AnonymBruker Skrevet 28. desember 2015 #1 Skrevet 28. desember 2015 Hei, håper jeg poster denne rett. Jeg hadde maksdato på sykemelding 2.juli i år og var tilbake i jobb 3.juli(altså brukt opp sykemeldingskvote) NAV nekter å hjelpe meg å regne ut når jeg kan bruke sykemelding igjen og henviser kun til at jeg må være uten ytelser fra folkehelsetrygden i 26.uker. Noen som kan hjelpe meg å regne på dette? Går sterkt ut fra at lovpålagt ferie og helligdager ikke teller med. Slik jeg regner meg frem skal jeg kunne benytte sykemelding rundt 2.januar. Anonymkode: 4bb0c...1a3
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2015 #2 Skrevet 28. desember 2015 Reglene er kompliserte, fordi det i tillegg til 26 ukers regelen er noe med antall sykemeldingsdager siste 3 år som kan slå inn. Anonymkode: cb57e...3f9 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2015 #3 Skrevet 28. desember 2015 Du fremviser jo en aldeles strålende arbeidsmoral som må telle på dagene for når du kan late deg i sykemelding igjen. Anonymkode: 6ca2a...0ac 1
Gjest SykkelJenny Skrevet 28. desember 2015 #4 Skrevet 28. desember 2015 Det er 26 uker. Ferie regnes som arbeidsdager.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2015 #5 Skrevet 29. desember 2015 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Du fremviser jo en aldeles strålende arbeidsmoral som må telle på dagene for når du kan late deg i sykemelding igjen. Anonymkode: 6ca2a...0ac Hva tror du koster samfunnet mest? At jeg, med opphold på 26 uker er fra 20-40% sykemeldt fordi jeg lider av kronisk sykdom, eller at jeg blir helt ufør fordi 100% stilling er for mye, men jeg klarer fint å jobbe 60-80%... Minste uføregrad innen NAV er 50%, noe jeg absolutt ikke ønsker fordi jeg har større restarbeidsevne enn 50%. Så hvem er du, AB ...0ac som mener at du kan dømme og kalle syke for "late"? Anonymkode: 8a94d...d71 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2015 #6 Skrevet 29. desember 2015 Men hvorfor påtar du deg ikke 60-80 % arbeid da, det er vel å ta et møte med arbeidsgiver og diskuter dette. Det er bedre for arbeidsgiver å ha kontroll på når du skal ta deg fri slik at det et nok arbeidskraft til enhver tid, og slippe å ansette vikarer I tider og utider... samt slipper du dette styret med nav hele tiden.. Anonymkode: d4b73...350 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2015 #7 Skrevet 29. desember 2015 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Men hvorfor påtar du deg ikke 60-80 % arbeid da, det er vel å ta et møte med arbeidsgiver og diskuter dette. Det er bedre for arbeidsgiver å ha kontroll på når du skal ta deg fri slik at det et nok arbeidskraft til enhver tid, og slippe å ansette vikarer I tider og utider... samt slipper du dette styret med nav hele tiden.. Anonymkode: d4b73...350 Fordi det ikke går rundt økonomisk, helt enkelt, og fordi jeg har et ønske om å jobbe 100%. Nå slipper arbeidsgiver vikar fordi jeg er effektiv når jeg er på jobb og fordi jeg har oppgaver som kan løses av kollegaer. Dessuten "styrer jeg ikke med NAV", jeg har ordnet det slik at arbeidsgiver slipper arbeidsgiverperiode når jeg er sykemeldt, og jeg er hele tiden i dialog med arbeidsgiver som heldigvis er fleksibel og villig til å tilrettelegge. IA-bedrifter er en god ting! Forresten så har jeg aldri opplevd at NAV ikke har villet opplyse meg om når jeg kan sykemeldes igjen, men det er sannsynligvis fordi jeg gjerne klarer å jobbe lenger enn 26 uker når jeg sjonglerer litt med ferie og avspasering. Anonymkode: 8a94d...d71
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2015 #8 Skrevet 29. desember 2015 Jeg hadde ringt nav igjen og spurt på nytt, forhåpentligvis er det en annen person på tråden som kan gi deg et klart svar. Anonymkode: d4b73...350
MapleSirup Skrevet 29. desember 2015 #9 Skrevet 29. desember 2015 Det er da like lett for deg som får en nav-ansatt å regne ut 26 uker fra 2 juli ....Bruk en kalender. Det er faktisk så enkelt.
MapleSirup Skrevet 29. desember 2015 #10 Skrevet 29. desember 2015 Den 28.12.2015 at 19.44, AnonymBruker skrev: Reglene er kompliserte, fordi det i tillegg til 26 ukers regelen er noe med antall sykemeldingsdager siste 3 år som kan slå inn. Anonymkode: cb57e...3f9 Dette er tull. Du er ansatt i en IA bedrift. Ikke bry deg om sånne utsagn. 26 uker fra dag til dag.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2015 #11 Skrevet 30. desember 2015 TS her. Ser noen har skrevet her og det er ikke meg. Jeg jobber i stilling som leder i en kommunal sektor og har gjort mye godt for meg. Desverre gikk jeg i gjennom ett meget vanskelig samlivsbrudd med påfølgende melding til BV fra fars side og barnefordelingssak, i tillegg til sak om økonomisk oppgjør. Det har vært utrolig tøft på alle plan noe som har resultert i at det ikke har vært like greit å være tilstede på jobb siden jeg har fått en del plager av alt som fremdeles pågår(barnefar har nå anket igjen). Det er helt sikkert mange som håndterer dette på en fin måte men for meg er det rette å være sykemeldt en periode sånn at jeg klarer å fungere som en ordentlig mamma for mine små. Jeg er ingen NAVer utenom den livskrisen jeg har stått i og fremdeles står i. Takk for alle svar. Anonymkode: 4bb0c...1a3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2015 #12 Skrevet 30. desember 2015 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her. Ser noen har skrevet her og det er ikke meg. Jeg jobber i stilling som leder i en kommunal sektor og har gjort mye godt for meg. Desverre gikk jeg i gjennom ett meget vanskelig samlivsbrudd med påfølgende melding til BV fra fars side og barnefordelingssak, i tillegg til sak om økonomisk oppgjør. Det har vært utrolig tøft på alle plan noe som har resultert i at det ikke har vært like greit å være tilstede på jobb siden jeg har fått en del plager av alt som fremdeles pågår(barnefar har nå anket igjen). Det er helt sikkert mange som håndterer dette på en fin måte men for meg er det rette å være sykemeldt en periode sånn at jeg klarer å fungere som en ordentlig mamma for mine små. Jeg er ingen NAVer utenom den livskrisen jeg har stått i og fremdeles står i. Takk for alle svar. Anonymkode: 4bb0c...1a3 Hvor ellers tror du at folk får sykemelding i 1 år + for samlivsbrudd? Så resten skal betale for at du ikke klarer å ha siviliserte forhold og det er god nok grunn til å være sykemeldt i lang tid..og dette er leder-holdning fra kommunal sektor. For deg er det rett å være sykemeldt en periode for å være en god mamma? Trodde det var legen som avgjorde slikt, ikke pasienten. Anonymkode: 224ad...e58
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå