Anglofil Skrevet 3. januar 2016 #41 Skrevet 3. januar 2016 (endret) 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Pussig så forskjellig en kan se på ting. 3 timers reisetid er ikke allverden i mine øyne (jeg har 2 timer til byen, 3 timer til flyplassen). Dere er nok bortskjemt. Hvorfor gjestene på død og liv må få middagsmat og ikke bare kaker, står litt uklart for meg. Er det for maten dere drar i bryllup? Og middagsmat er så mye, mye bedre enn kaffe og kaker? Anonymkode: 797d7...1b0 I min verden er 6 timer tur/retur lang reisetid for å reise til et bryllup hvor man kun er kaffegjest. Omtrent halve dagen går bort til reising. Det har litt med hele greia å gjøre: etter en lengre reise er man gjerne sulten, jeg blir ihvertfall sulten etter en slik reise, man må betale en del i reiseutgifter, i tillegg kommer jo penger til gave og alt annet som hører med når man skal i et bryllup. For min del har det litt med folkeskikk å gjøre, at man byr sine gjester på mat og drikke hvis de må reise langt for å komme deg. Og man velger selv å bosette seg så langt unna byen og flyplassen. Jeg har selv bodd 4-5 timer unna flyplassen tidligere, men det var jo mitt eget valg at jeg valgte å bo slik. Og reiser man til en flyplass så er det gjerne for en grunn, f.eks ferie, og da er man gjerne borte for en lengre periode, ergo vil jeg si at reisetiden det tar kan forsvares. Her er det snakk om å bruke 6 timer av dagen på å reise for å komme seg til og fra et bryllup hvor man kanskje får en kopp kaffe og litt kake. Beklager, men det gidder jeg faktisk ikke å kaste vekk tiden min eller pengene mine på. Mvh Yvonne Endret 3. januar 2016 av Yvonne 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2016 #42 Skrevet 3. januar 2016 Antakelig bor vi nok litt mer sentralt. Som kaffegjest går man glipp av talene. Skal man ha med seg vielsen, må man belage seg på å vente mange timer. Så da kan man velge om å surre rundt et sted som kanskje ikke har stort å by på, mer enn en Esso burger å spise eller henge på hotellet. Økonomisk sett så blir det reise + opphold + mat under oppholdet + gave. For min del blir det mer penger enn jeg ønsker å legge ut for et par timers selskap. Anonymkode: 4770b...f4f 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2016 #43 Skrevet 3. januar 2016 Den 29.12.2015 at 17.27, AnonymBruker skrev: Jeg har lest mye rart her inne på bf, og du føyer seg inn i rekken. ... Jeg håper du opptaterer deg om skikk og bruk. Takk i like måte. Mye rart å lese her inne, men sjeldent å se noen så ufattelig selvgod og motbydelig som dette. Du har i hvert fall ingenting å lære bort om skikk og bruk! Anonymkode: 797d7...1b0 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2016 #44 Skrevet 3. januar 2016 4 minutter siden, Yvonne skrev: I min verden er 6 timer tur/retur lang reisetid for å reise til et bryllup hvor man kun er kaffegjest. 3 timers reisetid er et stykke, det er sant. Men å gjøre problem ut av maten, er bare tull. Du blir ikke sulten på de 3 timene reisa tar, og så får du jo mat (ikke kanskje, som du skriver, men helt sikkert). Kanskje en times tid etter at måltidet er over, kjører du hjem. Heller ikke på den turen skulle det være nødvendig å spise niste eller oppsøke et gatekjøkken. Men når du kommer hjem til stabburet, hele 4 timer etter forrige måltid, er du muligens døden nær av sult, eller? Som du skriver, en velger selv hvor en vil bo. Og jeg kunne ikke tenke meg å bytte. 2-3 timers reisetid er helt uproblematisk og ikke noe en kvir seg for. Men jeg har bodd i Finnmark, og der er det helt andre avstander (og kjøreforhold!). Anonymkode: 797d7...1b0
Anglofil Skrevet 3. januar 2016 #45 Skrevet 3. januar 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: 3 timers reisetid er et stykke, det er sant. Men å gjøre problem ut av maten, er bare tull. Du blir ikke sulten på de 3 timene reisa tar, og så får du jo mat (ikke kanskje, som du skriver, men helt sikkert). Kanskje en times tid etter at måltidet er over, kjører du hjem. Heller ikke på den turen skulle det være nødvendig å spise niste eller oppsøke et gatekjøkken. Men når du kommer hjem til stabburet, hele 4 timer etter forrige måltid, er du muligens døden nær av sult, eller? Som du skriver, en velger selv hvor en vil bo. Og jeg kunne ikke tenke meg å bytte. 2-3 timers reisetid er helt uproblematisk og ikke noe en kvir seg for. Men jeg har bodd i Finnmark, og der er det helt andre avstander (og kjøreforhold!). Anonymkode: 797d7...1b0 Men det er jo ikke bare 3 timers reise én vei, det er faktisk slik at man skal tilbringe en god del tid på denne festen også. Og jeg har ikke bil, så fra mitt synspunkt ville dette bare blitt masete. Det er nemlig ikke bare å stoppe innom et gatekjøkken hvis man f.eks må ta buss, tog og diverse andre ting. Og man er ikke døden nær, nei, men jeg skal love deg at etter at man har vært på fest i tja, 3-4-5-6-7 timer (alt ettersom hvor lenge dette varer) + reisetid på 3 timer den ene veien er jeg faktisk sulten. Det blir nok også et større problem når man skal hjem, all den tid dette antagelig blir om kvelden/natta og det meste er stengt. Jeg er fullstendig klar over at det er andre forhold i Finnmark, men de fleste bor faktisk ikke der, og tar utgangspunkt i sin situasjon. Og ikke for det, selv om jeg ikke har bodd i Finnmark, har jeg faktisk bodd såpass knotete til at jeg vet alt om det å bruke relativt lang vei til f.eks jobb (ja, jeg hadde rundt 1 1/2-2 timers vei til jobb tidligere). At du ikke kvier deg for dette gjør ikke oss andre bortskjemte. Det handler om hva man gidder å priotere, og jeg gidder ikke å kaste vekk så mye tid, ressurser og penger på litt kaffe og kaker, og en fest hvor det egentlig er det samme hvor vidt jeg kommer eller ikke. Da kan det være det samme. Jeg kan være kaffegjest hvis det er i nærheten, men å sette av en hel dag for dette er ikke noe jeg rett og slett gidder. Mvh Yvonne 4
Gjest O.G. Skrevet 3. januar 2016 #46 Skrevet 3. januar 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: 3 timers reisetid er et stykke, det er sant. Men å gjøre problem ut av maten, er bare tull. Du blir ikke sulten på de 3 timene reisa tar, og så får du jo mat (ikke kanskje, som du skriver, men helt sikkert). Kanskje en times tid etter at måltidet er over, kjører du hjem. Heller ikke på den turen skulle det være nødvendig å spise niste eller oppsøke et gatekjøkken. Men når du kommer hjem til stabburet, hele 4 timer etter forrige måltid, er du muligens døden nær av sult, eller? Som du skriver, en velger selv hvor en vil bo. Og jeg kunne ikke tenke meg å bytte. 2-3 timers reisetid er helt uproblematisk og ikke noe en kvir seg for. Men jeg har bodd i Finnmark, og der er det helt andre avstander (og kjøreforhold!). Anonymkode: 797d7...1b0 Men folk i Finnmark har ofte annet syn på ting enn oss andre.
Silfen Skrevet 3. januar 2016 #47 Skrevet 3. januar 2016 Og folk i indre mongolia et annet syn der igjen. Det spiller ingen rolle. Opplegget TS skisserer er helt på trynet. Hun er bare grådig. 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2016 #48 Skrevet 3. januar 2016 Kaffegjester er en ynkelig praksis som jeg aldri har vært borti utenfor Norge, fullstendig uaktuelt for min del. Anonymkode: 8c040...a44 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2016 #49 Skrevet 3. januar 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Pussig så forskjellig en kan se på ting. 3 timers reisetid er ikke allverden i mine øyne (jeg har 2 timer til byen, 3 timer til flyplassen). Dere er nok bortskjemt. Hvorfor gjestene på død og liv må få middagsmat og ikke bare kaker, står litt uklart for meg. Er det for maten dere drar i bryllup? Og middagsmat er så mye, mye bedre enn kaffe og kaker? Anonymkode: 797d7...1b0 Nå forenkler du ganske voldsomt her. Først: Å bli invitert i et bryllup, handler selvfølgelig ikke om maten alene. Det er en totalopplevelse. Vielsen, mottagelse, middag med taler, gjerne med andre innslag og feiring av brudeparet under middagen. Å reise hjemme fra lørdag morgen 3 timer før for å være gjest i et bryllup - med alt det det innebærer, samt full bevertning hele dagen - det er selvfølgelig ikke lenger reisevei enn de fleste tåler. Som kaffegjest: Reise hjemmefra 3 timer før vielsen (vielsen er tross alt et av de absolutte - om ikke det mest viktige - med hele bryllupet). La oss si at vielsen er kl. 11.00. Ferdig med alt senest 12.00. Og er da invitert til kaffe 21.00 (eller enda senere). Da har man minst 9 timer å slå ihjel, gjerne på et fremmed sted. Og i diverse utgaver av det norske været. Man må ihvertfall finne seg noe å spise. Gatekjøkken, kafe, restaurant, matpakke - det bestemmer lommeboka. Samt at man må rusle rundt i de samme klærne hele dagen, dersom man da ikke finner seg et gatekjøkken-wc der man kan skifte til festantrekk. Hvor ville du tilbragt minst 9 timer i pentøy? På en benk i parken? MacDonalds? Og etter kaffen/festen: Går det kollektivtransport hjem (3 timer) midt på natten? Eller må man kanskje holde seg 100% edru for å kjøre i 3 timer? Gitt at man disponerer egen bil, da. Alternativet er selvfølgelig å leie seg inn på hotell i 2 døgn. Legg da til endel tusenlapper ekstra, - det vil si i tillegg til gaven man skal ta med seg. Pluss reisekostnader. Det er ikke maten. Det er rett og slett hvor mye penger og krefter og tid man skal bruke - i forhold til det man får utav opplevelsen. Et heldagsbryllup/vanlig bryllup er en ting. En kaffekopp og noen kakestykker i noen små timer er noe helt annet. Og selv om det skulle være fri bar: Det er er jo ikke sikkert at baren betyr så mye dersom man må kjøre hjem midt på svarte natta. Anonymkode: 0d671...71d 5
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2016 #50 Skrevet 3. januar 2016 6 timer siden, Yvonne skrev: Men det er jo ikke bare 3 timers reise én vei, det er faktisk slik at man skal tilbringe en god del tid på denne festen også. Og jeg har ikke bil, så fra mitt synspunkt ville dette bare blitt masete. Problemstillingen blir nøyaktig den samme om du blir påspandert middagsmat eller bare kaffe og kaker. Har du ikke bil, må du ta inn på hotell for én natt, for det går ikke busser sent på kvelden og natta. Så bil er det lurt å ha. Enten du blir buden på middag på ettermiddagen eller på kaffe og kaker kl 20, kan du spise på ettermiddagen, reise kl 17, spise kl 20-21, feste til 24 og være hjemme kl 3. Ingen lider vel nød om de ikke får mat seinere enn 21? Saken er vel, som du skriver, at du ikke gidder investere tid og penger på en slik fest. Og det er høyst forståelig, selv om det ikke er snakk om en hel dag som du vil ha det til, men fra kl 17 og resten av kvelden (og litt av natta). For min del synes jeg bryllup er tragiske forestillinger som jeg skyr hvis det i heletatt er mulig. Skadefryd er den eneste sanne fryd, heter det, men jeg forsøker å være litt bedre enn som så. Anonymkode: 797d7...1b0
Anglofil Skrevet 3. januar 2016 #51 Skrevet 3. januar 2016 (endret) 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Problemstillingen blir nøyaktig den samme om du blir påspandert middagsmat eller bare kaffe og kaker. Har du ikke bil, må du ta inn på hotell for én natt, for det går ikke busser sent på kvelden og natta. Så bil er det lurt å ha. Enten du blir buden på middag på ettermiddagen eller på kaffe og kaker kl 20, kan du spise på ettermiddagen, reise kl 17, spise kl 20-21, feste til 24 og være hjemme kl 3. Ingen lider vel nød om de ikke får mat seinere enn 21? Saken er vel, som du skriver, at du ikke gidder investere tid og penger på en slik fest. Og det er høyst forståelig, selv om det ikke er snakk om en hel dag som du vil ha det til, men fra kl 17 og resten av kvelden (og litt av natta). For min del synes jeg bryllup er tragiske forestillinger som jeg skyr hvis det i heletatt er mulig. Skadefryd er den eneste sanne fryd, heter det, men jeg forsøker å være litt bedre enn som så. Anonymkode: 797d7...1b0 Du mener man skal bo en natt på hotell i tillegg? Vel, i mine øyne er det helt helt uaktuelt. Og jeg velger å bare la anonymbruker over deg snakke for meg, skal jeg i et bryllup så er det jo vielsen som faktisk er viktig. Så da blir det til at man reiser i denne, ellers blir nesten poenget med hele bryllupet borte. Og da snakker vi ikke bare noen timer, man snakker godt og vel en hel dag. Skadefryd? Dette har ikke med skadefryd å gjøre. Det handler om å ha realistiske forventninger. Og jeg tror ikke du helt forstår hva det innebærer å faktisk være kaffegjest for mange av oss. Jeg har nemlig vært det, og jeg skal love deg at det er slitsomt, og ikke minst dørgende kjedelig. Det er som AB over her skriver, det handler ikke om maten i seg selv, men hele pakka. Problemet der jeg var kaffegjest var at det var på et øde sted, så ingen mulighet for å skaffe seg mat. Ingen mulighet til å faktisk finne på noe. Ingen mulighet til å komme seg rundt. Og så måtte man vente i x-antall timer fra vielse til middagen var slutt. Joda, det var veldig hyggelig og ikke minst morsomt. Ikke akkurat. Mvh Yvonne Endret 3. januar 2016 av Yvonne 3
Gjest O.G. Skrevet 3. januar 2016 #52 Skrevet 3. januar 2016 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Problemstillingen blir nøyaktig den samme om du blir påspandert middagsmat eller bare kaffe og kaker. Har du ikke bil, må du ta inn på hotell for én natt, for det går ikke busser sent på kvelden og natta. Så bil er det lurt å ha. Enten du blir buden på middag på ettermiddagen eller på kaffe og kaker kl 20, kan du spise på ettermiddagen, reise kl 17, spise kl 20-21, feste til 24 og være hjemme kl 3. Ingen lider vel nød om de ikke får mat seinere enn 21? Saken er vel, som du skriver, at du ikke gidder investere tid og penger på en slik fest. Og det er høyst forståelig, selv om det ikke er snakk om en hel dag som du vil ha det til, men fra kl 17 og resten av kvelden (og litt av natta). For min del synes jeg bryllup er tragiske forestillinger som jeg skyr hvis det i heletatt er mulig. Skadefryd er den eneste sanne fryd, heter det, men jeg forsøker å være litt bedre enn som så. Anonymkode: 797d7...1b0 Regelen er: Langveisfarende gjester skal bli buden til middag og de i nærheten bedt til kaffe hvis dagens gjester absolutt må brytes opp i A og B lag. Å be folk som bor 3 timer unna bare til kaffen er å kjøre dem i ræva uten at de har bedt en om det.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2016 #53 Skrevet 3. januar 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Kaffegjester er en ynkelig praksis som jeg aldri har vært borti utenfor Norge, fullstendig uaktuelt for min del. Anonymkode: 8c040...a44 Jeg har erfaring med kaffegjester fra andre land, men ingen av dem har reist tre timer en vei for å være med. Anonymkode: 3c54d...598
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2016 #54 Skrevet 3. januar 2016 Jeg mener mange av dere er kravstore. Vi var en gjeng som var invitert i bryllup 2,5 time unna bostedet vårt. Vi laget et "eget" arrangement på facebook, 4 av oss stilte med biler og så dro vi til vielsen som begynte kl. 13. Tok inn på hotell og bestilte bord på en restaurant i nærheten, begynte festen der med andre ord. Dro til lokalet for kaffe og kaker kl 19.30. Det var det mest morsomme bryllupet, jeg og de andre gjestene jeg hadde som reisefølge, hadde og har vært i. For min del er ikke talene det viktigste i et bryllup. Men så er det vanlig med kaffegjester der jeg kommer fra... Føler meg ikke annenrangs pga det. Anonymkode: d8917...df1 2
Anglofil Skrevet 3. januar 2016 #55 Skrevet 3. januar 2016 (endret) 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg mener mange av dere er kravstore. Vi var en gjeng som var invitert i bryllup 2,5 time unna bostedet vårt. Vi laget et "eget" arrangement på facebook, 4 av oss stilte med biler og så dro vi til vielsen som begynte kl. 13. Tok inn på hotell og bestilte bord på en restaurant i nærheten, begynte festen der med andre ord. Dro til lokalet for kaffe og kaker kl 19.30. Det var det mest morsomme bryllupet, jeg og de andre gjestene jeg hadde som reisefølge, hadde og har vært i. For min del er ikke talene det viktigste i et bryllup. Men så er det vanlig med kaffegjester der jeg kommer fra... Føler meg ikke annenrangs pga det. Anonymkode: d8917...df1 Det er jo veldig hyggelig det, og jeg tviler ikke på at akkurat dette var morsomt. Jeg er mildere stilt til kaffegjester hvis det kanskje er et opplegg mellom vielse og kaffe/kaker. Problemet slik jeg ser det er hvis man f.eks ikke kjenner noen i bryllupet. Da jeg var kaffegjest kjente jeg ikke en sjel, og jeg var også en av få kaffegjester. Ikke ante jeg hvem som skulle være kaffegjester heller, så det var en ganske kjedelig affære. For å være helt ærlig: jeg følte meg rimelig utenfor og det ble til at jeg satt der litt med en klump i halsen. Det var så veldig tydelig at jeg var virkelig ikke verdt mer enn de kaffe og kakene, og det var tydelig at det virkelig ikke spilte noen rolle om jeg var der. For å være helt ærlig skulle jeg ønske de droppet å invitere meg i det hele tatt, hadde jeg visst at de skulle bli slik så hadde jeg aldri i verden dratt. Er det virkelig sånn man ønsker at gjestene skal ha det? Jeg mener at inviterer man på en så stor begivenhet så bør brudeparet ta litt ansvar for sine gjester. Har de ikke middag, så bør de kanskje tenke på hva som skjer mellom vielse og fest. Til neste år har jeg selv 30-årslag og det blir nok en relativt stor feiring ut av det. Men selvfølgelig inviterer jeg jo alle på alt slik jeg gjorde det i mitt eget bryllup, det være seg til middag eller kaker. Og blir det ikke middag så skal alle få tilbud om det samme. Fra mitt ståsted ønsker jeg ikke at mine gjester skal føle seg utenfor eller føle at de må styre for mye. Jeg synes i grunn det er ganske stort at de i det hele tatt gidder å sette av dagen/kvelden sin til meg, og derfor ønsker ihvertfall jeg ikke å legge mer byrde på dem ved å f.eks ikke vise gjestfrihet og takknemlighet for at de gidder å komme. For det er det dette betyr for min del: det er en del av å være gjestfri og å sette pris på sine gjester. Mvh Yvonne Endret 3. januar 2016 av Yvonne 4
Gjest O.G. Skrevet 3. januar 2016 #56 Skrevet 3. januar 2016 (endret) 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg mener mange av dere er kravstore. Vi var en gjeng som var invitert i bryllup 2,5 time unna bostedet vårt. Vi laget et "eget" arrangement på facebook, 4 av oss stilte med biler og så dro vi til vielsen som begynte kl. 13. Tok inn på hotell og bestilte bord på en restaurant i nærheten, begynte festen der med andre ord. Dro til lokalet for kaffe og kaker kl 19.30. Det var det mest morsomme bryllupet, jeg og de andre gjestene jeg hadde som reisefølge, hadde og har vært i. For min del er ikke talene det viktigste i et bryllup. Men så er det vanlig med kaffegjester der jeg kommer fra... Føler meg ikke annenrangs pga det. Anonymkode: d8917...df1 Mein hva du vil, bare huske på en ting at i mange tilfeller så går det ikke an det dere gjorde fordi bryllupet f.eks er på et sted hvor resturanttilbudet er så, som så, eller så har ikke folk tid eller penger til "å ta det som en tur". Uansett om dere synes det var greit eller ikke så unnskylder det ikke brudeparet som inviterte langveisfarende gjester kun til kaffen. Endret 3. januar 2016 av O.G.
Rosalie Skrevet 3. januar 2016 #57 Skrevet 3. januar 2016 Den 28. desember 2015 at 9.07, AnonymBruker skrev: Vi har begge en relativt stor familie og har funnet ut at det er nok best å invitere nermeste familie til middagen. Dette blir da rundt 70stk..Tenker da å invitere venner på kaffe og bryllupsfest, etter middagen. Det er da snakk om ca 30 kaffegjester. Men spørsmålet mitt er da, hadde du gidde å komme i et bryllup som du må reise 3 timer til for å bare komme til kaffe og fest? Hadde kanskje tenkt å kompensere med fri bar til festen, men mulig dette hadde blitt like dyrt som om vi skulle ha bedd dem til middag? Er lokalet som står for alt og ikke vi som kjøper inn drikkevarene, så er jo litt pricey.. Vil jo gjerne at gjestene skal komme og få en god opplevelse 😊 Anonymkode: a1be7...23e Kaffegjester er helt greit. Men man inviterer ikke folk som må reise langt til kaffe. Langveisfarende inviteres enten til hele dagen eller ikke i det hele tatt. 1
Gjest O.G. Skrevet 3. januar 2016 #58 Skrevet 3. januar 2016 Jeg lurer på når det ble vanlig å innbille seg at det var greit å invitere langveisfarende gjester til bare kaffen.
Rosalie Skrevet 3. januar 2016 #59 Skrevet 3. januar 2016 31 minutter siden, O.G. skrev: Jeg lurer på når det ble vanlig å innbille seg at det var greit å invitere langveisfarende gjester til bare kaffen. Samtidig som at det ble vanlig å ha hele bryllupet på sted med kjøkken og skjenkebevilgning, selv om det egentlig er langt over hva brudeparet egentlig har råd til. 1
Gjest O.G. Skrevet 3. januar 2016 #60 Skrevet 3. januar 2016 37 minutter siden, Rosalie skrev: Samtidig som at det ble vanlig å ha hele bryllupet på sted med kjøkken og skjenkebevilgning, selv om det egentlig er langt over hva brudeparet egentlig har råd til. Blir sånn når kvinnene skal ha den der prinsessedagen sin.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå