Gå til innhold

Julen er ikke så hyggelig for meg! Andre i samme situasjon?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg syns ikke julen har vært så hyggelig hittil, og jeg merker jeg er mer sliten nå enn i begynnelsen av ferien. Å være sammen med familien sliter meg helt ut. Jeg har en frekk bror som sier sarkastiske og frekke ting (det er bare sånn han er), svoger som ruller med øynene og overser meg litt i blant, barn som skriker og roper, rot og kaos, ingen som rydder, etc. Jeg er forsiktig som person, er stille og tenkende, tar ikke stor plass og liker ikke å krangle, være nedlatende og hevde meg, men det er mange i familien min som gjør det, og jeg merker at jeg tar litt avstand fra flere i familien, holder meg unna og går bort, da jeg oppfatter at noen er amatører som har altfor sterke meninger om ting. Jeg tilbringer i hvert fall 2-3 timer på rommet mitt hver dag, for jeg orker bare ikke familiedynamikken. Men det er trist når jeg tenker på det, julen skal jo være en tid familien samler seg og koser seg sammen, og det virker som at flere gjør det, det legges ut familiebilder og koselig statuser på Facebook. Jeg er bare så utrolig lei og gleder meg til å reise tilbake til studenthybelen min.... :(

Anonymkode: 57798...3a8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har det som deg. Håper jeg en gang klarer å stifte familie hvor ting fungerer "som det skal". 

Anonymkode: 6cc33...edd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste år drar du på ferie alene istede! Særlig som student synes jeg julen handler om å kose seg og slappe av, med eller uten familie. Da kan man lade opp til et nytt semester. Det kan vel og hende at noen venner også vil gjøre noe annet enn å være med familien eller noen studievenner er interessert i å bli i studentbyen over julen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg litt igjen, ja. Syns jula er mer mas enn hygge, og bruker minst mulig tid med familien. Må du være der så lenge, eller kan du dra tidligere? :klem: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har det som deg. Håper jeg en gang klarer å stifte familie hvor ting fungerer "som det skal". 

Anonymkode: 6cc33...edd

Det håper jeg også. Har noe på gang med en medstudent og for ham er familie noe av det viktigste i livet, og jeg tenker ofte, spesielt nå i julen, hva han tenker om at jeg ikke har et lite godt forhold til familien som han har. 

34 minutter siden, funginger skrev:

Neste år drar du på ferie alene istede! Særlig som student synes jeg julen handler om å kose seg og slappe av, med eller uten familie. Da kan man lade opp til et nytt semester. Det kan vel og hende at noen venner også vil gjøre noe annet enn å være med familien eller noen studievenner er interessert i å bli i studentbyen over julen?

Det høres fristende ut, men det er ganske trist å være alene i julen, så derfor reiser jeg hjem. Det er ikke slik at jeg ønsker å være alene i julen, men jeg føler meg utilpass sammen med familien. Jeg har vært trist i noen dager, og i dag, etter en frekk kommentar fra min bror, er jeg nedfor. Det er jo ikke slik julen skal være. Alle mine medstudenter, venner og bekjente reiser hjem til familien, legger ut koselige bilder-og statuser, det virker som de har en god atmosfære hjemme, noe som gjør meg litt trist, siden det ikke er sånn for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, funginger skrev:

Begynte å tenke at det kanskje er en god ide, å reise til Londen f.eks., shoppe, gå ut og spise og hilse på nye mennesker... Det høres ikke altfor ille ut. Kanskje jeg gjør det neste år :) Må nevne at jeg har et svært godt forhold til foreldrene mine, men det er søsken og svigersøsken som ødelegger julen for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil og minne om at flere av Sjømannskirkene arrangerer julemiddag, så det kan jo være verdt å sjekke. Kan være like hyggelig det og da er du jo ikke alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Doge skrev:

Jeg kjenner meg litt igjen, ja. Syns jula er mer mas enn hygge, og bruker minst mulig tid med familien. Må du være der så lenge, eller kan du dra tidligere? :klem: 

Det er mas ja, og det er ikke hyggelig å være sammen med folk som sprer dårlig energi. Jeg holder en del for meg selv i julen, men samtidig får jeg dårlig samvittighet, men jeg klarer bare ikke å tilbringe så mye tid med mennesker som kommer med nedsettende kommentarer. Søster og svigerbror skulle reise hjem i dag, men de har nå bestemt seg for at de skal være her til nyttårsaften. Dårlige nyheter for meg, for jeg skal ikke tilbake før 6. jan., har bestilt billetter og disse kan ikke endres. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det er mas ja, og det er ikke hyggelig å være sammen med folk som sprer dårlig energi. Jeg holder en del for meg selv i julen, men samtidig får jeg dårlig samvittighet, men jeg klarer bare ikke å tilbringe så mye tid med mennesker som kommer med nedsettende kommentarer. Søster og svigerbror skulle reise hjem i dag, men de har nå bestemt seg for at de skal være her til nyttårsaften. Dårlige nyheter for meg, for jeg skal ikke tilbake før 6. jan., har bestilt billetter og disse kan ikke endres. :(

Hvordan skal jeg komme meg gjennom julen? Jeg er bare så lei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Begynte å tenke at det kanskje er en god ide, å reise til Londen f.eks., shoppe, gå ut og spise og hilse på nye mennesker... Det høres ikke altfor ille ut. Kanskje jeg gjør det neste år :) Må nevne at jeg har et svært godt forhold til foreldrene mine, men det er søsken og svigersøsken som ødelegger julen for meg.

Da er det gøyest hvis du kan kjenne noen der fra før. Eller så blir du jo "bare" turist på en måte, men det er jo sikkert morsomt det også. Kan jo se om du treffer noen du kan hilse på, kan være interessant, kan være kjedelig. Skulle til Roma og husker ikke, en anna by og byene var ryddet for folk. Drit kjedelig. Ikke en kjeft å hilse på eller være med.

Anonymkode: e0604...bf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, funginger skrev:

Vil og minne om at flere av Sjømannskirkene arrangerer julemiddag, så det kan jo være verdt å sjekke. Kan være like hyggelig det og da er du jo ikke alene.

Jeg er ikke religiøs, men det høres koselig ut. Regner med at det er en sjømannskirke i London også. Det skal jeg huske på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Usj! Så Teit! Er det ingen måter å komme seg bort på der du er nå? Ringe en venn? :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er ikke alt på FB sant. Mange deler den perfekte julen de ØNSKER folk skal se at de har, ikke at det krangles, overstadig berusa voksne, drittunger som hyler og er misfornøyd med å ikke få alt de peker på og alt slikt piss vi vet skjer i alle hjem. Så ikke mål en opp mot hva folk poster på FB. Jeg poster eksempel selv hvor hyggelig det var å jobbe i jula, ikke at 95% av familien ikke vil vite av meg fordi jeg ikke er "fin nok" i deres øyne. 

For det andre gjør ting du har lyst til i jula. Familie kan man ikke velge, venner kan man. Feire med de i stede, reis utenlands, dra på et høyfjellshotell og stå på ski, ligg på en strand, what ever du har lyst til. 

Jul er med så mye konflikter og problemer at jeg undres over hvorfor folk feirer det. Det er endeløs klaging fra den første julepynten dukker opp i butikkene, til godt inn i det nye året... 

Anonymkode: 562c7...5cd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Julen var ikke så hyggelig for meg heller! Var hjemme hos mine foreldre i to uker, og nå når jeg endelig kom hjem til meg selv igjen er jeg helt utslitt. Tvangssosialisering hele tiden, for "julen er jo så hyggelig". Slekt som roper når de prater, unger som hyler og skriker, mamma som klager over at hun egentlig ikke liker julen osv..Og så meg da, som sitter for meg selv og observerer alle de andre. Vurderer å jobbe hele neste jul, slik at jeg har en unnskyldning til å ikke feire sammen med dem.

Jeg skulle ønske jeg likte jul, typen min eeelsker jul, og har mast om hvor mye han gleder seg i over en mnd. Jeg føler meg som grinchen som helst skulle ønske jeg kunne spolt gjennom disse ukene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...