna litt på deg var jeg og funnet ut hvor mye skattfradrag du kommer til å få som student. Isåfall ville jeg ikke satt inn fullt, men det du vil skatte for, for å dra maskimalt ut av BSU-ordningen. Men det er opp til deg.
lillsunshine Skrevet 30. desember 2015 #7 Skrevet 30. desember 2015 Jeg ser forresten at i min bank kan jeg spare ut til det året jeg fyller 33 år, så da har du jo 1 ekstra år å dra fordeler ut av BSU-ordningen.
lillsunshine Skrevet 30. desember 2015 #8 Skrevet 30. desember 2015 Og i min bank har de endret navnet på BSU2 til "Bustadspar". Det er også for boligsparing, men uten skattefradrag. Du får opp til 3% effektiv rente der, så det finnes absolutt andre kontoer med gode renter som et alternativ når en ikke får maskimalt ut av skattfradraget.
gjest:) Skrevet 30. desember 2015 #9 Skrevet 30. desember 2015 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Nå skal de jo øke beløpsgrensen i BSU til 300 000kr. Altså om jeg setter inn 25 000kr i året vil det ta 12 år å gå fra 0 til 300 000 på kontoen. Jeg jobbet dette året og betalte en del skatt, satt derfor inn 25 000 og fikk hele skattetrekket. Men fra neste år av blir jeg student og vil mest sannsynlig ikke betale over 5000kr i skatt. Vil ta meg 11 år til å fylle opp BSUen, altså er jeg 30 år, og jeg vil egentlig kjøpe meg en leilighet et par år før dette. Burde jeg da sette inn maks på BSU selv om jeg kanskje ikke får full uttelling for skattefradraget? Eller er det mer gunstig å sette pengene på en annen konto? Anonymkode: 8ca77...eb4 Finn en bank med en BSU2/boligspar -variant der vilkårene tillater at du kan overføre fra kontoen til vanlig BSU. Disse har vanligvis samme rente som BSU, og så kan du overføre ril BSU når du får utnyttet skattefordelen. Sjekk f.eks ut Nordeas boligsparekonto.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå