Gå til innhold

Hjem til jul

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er alle våre barn og barnebarn reist hjem til sitt. Vi har hatt en uke sammen her i deres barndomshjem. Barna gledet seg til en uke hjemme på juleFERIE hos mamma og pappa. Jo, jeg gledet meg jeg også og vi har hatt mange fine stunder sammen. MEN det er IKKE ferie for meg når alle er hjemme. De forventer ferie. Og det er forventet at vi foreldre skal elske å ha barn og barnebarn hjemme. Jeg elsker jo barna mine, men et sted på veien er det blitt noen feilkoplinger. Jeg er et menneske jeg også, ikke bare en mor som skal varte opp, leke med barnebarna, passe de når foreldrene skal ut, lage mat, rydde osv.. 

Tenker dere som reiser hjem til jul på hvordan det oppleves for foreldrene deres å få huset "invadert"? 

Nå som "far" og jeg igjen er alene her hjemme skal vi bare bare slappe av, ha høylytt sex og drikke oss fulle. Hærliig!!

Anonymkode: dc93b...375

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bør du ikke ta dette med barna dine? Har dere snakket om det? 

Skrevet

Slutt å invitere dem hjem da hvis du ikke liker at de er der.

hvis du ikke kan be dem hjelpe deg eller sette ned foten for å passe barnebarna så er jo det din egen feil.

og nei, jeg invaderer ikke noens hus i jula. Etter å ha fått høre en gang at det var så godt når det bare var dem i jula slutta vi å dra dit. Er jeg ikke velkommen så kommer jeg ikke heller. 

vi feirer jul hjemme og da varter jeg opp for de som er her. Den dagen jeg ikke gidder å være vertinne inviterer jeg ikke folk hit og/eller sier nei når noen inviterer seg selv.

• Liker 4
Skrevet

Det är lite olika beroende på var vi är. Har tre lika "släkthem", eller fyra med en hytte, att besöka.

Hos min släkt räknar jag md självservering på frukost och gemensamma måltider. Självklart hjälper vi till att köpa råvaror någon gång, och/eller står för någon middagslagning eller ett restaurangbesök.

Hos min mans föräldrars feriehus brukar svigermor stå för någon/några middagar men sedan lämna oss i fred att köpa, laga och äta egen lunch och middag. De bor ibland i samma ferihus som oss, men vissa dagar lämnar de oss i fred på deras intiativ. Här städar vi efter oss på bad, kök, stua och kanske något mer som de vill ha hjälp med (vinduer eller kläppa en häck etc).

När vi har besök på övernattning två-tre nätter får de gärna laga en middag (speciellt om de är vegetarianer med goda recept), eller bara hjälpa till med framplock och förberedelser. 

Skrevet

For meg er det motsatt; når jeg reiser hjem på "ferie" så er det min familie(og min bror selvsagt) som tar ferie, jeg blir stående med kjøkkenet, ungene(som ikke er mine), hundene og kattene:\ Har prøvd å snakke med dem men det faller for døve ører så i år var siste året. Kanskje du har bedre hell TS, si med dem at de må hjelpe til og deleger bort.

Anonymkode: 815fc...ed7

Gjest Klaveret
Skrevet

Da jeg var student og reiste hjem til foreldrene mine på juleferie var det fantastisk deilig å bli vartet opp. Jeg gjorde nok litt i huset, men tok ingen ansvar. Moren min fikk så en sykdom som gjorde henne ganske handikappet og nå er det vi "barna" som må organisere og legge til rette hver eneste jul vi feirer der. Det var litt av en overgang skal jeg si! Jeg savner litt de deilige juleferiene med full service - men når sant skal sies tenkte jeg ikke på at foreldrene mine sannsynligvis ble slitne av å ha oss alle hjemme på "ferie". Kanskje jeg skal spørre om det en gang det passer.

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er alle våre barn og barnebarn reist hjem til sitt. Vi har hatt en uke sammen her i deres barndomshjem. Barna gledet seg til en uke hjemme på juleFERIE hos mamma og pappa. Jo, jeg gledet meg jeg også og vi har hatt mange fine stunder sammen. MEN det er IKKE ferie for meg når alle er hjemme. De forventer ferie. Og det er forventet at vi foreldre skal elske å ha barn og barnebarn hjemme. Jeg elsker jo barna mine, men et sted på veien er det blitt noen feilkoplinger. Jeg er et menneske jeg også, ikke bare en mor som skal varte opp, leke med barnebarna, passe de når foreldrene skal ut, lage mat, rydde osv.. 

Tenker dere som reiser hjem til jul på hvordan det oppleves for foreldrene deres å få huset "invadert"? 

Nå som "far" og jeg igjen er alene her hjemme skal vi bare bare slappe av, ha høylytt sex og drikke oss fulle. Hærliig!!

Herregud som jeg kjenner meg igjen :fnise: Kjempedeilig å få de på besøk, men veldig godt når de drar også :fnise:

Er veldig glad i ungene mine men det ER faktisk slitsomt å være vertinne og varte opp voksne barn som kommer hjem på juleferie. Og nå har vi også høylytt sex igjen da de er reist hjem . Haha, du får det sagt ;)

Anonymkode: 308ef...6d9

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en av de som "invaderer" huset til min mor. Jeg har riktignok ingen barn men..
Min mor mener nok at vi hjelper for lite til i huset og det kan jeg til dels forstå. Problemet er at jeg ikke bor der fast og har egentlig ingen oversikt over hva min mor trenger hjelp med. Det hadde vært mye enklere om hun kunne spurt meg om jeg kunne hjelpe til med de tingene hun trenger hjelp med, istedenfor å bli sur over at ingen hjelper til. Gjør jeg noe feil er det også et problem.

Det eneste jeg forventer er egentlig at hun spør om jeg kan hjelpe med det som må gjøres rundt om i huset. Jeg er ingen tankeleser. 

Anonymkode: 9f265...627

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en av de som "invaderer" huset til min mor. Jeg har riktignok ingen barn men..
Min mor mener nok at vi hjelper for lite til i huset og det kan jeg til dels forstå. Problemet er at jeg ikke bor der fast og har egentlig ingen oversikt over hva min mor trenger hjelp med. Det hadde vært mye enklere om hun kunne spurt meg om jeg kunne hjelpe til med de tingene hun trenger hjelp med, istedenfor å bli sur over at ingen hjelper til. Gjør jeg noe feil er det også et problem.

Det eneste jeg forventer er egentlig at hun spør om jeg kan hjelpe med det som må gjøres rundt om i huset. Jeg er ingen tankeleser. 

Ta askjetten din av bordet når du er ferdig med å spise, rydde av middagsbordet, sette i oppvaskmaskinen. Vaske dine egne klær, bidra med å støvsuge, og vaske av benker osv.. Vanlig alminnelig husarbeid

Anonymkode: 308ef...6d9

• Liker 1
Skrevet

Ha et "familieråd" med alle samlet der du sier at du fra nå av kommer til å forvente at ALLE må bidra med sitt. Noen andre må rydde av bordet/ta ting inn og ut av oppvaskmaskinen når du lager middag etc. Fra nå av kommer IKKE DU til å ta av bordet etter fellesmåltid om du lager middagen (bortsett fra tallerkenen/glasset/bestikket du brukte). Om dere planlegger fellesmåltider (f.eks. middag) avklarer dere ferdig dagen i forveien når konkret middagen skal være og hva dere skal ha slik at alle forbereder sine mager på det den dagen. Det siste tipset mitt er at du må senke terskelen for prikkfritt dere skal ha det i huset deres. Min egen mamma stresser som en gal når vi er hjemme, til tross for at jeg prøver å hjelpe til, men du må innse at du er kun et menneske. Du trenger også ordentlig avkobling, og om du merker at du er sliten så tar du faktisk en halv times tid nedpå senga for å hvile ut. Du sier det klart og tydelig til de andre hvordan du har det, og sier at nå må de overta + at du kobler ut topplokket ditt fra hybelkaniner en halv time. Nytter ikke å bare si at du er sliten i ryggen (f.eks.) uten å faktisk prøve å slappe av. Det må du klare. Begge parter har noe å strebe etter her.

Anonymkode: 13c46...bee

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trenger ikke være tankeleser for å være forutseende! Hvis du vet middagen er kl 17 kan du tilby deg å hjelpe til eller dekke bordet. Rydde etter middag. Se deg rundt, trengs det rydding eller støvsuging? Er oppvaskmaskinen full å må startes eller tømmes? Trenger badet en vask? Har mange dusjet slik at det er mye skitne håndklær som må vaskes? Trengs det å bæres inn ved? Må hunden luftes? Er det noe mat som må tas opp fra frysen? Hvis kveldsmaten er kl 21 kan du ordne til det, og rydde. Det samme med frokost. Er det tørre klør som må brettes? Mangler det mat eller andre ting som må handles inn? Må det måkes snø? 

Man trenger ikke være tankeleser for å skjlnne hvordan en husholdning drives. 

Anonymkode: 8afc0...4d2

• Liker 2
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns dette er viktig, og bra skrevet! Nå er jeg småbarnsmor selv, har foreldrene mine så nærme at jeg ikke trenger å dra dit på ferie. Men jeg har hatt barn og stebarn hjemme disse dagene og er helt utslitt! Hvorfor er det slik at alt av regler og hjelpsomhet skal legges bort i høytiden? Jeg, som husmor, har løpt rundt i huset som en robot hele julen. Først i dag, når stebarna dro til sin mor, kunne jeg legge føttene gøyt på bordet med ett glass vin etter at barna var i seng.. 

Her om dagen ble samboer rett irritert, fordi han hadde prøvd på å se en film hele dagen, men hadde blitt avbrutt av meg som maset eller de minste barna hele tiden.. Jeg spurte han om én ting med matlagingen, ellers løp jeg rundt hele dagen.. Mens han koste seg i sofaen..

Jeg kan bare tenke meg hvordan det er, med foreldre som har ferie ( som min samboer) mens de forventer at foreldrene tar seg av barna.. 

Hver gang jeg har barna hos mine foreldre er jeg kjapp med å hente de dagen etterpå, nettopp fordi samvittigheten er der, og fordi jeg ikke vil at de skal bli slitne av å ha de der.. 

Anonymkode: c413d...9f5

• Liker 1
Skrevet

Ja, jeg tenker faktisk på det. Jeg er bare en så det blir ikke store invasjonen, men likevel...

Jeg er (fremdeles) temmelig dårlig til å hjelpe til i huset, men viktigste gjøremålet der er middagslagingen og min mor er for glad i middagen til at hun tør la meg lage den :fnise: . Jeg tror ikke hun stoler helt på min kokekunst. Frokost og evt. kvelds har vi alltid bare laget oss når vi var sultne, så der er det liksom ikke noe å ordne opp i. Er jeg der for en lengre periode så vasker jeg mine klær selv, dvs. når jeg først skal bruke maskina så slenger jeg jo med hennes også - og omvendt. 

Snømåking tar jeg som regel når jeg er på besøk om vinteren (skulle da bare mangle). Og gulvene ender det gjerne med at hun mopper før jeg kommer eller i verste fall før jeg står opp (hun er mer morgenfugl enn jeg) . Middagsoppvasken tar vi gjerne sammen (hun har ikke oppvaskmaskin). 

Skrevet

Gode poeng, men vil tro det varierer litt fra familie til familie. Her er vi fire som engang iblant flytter inn på "ferie". Og vi er som regel ikke der lenge nok (pleier å være mer enn to til fem dager).

Men vi hjelper til med handling og matlaging da, rydder opp når jeg har laget mat og av og til etter maten. Mannen til mamma er ganske klar på at han skal rydde av bordet så da gjør vi sjelden det evt så hjelper vi litt til. Rydder etter barna og tar ansvaret for de hvis ikke annet er avtalt dvs de har ønske om det. Og starte vask av bad etc føles ikke naturlig for meg, kan ved behov støvsuge.

For oss går det andre veien også da, når de kommer hit så blir de vartet opp, får mat, det ryddes etc. Det de bidrar med da er evt barnepass og lek, men dette er som regel avtalt.

Så for de som føler seg som "slaver" har dere snakket med barna, spurt om de kan handle, lage mat etc? Min mor spør ofte om vi kan lage mat, handle osv.

Anonymkode: 57144...657

• Liker 1
Skrevet

I år har vi hatt fullt hus i to uker, og jeg er rett og slett utslitt. Noen har vært flinke til å bidra med å tømme oppvaskmaskina, tømme boss og rydde, andre har knapt gjort noe. I mitt stille sinn har jeg sendt en takknemlig tanke til min mor som huset meg og mine søsken da vi kom hjem. Tror ikke vi var noe særlig flinkere, selv om min mor sa ting mer rett ut enn meg. 

For min del har dette handlet om å ta i mot barna våre og kjærester på en måte som gjør at de har følt seg velkommen og at de har ferie, hadde dog sett for meg at de skulle "se" ting mer selv, men nå er de ikke akkurat tankelesere. Sitt eget rot burde de i det minste ta selv. Før har jeg nok mast mer, men som sagt ønsket jeg at de skulle få en fin og avslappende jul, med det resultat at jeg er utslitt nå... Min egen feil, og min mann sin feil som også har hatt "ferie"  Når alle 7 har dratt tror jeg at vi må ha en alvorsprat, og legge opp et litt annet løp for neste familiesamling. 

Anonymkode: 10694...a4e

Gjest Raindrops
Skrevet

Håper virkelig ikke mine foreldre føler at jeg invanderer huset når de inviterer meg hjem til jul, for ja, det er en invitasjon. Er jeg hos pappa nekter han meg å hjelpe til og behandler meg som en gjest, mamma er helt omvend og forventer en del hjelp, og jeg tilpasser meg deretter.

Men uansett hvor mye jeg reflekterer over hva de føler om at jeg er hjemme, så forventer jeg at de som voksne mennesker sier ifra hvis de har noen spesifike forventninger. Jeg begynner ikke å vaske badet fra gulv til tak ut av ingenting når jeg er hjemme i bare tre dager for eksempel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...