ingridekloew Skrevet 29. desember 2015 #1 Skrevet 29. desember 2015 Jeg skal lage en skolepresentasjon om diverse samfunnstemaer på 70-tallet, men siden jeg er 17 år, har jeg lite peiling... Hadde satt pris på om noen som feks selv var ungdom på 70-tallet, kunne dele sine erfaringer med teknologien som gjaldt da, typ fargetv, kombiskap, kassettspiller osv :-)
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2015 #2 Skrevet 29. desember 2015 Har du googla? jeg er født sent på70-tallet, så husker mer fra 80-tallet når walk-man kom og boom blaster. På 70-tallet vardet nok bare platespillere (LP). Vi hadde farge-tv, med kun Nrk. Anonymkode: 9bde7...505
ingridekloew Skrevet 30. desember 2015 Forfatter #3 Skrevet 30. desember 2015 Ja har googlet, men står ikke så mye om teknologien Takk for svar! Om du har noen linker, send meg gjerne ! :-)
Cata Skrevet 30. desember 2015 #4 Skrevet 30. desember 2015 Tja, hadde vi noe teknologi da??? Det første jeg husker er at ikke alle hadde telefon. Vi var en av få familier i nabolaget som hadde, så jeg måtte av og til løpe og varsle naboer om at det var telefon til dem og at den og den kom til å ringe opp igjen. Vi hadde også sparebøsse ved telefonen så folk som kom innom for å låne den kunne legge igjen litt telefonpenger. Fryseboks var noe vi først fikk tidlig på syttitallet. Inntil da måtte den lille fryseboksen i kjøleskapet duge. Vaskemaskinen var en gammel modell som bare vasket klærne. Vi måtte fiske dem opp og presse såpevannet ut mellom to ruller før vi skylte tøyet i badekaret. Nyere vaskemaskiner kom i to modeller: halvautomatiske, der man måtte flytte klærne over i sentrifugen til slutt (stort fremskritt fra den med rullene...) eller helautomatisk som var som dagens maskiner, men selvsagt ikke med fullt så mange program. Farge-TV fikk vi på begynnelsen av syttitallet. Jeg var heller ikke så gammel da jeg fikk min første lille kassettspiller. Den var mono og hadde temmelig dårlig lyd, men egen musikk på rommet var stort den gang da. Først til konfirmasjonen fikk jeg kasettspiller med stereo, og den hadde jeg til langt uti studietiden. For mine foreldre var det stereoanlegg med vinylplater som var tingen. Ellers kan jeg huske det var stort da vi fikk hårføner. Jeg hadde langt, tykt hår som tørket sent og det var umulig å tørke med vanlig hårtørrer (hette). Da fikk jeg ikke tørket tuppene. Føneren var noe astmatisk etter dagens standard, men den gjorde jobben. 1
Gjest Sprettballen Skrevet 30. desember 2015 #5 Skrevet 30. desember 2015 (endret) Jeg henger meg på Catas innlegg, og vil legge til super-8 kamera, og filmfremvisere, som var mer eller mindre allemannseie. Videospillere (Beta og VHS) kom vel helt på slutten av 70-tallet, begynnelsen av 80-tallet. Endret 30. desember 2015 av Sprettballen
Cata Skrevet 30. desember 2015 #6 Skrevet 30. desember 2015 12 minutter siden, Sprettballen skrev: Jeg henger meg på Catas innlegg, og vil legge til super-8 kamera, og filmfremvisere, som var mer eller mindre allemannseie. Videospillere (Beta og VHS) kom vel helt på slutten av 70-tallet, begynnelsen av 80-tallet. Og så Polaroidkameraet som kunne fremkalle bilder på flekken . (Bare litt synd at fargegjengivelsen var så som så.)
Gjest Sprettballen Skrevet 30. desember 2015 #7 Skrevet 30. desember 2015 (endret) 27 minutter siden, Cata skrev: Og så Polaroidkameraet som kunne fremkalle bilder på flekken . (Bare litt synd at fargegjengivelsen var så som så.) Stemmer, det hadde jeg nesten glemt. Jeg tror de digitale armbåndsurene kom på slutten av 70-tallet også, du vet de med kalkulator. Jeg husker i alle fall at jeg fikk mitt første digitale armbåndsur helt på begynnelsen av 80-tallet, det kunne spille 3 sanger (alarmer), og hadde lys. Endret: Sjekket nå, og de første Casio-klokkene med kalkulator kom i 1981. Endret 30. desember 2015 av Sprettballen
Cata Skrevet 31. desember 2015 #8 Skrevet 31. desember 2015 Jepp, digitale armbåndsur var begynnelsen av åttitallet. Mitt hadde bare lys og ikke kalkulator. 🙁
Zzyzx Skrevet 2. januar 2016 #9 Skrevet 2. januar 2016 De første datamaskinene til hjemmebruk begynte å komme på markedet på 70-tallet. Riktignok ikke billig, og slettes ikke for alle, men det er verd å nevne at Apples første maskiner så dagens lys i det tiåret. https://en.wikipedia.org/wiki/Home_computer#1970s
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2016 #10 Skrevet 2. januar 2016 Jeg er født i 1971. På 70- tallet hadde vi 28-tommers farge-tv med nrk. På østlandet fikk de inn sverige, men ellers var det ingen osm hadde fler kanaler før det ble vanlig med kabel-tv på 80-tallet. Hvor spennende det var kan du lese om i Tore Renbergs kortroman "Farmor har kabel- tv", som gir et godt tidsbilde. Du burde google prisene på elektronikk da i forhold til nå, for det ville ikke overraske meg om en tv kostet nærmere en månedslønn. Ellers var det vel kassettspiller, båndopptaker og platespiller det gikk i. På 80-tallet ble kassettspillerne kulere, type ghettoblaster, og kunne være doble, for opptak. Men jeg kan ikke huske disse fra 70- tallet. .Walkman kom tidlig på 80-tallet. Alle hadde grå telefonapparater med nummerskive, og det var kø for å få telefonabonnement. Så sent som Begynnelsen av 90-tallet da jeg var student kostet det 2000 kroner bare å etablere et telefonabonnement. Min far hadde en mobiltelefon på 80-tallet. Den var så stor som to melkekartonger og veide mange kilo. Jeg fikk min første datamaskin, en commodore 64, i 1985. Tror det var nokså tidlig. Andre husholdningsapparater var vel nokså like idag. Synes ikke fryseboksen har utviklet seg noe særlig. Mine foreldre skiftet ut kjøleskapet fra 1968 i forfjor, så du kan jo lage et poeng av at ting hadde bedre kvalitet før. Som voksen har jeg skiftet s.k. Kvalitetsskap tre-fire ganger fordi de går i stykker. Anonymkode: 053ce...0e1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå