Gå til innhold

å bruke resepten....

Fremhevede innlegg

Gjest charlene
Skrevet

trenger litt hjelp til å ordlegge meg her gitt.... jeg har en resept som jeg kan bruke 4 ganger (det står reit 3 på den). jeg skal i apoteket idag og har lyst til å bruke hele resepten altså hente ut alle 4 pakkene med medisinen min på en gang.... hva skal jeg si til damen i kassen? er lettere å ordlegge seg skriftelig enn å si det i en enkel setning face to face... jeg blir alltid så forfjamset og stammende... noen please hjelpe meg som er så ustø i norsk? :oops:

Videoannonse
Annonse
Gjest Lizbet i.i
Skrevet

Forutsatt at dette er en hvit resept er det ikke noe problem. Du sier bare at du ønsker å hente ut hele resepten nå.

Gjest lilletroll
Skrevet

Bare spør om du kan få med alle på en gang.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvis det er en hvit resept er det, som sagt over, bare å si at du vil ta ut alt på en gang.

For blåresepter er det andre regler. Ettersom staten betaler mesteparten av utgiftene skal det svært mye til at du får tatt ut for mer enn tre måneder. Du må isåfall dokumentere at du skal ut og reise i ett år e.l.

Gjest Trulselinemor
Skrevet
Hvis det er en hvit resept er det, som sagt over, bare å si at du vil ta ut alt på en gang.

For blåresepter er det andre regler. Ettersom staten betaler mesteparten av utgiftene skal det svært mye til at du får tatt ut for mer enn tre måneder. Du må isåfall dokumentere at du skal ut og reise i ett år e.l.

Jeg har i flere anledning hentet alt ut på en gang, og det har vært på blåresept.

Gjest Anonymous
Skrevet

Da har du bare hatt for tre måneders forbruk på resepten.... Om ikke får apoteket problemer med trygdekontoret.

Gjest Trulselinemor
Skrevet
Da har du bare hatt for tre måneders forbruk på resepten.... Om ikke får apoteket problemer med trygdekontoret.

Nei det har jeg ikke.

Det var migrene tabletter. Jeg hentet 3 pakker, med 6 tabletter i hver og det blir da 18 tabletter. Da hadde jeg migrene tabletter liggende hjemme i et år om gangen. Ikke vært noe problem her jeg bor nå, eller der jeg bodde for 4 år siden og der jeg vokste opp.

Skrevet

Når det gjelder blåresepter er reglene veldig klare:

Man kan bare får utlevert legemidler for 3 mnd forbruk av gangen. Om man skal ut og reise e.l. kan man få lov til å hente ut mer, men må da betale flere egenandeler siden en engenandel skal dekke 3 mnd forbruk.

Hvordan kan så apoteket beregne 3 mnd forbruk?

Det er veldig enkelt når man har en daglig dosering på resepten, f.eks. 2 tabletter 2 ganger daglig = 4 tabletter per dag er ca. = 400 tabletter på tre mnd. Det er derimot vanskligere for anfallsmedisin, som f.eks. migrenemidler siden apoteket ikke kan vite hvor mange anfall man normalt får i løpet av tre mnd. Derfor er apoteket gjerne snille og deler ut det som står på resepten om man ber om det. Men man skal være klar over at man lurer systemet og gjør noe som egentlig ikke er lov dersom man ber om å få utlevert medisin for mer enn tre mnd forbruk per egenandel.

For å sette det helt på spissen: I forslaget til statsbudsjett for 2005 er egenandelstaket øket betraktelig. En av grunnene til det er at staten mener de bruker for mye penger på medisiner på blå resept. Så om man lurer systemet er man også med på å øke egenandelen til alle brukere av systemet.

Gjest Trulselinemor
Skrevet

Selvfølgelig kan ikke apotekene vite hvor mange anfall en migrene pasient har. Jeg har gått spørsmål fra apoteket om jeg har ofte anfall. Da svarte jeg 1 anfall i mnd. Og da hjelper det med en tablett per gang. Så apoteket og legen er informert om hvordan anfallene mine er. Allikevel har jeg fått ut hele resepten hver gang.

Jeg vet til og med at de med høyt blodtrykk har fått hente for mer enn 3 mnd om gangen og det er uten at enn har planlagt å reise noen plasser.

Jeg tror det varierer fra sted til sted og fra apotek til apotek.

Skrevet

Det varierer helt sikkert fra apotek til apotek, men apotek som leverer ut medisiner på blå resept for mer enn tre mnd per gang uten å kreve mer enn en egenandel bryter reglene.

Det er ikke lenge siden det var en "oppvask" rundt dette i apotekverdenen, og det forundrer meg at enkelte apotek fortsatt "tør" gjøre dette.

Det er klart at om det blir sjekket opp hva et apotek har gjort mht blåresepter kan de lett forklare at det har levert ut en bunke migrenemidler på en egenandel at en pasient har veldig mange anfall, men dette kan de ikke gjøre med blodtrykksmidler, f.eks.

Blir apotekene tatt i noe slikt er det så vidt jeg vet definert som trygdejuks og det blir sett veldig alvorlig på.

Gjest Trulselinemor
Skrevet

Egentlig har jeg ikke gjort noe feil. Jeg har bare spurt om å få hente alt på resepten og fikk da spørsmål om hvor ofte jeg har anfall. Jeg svarte på det og fikk hele resepten ut. Selv om jeg kun trengte en pakke om gangen.

Jeg har selv hentet blodtrykkmedisiner for en person og hentet alt på resepten. Hvorfor jeg fikk ut alt vet jeg ikke, men jeg fikk iallefall det.

Kanskje jeg traff på en av de som ikke kan reglene?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...