Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi planlegger å starte prøvingen til sommeren. Da er jeg ferdig utdannet. Sannsynligheten for å få seg jobb i Stavanger i disse dager er liten, og vi har derfor sett på muligheten for at jeg melder meg opp til et studie for å få foreldrestipend. Men, jeg har en deltidsjobb ved siden av studiene, og vil fortsette her så lenge jeg kan. Får jeg da foreldrestipend fra lånekassen og foreldrepenger fra Nav på grunnlag av denne jobben, i tillegg til at mannen min mottar foreldrepenger? Det er så mye å sette seg inn i, så jeg håper at noen kan forklare meg kort og greit! :blomst:

Anonymkode: e3376...66d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og jeg blir altså forvirret...selv om forsvirret hørtes passende ut det også!

Skrevet

Alt for liten info til å gi deg noe klokt svar. Men du kan drømme om å få foreldrepenger fra to instanser. Jobb og tjen opp rettigheter før du planlegger å lage barn. 

Anonymkode: 65c99...fa4

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alt for liten info til å gi deg noe klokt svar. Men du kan drømme om å få foreldrepenger fra to instanser. Jobb og tjen opp rettigheter før du planlegger å lage barn. 

Anonymkode: 65c99...fa4

Hva i alle dager er det som har bitt deg?

Jeg jobber jo, deltid ved siden av studiene. Hvis du ikke har noe klokt å komme med så kan du la vær å svare.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Skjønte ikke helt hva du mente angående foreldrepenger lånekassen hvis du skal begynne prøvingen ETTER ferdig utdannelse (red: ser nå at du planlegger å melde deg opp på studie)

Vet at du kan få foreldrepenger fra lånekassen i en kort periode etter endt utdannelse. Ei venninne fødte i juli, men valgte å søke seg videre inn på et studie (som hun overhode ikke planla å begynne på), for så å ta permisjon fra skolen det ene året. Dermed fikk hun foreldrepenger fra lånekassen det året hun var hjemme i permisjon.  Hun hadde i tillegg jobbet ved siden av skolen og fikk derfor også foreldrepenger derifra. Vet at hun kom godt ut av dette. Men er likevel skummelt, og en må kalkulerer nøye akkurat dette. Mannen får jo foreldrepenger fra SIN jobb igjen, og er uavhengig av deg så lenge du har rett på noe foreldrepenger

Jeg var ferdig utdannet i juni,ble selv gravid i august, og rakk akkurat å jobbe inn de 6 av 10 månedene man må jobbe for å ha rett til foreldrepenger.  Du bør skaffe deg en jobb, uansett hva slags type, og jobbe så mye som mulig så lenge formen tillater det :)

Endret av BlondieKeiko
Skrevet

Hei!

Gratulerer med avgjørelsen :)

Dersom du er student og får barn (slik du planlegger) får du omtrent samme sum fra Lånekassen som du pleier å få når du studerer. Du kan i tillegg ha rett til foreldrepenger fra jobben din. For å få det må du ha tjent over en viss sum over så og så lang tid før fødselen. Slik jeg har forstått det, bestemmer dette også om mannen din har rett på foreldrepenger, så pass på at du tjener nok før du skal søke om permisjon, hvis mannen din også ønsker betalt fødselspermisjon! :)

Hvis du får foreldrepenger fra nav og Lånekassen, teller det som at du tar ut permisjon fra en vanlig jobb, så dersom dere er hjemme samtidig bruker begge to av ukene dere har til rådighet. (Du kan faktisk fortsette å studere og ta eksamen selv om du får foreldrepenger hvis du vil det :)) Men dersom du melder deg opp til et studie, får vanlig studielån, og unnlater å møte til eksamen vet jeg ikke helt hva som skjer. Du får vel hvertfall ikke omgjort deler av lånet til stipend. 

Jeg garanterer ikke at dette er riktig, det er bare slik jeg har forstått det, så sjekk  laanekassen.no og nav.no. De forklarer det ganske greit :) 

Husk at det kan ta litt lenger tid enn man tror å bli gravid, da! :) 

Håper dette var til hjelp :)

Anonymkode: 67ee7...194

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...