AnonymBruker Skrevet 29. desember 2015 #1 Skrevet 29. desember 2015 Da va juleferien hjemme overstått, og jeg er tilbake på studiestedet. Spørsmålet jeg sitter igjen med er om jeg rett og slett må kutte kontakten med min mor ned til det strengt nødvendige. Julen har vært vanskelig de seneste årene pga. en dysfunksjonell dynamikk innad i familien. Det er nok mange faktorer med her, men jeg vil påstå at hun er en av de største. Det er krangling, små stikk, "synd på meg"-kommentarer, baksnakking av andre familiemedlemmer o.l. hele året gjennom, men det merkes mest i julen når alle er samlet under samme tak. Alt gikk fint første dagen. Vi hadde en diskusjon om røyking sent på kvelden julaften (hun og nye samboer røyker inne under vifta), og etter det var hun småsur, svarte kort og tok ikke intitiativ til noe. Det må sies at disse diskusjonene er på et så barnslig nivå at det blir vanskelig å forholde seg til det. Hun går konsekvent inn i offerrollen, er urasjonell og ikke i stand til å reflektere og kan lire av seg det utroligste. I tillegg er hun så utrolig uvitenskapelig, og at passiv røyking er farlig fnyser hun bare av. Hun kan også finne på å si at ingen av oss hadde brydd seg om hun døde. Etter de hadde gått et par dager med å røyke på verandaen, etterlyste hun skryt for dette. Da jeg sa at det så jeg på som en selvfølge at man ikke utsetter gjestene sine for helsefare, svarte hun med å si at jeg aldri sa noe positivt å si om henne. Dette er en dame på snart 60.. I tillegg tar hun alt som et angrep på seg selv og hennes evner. Det skal tvangskoses. Selv om hun såvidt gir respons når man prøver å få i gang en samtale, blir hun sur hvis man tilbringer for mye tid ute av stuen. Eller hvis man er ute med venner, selv om hun selv er på timeslange middager med familien til samboeren. Spiser du ikke hjemmelaget rull til alle måltider eller har med eget grovbrød fordi du blir oppblåst av rundstykker bakt på hvitt mel og egg, så er det også et angrep. Da er ikke hennes mat god nok. Hun ringte også for å kjefte på min far, da lillesøsteren min ønsket å sove hos han 1/7 netter. Etter røykediskusjonen vår nektet hun å låne meg bilen sin, som jeg tidligere på dagen hadde spurt om for å få kjøre til faren min på besøk. Jeg kjenner bare at jeg har fått nok. Hun ødelegger julen for meg, og gjør at det å komme hjem ikke blir noen god opplevelse. Jeg tenker at jeg er voksen nå, og har det strengt tatt bedre når kontakten mellom oss er på et minimum. Hun spiser meg opp! Noen flere som sliter med forholdet til moren sin? Anonymkode: d6638...d32
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2015 #2 Skrevet 29. desember 2015 Folk må da få lov til å røyke under vifta i sitt eget hjem? Hvorfor skal du bestemme dette? Anonymkode: 30bc0...cb3 5
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2015 #3 Skrevet 29. desember 2015 Selv om det er under vifta, er det mye som siver ut i rommet, og dermed utsettes gjester for passiv røyking. Jeg behøver vel ikke påpeke at dette er farlig. I tillegg gir det en kvalmende sneiplukt. Anonymkode: d6638...d32 2
Lou Salome Skrevet 29. desember 2015 #4 Skrevet 29. desember 2015 Høres ut som du kan kutte kontakten til et minimum, men et par dager i julen er nok dessverre minimum. Nå er det et år til neste gang, og du har nok kommet deg til da. 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2015 #5 Skrevet 29. desember 2015 Jeg har svært lite kontakt med min mor. Tilbringer ikke tid med henne i julen, med unntak av en kaffe noen dager før for å utveksle gaver. Det er mange måter å ha et mor-datter-forhold på. Det er lov å velge selv. For meg, koster forholdet meg mer enn det gir meg. Dessverre. Gjør det som føles riktig for deg. Anonymkode: 71ee6...87d
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2015 #6 Skrevet 29. desember 2015 Dette er tross alt hennes hjem. Enig med deg i at hvis dette plager deg så kan de gå ut, og ja. da fortjener de skryt for deg. Jeg er allergisk mot enkelte ting, og jeg passer på og gi mye positiv tilbakemelding til de som tar hensyn. Du virker litt steil selv også. Anonymkode: e75e0...420 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2015 #7 Skrevet 29. desember 2015 Har vi samme mor? Anonymkode: a857d...f34
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2015 #8 Skrevet 29. desember 2015 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Selv om det er under vifta, er det mye som siver ut i rommet, og dermed utsettes gjester for passiv røyking. Jeg behøver vel ikke påpeke at dette er farlig. I tillegg gir det en kvalmende sneiplukt. Anonymkode: d6638...d32 Spiller ingen rolle. Hun kan gjøre som hun vil i sitt hjem. Anonymkode: bcc06...ac3 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2015 #9 Skrevet 30. desember 2015 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Har vi samme mor? Anonymkode: a857d...f34 Haha, det kan godt tenkes. Jeg gir ikke ros for at hun etter flere ønsker fra familien kledde på seg og gikk ut. De aller fleste tar det vel som en selvfølge at man utsetter ikke barn og barnebarn for passiv røyking. Anonymkode: d6638...d32
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå