fusetufs Skrevet 28. desember 2015 #1 Skrevet 28. desember 2015 (endret) Vi ble samboere i hennes bolig. Jeg hadde med meg 600 000 i gjeld og hun 350 000 i gjeld. Vi refinansierte nå et lån på 1500 000 med sikkerhet i hennes bolig. Vi pusset opp og oppgraderte over etg,dro på ferie tur og levde godt i flere år. Vi kjøpte hytte som hun i sin helhet betalte og vi oppgraderte oxo der for store summer gjennom flere år. For 6 mnd siden bestilte vi bil og refinansierte igjen for å pusse opp badet + div andre ting. dette ble gjennomført av meg da h*n var sengeliggende. Nå vil jeg ut av forholdet da følelsene er borte og hva kan jeg få med meg av det vi har bygget opp sammen? vi har betalt 50* 50 av alt. jeg har tjent dobbelt av hun. Vi har ikke samboer kontrakt. Bilen er avbestilt. HUN EIER RUBBEL OG BIT Hva har jeg krav på ???? Endret 28. desember 2015 av fusetufs
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2015 #2 Skrevet 28. desember 2015 8 minutter siden, fusetufs skrev: Vi ble samboere i h*n bolig. Jeg hadde med meg 600 000 h*n 350 000 i gjeld. Vi refinansierte nå et lån på 1500 000 med sikkerhet i hennes bolig. Vi pusset opp og oppgraderte over etg,dro på ferie tur og levde godt i flere år. Vi kjøpte hytte som hun i sin helhet betalte og vi oppgraderte oxo der for store summer gjennom flere år. For 6 mnd siden bestilte vi bil og refinansierte igjen for å pusse opp badet + div andre ting. dette ble gjennomført av meg da h*n var sengeliggende. Nå vil jeg ut av forholdet da følelsene er borte og hva kan jeg få med meg av det vi har bygget opp sammen? vi har betalt 50* 50 av alt. jeg har tjent dobbelt av h*n. Vi har ikke samboer kontrakt. Bilen er avbestilt. Hva har jeg krav på ???? Dette ble så komplisert at jeg hadde bare fordelt hytta på henne (siden hun hadde med seg gjeld inn i huset), og huset på deg. Dersom hytta er verdt mindre enn huset ihvertfall. Siden du hadde egenkapital eide du prosentvis mer av huset enn henne, og skal derfor ha mer av verdistigningen enn henne. Anonymkode: a1d7a...579
fusetufs Skrevet 28. desember 2015 Forfatter #3 Skrevet 28. desember 2015 (endret) 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette ble så komplisert at jeg hadde bare fordelt hytta på henne (siden hun hadde med seg gjeld inn i huset), og huset på deg. Dersom hytta er verdt mindre enn huset ihvertfall. Siden du hadde egenkapital eide du prosentvis mer av huset enn henne, og skal derfor ha mer av verdistigningen enn henne. Anonymkode: a1d7a...579 Problemet er at hun eide huset og kjøpte hytta selv, jeg har bare betalt og pusset opp. Eneste jeg hadde var 600 000 i gjeld. Men alt jeg har tjent har gått med til dette Endret 28. desember 2015 av fusetufs
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2015 #4 Skrevet 28. desember 2015 Hehe, det jeg tenker mest på her er at det er vel ikke noe poeng å skrive h*n, når du i neste setning skriver: med sikkerhet i hennes bolig, kjøpte hytte som hun i sin helhet betalte, mens etterpå oppussing gjennomført av meg da h*n var sengeliggende og jeg har tjent dobbelt av h*n. Det er jo klart at du er mann og det er en hun du snakker om. Hva du har krav på eller ikke er nok best å ta med en advokat hvis dere ikke greier å bli enige. Bare pass på at du ikke blir for grådig for det virker for meg som du ønsker å "grabbe" til deg så mye som overhode mulig og jeg kan love deg at du blir ikke lykkeligere av den grunn. Lykke til med delingen. Anonymkode: 6852e...4af 2
icom Skrevet 28. desember 2015 #5 Skrevet 28. desember 2015 hvis dere ikke har hatt særeie så skal vel alt deles 50/50 - så lenge det er det som står på skjøtet på både bolig og hytte..? høres ut som advokatmat det her! Enten fikser blir dere enige privat for å bevare husfreden, ellers til advokat..
fusetufs Skrevet 28. desember 2015 Forfatter #6 Skrevet 28. desember 2015 3 minutter siden, icom skrev: hvis dere ikke har hatt særeie så skal vel alt deles 50/50 - så lenge det er det som står på skjøtet på både bolig og hytte..? høres ut som advokatmat det her! Enten fikser blir dere enige privat for å bevare husfreden, ellers til advokat.. Hun står alene på alt av papirer uten om lånet der vi står sammen
icom Skrevet 28. desember 2015 #7 Skrevet 28. desember 2015 men du står oppført på skjøtet? både på bolig og hytte?
fusetufs Skrevet 28. desember 2015 Forfatter #8 Skrevet 28. desember 2015 Et øyeblikk siden, icom skrev: men du står oppført på skjøtet? både på bolig og hytte? Nei hun står alene på boligen og alene på hytta da hun hadde pengene
icom Skrevet 28. desember 2015 #9 Skrevet 28. desember 2015 så det du har spyttet inn er penger og arbeid til oppussing? tror jeg ville satt meg ned og tatt en samtale med vedkommende og kommet frem til et rettferdig beløp... for det der høres komplisert ut.. 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2015 #10 Skrevet 28. desember 2015 Det virker som du i likhet med mange, har dårlig økonomisk oversikt. Du skriver ikke hva huset var verdsatt til da du gikk inn i det eller hva dine 600.000 i gjeld var for (billån? studielån og forbruk? annen eiendom?). Jeg antar at felles lån er med sikkerhet i huset. Jeg ville jeg hørt med en advokat om, men tror du kan ha krav på din andel av verdistigningen av husets alle fall og eventuelle utlegg du kan dokumentere på hytten. Dvs at egenkapitalen fra huset (markedsverdi minus gjelden som dere da har felles), fordeles dere i mellom ut fra hvor mye dere sto for da dere kjøpte og da må di se på hva du betjente av lån i fht henne og hva dere sto for av egenkapital. Du kan ha talt på å ikke stå på skjøte, hun kan ha tapt hvis deres gjeldsposter ble bakt inn i er felles lån. Anonymkode: d31ce...6e4 2
Puny Skrevet 28. desember 2015 #11 Skrevet 28. desember 2015 Du skriver alt for uoversiktlig og med for få detaljer til at det er mulig å si noe... 1
fusetufs Skrevet 28. desember 2015 Forfatter #12 Skrevet 28. desember 2015 Jeg aner ikke hva boligen var verdsatt til og mine 600 000 i gjeld var fra forbruk. Hun hadde eid boligen i årevis når vi møttes. Vi samlet gjelden for å komme enklest ut av ting med et lån og forholde oss til. Lånet har sikkerhet i boligen ja. Hun betalte hytta cash foci hun fikk penger mellom hendene. Hun mener vi skal dele som ved start. Jeg får tilbake mine 600 000 i gjeld hun tar 350 000 i gjeld å det resterende deler vi 50 50. dvs at jeg sitter med 125 000 mer enn henne i gjeld. opppussing og investeringer i hus og hytte er husleie fra meg Hun sier jeg har betalt mitt lån og halvparten av daglige utgifter og at jeg har levd billig i alle år
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2015 #13 Skrevet 28. desember 2015 Din største feil, er mangel på samboeravtale (eller ekteskap?). Kontakt advokat, dette er en komplisert sak å splitte opp i. Med mindre du vil være raus og gå uten noe av verdi........ Anonymkode: ce435...d51 3
fusetufs Skrevet 28. desember 2015 Forfatter #14 Skrevet 28. desember 2015 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Din største feil, er mangel på samboeravtale (eller ekteskap?). Kontakt advokat, dette er en komplisert sak å splitte opp i. Med mindre du vil være raus og gå uten noe av verdi........ Anonymkode: ce435...d51 Ja det har jeg dessverre nå skjønt. Men har jeg noen sak? eller har jeg rett og slett gått i samboerfella?
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2015 #15 Skrevet 28. desember 2015 Samboere uten samboerkontrakt... Da skal dere ta med dere det dere tok med inn, det vil jo si gjelden for deres del. Det som er skaffet i fellesskap skal deles. Kjøpte hun hytta skal hun ha hytta. Oppussing, feriereiser, mat etc er forbruk og det får du ikke igjen ved deling. Anonymkode: b8ff2...fc1 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2015 #16 Skrevet 28. desember 2015 26 minutter siden, fusetufs skrev: Jeg aner ikke hva boligen var verdsatt til og mine 600 000 i gjeld var fra forbruk. Hun hadde eid boligen i årevis når vi møttes. Vi samlet gjelden for å komme enklest ut av ting med et lån og forholde oss til. Lånet har sikkerhet i boligen ja. Hun betalte hytta cash foci hun fikk penger mellom hendene. Hun mener vi skal dele som ved start. Jeg får tilbake mine 600 000 i gjeld hun tar 350 000 i gjeld å det resterende deler vi 50 50. dvs at jeg sitter med 125 000 mer enn henne i gjeld. opppussing og investeringer i hus og hytte er husleie fra meg Hun sier jeg har betalt mitt lån og halvparten av daglige utgifter og at jeg har levd billig i alle år Hun har dessverre rett i dette. Bruk gjerne penger på advokat, men dette blir nok utfallet i alle tilfelle. Man tjener jo ikke på samlivsbrudd. Alle får dårligere råd etterpå. Og særlig de som ikke eide noe i utgangspunktet. At du hadde 600 000 i forbruksgjeld sier vel sitt. Ta gjelden din og gå. Start på nytt og vær mye klokere ved neste korsvei. Få deg skikkelig jobb og betal ned på lånet. Det må være slutt med stort forbruk, som du tydeligvis har holdt på med. Anonymkode: b8ff2...fc1 5
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2015 #17 Skrevet 28. desember 2015 1 time siden, fusetufs skrev: Jeg aner ikke hva boligen var verdsatt til og mine 600 000 i gjeld var fra forbruk. Hun hadde eid boligen i årevis når vi møttes. Vi samlet gjelden for å komme enklest ut av ting med et lån og forholde oss til. Lånet har sikkerhet i boligen ja. Hun betalte hytta cash foci hun fikk penger mellom hendene. Hun mener vi skal dele som ved start. Jeg får tilbake mine 600 000 i gjeld hun tar 350 000 i gjeld å det resterende deler vi 50 50. dvs at jeg sitter med 125 000 mer enn henne i gjeld. opppussing og investeringer i hus og hytte er husleie fra meg Hun sier jeg har betalt mitt lån og halvparten av daglige utgifter og at jeg har levd billig i alle år Jeg syntes dette hørtes mer enn generøst ut fra hennes side... Anonymkode: 0a958...8a9 7
fusetufs Skrevet 28. desember 2015 Forfatter #18 Skrevet 28. desember 2015 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg syntes dette hørtes mer enn generøst ut fra hennes side... Anonymkode: 0a958...8a9 Så jeg er heldig å får med meg gjeld på 1 025 000
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2015 #19 Skrevet 28. desember 2015 3 minutter siden, fusetufs skrev: Så jeg er heldig å får med meg gjeld på 1 025 000 Det er dessverre de 600 000 du hadde med inn i forholdet + forbruk/bokostnader i de årene dere har bodd sammen.. Du hadde antagelig brukt mellom 50.000 og 100.000 i året på leie av bolig i alle fall siden du ikke eide noe før du ble sammen med henne. Du kan jo høre med henne om dere kan fordele lånet slik at hun sitter igjen med litt mer enn deg. det er vel det eneste du kan regne med å få ut av dette. Anonymkode: b8ff2...fc1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2015 #20 Skrevet 28. desember 2015 40 minutter siden, fusetufs skrev: Så jeg er heldig å får med meg gjeld på 1 025 000 Nei, dette blir ikke riktig. Det økte lånet (1.025.000-600.000 = 425.000) er i så fall innskudd i hennes bolig. Har denne feks økt i verdi med 20%, har du i dag 510.000 i verdi i bolig. Hun må i så fall kjøpe deg ut med 510.000. Dette kan du bruke på å betale ned gjelden din. Samtidig har muligens noe av dine månedlige utgifter gått til betjening av lån, slik at gjelden er litt lavere enn den var. Her bør du se på hva du har betalt av lån til banken eller om husleien til henne har vært ment å dekke også lån og ikke bare strøm og løpende fellesutgifter på bolig. Hytten regnes for seg; har du investert i større oppgraderinger her (feks kjøp av varmtvannstank, fliser, kjøkken etc), kan du muligens kreve noe, men det må kunne dokumenteres (feks transaksjon i nettbank, kvittering fra leverandør - noen leverandører kan bekrefte slikt i ettertid, faktura betalt fra din konto). Det er mulig du har en tynn sak, men din samboer kan også risikere å stå ansvarlig for din gjeld om du ikke klarer å betale (om dere er solidarisk ansvarlig i lånepakkene). Så dere er egentlig begge tjent med å samarbeide om en løsning. Jeg må si at med 600.000 i forbrukslån er det utrolig at du ikke har vært mer oppmerksom i samtale med banken og din samboer. Når dette er overstått bør du sette opp et budsjett og inngå en avtale med banken. Eller melde deg på luksusfellen for bistand videre. Anonymkode: d31ce...6e4 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå