AnonymBruker Skrevet 29. desember 2015 #1 Skrevet 29. desember 2015 Vi bor i blokk, og naboene våre har pusset opp siden midten av juni. Mandag-lørdag mellom kl 7 og 17 er det hamring og borring og generelt bråk. De holder seg innenfor borettslagets regler om "stilletid" og de pusser aldri opp på søndager eller helligdager, så jeg har vel ingen grunn til å klage, men jeg holder på å bli gal. Jeg har vært 50% sykmeldt siden juli grunnet svangerskapskvalme, og i begynnelsen av desember ble jeg 70% sykmeldt og det skal jeg mest sannsynlig være frem til jeg går ut i permisjon. Jeg er derfor mer hjemme enn de fleste på dagtid, og hører derfor mye til dette oppussingsbråket. Jeg har sett frem til julen og litt etterlengted fred og ro, og det har jeg jo på et vis fått. De holdt på fra kl 7 til 13 på julaften, og etter det var de stille frem til 4. juledag. Med andre ord, de følger alle regler! 4. juledag var de i gang igjen, og i dag startet de på nytt kl. 7. Er det veldig urimelig av meg å mene at de burde ta litt ekstra hensyn i romjulen? Det er ikke greit å våkne kl 7 på julaften til oppussingsstøy liksom... Mener nå de kunne ventet med å sette i gang igjen til etter nyttår, slik at vi naboene hvertfall kunne fått litt fred nå i julen. Jeg gruer meg til baby kommer i mars, jeg ser for meg å være våken halve natten, for så å ikke få sove på dagen grunnet støy derfra. Vi har funnet drømmeleiligheten, så vi vil jo ikke flytte heller. Jeg har spurt på en hyggelig måte om når de ser for seg å være ferdig, men får bare svevende svar som "det tar den tiden det tar" tilbake. Jeg holder på å bli gal! Jeg skjønner heller ikke hvordan det går an å pusse opp en leilighet i over et halvt år. Som sagt burde jeg kanskje ikke klage i og med at de er stille de dagene de må, men jeg er så drittlei av å sitte å høre på dette bråket. Noen innspill? Anonymkode: b18c8...851
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2015 #2 Skrevet 29. desember 2015 Du kan da få en baby som sover hele natten og til langt på morgenen . Ta ikke sorger på forskudd. Du bor i bygg med flere leiligheter. Du bor sammen med folk. Du hører lyder. Sånn er det å bo sammen med andre. Når det gjelder opppussing, så brukte jeg 9 mnd vet du hvorfor? Jeg skulle ikke låne kr til det...m tok det forsiktig og etterhvert fult mulig og lovlig. For tiden irriterer støvsugeren til naboen meg. Hun støvsuger hver formiddag. .mor drar på møblene. Helt lovlig.... Så har vi de siden av. Jeg våkner av babyen gråter sånn er det å bo sammen med andre. Jeg er veldig trett om morgenen pga baby. Anonymkode: a7c9e...905
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2015 #3 Skrevet 29. desember 2015 Hvor stor leilighet er dette som krever så mye opp pussing? Høres litt merkelig ut både i omfang og at de pusser opp på dagtid uten å være i arbeid? Jobber de natt, så må de jo sove på dagen?? Er du sikker på at det ikke er flere enn en nabo? Og, dette er en del av det å bo i blokk, man har naboer..... Anonymkode: f0ff7...ea3
lulle Skrevet 29. desember 2015 #4 Skrevet 29. desember 2015 Jeg ville spurt på en pen hvilket tidsperspektiv de har på oppussingen. I følge den tidsperioden du beskriver bør d ha kommet et langt stykke på vei allerede. Jeg tror det kan være til hjelp for deg dersom du vet når det tar slutt. 1
Anglofil Skrevet 29. desember 2015 #5 Skrevet 29. desember 2015 (endret) 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kan da få en baby som sover hele natten og til langt på morgenen . Ta ikke sorger på forskudd. Du bor i bygg med flere leiligheter. Du bor sammen med folk. Du hører lyder. Sånn er det å bo sammen med andre. Når det gjelder opppussing, så brukte jeg 9 mnd vet du hvorfor? Jeg skulle ikke låne kr til det...m tok det forsiktig og etterhvert fult mulig og lovlig. For tiden irriterer støvsugeren til naboen meg. Hun støvsuger hver formiddag. .mor drar på møblene. Helt lovlig.... Så har vi de siden av. Jeg våkner av babyen gråter sånn er det å bo sammen med andre. Jeg er veldig trett om morgenen pga baby. Anonymkode: a7c9e...905 Klart man må forvente støy når man bor i blokk, jeg er selv vokst opp i blokk og bor nå også i blokk. Allikevel: hensyn går faktisk begge veier. Jo, de holder seg kanskje til tidene, men personlig hadde jeg nok blitt "smågal" av å bo ved siden av noen som konstant pusset opp. Å høre boring og drillingen dagen lang er tross alt noe som forårsaker litt mer støy enn tramping i gulv og smelling med dørene. Eller at man støvsuger hver formiddag. Det er virkelig ikke det samme som å høre på banking og boring 8 timer om dagen (ihvertfall etter min mening). Jeg klager generelt ikke over mine naboer og tålererer ganske mye fra mine naboer. Det skal riktignok sies at jeg er heldig og ikke har naboer som lager særlig med lyder. Jeg tenker at ønsker man et godt forhold til sine naboer går det også an å tenke på andre. Tenke at de kanskje opplever det som frusterende og fortvilende at det bankes og bråkes dag inn og dag ut, selv om man kanskje har retten på sin side. TS: Jeg hadde nok kanskje gått innom naboene og faktisk spurt dem. Eventuelt tatt det opp med styret i borettslaget, hvis dere bor i borettslag. Ikke at det nødvendigvis er slik at du kan kreve at de holder opp, men får styret mange nok klager kan det godt tenkes at styret kan bringe dette videre, om ikke annet. Det er ikke meningen at man skal pusse opp i en evighet heller når man bor i en leilighet, så stor leilighet kan de vel umulig ha? Mvh Yvonne Endret 29. desember 2015 av Yvonne 1
bib_84 Skrevet 29. desember 2015 #6 Skrevet 29. desember 2015 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor stor leilighet er dette som krever så mye opp pussing? Høres litt merkelig ut både i omfang og at de pusser opp på dagtid uten å være i arbeid? Jobber de natt, så må de jo sove på dagen?? Er du sikker på at det ikke er flere enn en nabo? Og, dette er en del av det å bo i blokk, man har naboer..... Anonymkode: f0ff7...ea3 Det er jo ikke sikkert at de gjør det selv, kanskje de leier inn folk. Litt merkelig at det tar så lang tid da... Skjønner godt frustrasjonen din ts, men har dessverre ingen gode råd.
I Grosny Skrevet 29. desember 2015 #7 Skrevet 29. desember 2015 Kanskje de har holdt på så hardt fordi de har bestemt seg for å bli ferdig til nyttår?
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2015 #8 Skrevet 29. desember 2015 Du har min medfølelse, jeg har også sånne naboer. Hvis man legger sammen alle timene de har holdt på så blir det faktisk hundrevis. Jeg begriper ikke hva som kan ta sånn tid. Her er de spesielt glad i å holde på om søndagene. I dag ble vi vekket av hamring, som forsåvidt er mindre øredøvende enn borring og sånn sett en velkommen avveksling. Jeg tok tiden, og det ble hamret tre timer i strekk. Jeg tror jeg skulle levd mange liv før jeg hadde slått inn så mange spiker. Det var seriøst ikke en pause på så mye som fem sekunder en gang i løpet av de timene. Jeg synes personlig reglene skulle vært mye strengere. Borring fra kl 7 er alt for tidlig i min bok. Her holdt de heldigvis ikke på om julaften, da tror jeg at jeg hadde klikket. Anonymkode: fa1fc...256 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2015 #9 Skrevet 30. desember 2015 Takk for svar alle sammen! Jeg er selvfølgelig klar over at man må tåle lyder når man bor i blokk, og jeg har ingen problemer med verken tramping, støvsuging og en fest i ny og ne, men det kan faktisk ikke sammenlignes med oppussingsstøy 8 timer om dagen, 6 ganger i uken. Jeg har nå vært og snakket med naboene og spurt hvor lenge de tenker å holde på, men fikk fortsatt ikke noe ordentlig svar. Får vel bare smøre meg med tålmodighet og prøve å bite frustrasjonen i meg... Tenkte også å høre litt med styret, sånn som Yvonne foreslår Anonymkode: b18c8...851
lulle Skrevet 30. desember 2015 #10 Skrevet 30. desember 2015 Jeg syns det er veldig spesielt at naboene dine ikke kunne gi deg noe mer presis pekepinn på hvor lenge de skulle pusse opp. Det bør være i deres fortjeneste også, å opprettholde et godt naboforhold og av den grunn gi løpende informasjon når et oppussingsprosjekt trekker ut så lenge og tydeligvis er svært omfattende. Personlig synes jeg arbeidet slik du beskriver det går langt utover "normal tålegrense" selv om de forholder seg til de formelle retningslinjene.
MissPierce Skrevet 30. desember 2015 #11 Skrevet 30. desember 2015 Forstår godt at du blir sliten. Det er mye mer bråk enn det som kalles normal lyd. Der jeg bodde før strammet de skikkelig inn på reglene på oppussing som bråket (hamring,spikring, borring )osv. Det kom så mye klager til styre om at det var konstant bråk i bygget, da det alltid var noen som pusset opp. Det var 50 små leiligheter på 18-35kvm fordelt på 5 etasjer. Å siden det var en gammel bygård, så var det veldig lytt. Mye gjennomtrekk i ut og inn flytting. Så der ble det bestemt at det kun var lov å pusse opp man-fre fra 9-20 i max 2mnd. Før man måtte ha en pause på 4 mnd. Dette var da oppussing som støyet unormalt. Det skulle også være stiller fra kl.22-08. Igjen fordi at det var så lytt.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2015 #12 Skrevet 30. desember 2015 1 time siden, lulle skrev: Jeg syns det er veldig spesielt at naboene dine ikke kunne gi deg noe mer presis pekepinn på hvor lenge de skulle pusse opp. Det bør være i deres fortjeneste også, å opprettholde et godt naboforhold og av den grunn gi løpende informasjon når et oppussingsprosjekt trekker ut så lenge og tydeligvis er svært omfattende. Personlig synes jeg arbeidet slik du beskriver det går langt utover "normal tålegrense" selv om de forholder seg til de formelle retningslinjene. Synes det er spesielt selv, og jeg merker at jeg blir irritert når de ikke evner å gi meg et ordentlig svar. De sier bare at det er mye å gjøre, og at de holder på til de blir fornøyde. Skal prate med styret til uken, kanskje de får et svar Anonymkode: b18c8...851
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå