Gå til innhold

problemer med leietakere, kan man gå direkte på huseier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Vi har direkte problemer med noen leietakere som bor under oss, vi bor i en leilighet og eier den. de som bor under oss har bodd her i snart over 1 år og dessverre ser ut til å bli boende enda lenger. De har gjester nesten hver eneste dag, bråker, i tillegg til å lage mat hele tiden, og det er i grunn lov å lage mat, men disse lager maten på en spesiell måte at det rett og slett kommer såpass mye dugg fra vinduet dems og inn til oss, dette høres ''ikke så alvorlig ut'' men den stanken og all bråket begynner og bli for mye for oss.. vi har forsøkt og klage til styret, flere ganger og forsøkt og snakke med de selv, men de forstår ikke norsk og ser ikke ut til å skjønne at de må ta hensyn til naboer.. Styret mener de har lov til å lage mat, og at de er snille mennesker.. noe vi ikke sier noe i mot, men det at de står og lager mat fra 09:30 - 20:00 på kvelden blir for mye.. vi orker ikke mer.. bruker masse flasker med eddik, hakker løk, hvitløk for å forsøke og få vekk denne lukten, og vi orker ikke å ha vinduene åpne hele tiden.. til info er ikke vi de eneste naboene som påvirkes av dette..

Så mitt spørsmål er, siden styret nekter å gjøre noe, kan vi gå direkte på utleieren ( altså eier av boligen ) og be de enten ta en prat med leietakerne sine, eller rett og slett bytte de ut.. 

har vi noen rettigheter??

hilsen fortvila

Anonymkode: 03f12...c1b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når styret har sagt dette er greit synes jeg man skal godta avgjørelsen. Da virker det som om de ikke gjør noe som bryter reglene. Du sier de ikke forstår norsk? Bruk google translate, skriv et brev, gi det til dem, stå der mens de leser, vær hyggelig. Styret sier jo at de er snille så dette burde gå bra. 

Anonymkode: 6dbf3...14b

• Liker 1
Skrevet

Skal du nekte folk å lage mat i eget hjem? Skal du kalle utleier på dem så han tvinger dem å flytte? Synes dette blir slemt.

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når styret har sagt dette er greit synes jeg man skal godta avgjørelsen. Da virker det som om de ikke gjør noe som bryter reglene. Du sier de ikke forstår norsk? Bruk google translate, skriv et brev, gi det til dem, stå der mens de leser, vær hyggelig. Styret sier jo at de er snille så dette burde gå bra. 

Vi sier ikke at de ikke er snille, det er den konstante matlagingen og de hyppige besøkene som gjør at det er bråk til sent på natt som er problemet.. styret bor ikke i samme bygg, de er så heldige som har fått eldre norske damer som ikke lager et pip som naboer.. mens disse bråker og styrer hele tiden. Vi har forsøkt og snakke med de flere ganger, de lar døra stå åpen slik at mat stanken kommer i gangen også, en dag gikk jeg direkte til de og sa høflig at de må lukke inngangsdøra og heller lufte igjennom vinduene sine, og dette forstod de ikke, da de fortsatt lot døra stå oppe..

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal du nekte folk å lage mat i eget hjem? Skal du kalle utleier på dem så han tvinger dem å flytte? Synes dette blir slemt.

Skal ikke nekte folk å lage mat i eget hjem nei, men ønsker gjerne at de tar litt hensyn til naboer og ikke bestemmer seg for å lage festmåltid hver bidige dag som ikke er egnet for en 60 m2 leilighet med dårlig ventilasjon og nødvendigheten til å starte klokken 09.30 hver morgen hvor lukten ikke tar slutt før sent på kveld.. og alltid ha gjester som bråker til sent på natt nesten hver dag.

• Liker 1
Skrevet

Noen ganger må man sette seg også i den andre sko. Jeg skjønner godt din situasjon, men jeg tenker hvor ekkelt det må være å finne ut at noen har gått til styret bare fordi jeg prøver å lage meg noe å spise, og nå skal personen også kontakte min utleier.

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi sier ikke at de ikke er snille, det er den konstante matlagingen og de hyppige besøkene som gjør at det er bråk til sent på natt som er problemet.. styret bor ikke i samme bygg, de er så heldige som har fått eldre norske damer som ikke lager et pip som naboer.. mens disse bråker og styrer hele tiden. Vi har forsøkt og snakke med de flere ganger, de lar døra stå åpen slik at mat stanken kommer i gangen også, en dag gikk jeg direkte til de og sa høflig at de må lukke inngangsdøra og heller lufte igjennom vinduene sine, og dette forstod de ikke, da de fortsatt lot døra stå oppe..

