Gå til innhold

Tips til proteinrik mat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva spiser dere for å få i dere nok protein? Jeg får i meg en del gjennom "vanlig" kost, men for å nå målet om 1,5-2 g per kilo kroppsvekt må jeg grovregne og legge inn ekstra proteiner. Pleier da å spise for eksempel skyr eller cottage cheese, samt noe ekstra kjøtt eller fisk. 

Hva spiser dere andre når dere skal ha noe ekstra proteinrikt? Tenker ikke på pulver eller barer, siden jeg prøver å slippe å tvinge i meg sånt (synes ikke det er så godt).

Anonymkode: 5179f...d5a

Videoannonse
Annonse
Gjest Plastic Heart
Skrevet

Rå egg i smoothie, milkshake og lignende. Bare eggeplommen funker også. ^^

Skrevet

Jeg får ~aldri i meg mindre enn 200g proteiner til dagen, kun via kostholdet.

Istedenfor å ha 5 skiver med noe pålegg på, har jeg f.eks 2 skiver med 50g pålegg på hver skive. Plutselig har du 22g proteiner fra kun pålegget (mager kylling/kalkun).

En halvliter til en liter melk: 25g (0.5l) / 50g

2 skiver med kanskje litt ost på også: La oss si ~10g proteiner i alle fall.

Grovt regnet: ~80g proteiner til kvelds (med 1l melk) / 55g proteiner (med 0.5l melk).

Hva med frokost i tillegg? ~110-160g proteiner

(Og siden jeg er foodie, så er det gøy å ha på noe creme fraiche som "smør", ha pålegg/ost på, krydder, sharon frukt, for så å steike i omnen litt. Nam! Det er også godt med vanlige skiver der man har cherry tomater, avokado, druer, kanskje litt rødløk, ja, kan ha så mangt på men det piffer maten opp ca. 26 hakk, så maten er aldri kjedelig).

Jeg er forresten forelsket i sjokolade, så da går det for det meste i Styrk med sjokoladesmak. Men det er klart, O'boy funker da gull det også, men det er mere stress. Blir sliten bare av å tenke på at jeg må finne frem en skje og røre i evigheter for å få alle klumpene "rørt inn" i melka. Til slutt så gidder jeg ikke røre mere, og da føler jeg meg litt "snytt" når jeg sluker melka. Smaken er god den, men den kunne kanskje vært bedre om klumpene hadde blitt rørt ut? Dessuten er det noe med den konsistensen på klumpene jeg ikke er helt glad i. Det har kanskje noe med saken å gjøre at min O'boy sikkert har gått ut av dato for over et år siden. Men det skal sies at jeg fant en måte å overvinne klumpene på, og det var en shaker! Etter å ha ristet shakeren så mye at jeg begynte å bli rød i fjeset, blodårene begynte å poppe frem for å ikke snakke om pulsen som steg såpass mye at svetten priplet nærmest av meg. Vent nå litt, jeg er jo sprek, så nå overdriver jeg litt. Poenget var nå i alle fall at shakeren vant over klumpene.

Uansett: Sjokolade Styrk er BEDRE enn O'boy.

Middag: 4-600g kjøtt ~80-140g proteiner

(Igjen: Her er det bare å bruke fantasien så får man et festmåltid hver eneste dag! Ønsker man å få lavere fett % / være en skinny bitch, så kan det være lurt å kutte ned på karbohydratene og erstatte med annet digg. Kommer langt om man er kreativ!).

Men altså:
- Alle melkeprodukter er geniale (Styrk = 50g proteiner per liter vs vanlig melk som har 33g proteiner.. Kesam/fløte/ost/sæterrømme, her får man både fett og proteiner!).
- Spis mere kjøtt / ha på mere pålegg
- Håper du ikke har melkeallergi!

Det mangler forøvrig en og annen smiley her og der, men jeg aner ikke hvor jeg skal sette dem.

Men noen tips er der nå i det minste!

Skrevet
10 timer siden, minboble skrev:

Jeg får ~aldri i meg mindre enn 200g proteiner til dagen, kun via kostholdet.

Istedenfor å ha 5 skiver med noe pålegg på, har jeg f.eks 2 skiver med 50g pålegg på hver skive. Plutselig har du 22g proteiner fra kun pålegget (mager kylling/kalkun).

En halvliter til en liter melk: 25g (0.5l) / 50g

2 skiver med kanskje litt ost på også: La oss si ~10g proteiner i alle fall.

Grovt regnet: ~80g proteiner til kvelds (med 1l melk) / 55g proteiner (med 0.5l melk).

Hva med frokost i tillegg? ~110-160g proteiner

(Og siden jeg er foodie, så er det gøy å ha på noe creme fraiche som "smør", ha pålegg/ost på, krydder, sharon frukt, for så å steike i omnen litt. Nam! Det er også godt med vanlige skiver der man har cherry tomater, avokado, druer, kanskje litt rødløk, ja, kan ha så mangt på men det piffer maten opp ca. 26 hakk, så maten er aldri kjedelig).

Jeg er forresten forelsket i sjokolade, så da går det for det meste i Styrk med sjokoladesmak. Men det er klart, O'boy funker da gull det også, men det er mere stress. Blir sliten bare av å tenke på at jeg må finne frem en skje og røre i evigheter for å få alle klumpene "rørt inn" i melka. Til slutt så gidder jeg ikke røre mere, og da føler jeg meg litt "snytt" når jeg sluker melka. Smaken er god den, men den kunne kanskje vært bedre om klumpene hadde blitt rørt ut? Dessuten er det noe med den konsistensen på klumpene jeg ikke er helt glad i. Det har kanskje noe med saken å gjøre at min O'boy sikkert har gått ut av dato for over et år siden. Men det skal sies at jeg fant en måte å overvinne klumpene på, og det var en shaker! Etter å ha ristet shakeren så mye at jeg begynte å bli rød i fjeset, blodårene begynte å poppe frem for å ikke snakke om pulsen som steg såpass mye at svetten priplet nærmest av meg. Vent nå litt, jeg er jo sprek, så nå overdriver jeg litt. Poenget var nå i alle fall at shakeren vant over klumpene.

Uansett: Sjokolade Styrk er BEDRE enn O'boy.

Middag: 4-600g kjøtt ~80-140g proteiner

(Igjen: Her er det bare å bruke fantasien så får man et festmåltid hver eneste dag! Ønsker man å få lavere fett % / være en skinny bitch, så kan det være lurt å kutte ned på karbohydratene og erstatte med annet digg. Kommer langt om man er kreativ!).

Men altså:
- Alle melkeprodukter er geniale (Styrk = 50g proteiner per liter vs vanlig melk som har 33g proteiner.. Kesam/fløte/ost/sæterrømme, her får man både fett og proteiner!).
- Spis mere kjøtt / ha på mere pålegg
- Håper du ikke har melkeallergi!

Det mangler forøvrig en og annen smiley her og der, men jeg aner ikke hvor jeg skal sette dem.

Men noen tips er der nå i det minste!

Gode tips! Jeg spiser alt det du nevner, bare ikke så store mengder som deg, hehe... Klarer aldri i verden å spise 400-600 gram kjøtt til middag. Vi bruker som regel en pakke kjøttdeig til hele familien. Drikker melk, kanskje 4-5 dl, men da h-melk med oboy i stedet for styrk. Vet ikke hvor stor forskjell det ville gjort? Oboy er hundre ganger bedre, da. ;) 

I det hele tatt ser jeg at det ikke er matvarene jeg spiser som er problemet, men mengden.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Gode tips! Jeg spiser alt det du nevner, bare ikke så store mengder som deg, hehe... Klarer aldri i verden å spise 400-600 gram kjøtt til middag. Vi bruker som regel en pakke kjøttdeig til hele familien. Drikker melk, kanskje 4-5 dl, men da h-melk med oboy i stedet for styrk. Vet ikke hvor stor forskjell det ville gjort? Oboy er hundre ganger bedre, da. ;) 

I det hele tatt ser jeg at det ikke er matvarene jeg spiser som er problemet, men mengden.

Fordelen med H-melk kontra Styrk, er at du får i deg fett i tillegg (du trenger fett!). Men det kommer jo an an på hvor mye fett du får i deg utenom. Spiller du kortene rett får du altså mye ut av H-melka di!

Du kan jo prøve å øke mengdene med kjøtt, sakte men sikkert. Det er nok litt vanesak.

Men dette er uansett bare "min" vei til Rom. Gjelder å finne noe du trivst godt med slik at det blir en livsstil. Da går alt av seg selv!

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, debattanten over her prøver å fortelle deg noe om fordelingen mellom matvarene du spiser.

Det er slett ikke vanskelig å få i seg nok protein, det er bare å spise mindre av karbohydratrike matvarer og litt mer av de som inneholder protein.

Anonymkode: c476c...a84

Skrevet
9 timer siden, minboble skrev:

Fordelen med H-melk kontra Styrk, er at du får i deg fett i tillegg (du trenger fett!). Men det kommer jo an an på hvor mye fett du får i deg utenom. Spiller du kortene rett får du altså mye ut av H-melka di!

Du kan jo prøve å øke mengdene med kjøtt, sakte men sikkert. Det er nok litt vanesak.

Men dette er uansett bare "min" vei til Rom. Gjelder å finne noe du trivst godt med slik at det blir en livsstil. Da går alt av seg selv!

Spiser mye fett ja, det trenger jeg absolutt. Men klart, jeg blir jo veldig mett av fett, så det er mulig det er det som gjør at jeg ikke orker mer kjøtt/fisk enn jeg gjør. Takk for tipsene. :)

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, debattanten over her prøver å fortelle deg noe om fordelingen mellom matvarene du spiser.

Det er slett ikke vanskelig å få i seg nok protein, det er bare å spise mindre av karbohydratrike matvarer og litt mer av de som inneholder protein.

Fordelingen virker å være ganske lik mellom meg og brukeren over. Det eneste er at jeg ikke spiser like store mengder mat, og det er mulig jeg bare må presse i meg mer hvis det er det som skal til. Jeg spiser ganske lite karbohydratrike matvarer fra før.

Du mener kanskje at det "slett ikke er vanskelig" å få i seg nok protein, men jeg synes det er litt vanskelig. Derav denne tråden der jeg ber om forslag. Konkrete forslag, altså.

• Liker 1
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Du mener kanskje at det "slett ikke er vanskelig" å få i seg nok protein, men jeg synes det er litt vanskelig. Derav denne tråden der jeg ber om forslag. Konkrete forslag, altså.

Det har du allerede fått.

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

det er bare å spise mindre av karbohydratrike matvarer og litt mer av de som inneholder protein.

Skrevet

Smoothie av cottage cheese, mandelsmør/peanøttsmør, mandelmelk og banan :tommelopp:

Skrevet

bønner

Anonymkode: 51ee5...20a

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har du allerede fått.

Det der er ikke et konkret forslag når jeg ber om tips til matvarer. ;) Les hovedinnlegget én gang til du.

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det der er ikke et konkret forslag når jeg ber om tips til matvarer. ;) Les hovedinnlegget én gang til du.

Det fikk du av den andre debattanten. :)

Meiereiprodukter, kjøtt og fisk, egg, linser, bønner. 

Skrevet

Tunfisk!!! <3

• Liker 2
Skrevet

Takk for tips alle sammen. :)

Jeg lurer på hva det er jeg gjør feil, så hvis noen gidder å ser over hva jeg har spist i dag så blir jeg glad.

Av mat med noe proteiner å snakke om har jeg spist:

2 egg
Et lite glass melk
Kanskje 200 g kjøtt (dvs rundt 40 g protein)
En skyr med cottage cheese
En halvliter melk nå nettopp for å få opp proteininntaket

Fortsatt sier min grovregning at jeg kun er på rundt 95 gram protein. Skulle gjerne vært på 110-120. Klarer alltids å stappe i meg noe mer i kveld, men synes det er slitsomt å måtte stresse sånn med maten.

Skrevet

Spis mer eggehvitte enn plomme, der er det mye å vinne.

Spis mye mer pålegg på skiva/knekkebrødet etc, kokt skinke/kalkun/roastbeef.

Spis en gitt mengde protein til hver måltid, da kan det bli lettere å komme igjennom, legg større mengder til de måltider du vet du "klarer" å spise mest, feks lunsj/middag.

Skyr og cottage cheese blandet er en super kilde.

Bønner og kikerter inneholder en del proteiner. Sammen med proteiner fra kjøtt kan dette bli en middagsbombe 👍🏻

Det lureste er å planlegge måltidene på forhånd, så vet du hva du har å forholde deg til. Hvorvidt hensikten er å gå ned/opp i vekt eller å holde vekten er ikke poenget, men forutsigbarheten i hva du ønsker å oppnå.

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips alle sammen. :)

Jeg lurer på hva det er jeg gjør feil, så hvis noen gidder å ser over hva jeg har spist i dag så blir jeg glad.

Av mat med noe proteiner å snakke om har jeg spist:

2 egg
Et lite glass melk
Kanskje 200 g kjøtt (dvs rundt 40 g protein)
En skyr med cottage cheese
En halvliter melk nå nettopp for å få opp proteininntaket

Fortsatt sier min grovregning at jeg kun er på rundt 95 gram protein. Skulle gjerne vært på 110-120. Klarer alltids å stappe i meg noe mer i kveld, men synes det er slitsomt å måtte stresse sånn med maten.

Du må jo oppgi alt du spiser. Så kan man hjelpe deg i å se hva du kan ta bort og erstatte med proteinrik mat. For dette er jo ikke mye mat akkurat.

Frokost: omlett med skinke, ost og annet godt. Eventuelt stekt egg med samme tilbehør.

I Sverige har de proteinbrød, vet ikke om det har kommet til Norge. Mye proteiner, ikke så mye kh.

Lunsj: salat med dominerende proteinkilde. For eksempel. laks, tunfisk, kjøtt, ost, bønner, etc. Kanskje kvarg om du liker.

Kvarg/annen proteinrik kilde mellom måltider.

Middag: tenkt først proteiner, så tilbehøret. Gjerne i form av mest grønnsaker, og mindre rene karbohydratkilder som pasta, ris, poteter.

Ang egg: Eggehviten er mer proteinrik enn plommen. Plommen har mer fett. (og smaker best ;) )

• Liker 1
Skrevet
Den 29. desember 2015 at 15.33, AnonymBruker skrev:

Hva spiser dere for å få i dere nok protein? Jeg får i meg en del gjennom "vanlig" kost, men for å nå målet om 1,5-2 g per kilo kroppsvekt må jeg grovregne og legge inn ekstra proteiner. Pleier da å spise for eksempel skyr eller cottage cheese, samt noe ekstra kjøtt eller fisk. 

Hva spiser dere andre når dere skal ha noe ekstra proteinrikt? Tenker ikke på pulver eller barer, siden jeg prøver å slippe å tvinge i meg sånt (synes ikke det er så godt).

Stekt egg på ristet grovt brød med tomat, ost og pesto! 

Anonymkode: 40e26...cdf

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er vanskelig å få veldig "ubalanserte" dietter til å fungere, det er antageligvis det du har oppdaget nå. Hva er ditt daglige kaloribehov (og skal du opp, ned eller vedlikeholde vekt), og hvordan har du kommet fram til ditt proteinbehov?

Endret av Pringle
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, Pringle skrev:

Det er vanskelig å få veldig "ubalanserte" dietter til å fungere, det er antageligvis det du har oppdaget nå. Hva er ditt daglige kaloribehov (og skal du opp, ned eller vedlikeholde vekt), og hvordan har du kommet fram til ditt proteinbehov?

Strengt tatt vet jeg ikke mitt daglige kaloribehov. Jeg spiser som regel etter appetitt og til ganske faste tider (på hverdager i alle fall, nå i jula har det blitt litt annerledes). Prøver å spise mye mat og lite godteri og sånt. I følge scanning er min BMR 1340 kcal. Jeg skal ikke ned i vekt, men kan godt gå opp et par kilo hvis det bare er muskler. :P Eller bare holde vekta stabil.

Proteininntaket på 1,5-2 g pr. kg var det min trener som foreslo, ut fra at jeg prøver å øke muskelmassen. Har egentlig alltid tenkt at jeg spiser nok, men etter jeg begynte å grovregne ser jeg at jeg ikke gjør det.

Takk for tips, alle!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...