Gå til innhold

Kaffegjester langveis fra

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er enig med de fleste her, 3*2 timers reisevei er for langt for kaffe. 

Personlig er jeg imot "kaffegjester" i bryllup, jeg synes det er smålig og noe brudeparet kun gjør for å slukke deres skyldfølelse for at de ikke kan invitere flere. 

Ta heller mot i dere og konkluder med at  70 gjester er NOK for deres økonomi og ikke inviter flere til bryllupet. Jeg vet at det er kjipt men sånn er det når man ikke har milioner på bok. (og de fleste andre har det akkurat som dere) 

Hvis du ikke anser dem som nær nok familie/venner, så er det ikke noe grunn til å invitere dem. Det kan hende at jeg er sær nå, men det å invitere noen kun fordi det er hva andre forventer evt fordi dere har noe slekstskap/vennskap men ellers lite kontakt, blir feil. 

For å trekke litt min erfaring; I bryllupet til kusina mi (hun bor 15 min unna og bryllupet var like ved), så ble jeg ikke invitert pga økonomi. Det var mye lettere å godta fordi jeg vil ikke at de skal slite økonomisk pga meg. Men når søsteren min ble invitert ble jeg litt mer usikker. Jeg møtte kusina mi noen uker før, og hun inviterte meg til kaffe etter middagen da (jeg fikk litt inntrykk av at hun synes synd på meg). Jeg trappet opp i kirken i ny kjole og dro hjem i mellomtiden til kaffen (som var rundt 8-9 tiden). Da jeg kom viste det seg at det var egentlig bare jeg som var "kaffegjest" og de andre gjestene var ikke ferdig med å spise middag ennå. Dermed ble jeg stående og vente i parken utenfor i nesten en time før søsteren min sendte meg en mld om at nå kunne jeg komme inn. DET var skikkelig kleint og ufin opplevelse. 

Så summa summarum; dropp kaffegjester helt etter min mening. Inviter dem heller over på noe mer uformelt etter bryllupet. 

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 minutter siden, GirlGeek skrev:

Jeg er enig med de fleste her, 3*2 timers reisevei er for langt for kaffe. 

Personlig er jeg imot "kaffegjester" i bryllup, jeg synes det er smålig og noe brudeparet kun gjør for å slukke deres skyldfølelse for at de ikke kan invitere flere. 

Ta heller mot i dere og konkluder med at  70 gjester er NOK for deres økonomi og ikke inviter flere til bryllupet. Jeg vet at det er kjipt men sånn er det når man ikke har milioner på bok. (og de fleste andre har det akkurat som dere) 

Hvis du ikke anser dem som nær nok familie/venner, så er det ikke noe grunn til å invitere dem. Det kan hende at jeg er sær nå, men det å invitere noen kun fordi det er hva andre forventer evt fordi dere har noe slekstskap/vennskap men ellers lite kontakt, blir feil. 

For å trekke litt min erfaring; I bryllupet til kusina mi (hun bor 15 min unna og bryllupet var like ved), så ble jeg ikke invitert pga økonomi. Det var mye lettere å godta fordi jeg vil ikke at de skal slite økonomisk pga meg. Men når søsteren min ble invitert ble jeg litt mer usikker. Jeg møtte kusina mi noen uker før, og hun inviterte meg til kaffe etter middagen da (jeg fikk litt inntrykk av at hun synes synd på meg). Jeg trappet opp i kirken i ny kjole og dro hjem i mellomtiden til kaffen (som var rundt 8-9 tiden). Da jeg kom viste det seg at det var egentlig bare jeg som var "kaffegjest" og de andre gjestene var ikke ferdig med å spise middag ennå. Dermed ble jeg stående og vente i parken utenfor i nesten en time før søsteren min sendte meg en mld om at nå kunne jeg komme inn. DET var skikkelig kleint og ufin opplevelse. 

Så summa summarum; dropp kaffegjester helt etter min mening. Inviter dem heller over på noe mer uformelt etter bryllupet. 

Steini for en bitch kusinen din er.

Skrevet

For meg er det helt greit å bare være kaffegjest i bryllup, men jeg hadde ikke orket å reise 2x 3 timer for å være med på det. Da må bryllupskaffen være nært der vi bor. 

Anonymkode: e63d0...287

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor i det hele tatt ha "kaffegjester" ? Jeg hadde foretrukket å enten bli invitert til hele bryllupet, eller ingen invitasjon. Rett og slett. Ikke hadde jeg giddi å reist 3 timer for å være kaffegjest. Har du tenkt på utgiftene de må ut med? De som reiser langt? Bensin/diesel, uforutsette utgifter, overnatting, mat, bryllupsgave etc..

Ingenting hadde lokket meg dit som kaffegjest med 3 timer kjøring. 
Jeg skal ikke ha kaffegjester når den tid kommer, at jeg gifter meg. Da blir folk enten bedt eller ikke. Enkelt og greit. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Nei, det tror jeg neppe at jeg hadde giddet. 

Nå skal det sies at jeg er i mot kaffegjester (med unntak selvfølgelig), men jeg hadde kanskje valgt å delta hvis jeg bodde i nærheten og det ikke var for mye styr. Er det for lang reisevei ser jeg virkelig ikke vitsen, da blir det bare for mye styr og antagelig for dyrt til at det faktisk er verdt det.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 1
Skrevet

Jeg blir kjempeglad for å bli invitert i bryllup, også om det er "bare" til kaffe. Her er det helt vanlig å ha kaffigjester, og jeg hadde gjerne reist tre timer for å gå i bryllup til en venninne. Skjønner ikke hvorfor folk føler seg fornærmet over å bli invitert når de ikke får være med på alt.

Anonymkode: 39f74...3be

• Liker 2
Skrevet (endret)
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir kjempeglad for å bli invitert i bryllup, også om det er "bare" til kaffe. Her er det helt vanlig å ha kaffigjester, og jeg hadde gjerne reist tre timer for å gå i bryllup til en venninne. Skjønner ikke hvorfor folk føler seg fornærmet over å bli invitert når de ikke får være med på alt.

Jeg blir ikke fornærmet, men jeg skjønner ikke helt vitsen med å invitere til kaffegjester. Da er man sjelden nære nok til at det egentlig er noen vits å bli invitert i det hele tatt (med unntak som jeg nevner). Jeg ville satt spørsmålstegn ved hvorfor jeg hadde blitt bedt og jeg ville nok heller ikke skjønt vitsen. Derimot kunne jeg ha gått hvis det var i den umiddelbare nærhet og jeg ikke hadde andre planer akkurat denne dagen.

Men fornærmet? Nei. Jeg bare gidder ikke å bruke mye tid, ressurser og penger på å reise for å være kaffegjest hvor det antagelig uansett ikke er så veldig big deal om jeg kommer eller ikke. Og det helt greit det, at man ikke er invitert til mer enn en kaffegjest, men da må det også være helt greit å takke nei uten å få beskyldninger om å f.eks bli fornærmet. 

Endret av Yvonne
  • Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, Yvonne skrev:

Jeg blir ikke fornærmet, men jeg skjønner ikke helt vitsen med å invitere til kaffegjester. Da er man sjelden nære nok til at det egentlig er noen vits å bli invitert i det hele tatt (med unntak som jeg nevner). Jeg ville satt spørsmålstegn ved hvorfor jeg hadde blitt bedt og jeg ville nok heller ikke skjønt vitsen. Derimot kunne jeg ha gått hvis det var i den umiddelbare nærhet og jeg ikke hadde andre planer akkurat denne dagen.

Men fornærmet? Nei. Jeg bare gidder ikke å bruke mye tid, ressurser og penger på å reise for å være kaffegjest hvor det antagelig uansett ikke er så veldig big deal om jeg kommer eller ikke. Og det helt greit det, at man ikke er invitert til mer enn en kaffegjest, men da må det også være helt greit å takke nei uten å få beskyldninger om å f.eks bli fornærmet. 

Jeg var kaffigjest i bryllupet til min ene bestevenninne, til hun andre var jeg ikke i bryllupet i det hele tatt fordi de valgte å ikke ha kaffigjester. Jeg må si at jeg heller foretrekker å bli bedt til deler av bryllupet enn ingenting. 

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var kaffigjest i bryllupet til min ene bestevenninne, til hun andre var jeg ikke i bryllupet i det hele tatt fordi de valgte å ikke ha kaffigjester. Jeg må si at jeg heller foretrekker å bli bedt til deler av bryllupet enn ingenting. 

Som jeg altså nevner så finnes det altså unntak. Ingen regel uten. F.eks er dette kanskje et unntak, akkurat som det kanskje er et unntak hvis brudeparet velger å ha middagen med de aller nærmeste. Da er de fleste gjestene i samme bås, og da blir det litt annerledes for min del.

• Liker 1
Skrevet
19 timer siden, Luckiness skrev:

Hadde jeg aldri giddet. Enten blir man invitert til hele bryllupet eller ikke. Dessuten hvem har 70stk som nærmeste familie? Noen der kan da ikke være sååå nære. 
Jeg hadde ikke brukt penger på transport, overnatting og kanskje måtte tatt ut en fridag for å kunne kommet. 

Dette reagerte jeg også på. Nærmeste familie består av over 70 stk.? Nærmeste familie defineres vel som foreldre, søsken og evt. besteforeldre. 

Jeg synes forøvrig kaffegjester er en uting, med noen få unntak. Og 3 timers reise hver vei? Er dette med offentlig transport eller må gjestene kjøre selv? Hvis det er kjøring, blir det ekstra stusselig. 

Anonymkode: 0d671...71d

• Liker 2
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel, hvis du blir bedt som kaffegjest til bestevenninna di så er det ikke så sikkert at du er hennes bestevenninne, og hvis den andre ikke inviterte deg i hele tatt...

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

For det er ikke alle som er så heldige å ha god råd. Så utgifter som bensin/diesel, mat, overnatting, gave, etc, blir fryktelig dyrt i forhold til å "komme på kaffe". Jeg har ikke god råd, og hadde ikke kommet på kaffe i et bryllup, som er 3 timer unna. For utgiftene for meg, hadde blitt store i forhold til det jeg skal på, og min inntekt. 

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette reagerte jeg også på. Nærmeste familie består av over 70 stk.? Nærmeste familie defineres vel som foreldre, søsken og evt. besteforeldre. 

Jeg synes forøvrig kaffegjester er en uting, med noen få unntak. Og 3 timers reise hver vei? Er dette med offentlig transport eller må gjestene kjøre selv? Hvis det er kjøring, blir det ekstra stusselig. 

Anonymkode: 0d671...71d

Dersom alle bor ca samme sted, med kort reisevei så kan man gjerne ha kaffegjester. Isåfall må det være flere som er kaffegjester. Tenker at det i utgangspunktet må være såpass mange som er kaffegjester at de andre gjestene egentlig ikke legger merke til hvem som allerede var der og hvem som kom til kaffen. Kommer 3stk som kaffegjester, så vil "alle" legge merke til det. Dessuten mer behagelig å komme sammen med flere enn å tusle inn helt alene som kaffegjest. 
Jeg hadde ikke kjørt til og fra et bryllup i 3 timer. Da får heller brudeparet dekke tog e.l. eller ha en fellesbuss. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så folk må reise til sammen seks timer, finne og eventuelt betale overnatting, sette av to fridager til bryllupet deres, kjøpe en fin gave, pynte seg for dere...og lurer du på om de KANSKJE skal få slippe å betale om de vil ha en øl i tillegg til kaffen? :daane: 

Anonymkode: 722f2...740

• Liker 6
Skrevet

Jeg er i utgangspunktet ikke i mot kaffegjester (hadde det selv....), men da bør de på på samme plass som bryllupet holder sted og ikke timesvis unna! Og; har man kaffegjester så bør det være mange flere enn bare noen få stykker og det bør være fri bar etterpå. Og man må være flink til å holde tidsskjema under middagen så kaffegjestene ikke må vente. 

(våre kaffegjester var kollegaene våre fra de avd vi jobber på, så ganske mange). 

Hadde personlig aldri giddet å dra 3 timer en vei for å være kaffegjest i et bryllup. 

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så folk må reise til sammen seks timer, finne og eventuelt betale overnatting, sette av to fridager til bryllupet deres, kjøpe en fin gave, pynte seg for dere...og lurer du på om de KANSKJE skal få slippe å betale om de vil ha en øl i tillegg til kaffen? :daane: 

Anonymkode: 722f2...740

Der traff du spikeren rett på hodet.

Skrevet

Skjønner generelt ikke poenget med kaffegjester. Hadde i alle fall følt meg veldig i andre rekke; generelt en uting, synes jeg.

Skrevet

Jeg skjønner dette med kaffegjester, men da bør de man inviterer til kaffe bo i nærheten og det bør være fri bar sånn at de kan få seg en skikkelig fest uten å måtte betale. Det er jo ikke bare kaffe og kaker, men som oftest også nattmat, i tillegg til drikke. 

Var i bryllup i sommer der bruden hadde invitert kollegaene sine til kaffe, tror det var nærmere 30stk som kom, mulig flere. En hel gjeng i allefall. Til middagen så var det allerede over 100 gjester. Toastmaster var dyktig, og det var ingen ventetid da hele bryllupet var i rute. Kaffe, kaker, fri bar og nattmat. 

Jeg har selv vært kaffegjest til kollegaer, og det gjorde ikke meg noe. Kjente flere av de andre kaffegjestene, og jeg spurte bruden om telefonnr til de andre, så jeg ringte rundt og organiserte at vi som ville og hadde anledning av oss kaffegjester møttes på en restaurant og spiste middag før vi dro til bryllupsfesten. Kjempekjekt, og ble litt kjent med de andre. Og var i god stemning da vi ankom bryllupet :) Men som sagt så forutser det at man bor i nærheten og er flere enn et par stykker. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde antakelig ledd og lurt på om dette var årets spøk og antakelig ikke giddi og svart deg engang. For bare å komme på tanken å tru at 6 timers kjøring og overnatting for en kopp kaffe er en høflig invitasjon er bare absurd. 

Så nei. Å sette av to dager på noe slikt er uaktuelt.

Anonymkode: 4770b...f4f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Pussig så forskjellig en kan se på ting. 3 timers reisetid er ikke allverden i mine øyne (jeg har 2 timer til byen, 3 timer til flyplassen). Dere er nok bortskjemt.
Hvorfor gjestene på død og liv må få middagsmat og ikke bare kaker, står litt uklart for meg. Er det for maten dere  drar i bryllup? Og middagsmat er så mye, mye bedre enn kaffe og kaker?

Anonymkode: 797d7...1b0

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...