Som sagt, bruk google og gi dem en lapp høflig :)

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skriv at dere har et familiemedlem som sliter med migrene, som får anfall av sterke lukter som bl.a mat og støy. Slik at de ikke blir fornærmet. Og dere lurte derfor på om de kunne være så snill og ta litt hensyn med å....passe på å lukke døra...ja du skjønner :)

Skrevet

Så det er slik at vi har ingen rettighet ihht til loven?

klarer ikke å finne noe innenfor husleieloven.. bortsett fra §9-9 bokstav b .. men da må vi vel ha styret med oss..

Skrevet

Dette er rasisme, eller i hvertfall ekstremt manglende kulturforståelse. Det er bare vi nordmenn som er fostra opp på ferdigretter og frossen mat, andre lager kvalitetsmat på gamlemåten og da tar det gjerne en halv dag. Ved steking og frityr, som er det om er mest brukt, så blir det såklart mye dogg. Det ville det blitt om dere gjorde det også, men siden dere sikkert gjør det så sjeldent så legger dere ikke merke til det.  Gjester må de få ha, og ettersom styret ikke har tatt affære etter klagene deres så går jeg ut i fra at det ikke stemmer at de bråker til langt på natt. Vanlige huslyder må man finne seg i når man deler hus.

Dere har desverre for dere, ingen rettigheter overhodet her.

Om det er så ille for dere er det dere som er nødt til å finne dere en annen bolig og da vil jeg anbefale dere å bevisst kun gå etter de hvor man ikke har noen over eller under seg når man ikke tåler lyder og matlukt.

Flyttet selv fra bolig jeg hadde bodd 8 år pga nye leieboere over var mer hørbare enn tidligere leieboer (som var en pendler som aldri var hjemme), og man kan jo rett og slett ikke be folk om å liste seg og hviske i sitt eget hjem. Har man et problem, får man flytte vekk selv.

Anonymkode: 90ac1...f2d

• Liker 5
Skrevet

For å bruke den paragrafen skal de ha foreligget skriftlige advarsel, og da ikke kun en. Jeg synes du er veldig frempå nå. Dette da styret har sett på saken og ment du ikke har noe sak. 

Skrevet

Send disse på døra dems..

Anonymkode: ad335...8f7

Skrevet

Jeg hadde også naboer som du beskriver. Det er stappfult i leiligheten, de har ikke noe på veggene så lyden bærer godt til naboer. Bråk fra morgen til kveld. Unger som hyler og skriker konstant, musikken står på, dem snakker høyere for å høre hverandre. Utrolig plagsomt i lengden.

Jeg ringte politet på dem en lørdagsnatt da de hadde holdt på så lenge og høyt at ungen min våknet av bråket dems. Politet lurte på om ikke dem kom til å dra ned til byen snart, men da jeg sa hvor dem var fra så kom politet med en gang. Det blei tyst fra da av.

Etter kl 23 skal det være ro med mindre man har sendt nabovarsel.

Anonymkode: 2fd07...563

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde også naboer som du beskriver. Det er stappfult i leiligheten, de har ikke noe på veggene så lyden bærer godt til naboer. Bråk fra morgen til kveld. Unger som hyler og skriker konstant, musikken står på, dem snakker høyere for å høre hverandre. Utrolig plagsomt i lengden.

Jeg ringte politet på dem en lørdagsnatt da de hadde holdt på så lenge og høyt at ungen min våknet av bråket dems. Politet lurte på om ikke dem kom til å dra ned til byen snart, men da jeg sa hvor dem var fra så kom politet med en gang. Det blei tyst fra da av.

Etter kl 23 skal det være ro med mindre man har sendt nabovarsel.

Rasisme

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Rasisme

det er ganske urimelig å få rasist stempel så fort man er uenig eller ikke har ork til å ta hensyn til alle fra andre kulturer..

la meg fortelle om noe som skjedde idag, min mor ringte meg, hun hadde vært i dusjen istad og det hadde kommet gjester til disse naboene som hadde trasket seg inn i VÅR leilighet sånn uten videre og kommet inn og satte seg til rette , mamma skrek i dusjen og forstod at det hadde kommet noen inn i leiligheten som ikke hørte til og de hadde bare bablet på språket sitt og dratt..

de hadde gått i FEIL leilighet, noe jeg ikke forstår er hvorfor rasist stempelet kommer med en gang, og hvorfor i ALLE dager jeg skal flytte etter å ha bodd i denne leiligheten i over 10 år uten problemer før disse leietakerne kom. nok får være nok, slutt og stemple alle som er uenige med rasist stempel.. vil folk lage festmåltid hver dag flytt til en enebolig eller et sted det er plass.

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Rasisme

Kall det hva du vil.

Når hele familier er samlet, og man VET at dem er fra ett land hvor de ikke nyter alkohol så er det en temmelig rimelig antakelse å trekke at dem ikke skal ut på byen for å feste...

• Liker 2
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

det er ganske urimelig å få rasist stempel så fort man er uenig eller ikke har ork til å ta hensyn til alle fra andre kulturer..

la meg fortelle om noe som skjedde idag, min mor ringte meg, hun hadde vært i dusjen istad og det hadde kommet gjester til disse naboene som hadde trasket seg inn i VÅR leilighet sånn uten videre og kommet inn og satte seg til rette , mamma skrek i dusjen og forstod at det hadde kommet noen inn i leiligheten som ikke hørte til og de hadde bare bablet på språket sitt og dratt..

de hadde gått i FEIL leilighet, noe jeg ikke forstår er hvorfor rasist stempelet kommer med en gang, og hvorfor i ALLE dager jeg skal flytte etter å ha bodd i denne leiligheten i over 10 år uten problemer før disse leietakerne kom. nok får være nok, slutt og stemple alle som er uenige med rasist stempel.. vil folk lage festmåltid hver dag flytt til en enebolig eller et sted det er plass.

Hvorfor i alle dager blander du inn rasisme inn i det som skjedde med din mor idag. DET er misbruk av ordet rasisme. Og hvorfor i alle dager låser du ikke dør til din leilighet så du slipper at folk skal traske inn, eh. Det er menneskelig å ta feil av dør,herregud. 

Ro deg ned et par hakk. Styret ser ingenting galt her. Har du et problem med disse folka forsøk og snakk med dem i DERES språk som jeg har rådet deg, inntil da forstår de ikke hva du sier og forstår da HELLER ikke hva ditt problem er.

Skriker din mor er det fordi du låser ikke, skriker du er det fordi du nekter å kommunisere.

• Liker 2
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var det noen som ga deg rasiststempel her? Det var en henvisning til politiets respons da de ble oppringt.

Snakk om å forsøke å gjøre seg selv til et offer.

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Vi har direkte problemer med noen leietakere som bor under oss, vi bor i en leilighet og eier den. de som bor under oss har bodd her i snart over 1 år og dessverre ser ut til å bli boende enda lenger. De har gjester nesten hver eneste dag, bråker, i tillegg til å lage mat hele tiden, og det er i grunn lov å lage mat, men disse lager maten på en spesiell måte at det rett og slett kommer såpass mye dugg fra vinduet dems og inn til oss, dette høres ''ikke så alvorlig ut'' men den stanken og all bråket begynner og bli for mye for oss.. vi har forsøkt og klage til styret, flere ganger og forsøkt og snakke med de selv, men de forstår ikke norsk og ser ikke ut til å skjønne at de må ta hensyn til naboer.. Styret mener de har lov til å lage mat, og at de er snille mennesker.. noe vi ikke sier noe i mot, men det at de står og lager mat fra 09:30 - 20:00 på kvelden blir for mye.. vi orker ikke mer.. bruker masse flasker med eddik, hakker løk, hvitløk for å forsøke og få vekk denne lukten, og vi orker ikke å ha vinduene åpne hele tiden.. til info er ikke vi de eneste naboene som påvirkes av dette..

Så mitt spørsmål er, siden styret nekter å gjøre noe, kan vi gå direkte på utleieren ( altså eier av boligen ) og be de enten ta en prat med leietakerne sine, eller rett og slett bytte de ut.. 

har vi noen rettigheter??

hilsen fortvila

Fy faen for et dumt innlegg. Gikk til styret pga matlaging ? Hvilke klokkeslett vil du ha matlaging? 

Anonymkode: a77bd...5f1

Skrevet

" eldre norske damer som ikke lager et pip som naboer "

" rett og slett bytte de ut. "

Kjenner jeg begynner å bli frustrert her asså. Du vil at de skal byttes ut med eldre norske damer som ikke lager et pip du. Da må du nok flytte for det nok slik at vi velger ikke ut våre naboer. Alle har vi naboer det er et eller annet det er " ubeleilig " med, vi må dessverre leve med det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...