Gå til innhold

Du slm har barn med omgangssyke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og som sender barnet for tidlig i barnehagen eller på skolen: skam deg! Du bidrar til at smitten spres. At familier får ødelagt jula eller nyttårsaften. Barna skal holdes unna andre mennesker 48t etter siste oppkast. Gjerne mer. God hygiene er ekstremt viktig. 

Anonymkode: b5974...0b9

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig!

Hilsen hun som lå langflat med spysyken julaften!!

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og som sender barnet for tidlig i barnehagen eller på skolen: skam deg! Du bidrar til at smitten spres. At familier får ødelagt jula eller nyttårsaften. Barna skal holdes unna andre mennesker 48t etter siste oppkast. Gjerne mer. God hygiene er ekstremt viktig. 

Anonymkode: b5974...0b9

Enig! Men husk også på at omgangssyke er ekstremt smittsomt, og det kommer fort, og at det derfor godt kan smitte mange før man får gjort så mye. Og med 1-3 dager fra smitte til sykdom, så kan runden vare litt før "alle" er gjennom, selv om man overholder regelen om 48 timer. 

Og tida før jul er nok dessverre ekstra utsatt, de har flere inneaktiviteter tett på alle, mange dropper utetid og turer for f.eks pepperkakebaking, lucia med lussekatter eller nissefester, og smitte spres fort. 

Anonymkode: f7023...6f5

• Liker 2
Skrevet

Så enig!! Svigerinnen min var hjemme på førjulsbesøk ett år, og hun pg barna dro på besøk til noen som hadde hatt omgangsyken, men hadde sluttet å spy dagen før. Deretter kom de rett til oss (med smitten) og fortalte at det var ett kort besøk fordi alle var så slappe. Jeg jaget de ut med en gang og forviste både svigerinne og barna fra huset vårt med det samme. Deretter lå vi med omgansyken HELE fuckings julen.. Vet dere hva hun sa når jeg takket henne for å ikke respektere denne smitten?? Sånn er det bare. Folk blir syke!  

Anonymkode: 7cb88...d0f

• Liker 1
Skrevet

Hm. Jeg har aldri tenkt på å klandre noen for de gangene jeg har hatt omgangssyke. Jeg tenker det bare er sånn om skjer og vanskelig å unngå. Som smitten finnes jo over alt, så tenker vi får den uansett når det er sesong. Har også inntrykk av at denne fraværsregelen overholdes i vår barnehage (naturligvis også av oss), men syke blir vi visst likevel. Fikk det på julaften i fjor. Romjul i år. Sikkert nyttår til neste år:)

Anonymkode: fb5b5...68c

• Liker 1
Skrevet

Stort sett er det ingen som kan klandres fordi andre blir smittet. Men i noen tilfeller kan folk klandres, f.eks. når de går i besøk med barn som nettopp har hatt omgangssyken og disse 48 timene ikke er gått. Eller bor med et barn/annen person med omgangssyken og likevel selv f.eks. drar i besøk til noen. Man kan være smittebærer selv om man ikke selv blir syk. 

• Liker 2
Skrevet

Et år slet vi lenge med at foreldre ikke holdt barn hjemme lenge nok. Til slutt var det foreldre som tok det opp. Barn kom og vi fikk info om at barnet hadde hostet om natten og brekket seg. Men så får vi vite av storesøsken at barnet hadde kastet opp. Mamma hadde skiftet på sengen og pappa hadde dusjet barnet. Vi hadde og barn som kom dagen etter at vi sendte det hjem. Ble avvist i døren. Dagen etter kom de igjen og barnet kastet opp utover frokostbordet. Noen familier fikk tre runder. Vi i barnehagen tok tak og vi var ute så og si hele dagen. Da klarte vi til slutt å bli kvitt det, og foreldre ble flinkere å holde barna hjemme.

I år har det ikke vært så gale. Men jeg har selv sittet tre ganger på do i år. Første gang jeg har blitt smittet og så tre ganger på et år. :( Vi er flink til å vaske og sprite overflater.

Anonymkode: 5d5ca...bc5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...