Gå til innhold

Barn (snart to år) som ikke vil slutte med amming

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn som blir 2 år om to måneder. Han har alltid vært veldig glad i puppen, og ammingen gikk som en drøm fra han ble født. Han ble fullammet til han var 5 mnd, og siden ble han ammet ved siden av introduksjon av fast føde. Etter hvert fikk han vann til måltidene, og jeg ammet innimellom. 

Da han var 9 måneder begynte jeg å jobbe igjen, og måtte kutte ned på ammingen til morgen og kveld  (samt en gang eller to på natten, vi samsov så det var ikke bor stress). 

Da han rundet ett år var vi nede i en amming om kvelden ved leggetid, samt en gang ca per natt. 

Nå er han som sagt snart to år, og vi er enda der. Han ammes ved leggetid (kveldsmat, så bleieskift/pyjamas, tannpuss, en liten bok, amming, og så legger han seg fint), men sover som regel natten gjennom. Kveldsammingen virker umulig å kvitte oss med. 

Er jeg ikke hjemme kan min mann legge ham. Men hvis jeg er hjemme slår gutten seg fullstendig vrang, og hyler og skriker og  kan holde det gående evig. På det lengste har jeg prøvd i 3 timer å få ham til å sove uten amming først, men han gir seg ikke. Han skriker så det høres ut som vi gjør ham skikkelig vondt, og det ender med at jeg gir opp. 

Jeg hadde noen feriedager til gode som jeg tok ut for et par uker siden, og dro alene på langhelg til min søster. Håpet var at gutten i mellomtiden skulle venne seg til at pappa la ham, og at amming skulle slutte å være en del av rutinen. Men da jeg kom hjem ble det det samme gamle. I 5 timer holdt han det gående, til jeg ikke orket mer og ga meg. 

Jeg har fortsatt en god del melk, og det ser ikke ut til å forsvinne selv ved kun en daglig amming, og heller ikke selv om jeg var borte flere dager. 

Jeg håpte gutten skulle gå lei av ammingen etter hvert, men det virker ikke slik i det hele tatt. 

Hva gjør jeg? Har noen noen tips til meg? Hvor lenge kan jeg fortsette med kveldsamming på denne måten? Familien min syns jeg er gærn, de mente jeg hadde ammet for lenge allerede da han var 10-12 mnd gammel. 

Anonymkode: 82f7e...2aa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør bestemme når han skal slutte å så gjennomføre det.

• Liker 9
Skrevet

Jeg ammet 3 år (på kvelden bare). Da ble jeg gravid igjen og hadde plan å amme videre men det ble litt komplikasjoner med graviditeten og vi slutte med amming. 

Ikke hørt på familien, venner osv - hør på deg selv og barnet ditt. Det er bare deg som bestemmer sammen med barnet og ikke svigermor eller veninne. 

• Liker 2
Skrevet

Gjør det du selv føler er riktig. Min mor ammet meg til jeg var 2 år og har fortalt at hun måtte sette plaster på brystvortene og si at puppene var syke for at jeg skulle la de være i fred. Etter et par uker med syke pupper var det etablert en ny rutine. Så ble det visst glemt og hun var ferdig med ammingen.

• Liker 8
Skrevet (endret)

Og jenta mi, da han var 2, ikke ville slutte. Da hun var 3 år sa jeg til henne at nå må vi slutte på grunn av lillesøster i magen og hun sa "ok mamma" - og det var alt. Så om du er ok med amming så bare fortsett.

Jeg synes det var bra å amme så lenge fordi da dattera var syk (med høyt feber, eller oppkast og diaré) så begynte jeg å fullamme igjen for et stund og ikke bekymret meg om dehydration. 

Endret av evelynn
  • Liker 2
Skrevet

Kan du prøve å amme og pusse tenner etterpå? Det er svært skadelig med melkesukkeret som blir liggende over tennene opptil 12 timer om natten når spyttreduksjonen er redusert.

• Liker 2
Skrevet

Fikk tips om å smøre på kaviar 😅 det skal jeg prøve på nr 3. På nr 2 så funket dette med å si til barnet at melka nå tilhørte babyen i magen.  Det gikk som en drøm,  men da var han to år og seks mnd. 

Skrevet

Du nekter han puppen såklart. Han er snart to år, han skjønner at puppen er tom nå. Gå deg en tur hver kveld når han skal legge seg. Han skriker fordi han vet du gir opp til slutt. Små barn kan være svært utspekulerte.

Anonymkode: 01200...d40

• Liker 9
Skrevet
9 timer siden, mulberrygal skrev:

Kan du prøve å amme og pusse tenner etterpå? Det er svært skadelig med melkesukkeret som blir liggende over tennene opptil 12 timer om natten når spyttreduksjonen er redusert.

Det kan jeg gjøre, takk for tipset. Han er alltid svært medgjørlig bare jeg har ammet, så det blir nok ikke noe problem. 

TS

Skrevet
10 timer siden, Femme79 skrev:

Gjør det du selv føler er riktig. Min mor ammet meg til jeg var 2 år og har fortalt at hun måtte sette plaster på brystvortene og si at puppene var syke for at jeg skulle la de være i fred. Etter et par uker med syke pupper var det etablert en ny rutine. Så ble det visst glemt og hun var ferdig med ammingen.

Syke puppen,  den var god :-) Det kan være jeg prøver den etter hvert. 

TS

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, mulberrygal skrev:

Det finnes ikke belegg for å si at morsmelk gir karies, så lenge tennene er pusset før kveldssendingen.

TS, jeg får ikke helt tak i om du selv føler et behov for å kutte ammingen, eller om det omgivelsene som presser. Dersom du ikke har problemer med det synes jeg du skal opprettholde ammingen. Uansett hva du vil er Facebookgruppen Amming uten grenser å anbefale, der vil du kunne få råd. 

Anonymkode: 95334...b34

• Liker 4
Skrevet
10 timer siden, evelynn skrev:

Jeg ammet 3 år (på kvelden bare). Da ble jeg gravid igjen og hadde plan å amme videre men det ble litt komplikasjoner med graviditeten og vi slutte med amming. 

Ikke hørt på familien, venner osv - hør på deg selv og barnet ditt. Det er bare deg som bestemmer sammen med barnet og ikke svigermor eller veninne. 

Takk for svar. 

For meg er det ikke et stort problem, siden han tross alt legger seg fint når min mann skal legge ham når jeg ikke er hjemme (slik at jeg ikke er lenket hjemme rundt leggetid). 

Jeg skal imidlertid innrømme at familien er flinke til å få meg til å føle at jeg gjør noe galt ved å amme enda. Svigerinnen min har f.eks sagt flere ganger at "på nåværende tidspunkt gjør du det bare for din egen del", og de gjør det temmelig klart at de syns gutten er for stor til at jeg fortsatt skal amme. 

Det hadde vært lettere om ikke andre blandet seg inn :-)

TS

Skrevet

Du kan prøve å smøre noe på puppen, tomat, sitron eller lignende som barnet ikke liker, kanskje det blir slutt da?

Anonymkode: f05ed...2a2

• Liker 1
Skrevet

Jeg prøvde et par ganger med jenta mi, men det ble bare grining. Da hun var 2,5 ble vi enige med henne at det var tomt i puppene og at hun skulle få vann om natta. Etter en uke uten pupp skulle hun få premie. Det gikk strålende! Prøvde det samme i sommer og da var det helt forferdelig så vi ga oss fort. Hadde det ikke gått denne gangen hadde vi nok fortsatt. Barn avvenner seg selv eller synes det er greit en eller annen gang før de blir for store. Hadde ikke stressa med det :)

Anonymkode: c2e03...270

• Liker 1
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. 

For meg er det ikke et stort problem, siden han tross alt legger seg fint når min mann skal legge ham når jeg ikke er hjemme (slik at jeg ikke er lenket hjemme rundt leggetid). 

Jeg skal imidlertid innrømme at familien er flinke til å få meg til å føle at jeg gjør noe galt ved å amme enda. Svigerinnen min har f.eks sagt flere ganger at "på nåværende tidspunkt gjør du det bare for din egen del", og de gjør det temmelig klart at de syns gutten er for stor til at jeg fortsatt skal amme. 

Det hadde vært lettere om ikke andre blandet seg inn :-)

TS

Hørtes ut som en svært uvitende kommentar. Gjør det som passer din sønn :)

Anonymkode: c2e03...270

• Liker 1
Skrevet

Ammer fortsatt 2 åringen. Ingen problem for meg, han eller pappaen som må legge han når jeg er på jobb. Hva sviger sier kan de si til dere sola aldri skinner. 

Om det kjennes riktig for deg så finner du løsning. Om det ikke kjennes riktig så finner du frustrasjon. La nå valget være internt i deres familie. 

Anonymkode: cdb91...46f

• Liker 2
Skrevet
10 timer siden, mulberrygal skrev:

Det er ikke riktig at morsmelk er svært skadelig. Det er nemlig lite tannråte blant lengediende barn. Dieteknikken gjør at melken kommer i lite kontakt med tennene. Det er en teori om at antistoffer fra morsmelk også gir en viss beskyttelse mot caries, uten at jeg vet om det er dokumentert. det er derfor påvist.

Selv hadde jeg det som TS. Hadde vært borte fra vesla flere netter innimellom, og da gikk legging fint, men når jeg var tilbake SKULLE hun ha melk. Ikke bare på kvelden. Da hun var to begynte jeg å nekte henne på dagen ved å si at bare babyer fikk melk på dagen, ikke store jenter, og så avlede henne. Dette aksepterte hun. Jeg påpekte det også når vi besøkte baby som diet. Da jeg måtte være borte to netter ved 2 år og 3 mnd alder og da jeg kom hjem, sa jeg at nei, hun var stor nå, og det aksepterte hun. Ingen kamp, tross gjentatte kamper før - hun måtte bare bli klar og det gikk altså lettere når hun kunne forstå mer. Ønsker deg en like smertefri prosess. Men gjør det for deres del, ikke omverdenen.

Anonymkode: fae00...32e

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke riktig at morsmelk er svært skadelig. Det er nemlig lite tannråte blant lengediende barn. Dieteknikken gjør at melken kommer i lite kontakt med tennene. Det er en teori om at antistoffer fra morsmelk også gir en viss beskyttelse mot caries, uten at jeg vet om det er dokumentert. det er derfor påvist.

Selv hadde jeg det som TS. Hadde vært borte fra vesla flere netter innimellom, og da gikk legging fint, men når jeg var tilbake SKULLE hun ha melk. Ikke bare på kvelden. Da hun var to begynte jeg å nekte henne på dagen ved å si at bare babyer fikk melk på dagen, ikke store jenter, og så avlede henne. Dette aksepterte hun. Jeg påpekte det også når vi besøkte baby som diet. Da jeg måtte være borte to netter ved 2 år og 3 mnd alder og da jeg kom hjem, sa jeg at nei, hun var stor nå, og det aksepterte hun. Ingen kamp, tross gjentatte kamper før - hun måtte bare bli klar og det gikk altså lettere når hun kunne forstå mer. Ønsker deg en like smertefri prosess. Men gjør det for deres del, ikke omverdenen.

Anonymkode: fae00...32e

http://www.uptodate.com/contents/preventive-dental-care-and-counseling-for-infants-and-young-children?source=outline_link&view=text&anchor=H1#H1

Her er link som støtter at langtidsamming øker risikoen av karies, under "dietery habits". Aming etter 12 måneder øker risikoen for karies, spesielt nattamming.

En ut av faktorene man ser at amming kan ha en reduserende effekt på caries er at ikke alle tennene er på plass ved 12 måneder og kostholdsrelatert.

Man kan se en sammenheng med lavt kariesprevalens i land der det er vanlig å amme lenge fordi det er bedre rutinevaner hos mødre der også langtidsamming forekommer som Skandinavia. Men det er mest på grunn strengere rutiner med tannpuss 2 ganger for dagen og mindre sukkerholdig kosthold. For å støtte min påstand kan du Google tannlegetidene og innvandrerbakgrunn der de ser kariesforekomst hos pakistanske og norske barn.

Sorry TS hvis du føler jeg sporer av tråden, det viktigste er uansett tannpuss 2 ganger om dagen. Selv om nattamming etter 12 måneder ir økt risiko for karies. :)

• Liker 1
Skrevet

Er så glad for at mange her har påpekt at du skal fortsette å amme så lenge du selv synes det er greit! La deg for all del ikke påvirke av hva familie eller andre skulle mene!

Det er mange fordeler ved "langtids-amming". Nå mener jeg ikke at man bør holde på til ungen begynner på skolen, men frem til 3 års alder mener jeg er bare fint og koselig for begge parter. 

Jeg ammet førstemann til hun var to år og to måneder, andremann til hun var to år og ti måneder. Jeg bestemte når de var nok for meg- de kunne nok begge ha holdt på mye lenger. Fordelen når de er såpass store er at man kan prate med dem og forklare at nå er det nok, f.eks ved å si at de har blitt store og ikke er babyer lenger, eller at det er tomt. Dette gikk helt greit med begge mine :)

Anonymkode: e35db...e89

Skrevet

Som gjelder tenner: jeg ammet for 3 år og jenta mi har alle tenner i orden. Det som er problemet er flaske som gis om natten - ikke puppene

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...