Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk en elektrisk artikkel i julegave i år, og var innom butikkkjeden der den var kjøpt for å få byttet den i en annen farge. Da jeg kom til kassen (i en rimelig hektisk butikk), fikk jeg god hjelp av ei kundebehandler som var blid som en sol. Selvfølgelig skulle jeg få bytte produktet i en annen farge! Idet hun slår inn varen, sier hun at produktet jeg har fått var på kampanje før jul til den og den prisen, så derfor måtte jeg betale mellomlegget på 100 kroner for å få med meg samme produkt i en annen farge hjem. Da sa jeg at jeg synes det var litt spesielt å måtte betale penger for å bytte julegaven sin, og at jeg derfor ikke var interessert i å bytte den lenger. Da ble hun satt ut, og begynte å snakke om at hun da måtte ta retur, hun visste ikke hva som da kom til å skje på kassen på slutten av dagen, osv osv. Til slutt ble hele situasjonen (med ca. 15 personer bak meg i kø, en kollega av henne som nektet å hjelpe til) lettere hysterisk, og jeg gikk til slutt med å betale mellomlegget så jeg kom meg ut derfra. 

Er det vanlig at butikker krever mellomlegget på julegaver som var kjøpt til kampanjepris? Jeg forstår godt at jeg måtte ha betalt noe hvis jeg skulle ha noe til en annen verdi, men produktet jeg forlot butikken med var av akkurat samme type og verdi, bare i en annen farge. Og det er for all del ikke hundrelappen det står på her, jeg synes bare dette var litt spesielt. Er jeg urimelig?

Anonymkode: c545e...97a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det stod forøvrig på byttelappen at varen kunne byttes fram til 31.12.2015, men jeg vet ikke om det har noe å si. 

TS

Skrevet

Du har ingen "bytterett" på varer som er uskadet, enten det er julegaver eller andre gaver. Muligheten til å få byttet en uskadet vare i en annen vare i annen farge er koe butikkene gjør på frivillig basis for å være greie med kundene. Du burde forøvrig undersøkt på forhånd om dette kostet noe ekstra. Butikken har ikke vært urimelig. Du kan søke etter lovdata og forbrukerkjøpsloven, der står hva du kan kreve ved kjøp i butikk over disk. 

Anonymkode: fe882...397

• Liker 9
Skrevet

Det kan også være at bare den aktuelle fargen var på tilbud før jul, og at du derfor måtte betale for å få en annen farge...

• Liker 8
Skrevet

det er jo ikke urimelig nei. Det kan være utgående varer (den fargen) eller bare kampanjepris og da er det selvfølgelig helt på sin plass at du må slenge på mellomlegget. Siden det var med byttekort, så kan de jo enkelt regne seg tilbake når varen er kjøpt og dermed vite om det er kjøpt på tilbud eller ei.

Jeg har selv opplevd å få klær til jul. Skulle bytte det i romjulen, siden det ikke passet. nå var varene priset ned og jeg fikk bare bytt til varer i samme verdi som den nye tilbudsprisen.

Anonymkode: 4c020...471

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har ingen "bytterett" på varer som er uskadet, enten det er julegaver eller andre gaver. Muligheten til å få byttet en uskadet vare i en annen vare i annen farge er koe butikkene gjør på frivillig basis for å være greie med kundene. Du burde forøvrig undersøkt på forhånd om dette kostet noe ekstra. Butikken har ikke vært urimelig. Du kan søke etter lovdata og forbrukerkjøpsloven, der står hva du kan kreve ved kjøp i butikk over disk. 

Anonymkode: fe882...397

Det er vanskelig for meg å vite hva som har vært på kampanje, da det ikke stod på nettsidene, ei heller står på byttelapp eller på selve varen. 

Skal de allikevel bytte varen for meg (som de jo gjør, selv om jeg er fullstendig klar over at dette er "god service"), så synes jeg det er smålig at de ikke kan gi meg samme produkt i en annen farge. Litt småkjip måte å tjene en hundrelapp på, på forbrukers bekostning.

Takk for svar! :)

TS

Skrevet

Bytte til samme vare eller annen vare til samme pris skal være helt uproblematisk i dette tilfellet. Men det er selvfølgelig da velvilje fra butikkens side det handler om i og med at varen nå er dyrere enn den ble kjøpt. De kan altså steilt stå på sitt og kreve den hundringsen ekstra. Men det er selvsagt dumt av dem å gjøre det. Høres ut som om du kom ut for ei "kløne" i  kassa og at det derfor endte med at du betalte mellomlegget. Du kunne sikkert sluppet unna den hundringsen om du hadde valgt å diskutere litt i stedet for å la deg stresse av køen. De aller fleste kan jo snakkes til fornuft i en sak som dette. 

Anonymkode: cc646...dec

Skrevet

Det er mange grunner til at et produkt er på salg kun i en farge, syns det er helt naturlig at du betaler mellomlegget. Det er jo ikke på din bekostning, det er strengt tatt den som har gitt deg gaven som har gjort et grep for å få den billigere. Så ja, jeg syns du er urimelig.

Anonymkode: 76ab8...723

• Liker 8
Skrevet
12 minutter siden, Chiquita skrev:

Det kan også være at bare den aktuelle fargen var på tilbud før jul, og at du derfor måtte betale for å få en annen farge...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange grunner til at et produkt er på salg kun i en farge, syns det er helt naturlig at du betaler mellomlegget. Det er jo ikke på din bekostning, det er strengt tatt den som har gitt deg gaven som har gjort et grep for å få den billigere. Så ja, jeg syns du er urimelig.

Anonymkode: 76ab8...723

Jeg spurte spesifikt om kampanjen ikke gjaldt alle farger, og da svarte betjeningen at alle farger hadde vært på salg.

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bytte til samme vare eller annen vare til samme pris skal være helt uproblematisk i dette tilfellet. Men det er selvfølgelig da velvilje fra butikkens side det handler om i og med at varen nå er dyrere enn den ble kjøpt. De kan altså steilt stå på sitt og kreve den hundringsen ekstra. Men det er selvsagt dumt av dem å gjøre det. Høres ut som om du kom ut for ei "kløne" i  kassa og at det derfor endte med at du betalte mellomlegget. Du kunne sikkert sluppet unna den hundringsen om du hadde valgt å diskutere litt i stedet for å la deg stresse av køen. De aller fleste kan jo snakkes til fornuft i en sak som dette. 

Anonymkode: cc646...dec

Stresset var nok ikke fra min side, men heller fra en lettere hysterisk kundebehandler som ble påvirket både at en dårlig kollega, og av havet av mennesker bak meg. Jeg får vel sende en epost til kundeservice og fortelle min side av saken, selv om det sannsynligvis ikke kommer til å hjelpe. Da har jeg i alle fall gitt beskjed om hvordan en forbruker opplevde denne situasjonen.

Skrevet

Hørtes fryktelig rart ut syns jeg.

Jeg var på h&m i dag og byttet noen klær som ikke falt i smak, og da hun bak kassen scannet den ene varen sa hun at den nå var satt ned pga salget, men at jeg skulle få retur på den gamle prisen. Det syns jeg var god service, i andre butikker har jeg stort sett bare fått handle for salgsprisen

Anonymkode: ca08f...4c8

• Liker 1
Skrevet

Tja, de har vel rett til å gjøre det, men jeg ville ansett det som dårlig kundeservice (siden prisen uansett gjaldt alle farger). Så jeg syns jo ikke du er urimelig, og jeg ville klaget (men uten å få det til å virke som jeg har rett på noe). Når det medfølger byttelapp forventer man jo å kunne bytte i tilsvarende produkt. La oss si man har fått en genser i feil størrelse. Da er det jo ganske feil å måtte betale ekstra for å få bytte den i en mindre størrelse, sånn rent prinsipielt. 

Skrevet

Hvis du skulle hatt en tilgodelapp eller byttet i noe helt annet, så skjønner jeg at butikken forholder seg til prisen varen ble kjøpt for og ville ikke stusset på det. Men om man ønsker å bytte til en annen farge eller størrelse og den du har ikke var spesifikt på salg i den fargen eller på vei ut av sortimentet eller noe, synes jeg de kan være greie og bytte uten at man må betale mellomlegg. Jeg har jobbet i butikk og jeg vet man ikke har bytterett, men synes det går an å være fornuftig også.. :) Ofte står det jo at varer fra salg ikke kan byttes, det er jo gjerne dette som er grunnen tenker jeg.

(Jeg synes det burde være konsekvent da.. feks om man spør om å bytte noe, med byttelapp, som kostet 299 ved innkjøp (datert på byttelapp) men 99 nå... da burde man få bytte til noe annet som koster 299 mener jeg)

Anonymkode: 27b7b...5f8

• Liker 1
Skrevet

Der hvor jeg jobber får de bytte til presis det varen var kjøpt for, salg eller ikke, så de kan finne noe til den prisen, noe billigere og få tilgodelapp, eller noe dyrere og betale mellomlegget. Det blir enorme summer for kjedene om de skal tilrettelegge for hver eneste kunde som skal bytte en gave, og ikke så mye for hver enkelt kunde som ikke var fornøyd med den ene gaven sin. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Dersom et produkt er på kampanje før jul og blir solgt til nedsatt pris vil du ha mulighet å bytte til en vare av samme verdi som den du fikk. Selv i butikken jeg jobber i skriver vi kvitteringsnummeret ned på byttkortet for å sjekke hvilken pris varen ble solgt til. Dette gjelder selvfølgelig også om varen var dyrere før jul. Du får rett og slett en vare som kostet det samme som varen du fikk til jul.

Husk at du har ikke bytterett, dette er rett og slett god service fra butikken du var i at du i det heletatt får byttet en vare som er uskadd og det eneste som var galt var fargen.

Endret av Snadder
  • Liker 4
Skrevet
33 minutter siden, Snadder skrev:

Dersom et produkt er på kampanje før jul og blir solgt til nedsatt pris vil du ha mulighet å bytte til en vare av samme verdi som den du fikk. Selv i butikken jeg jobber i skriver vi kvitteringsnummeret ned på byttkortet for å sjekke hvilken pris varen ble solgt til. Dette gjelder selvfølgelig også om varen var dyrere før jul. Du får rett og slett en vare som kostet det samme som varen du fikk til jul.

Husk at du har ikke bytterett, dette er rett og slett god service fra butikken du var i at du i det heletatt får byttet en vare som er uskadd og det eneste som var galt var fargen.

Men hadde det vært motsatt, at varen var på kampanje nå og kostet hundre kroner mindre, så hadde jeg aldri tenkt på det som et tap på samme måte, for da hadde jeg uansett gått ut med en helt lik vare. Prinsippet her er at det i teorien ville vært samme for butikken om de gav meg en tilsvarende vare av en annen farge nå, selv om kampanjen var over, for denne varen var jo allerede solgt på kampanje. De hadde allerede et salg på det. Nå har de tjent seg en hundrelapp de aldri hadde tjent hadde det ikke vært for at jeg kom for å bytte den 4 dager for sent. De kan jo selge den varen de fikk tilbake av meg på fullpris... 

Jeg forstår veldig godt problemstillingen med bytterett, osv., det er ikke det som er problemet her. Situasjonen er slik at kjeden selv har valgt å legge ved en byttelapp, de har selv lagt den servicen på bordet. Hadde det vært snakk om at produktet har en høyere verdi, og generelt var dyrere/av en annen type, så hadde jeg aldri reagert på at jeg måtte betale. Hadde jeg skullet ha igjen en tilgodelapp hadde jeg aldri forventet en tilgodelapp på en høyere sum fordi varen ikke lenger er på kampanje. Det er ikke snakk om at butikken i mitt tilfelle taper hundre kroner (for de har de i så fall allerede tapt ved kampanjen), det er snakk om at jeg som forbruker taper hundre kroner, og det vil jeg ikke si er så veldig god service.

Jeg setter veldig stor pris på alle tilbakemeldingene i denne tråden, det er veldig spennende å høre hva dere som faktisk jobber i butikk mener :) 

TS

Skrevet

Det er alltid lurt om giveren husker å få med byttelappe når han/ hun kjøper gavene

Anonymkode: 00172...fad

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du skulle hatt en tilgodelapp eller byttet i noe helt annet, så skjønner jeg at butikken forholder seg til prisen varen ble kjøpt for og ville ikke stusset på det. Men om man ønsker å bytte til en annen farge eller størrelse og den du har ikke var spesifikt på salg i den fargen eller på vei ut av sortimentet eller noe, synes jeg de kan være greie og bytte uten at man må betale mellomlegg. Jeg har jobbet i butikk og jeg vet man ikke har bytterett, men synes det går an å være fornuftig også.. :) Ofte står det jo at varer fra salg ikke kan byttes, det er jo gjerne dette som er grunnen tenker jeg.

(Jeg synes det burde være konsekvent da.. feks om man spør om å bytte noe, med byttelapp, som kostet 299 ved innkjøp (datert på byttelapp) men 99 nå... da burde man få bytte til noe annet som koster 299 mener jeg)

Anonymkode: 27b7b...5f8

Enig

Eller få tilgodelappe på den summen som giveren av gaven betalte for varen

Anonymkode: 00172...fad

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Bytterett er ikke det samme som at man fritt kan bytte til en hvilken som helst vare i butikken. Du har hengt deg opp i at det er samme produkt. Det er det åpenbart ikke, for du har valgt å bytte til en dyrere variant. Det er mange butikker som kjører kampanjer på produkter i en bestemt farge der det ikke er mulig å kjøpe annen farge til samme pris. Så her gjorde den ansatte jobben sin. Hun burde imidlertid opplyst om prisdifferansen før hun slo inn i kassen, og det at hun ikke visste hvordan hun annulerte kjøpet og at hennes kollega ikke ville hjelpe, er de eneste feilene her, og det burde ikke gått ut over deg.

Kampanjepris i en versjon av produktet er noe vi forbrukere sparer stort på og da er det rimelig teit å forvente at denne kampanjen skal smitte til andre varianter.

hadde en av mine ansatte latt kampanjepris smitte til ikke nedsatte produkter hadde det vanket en advarsel siden kampanjer ikke er ment å ødelegge ordinært prisede varer.

dette kan forøvrig ikke sammenlignes med bytting av klær til en annen størrelse. TS kan bruke produktet hun fikk, hun likte bare ikke fargen. Får jeg sko i størrelse 36 kan jeg ikke bruke dem. Da er det greit å,slippe mellomlegg til størrelse 39.

Skrevet
2 timer siden, Blondie65 skrev:

Bytterett er ikke det samme som at man fritt kan bytte til en hvilken som helst vare i butikken. Du har hengt deg opp i at det er samme produkt. Det er det åpenbart ikke, for du har valgt å bytte til en dyrere variant. Det er mange butikker som kjører kampanjer på produkter i en bestemt farge der det ikke er mulig å kjøpe annen farge til samme pris. Så her gjorde den ansatte jobben sin. Hun burde imidlertid opplyst om prisdifferansen før hun slo inn i kassen, og det at hun ikke visste hvordan hun annulerte kjøpet og at hennes kollega ikke ville hjelpe, er de eneste feilene her, og det burde ikke gått ut over deg.

Kampanjepris i en versjon av produktet er noe vi forbrukere sparer stort på og da er det rimelig teit å forvente at denne kampanjen skal smitte til andre varianter.

hadde en av mine ansatte latt kampanjepris smitte til ikke nedsatte produkter hadde det vanket en advarsel siden kampanjer ikke er ment å ødelegge ordinært prisede varer.

dette kan forøvrig ikke sammenlignes med bytting av klær til en annen størrelse. TS kan bruke produktet hun fikk, hun likte bare ikke fargen. Får jeg sko i størrelse 36 kan jeg ikke bruke dem. Da er det greit å,slippe mellomlegg til størrelse 39.

Nei nå har du misforstått /bare lest hi (der ts beskrev det litt dårlig) . Ts sier at kampanjen gjaldt alle farger, og at nypris gjelder alle farger. Det var derfor ikke en dyrere vare det var snakk om, for akkurat denne varen er ikke prisdifferensiert på farger. Blir mer som om ts skulle betalt for å bytte til en genser i mindre størrelse. 

Skrevet

Har man ikke bytterett? Jeg vet at man ikke har returrett, men jeg trodde det å bytte var greit? 

Anonymkode: ebfff...007

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...