Gå til innhold

Det å holde øyekontakt med de man snakker med

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så, jeg som alle andre har jo lært at jeg skal holde øyekontakt med de jeg snakker med, men problemet er at jeg blir så obs på at jeg skal holde denne øyekontakten og at de stirrer tilbake i mine øyne, at jeg mister litt av fokuset på det jeg faktisk skal si og det de sier. Jeg vil jo ikke bli oppfattet som uærlig, usikker osv, kan man "komme unna" med å se litt i øynene, litt til sides, for så tilbake igjen, uten å virke usikker? Noen flere som har det slik? 

Anonymkode: 94fb9...8fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest supernova_87

Jeg har det også sånn, men jeg tror ikke det er noe andre legger særlig merke til, så jeg vil driste meg til å si at du ikke trenger å tenke på det. Det skal godt gjøres å ikke være innafor på blikk-kontakten, da må du enten stirre, eller være veldig unnvikende. 

Har du andre symptom på en autismespekterforstyrrelse, er det noe du har vurdert/tenkt på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Rainstorm skrev:

Jeg har det også sånn, men jeg tror ikke det er noe andre legger særlig merke til, så jeg vil driste meg til å si at du ikke trenger å tenke på det. Det skal godt gjøres å ikke være innafor på blikk-kontakten, da må du enten stirre, eller være veldig unnvikende. 

Har du andre symptom på en autismespekterforstyrrelse, er det noe du har vurdert/tenkt på? 

Er nok sikkert jeg som blir mest stresset av det ja. Vet ikke hva de symptomene er, men er ganske sikker på at jeg ikke har autisme. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er nok sikkert jeg som blir mest stresset av det ja. Vet ikke hva de symptomene er, men er ganske sikker på at jeg ikke har autisme. 

Nei, det var jo litt sært av meg å spørre om det. 

Det er kanskje slik at du har blitt så oppmerksom på det, og nå tenker du på akkurat det med blikk-kontakten hele tiden. Jeg tror i alle fall at det skal ganske mye til før noen legger merke til om andre er dårlig på blikk-kontakt. Har også hørt et tips om å se på øyevippene deres, eller bryna i stedet for, da blir det ikke like intenst som hvis man stirrer inn i øynene. Hvis det er som at du på en måte har fått dette med øyekontakt "på hjernen" så ville jeg prøvd å minne meg selv på at det er noe som er i hodet mitt, det er noe jeg stresser med, og ikke noe alle andre vurderer. Det ligger mye i det de sier at "folk flest er mest opptatt av seg selv". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Rainstorm skrev:

Nei, det var jo litt sært av meg å spørre om det. 

Det er kanskje slik at du har blitt så oppmerksom på det, og nå tenker du på akkurat det med blikk-kontakten hele tiden. Jeg tror i alle fall at det skal ganske mye til før noen legger merke til om andre er dårlig på blikk-kontakt. Har også hørt et tips om å se på øyevippene deres, eller bryna i stedet for, da blir det ikke like intenst som hvis man stirrer inn i øynene. Hvis det er som at du på en måte har fått dette med øyekontakt "på hjernen" så ville jeg prøvd å minne meg selv på at det er noe som er i hodet mitt, det er noe jeg stresser med, og ikke noe alle andre vurderer. Det ligger mye i det de sier at "folk flest er mest opptatt av seg selv". 

Ja, det er sant, prøver jo å fokusere på det den andre sier, men så begynner hodet "hold blikket, hold blikket", og plutselig virker det som en teit stirre-konkurranse. Om jeg ser på brynene tror jeg folk blir å se det når jeg er nært de, men skal forsøke det øyevippe-trikset.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, NasseNøff skrev:

Jeg sliter med å holde øyekontakten, på grunn av angst (ifølge psykologen). I mange, mange år har jeg blitt terpet på dette av foreldrene mine, familie og lærere. Så nå prøver jeg for å virke "frisk". For å skjule at jeg har angst. 
Jeg fokuserer på munnen, og går imellom øynene og munnen. 

Synes det er jævlig å må holde øyekontakt med folk. 

Før så skjulte jeg munnen min med hånden, og så ned. Altså ser ned på hånden min mens jeg har den foran munnen. Fiklet så mye med leppene mine at jeg hadde kronisk sår en periode. Det var min måte å få et "avbrekk" fra å holde øyekontakt. Holdt øyekontakt i få sekunder bare, så de merket fort at jeg ikke var "normal" :P
Da jeg var veldig ung (barnehagen og barneskolen) da brukte jeg å gni meg mye i øynene, for å skjule at jeg ikke holdt øyekontakt. Var så ille at mamma tok meg med til legen for å sjekke øynene mine :sjenert:  

Nå så veksler jeg mellom munn og øyne. Teller til 5 når jeg ser på munnen, 10 når jeg ser i øynene. 
Teller ikke lengre da, for rytmen sitter som støpt inni meg, så jeg trenger ikke å telle lengre. I starten brukte jeg fingrene, slik at jeg slapp å "tenke", hadde hånden i lommen og telte med fingrene. 

Går litt bedre nå, men blir fortsatt stresset av å må holde øyekontakten for lenge.
Så jeg går tilbake til gamle vaner, som det å gni meg i øynene og fikle med ting. Men prøver å ikke gjøre det. 
Hadde en periode med mye angst, da så jeg på venstre øre, mellom øynene, høyre øre også munnen. Gikk i en sirkel på en måte. Tror ikke det er ett godt tips, for folk forsto med en gang at det var noe galt med meg. For øynene våre møttes aldri.
Det som er svartet ut over, det er mitt beste tips, funket for meg. Psykologen kommenterte det, fordi hun fant en rytme i hvordan jeg beveget blikket mitt. Da jeg forklarte henne hvorfor og hva jeg gjorde så sa hun at det var kjempe smart, og at jeg må fortsette med det. Hun noterte det ned og sa at det tipset skulle hun gi videre til de som trenger det. Så kanskje det hjelper deg også? :vetikke:
Det å lese på munnen viser at du er interessert, og ønsker å få med deg hva andre personen sier (Ifølge psykologen), så det er ikke negativt ihvertfall... 

Men, hvis jeg sitter nært en person, ser h*n i øynene og så ser ned på munnen og gjentar, er det ikke det folk gjør når de vil kysse noen?! Mangler bare at jeg fukter leppene og plutselig får jeg et smask på truten  :overrasket:  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en person som har null problem med å se andre inn i øynene. Til tider litt for lenge... Øyekontakt kan brukes til så mangt og overdreven øyekontakt kan oppfattes som f.eks flørting eller aggressivitet alt etter setting. Velger derfor å være litt bevisst på hvor lenge jeg holder andres blikk i visse situasjoner. Helt normalt å se bort innimellom. Når jeg snakker med folk så oppfatter jeg ikke det at dem ser ned eller bort som et tegn på at de er usikre eller lyver. Men lite eller ingen øyekontakt gjør at jeg reagerer. Dersom du er flink å se folk i øynene til vanlig så er mitt råd å ikke tenke for mye på det. Slapp av og la blikket vandre litt innimellom...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ISeeYouCreep
AnonymBruker skrev (På 29.12.2015 den 1.20):

Men, hvis jeg sitter nært en person, ser h*n i øynene og så ser ned på munnen og gjentar, er det ikke det folk gjør når de vil kysse noen?! Mangler bare at jeg fukter leppene og plutselig får jeg et smask på truten  :overrasket:  

w

Endret av Nasse Nøff ❤
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes også dette er veldig veldig vanskelig. Hadde ikke noe problemer rundt det før men blitt sånn de siste par årene at jeg føler meg frekk og at den andre syns jeg er uinteressert og falsk om jeg ser vekk, og ender opp med å stirre, ofte ganske lenge og intenst. Som igjen gjør at jeg sitter å tenker at nå syns den andre at jeg er rar men jeg tør ikke se vekk i frykt for at den andre blir støtt av at jeg da ikke følger med på en måte..

Jeg har prøvd å legge merke til øyekontakt vanene til andre og merker at de fleste faktisk ser mest vekk når de snakker eller lytter, de ser rundt i rommet eller ned på et eller annet, lar blikket vandre, men på en ganske naturlig måte. Hvis jeg prøver å gjøre det samme så føler jeg at det blir veldig unaturlig og nesten presset frem "nå ser jeg på stolen, oi nå har det gått 5 sekunder nå må jeg forte meg å se på noe annet så jeg begynner å se på hendene mine på bordet i stedet" altså det blir veldig stressende men det er kanskje en del av dette som går under sosial angst jeg vet ikke.. Men å vite hvor mye øyekontakt som er vanlig og som den andre er komfortabel med og hva som oppfattes naturlig og hverken for intenst eller for frekt er blandt det vanskeligste jeg vet. 

Anonymkode: ec74a...46a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mer spenning i hverdagen :laugh: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syntes også dette er veldig veldig vanskelig. Hadde ikke noe problemer rundt det før men blitt sånn de siste par årene at jeg føler meg frekk og at den andre syns jeg er uinteressert og falsk om jeg ser vekk, og ender opp med å stirre, ofte ganske lenge og intenst. Som igjen gjør at jeg sitter å tenker at nå syns den andre at jeg er rar men jeg tør ikke se vekk i frykt for at den andre blir støtt av at jeg da ikke følger med på en måte..

Jeg har prøvd å legge merke til øyekontakt vanene til andre og merker at de fleste faktisk ser mest vekk når de snakker eller lytter, de ser rundt i rommet eller ned på et eller annet, lar blikket vandre, men på en ganske naturlig måte. Hvis jeg prøver å gjøre det samme så føler jeg at det blir veldig unaturlig og nesten presset frem "nå ser jeg på stolen, oi nå har det gått 5 sekunder nå må jeg forte meg å se på noe annet så jeg begynner å se på hendene mine på bordet i stedet" altså det blir veldig stressende men det er kanskje en del av dette som går under sosial angst jeg vet ikke.. Men å vite hvor mye øyekontakt som er vanlig og som den andre er komfortabel med og hva som oppfattes naturlig og hverken for intenst eller for frekt er blandt det vanskeligste jeg vet. 

Anonymkode: ec74a...46a

Mhm, ja, det er vel sant det du sier her, de fleste lar blikket vandre naturlig. Men, så er det også de som aldri slipper blikk-kontakten, og da føler jeg at jeg kan ikke være den første som gjør det.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Doge skrev:

Mer spenning i hverdagen :laugh: 

Ja, nettopp, du får teste det ut og gi tilbakemeldinger her på kg :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er syk deprimerende å stirre inn i øyenne til folk pga folke r....sykt deprimerende stort sett. mm. så unngå det om du kan. du kan også få styggestirren ak ka the evil eye på folkemunne. mm ze evil EYE. så PASS DEG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, cherry blossomed. gone. skrev:

Er syk deprimerende å stirre inn i øyenne til folk pga folke r....sykt deprimerende stort sett. mm. så unngå det om du kan. du kan også få styggestirren ak ka the evil eye på folkemunne. mm ze evil EYE. så PASS DEG!

Folk er sykt deprimerende stort sett? evil eye? huh? Det er ikke snakk om å stirre fremmede folk ned, bare holde øyekontakt med de jeg skal og må snakke med i ulike sammenhenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja bare pass deg så du ikke får styggestirren da. den kan komme. spørs hvor du ferdes. Ville passet meg. Sykdommer på sinnet kan smitte gjennom øyekontakt tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 minutter siden, cherry blossomed. gone. skrev:

ja bare pass deg så du ikke får styggestirren da. den kan komme. spørs hvor du ferdes. Ville passet meg. Sykdommer på sinnet kan smitte gjennom øyekontakt tom.

Ingen fare, skal ta på meg solbriller så ingen ser hvor jeg ser. :briller2: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja så fint da. gå med de når du skal treffe disse menneskene som du har problemer med å ha øyekontakt med?

Anonymkode: 0e0e3...a00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fremstår helt klart som usikker. Jeg hater å stirre folk i øynene. Liker ikke at folk nistirrer på meg heller når jeg snakker. Ser ofte rundt meg. 

Anonymkode: 8e065...ac0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips jeg har fått, er å se på et punkt mellom øyebrynene eller midt i panna, i stedet for selve øynene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...