Gå til innhold

Kjøpe leilighet som singel. Hvor mye lån og hvor mye egenkap hadde du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går siste året på sykepleien. Jeg har allerde fått sommerjobb, og jeg antar det vil være mulig å fortsette der etter sommeren, evt så er det nok mulig at jeg får jobb et annet sted. Det er jo aldri noe problem for sykepleiere å få jobb, det eneste problemen kan være å få en full stilling eller fast stilling, men man vil jo aldri gå uten jobb. 

Jeg har lyst å kjøpe leilighet når jeg er ferdig utdannet. Jeg har 300 000kr i egenkapital (det meste av "egenkap" er overført til bsu via studielånet, noe har jeg spart selv). Uansett så går jeg utifra at jeg har 300 000 i egenkap. Jeg skal kjøpe ALENE. 

Hva kan jeg regne med å få i lån da? Jeg har regnet ut på kalkulator at jeg kan få 1,7mill i lån. Da kan jeg kjøpe bolig for 2mill. Men kan man få mer om man har en fast jobb feks? Bolig til 2mill er noe av det billigste du kan få i min by, så jeg ville jo ikke hatt noe penger til overs til feks oppussing/kjøp av møbler, i tillegg vil man jo ha en viss standard på boligen, som man gjerne ikke får om man kjøper en til det billigste. 

Har noen vært i samme situasjon selv? Kjøpt alene? Hvor mye hadde du i egenkap og hvor mye fikk du i lån? Hvordan har økonomien din vært etter at du kjøpte? 

Anonymkode: 93c77...404

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingenting i EK, fikk lån på 1 mill uten kausjonist. Med 1 mill så betaler jeg ikke så mye, så økonomien har ikke vært noe problem. 

Anonymkode: 7f220...b23

• Liker 1
Skrevet

Glemte å skrive at for å få lån på 2 mill måtte jeg hatt EK på 400.000 eller kausjonist, men nå tjener jeg kun 350.000 i året, vet ikke hva din lønn blir. 

Anonymkode: 7f220...b23

Skrevet

TS her

Bør nevne at jeg ikke har noen som kan kausjonere for meg

Anonymkode: 93c77...404

Skrevet

Første leiligheten kjøpte jeg for 1,1 mill og hadde 200 000 i egenkapital, årsinntekt ca 350 000. Da den ble solgt kjøpte jeg for 3,2 mill og hadde 1 mill i egenkapital, årsinntekt hadde da steget til 550 000. Helt ærlig så tror jeg ikke du får 1,7 mill i lån med inntekt på 380 000 (ca årsinntekt nyutdannet spl) uten en gang å ha fast stilling.

Ett lån på 1,7 mill koster med en rente på 2,5% ca 7700 kr mnd, så skal du gjerne betalte husleie til borettslaget der kan vi si 2000 som et forsiktig anslag, så skal du ihht sifos referansebudsjett ha ca 7700 å leve for i mnd, da kan vi i tillegg plusse på forsikring og nedbetaling til lånekassen (si 1200 som et greit anslag), og så kommer sparing og økt forbruk over minimumstandard over det igjen. Dvs at du må beregne utgifter på nesten 19000 pr mnd. Banken regner også med at du må tåle en renteøkning på 5%, dvs at om lånet ditt får en rente på 7,5% blir det 12 600 kr mnd, altså en økning på 5000 kr mnd. Borettslag kan også i fellesskap bestemme oppgradering og andre ting som øker husleien, så det må du ta med i beregningen. Som nyutdannet sykepleier i tredelt turnus har du ca utbetalt 21 000 kr mnd, det betyr at budsjettet ditt kommer til å være trangt lenge om du tar opp mye lån. Selv om du kan jobbe ekstra så er ikke det noe banken kan regne med i lånet når du skal søke. 

Et lite tips ang jobb; søk på stillinger som dukker opp også etter sommeren, ikke sats på at du får fortsette der du har sommerjobb. Hos oss er det i snitt 16 sommervikarer hvert år, de siste fem årene er det 1 i året som får fortsette når sommeren er over, og da er det gjerne i 50%. I år var det ingen når jeg tenker etter. De har også minst kunnskap og er ikke først i køen på ekstravakter, så det lønner seg å søke jobber fra høsten av selv om sommeren er dekket. 

Anonymkode: 8be3c...7a8

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk nylig innvilget finansbevis på 2,2 etter VELDIG mye frem og tilbake..Jeg fikk det til slutt som jeg ville, dvs. uten kausjonist, men det var mye greier..

27 år
Mann
Singel
Inntekt: ca 700k
Egenkapital: 200k
BSU: 210k (brukes ikke pga. renta)  Jeg krangla mye for at dette skulle "telle" for noe. Selv om jeg ikke bruker de på boligen akkurat nå.
Sparekonto: 100k(buffer.)

Anonymkode: b297d...ab4

Skrevet

Jeg fikk nylig innvilget finansbevis på 2,2 etter VELDIG mye frem og tilbake..Jeg fikk det til slutt som jeg ville, dvs. uten kausjonist, men det var mye greier..

27 år
Mann
Singel
BSU: 210k (brukes ikke pga. renta)  Jeg krangla mye for at dette skulle "telle" for noe. Selv om jeg ikke bruker de på boligen akkurat nå.

Skrevet

Prøv http://www.penger.no

Jeg endte med å øke lånet mitt med 500.000,- etter samtale med forskjellige banker gjennom den siden. 

Jeg vil tro bankene vil være vanskelige hvis du ikke har fast jobb. Det skal veldig godt gjøres å få et høyere lån enn det selv om du har fast jobb. I en samtale med banken må du både vise til lønnsslipper og snakke litt om din nåværende arbeidssituasjon, det har jeg opplevd i opptil flere banker.

Jeg hadde 400.000,- i egenkapital, fikk 1,8 mill i lån, og endte med å kjøpe andelsleilighet til 2,2 millioner. Tjener 450.000,- i året. Jeg har 7500,- i banklån i måneden, samt fellesutgifter på 2500,-. Jeg klarer meg greit, men sitter ikke igjen med så mye jeg skulle ønske i slutten av måneden. 

Anonymkode: ff42c...741

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

27 år
Mann
Singel

Og hvilke negative faktorer er det du utelater å nevne her, som gjorde det så vanskelig å få innvilget finansieringsbevis på lave 2,2 mill? Studelån? Annen gjeld? Betalingsanmerkninger? Barn? Eller at du velger å knipe igjen på egenkapital-beløpet?

Anonymkode: edbdb...27f

• Liker 9
Skrevet

Lenge siden jeg kjøpte boligen.

Men når jeg gjorde det så hadde jeg vel en inntekt på 400k

Husker ikke hva egenkapitalen var på men jeg fikk et lån på 1.5mill

Skulle aldri gjort det kjøpet siden jeg hadde ca 11500.- i boutgifter >.<

Jeg klarte meg ok men det var trangt hver mnd.

Anonymkode: 5cf63...965

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hvilke negative faktorer er det du utelater å nevne her, som gjorde det så vanskelig å få innvilget finansieringsbevis på lave 2,2 mill? Studelån? Annen gjeld? Betalingsanmerkninger? Barn? Eller at du velger å knipe igjen på egenkapital-beløpet?

Anonymkode: edbdb...27f

ingen andre faktorer som jeg er klar over. Har hat fast inntekt siden jeg var 20  - som har økt årlig, ingen studielån. Akkurat ferdig med billån nå i desember (brukt en del penger på en bil, så valgte å betale ned i stedet for å spare ) - noe banken vet . Aldri hat en krone anmerkning eller kreditt gjeld. Bodd hjemme det siste året for å spare max... 

Hvis jeg tok sikkerhet i foreldrene mine sin bolig så var det akkurat som om jen kunne få "ubegrensa". Men Jeg valgte å få meg et finansieringbevis uten hjelp i første omgang. Det kan godt hende det tar litt tid før jeg får kjøpt, kanskje 0-12mnd... Bor i en bygd - begrenset utvalg. Regner med at jeg har spart opp enda mer innen jeg får handlet. Ellers så får jeg ty til kausjon da, men hadde jo håp om at jeg skulle stille ganske sterkt da jeg omtrent alltid har spart og tross alt har penger på bok..

Dvs. dette sier vel bare noe om at kravet til sikkerhet/egenkapital er ganske skjerpa fortiden..

Skrevet

Kjøpte alene i 2012 for 2.5mill. Hadde 250.000 i egenkapital og var den gang alene. Det var veldig trangt men det gikk akkurat rundt. Hadde da 550.000 i inntekt.

Anonymkode: 2faeb...6b4

Skrevet

Husk at du også må ha penger til å dekke omkostningene. 

Anonymkode: 39410...12a

Skrevet

Kjøpte for  to år siden. 0,- i EK, lånte 1 930 000. Huset kostet 1 850 000.  God økonomi i etterkant, har betalt ned mye på lånet og pusset opp mye uten noe ekstra lån.

Anonymkode: 6f678...078

Skrevet

Møbler kan du få tak i billig/gratis på finn. Da kan du ikke være "kresen" og tenke at du vil ha møblene i en viss stil/farve da,men det burde ikke være en prioritet heller I og med at du først&fremst skal ha de møblene du må ha☺ billige møbler kan du også skaffe på loppemarked.

Ang oppsving så behøver det ikke koste mye om du tenker å male/tapetsere og om du gjør dette selv.

Jeg hadde EK på 400 000,kjøpte leil I Oslo til 2.6 mill.

Nå betaler jeg ned på lån og har leieboer som bet 600kr I husleie.

leiligheten er en 3 roms.

Skrevet

Da jeg kjøpte min første leilighet i 2014 hadde jeg 210 000 kr i EK. Hadde 1 million i lån. Jeg valgte å kjøpe et oppussingsobjekt på 28 kvm i Oslo. Valgte heller å ha lite boliglån (hadde riktignok et større studielån, men jeg kunne fått større boliglån om jeg ønsket det) for å ha mer penger å bruke på oppussing. Da jeg kjøpte min første bolig kjøpte jeg også de fleste møbler brukt, og en del fikk jeg også tak i gratis på Finn.no. Av denne grunn hadde jeg en romslig økonomi, selv med studielån. 

Pusset opp for litt over 200 000 kr (nytt kjøkken og bad + legging av nytt gulv og maling av de fleste flater), men solgte leiligheten ett år senere til 1 825 000 kr og kjøpte ny og betydelig større leilighet i samme by med min samboer. For min del har den første leiligheten jeg kjøpte vist seg å være et kupp, også fordi det førte til at jeg/vi i dag har lite boliglån selv om vi har kjøpt en leilighet som er betydelig større. Min samboer som jobbet 50% hadde ingen problemer med å få seg boliglån sammen med meg, siden vi ikke trengte å ta opp noe særlig med lån. Jeg føler meg i grunn veldig heldig. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Kvinne, 25. Inntekt 700k, 480k gikk med til egenkapital og dokumentavgift. Leiligheten kostet 2,7 millioner. Studielån på 330k, ingen bil eller andre lån. 

Anonymkode: 1d788...dd0

Skrevet

Man får vel bedre lån hvis man ikke har gjeld fra førr?

Skrevet

Jeg kjøpte min leilighet for 24500000  kr i år. Jeg hadde 800 000 kr i egenkapital og 16500000 i boliglån. Jeg er 24 år gammel og tjener 550 000 kr i året, har fast jobb og ingen studielån eller annen lån enn boliglånet. Jeg hadde ikke noe problem med å få ta opp boliglån eller ordne finansbevis, fikk tilbud fra flere banker og kunne ta opp rundt 2.4 millioner i boliglån hvis jeg ville, men ville ikke ha et så stort lån, da jeg bor alene. 

Anonymkode: d6c5d...c43

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...