Florence Skrevet 29. desember 2015 #21 Skrevet 29. desember 2015 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Har man ikke bytterett? Jeg vet at man ikke har returrett, men jeg trodde det å bytte var greit? Anonymkode: ebfff...007 Det å bytte går som regel greit fordi butikkene vil yte god service, men bytterett har man som konsumer ikke.
Sugar&Spice Skrevet 29. desember 2015 #22 Skrevet 29. desember 2015 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk en elektrisk artikkel i julegave i år, og var innom butikkkjeden der den var kjøpt for å få byttet den i en annen farge. Da jeg kom til kassen (i en rimelig hektisk butikk), fikk jeg god hjelp av ei kundebehandler som var blid som en sol. Selvfølgelig skulle jeg få bytte produktet i en annen farge! Idet hun slår inn varen, sier hun at produktet jeg har fått var på kampanje før jul til den og den prisen, så derfor måtte jeg betale mellomlegget på 100 kroner for å få med meg samme produkt i en annen farge hjem. Da sa jeg at jeg synes det var litt spesielt å måtte betale penger for å bytte julegaven sin, og at jeg derfor ikke var interessert i å bytte den lenger. Da ble hun satt ut, og begynte å snakke om at hun da måtte ta retur, hun visste ikke hva som da kom til å skje på kassen på slutten av dagen, osv osv. Til slutt ble hele situasjonen (med ca. 15 personer bak meg i kø, en kollega av henne som nektet å hjelpe til) lettere hysterisk, og jeg gikk til slutt med å betale mellomlegget så jeg kom meg ut derfra. 1. Er det vanlig at butikker krever mellomlegget på julegaver som var kjøpt til kampanjepris? Jeg forstår godt at jeg måtte ha betalt noe hvis jeg skulle ha noe til en annen verdi, men produktet jeg forlot butikken med var av akkurat samme type og verdi, bare i en annen farge. Og det er for all del ikke hundrelappen det står på her, jeg synes bare dette var litt spesielt. 2. Er jeg urimelig? Anonymkode: c545e...97a 1. Ja. Det er helt normalt. 2. Ja, du er urimelig. Jeg skjønner godt at det er kjipt, selvfølgelig, og det skjønner vel de i butikken også. Men det betyr ikke at de kan ta inn en vare som ble kjøpt for 599, og gi vekk en vare til 699. Man kan som butikk vurdere om man ville vunnet i lengden på å være alright med kundene sine(raus på bytter), enn å være strenge på en skarve hundrelapp. Men det er jo ikke opp til kundene å vurdere. Da får man som kunde heller gå et sted de er mer rause på byttesituasjoner. 1
QueenOfTheSidewalk Skrevet 29. desember 2015 #23 Skrevet 29. desember 2015 Send melding til dem på facebook, der får du iallefall enten bekreftelse eller beskjed om at det var en feil. Det nytter ikke å spørre folk her.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2015 #24 Skrevet 29. desember 2015 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er vanskelig for meg å vite hva som har vært på kampanje, da det ikke stod på nettsidene, ei heller står på byttelapp eller på selve varen. Skal de allikevel bytte varen for meg (som de jo gjør, selv om jeg er fullstendig klar over at dette er "god service"), så synes jeg det er smålig at de ikke kan gi meg samme produkt i en annen farge. Litt småkjip måte å tjene en hundrelapp på, på forbrukers bekostning. Takk for svar! TS Anonymkode: c545e...97a Skal v snakke om smålighet, så er det enda mer smålig av deg å ikke like fargen på en elektronisk dings, telefon, kanskje? Enn det er av butikken å ta et mellomlegg for byttet. Butikke kunne nektet deg å bytte. Forresten, overskriften din er ikke talende for innholdet, bytterett er ikke en rettighet man har, men en service fra butikkene for å få fornøyde kunder. Noen er konstant misfornøyde uansett hva de får av service..... Anonymkode: fe882...397
QueenOfTheSidewalk Skrevet 29. desember 2015 #25 Skrevet 29. desember 2015 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Skal v snakke om smålighet, så er det enda mer smålig av deg å ikke like fargen på en elektronisk dings, telefon, kanskje? Enn det er av butikken å ta et mellomlegg for byttet. Butikke kunne nektet deg å bytte. Forresten, overskriften din er ikke talende for innholdet, bytterett er ikke en rettighet man har, men en service fra butikkene for å få fornøyde kunder. Noen er konstant misfornøyde uansett hva de får av service..... Anonymkode: fe882...397 Når man har en lapp der det står bytterett, er det bytterett.
Gjest Sisti Skrevet 29. desember 2015 #26 Skrevet 29. desember 2015 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal v snakke om smålighet, så er det enda mer smålig av deg å ikke like fargen på en elektronisk dings, telefon, kanskje? Enn det er av butikken å ta et mellomlegg for byttet. Butikke kunne nektet deg å bytte. Forresten, overskriften din er ikke talende for innholdet, bytterett er ikke en rettighet man har, men en service fra butikkene for å få fornøyde kunder. Noen er konstant misfornøyde uansett hva de får av service..... Anonymkode: fe882...397 Byttelapp = bytterett.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2015 #27 Skrevet 29. desember 2015 4 minutter siden, Evilposelos skrev: Når man har en lapp der det står bytterett, er det bytterett. Denne tråden viser hvordan kundene i butikker mener de har alle rettigheter, mens butikkene bare skal føye seg etter enkelte kunders merkelige krav helt på siden av enhver lov og sunn fornuft! Sutretråd for misfornøyde julegavemotakere! Anonymkode: fe882...397 2
QueenOfTheSidewalk Skrevet 29. desember 2015 #28 Skrevet 29. desember 2015 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Denne tråden viser hvordan kundene i butikker mener de har alle rettigheter, mens butikkene bare skal føye seg etter enkelte kunders merkelige krav helt på siden av enhver lov og sunn fornuft! Sutretråd for misfornøyde julegavemotakere! Anonymkode: fe882...397 Du passer ikke i yrket når du har behov for å jekke ned kunder. Om man har en byttelapp og ønsker en annen farge, skal man selvfølgelig få det. Hadde man ikke hatt byttelapp hadde det vært noe helt annet. Da har man ikke krav på det nei.
Gjest Sisti Skrevet 29. desember 2015 #29 Skrevet 29. desember 2015 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Denne tråden viser hvordan kundene i butikker mener de har alle rettigheter, mens butikkene bare skal føye seg etter enkelte kunders merkelige krav helt på siden av enhver lov og sunn fornuft! Sutretråd for misfornøyde julegavemotakere! Anonymkode: fe882...397 Hæ? Det er da ikke et merkelig krav av en kunde å kreve at butikken oppfyller sine skriftlige lovnader? Når butikken selv, helt frivillig, velger å GI kunden bytterett, så er det ikke kravstort av kunden å forvente/kreve at denne RETTEN da gjelder. Det er jo bare for butikken å LA VÆR å gi rettigheter til kundene sine hvis de syns det er så forbanna kravstort av kundene å lese det som står på lappen. Man kan ikke gi kundene ekstra service og så syte for at kundene vil benytte seg av den, det blir litt vel sytete fra butikkens side. Det er ikke på siden av loven å kreve at butikken oppfyller de rettigheter den selv har valgt å gi kunden, attpåtil skriftlig. Når butikker lover mer enn loven krever, så er de forpliktet til å oppfylle dette. Som med garantier - gir butikken garanti på en vare er de lovlig sett forpliktet til å holde denne garantien, selv om loven i utgangspunktet ikke krevde garantien. Liker man det ikke får man holde seg unna business!
Gjest Raindrops Skrevet 29. desember 2015 #30 Skrevet 29. desember 2015 (endret) Der jeg jobber er jeg 99% sikker på at du hadde sluppet mellomlegget i dette tilfellet, men jeg hadde ringt daglig leder og sjekket det der og da om jeg skulle vært sikker. Ser imidlertid ingen grunn til at det ikke skulle være greit, butikken taper ingenting, men vinner på god kundeservice. Endret 29. desember 2015 av Raindrops
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2015 #31 Skrevet 29. desember 2015 Her er det mange som ikke forstår konseptet bytterett. Ts har bytterett. Dette har hun/kjøperen av gaven fått av butikken i form av en lapp hvor det står at varen kan byttes t.o.m 31.12. Bytterett er ikke noe man automatisk har nei, men står det på kvitteringen at man har bytterett, så har man RETT på å bytte. Det er nesten så man kan si at butikken har inngått kontrakt med kjøper om at dette er ok. Når jeg handler er det en forutsetning for at jeg handler i den butikken at jeg kan bytte varen, særlig om det er en gave. Hadde jeg vært deg ts, hadde jeg gått tilbake til butikken, spurt om å få snakke med butikksjefen og spurt om det er sånn bytteretten fungerer, for dette hørtes særdeles merkelig ut. Anonymkode: c6057...c65 1
Snadder Skrevet 29. desember 2015 #32 Skrevet 29. desember 2015 (endret) Ser at mange har forskjellig oppfattning bytterett.I vår butikk betyr Dette at DU som kunde har mulighet i å bytte varen din inn i noe som koster det samme, altså varer verd det beløpet som det du bytter var kjøpt til. Det at varen ikke koster det samme nå som før og varen er fult brukbar bare at fargen ikke er riktig gjør at du ikke kan bytte inn i samme vare, da må du enten betale mellomlegget eller finne noe til den verdien ditt produkt ble solgt til. Butikker driver ikke veldedighet og lar seg prutes med, prisen er satt og det er det de må følge. Men dersom det er innenfor 30 dager så har vi åpen retur, i og med at vi skriver kvitteringsnummer på byttekortet kan vi sjekke når gaven ble kjøpt. Da har vi mulighet å gi pengene tilbake dersom dette faller under 30 dagers regelen. Denne regelen gjelder ikke på nedsatte varer på over 40% salg Det hadde vært en helt annen sak dersom du hadde fått en topp i størrelse xs også bruker du egentlig L. Da er ikke varen brukbar slik den er og du vil mest sannsynlig få byttet uten noe mellomlegg. Endret 29. desember 2015 av Snadder tillegg
Gjest Sisti Skrevet 29. desember 2015 #33 Skrevet 29. desember 2015 1 time siden, Snadder skrev: Ser at mange har forskjellig oppfattning bytterett.I vår butikk betyr Dette at DU som kunde har mulighet i å bytte varen din inn i noe som koster det samme, altså varer verd det beløpet som det du bytter var kjøpt til. Det at varen ikke koster det samme nå som før og varen er fult brukbar bare at fargen ikke er riktig gjør at du ikke kan bytte inn i samme vare, da må du enten betale mellomlegget eller finne noe til den verdien ditt produkt ble solgt til. Butikker driver ikke veldedighet og lar seg prutes med, prisen er satt og det er det de må følge. Men dersom det er innenfor 30 dager så har vi åpen retur, i og med at vi skriver kvitteringsnummer på byttekortet kan vi sjekke når gaven ble kjøpt. Da har vi mulighet å gi pengene tilbake dersom dette faller under 30 dagers regelen. Denne regelen gjelder ikke på nedsatte varer på over 40% salg Det hadde vært en helt annen sak dersom du hadde fått en topp i størrelse xs også bruker du egentlig L. Da er ikke varen brukbar slik den er og du vil mest sannsynlig få byttet uten noe mellomlegg. Dere har jo all rett til å gjøre det slik, men kunder har også rett til å anse dette som dårlig service. Da er det bedre å finne butikker som selger den samme varen uten denne rigide regelen. Der jeg jobbet i butikk hadde ts fått bytte uten problem, uten mellomlegg.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2015 #34 Skrevet 30. desember 2015 Dersom varen ble kjøpt for 300,- får du byttet til en annen vare for tilsvarende beløp. Koster identisk vare i en annen farge nå 400,- må du betale mellomlegget. Jeg skjønner ikke helt at det er så sært, men nå jobber jeg ikke i butikk heller. De fleste elektronikkbutikker har vel også elektronisk lagerbeholdning, slik at dersom den ansatte skulle slå retur på en vare i sort, og denne gikk inn til 300,- og den hvite du heller ville ha gikk inn til 400,- så er det vel ikke så mye den gjevne butikkansatte får gjort med det ? Slås ikke returen inn får de jo feil lagerbeholdning på farger i systemene sine. Anonymkode: b507f...3b3 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2015 #35 Skrevet 30. desember 2015 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Dersom varen ble kjøpt for 300,- får du byttet til en annen vare for tilsvarende beløp. Koster identisk vare i en annen farge nå 400,- må du betale mellomlegget. Jeg skjønner ikke helt at det er så sært, men nå jobber jeg ikke i butikk heller. De fleste elektronikkbutikker har vel også elektronisk lagerbeholdning, slik at dersom den ansatte skulle slå retur på en vare i sort, og denne gikk inn til 300,- og den hvite du heller ville ha gikk inn til 400,- så er det vel ikke så mye den gjevne butikkansatte får gjort med det ? Slås ikke returen inn får de jo feil lagerbeholdning på farger i systemene sine. Anonymkode: b507f...3b3 Men begge fargene går inn til 400 nå, i følge ts. De koster begge like mye nå, og de kostet begge like mye før jul - men prisen har altså endret seg i løpet av jula. Det er jo en sleip måte for butikken å tjene penger på bytting på, ved å øke prisen. Anonymkode: 2ad5c...cb5 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2015 #36 Skrevet 30. desember 2015 Den 12/28/2015 at 19.49, AnonymBruker skrev: Du har ingen "bytterett" på varer som er uskadet, enten det er julegaver eller andre gaver. Muligheten til å få byttet en uskadet vare i en annen vare i annen farge er koe butikkene gjør på frivillig basis for å være greie med kundene. Du burde forøvrig undersøkt på forhånd om dette kostet noe ekstra. Butikken har ikke vært urimelig. Du kan søke etter lovdata og forbrukerkjøpsloven, der står hva du kan kreve ved kjøp i butikk over disk. Anonymkode: fe882...397 Man har selvfølgelig "rett til å bytte" dersom det følger med byttelapp (eller man har kvittering der det står åpent kjøp.) Dette er en del av avtalen som ble inngått mellom kjøper og selger da gaven ble kjøpt, og ikke noe butikken da bare gjør for å være snill når noen kommer og vil bytte. Utover det har du jo helt rett i at butikken ikke er urimelig. Man kan ikke forvente å bytte til noe som koster mer enn det gaven kostet da den ble kjøpt, og særlig ikke når det kun var den ene fargen som var på kampanje da den ble kjøpt. Anonymkode: c1b96...4e4
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2015 #37 Skrevet 30. desember 2015 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man har selvfølgelig "rett til å bytte" dersom det følger med byttelapp (eller man har kvittering der det står åpent kjøp.) Dette er en del av avtalen som ble inngått mellom kjøper og selger da gaven ble kjøpt, og ikke noe butikken da bare gjør for å være snill når noen kommer og vil bytte. Utover det har du jo helt rett i at butikken ikke er urimelig. Man kan ikke forvente å bytte til noe som koster mer enn det gaven kostet da den ble kjøpt, og særlig ikke når det kun var den ene fargen som var på kampanje da den ble kjøpt. Anonymkode: c1b96...4e4 Men det var jo ikke kun den ene fargen som var på kampanje! Leser dere ikke tråden før dere svarer????? Anonymkode: 2ad5c...cb5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå